انواع پول

انواع پول کدامند و هر کدام چه ویژگی هایی دارند؟

زمان مطالعه 3 دقیقه

پول را می توان به عنوان ابزاری در جوامع ما برای پرداخت هزینه یک خدمت یا کالای خاص که به ما ارائه می شود، دانست. به عبارتی دیگر پول ابزاری برای تبادل است که قانون هم آن را می پذیرد. انواع پول کدامند؟ روی هم رفته چهار نوع پول اصلی وجود دارد که در مقاله انواع پول کدامند و هر کدام چه ویژگی هایی دارند، به بررسی هر کدام و ویژگی هایی که دارد، می پردازیم. پس با اول پرداخت همراه باشید.

معرفی انواع مختلف پول

انواع مختلفی پول وجود دارد که از نظر اعتماد پذیر بودن و قدرت از یکدیگر متفاوت هستند. جامعه در شرایط مختلف نوع پول را عوض کرده و به همین ترتیب انواع مختلفی از پول ها معرفی شدند.

در زمانی که فلز به وفور یافت می شد، پول فلزی یا همان سکه ها به میان آمدند اما بعد ها با پول کاغذی جایگزین شدند.

زمانی هم از کالاهای مختلف به عنوان ابزاری برای مبادله استفاده می شده است. بنابراین می توان گفت که بر اساس نیاز ها و موجود بودن یک ابزار خاص، نوع پول به مرور تغییر کرده است.

چهار نوع اصلی پول عبارتند از :

  • پول کالایی (Commodity Money)
  • پول بی پشتوانه (Fiat Money)
  • پول اعتمادی (Fiduciary Money)
  • پول بانکی (Commercial Bank Money)

پول کالایی

این، ساده ترین نوع پول است که در سیستم داد و ستد کالا مورد استفاده قرار می گرفته که در این سیستم منابع با ارزش به عنوان پول عمل می کرده اند. ارزش این نوع از پول به ارزش منبع آن کالا بستگی دارد و این نوع پول محدود به منابعی می شود که کمیاب هستند.

این نوع از پول دارای ارزش ذاتی است که مورد توافق هر دو طرف معامله می باشد. هر زمان که از کالا برای تبادل استفاده شود، آن کالا تبدیل به معادل پولی و به آن پول کالایی گفته می شود.

معمولا موارد مشخصی به عنوان پول کالایی در نظر گرفته می شود که از بین آن می توان به فلزات (طلا، نقره، مس و…) اشاره کرد. در برخی نقاط جهان، صدف های دریایی، تنباکو، چای، شکر به عنوان پول کالایی مورد نظر است.

پول بی پشتوانه

پول فیات یا بی پشتوانه به معنای “فرماندهی حاکمیت” است. پول بی پشتوانه نوعی از پول است که به خودی خود ارزش ذاتی ندارد و نمی توان آن را تبدیل به منبع با ارزشی کرد. ارزش این نوع پول توسط فرمان حکومتی مشخص و به عنوان ابزاری قانونی برای تمامی تراکنش ها در نظر گرفته می شود.

پول بی پشتوانه می بایست تحت کنترل باشد چرا که استفاده نادرست از آن می تواند اقتصاد کشور را به طور کامل تخریب کند.

امروزه، پول بی پشتوانه اساس تمامی سیستم های پولی جدید است. ارزش واقعی پول بی پشتوانه توسط عوامل بازار که شامل عرضه و تقاضا است، تعیین می شود.

پول کاغذی و سکه ها در دسته پول بی پشتوانه قرار می گیرند.

پول اعتمادی

سیستم پولی امروزه به شدت وابسته به ارزش و اعتماد داشتن است. در مواقعی که بانک ها این امکان را به مشتری می دهند تا آن ها با انواع مختلف پول، مقداری را پرداخت کنند و آنگاه بتوانند مالکیت آن میزان پول را به شخص دیگری انتقال دهند، به آن پول اعتمادی گفته می شود. پول اعتمادی عموما با طلا، نقره یا پول کاغذی پرداخت می شود. چک ها، اسکناس ها بانکی نمونه هایی از پول اعتمادی هستند چرا که هر دو آن ها نوعی توکن یا اجازه هستند که ارزش مشخص و یکسانی با معادل پولی آن دارند.

پول بانکی

پول بانکی یا واریز های درخواستی نوعی تقاضا از موسسات مالی است که می توان از در ازای این درخواست ها کالا یا خدماتی را خریداری کرد. یک حساب واریز درخواستی یا همان حساب بانکی، حسابی است که از آن می توانید از طریق چک یا به صورت نقدی برداشت کنید بدون این که نیازی باشد تا از قبل به آن موسسع مالی یا بانک اطلاع داده باشید.

برداشت در این سیستم می تواند به صورت حضوری، با چک یا نوشته های بانکی، دستگاه های خودپرداز یا حتی بانکداری اینترنتی باشد.

سایر انواع پول ها

انواع مختلفی از پول وجود دارد که شاید نتوان آن ها را در دسته بندی های بالا را قرار داد.

برای مثال پول الکترونیکی یا به عبارتی دیگر ارز دیجیتال، نوعی پول است که وجود خارجی ندارد و فقط در بستر اینترنت کار می کند و معمولا توسط یک موسسه خاص پشتیبانی می شود.

زیر شاخه چنین پول هایی رمزارز ها هستند که علاوه بر داشتن ویژگی های یک ارز دیجیتال، همانطور که از نامشان پیداست، برپایه رمزنگاری ساخته می شوند و معمولا با توجه به این که در بستر فناوری بلاک چین مورد استفاده هستند، اعتبار و ارزش خود را از گره ها (Node) یا مشترکان شبکه می گیرند؛ یعنی هر چه جمعیت در این شبکه بیشتر شود، ارزش پول آن بیشتر می شود.

جالب است بدانید که پول کاغذی برای اولین بار در چین و در قرن هفتم پدید آمد و در اروپا در سال 1661 اولین کشوری که پول کاغذی چاپ کرد، سوئد بود.

 

امتیاز 4/5 - از 6 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT