درآمد پسیو

درآمد پسیو چیست؟

زمان مطالعه 7 دقیقه

درآمد پسیو اغلب به عنوان “پول درآوردن در هنگام خواب” توصیف می‌شود، اما در واقع چیزی بیشتر از آن است. اگر واقعاً به همین راحتی بود همه میتوانستند پولدار بشوند. اگر پول کافی دارید، می‌توانید با کارهایی مانند اجاره ملک در Airbnb، خرید ارز دیجیتال و سهام درآمد کسب کنید. اما اگر بودجه لازم برای شروع کار را نداشته باشید باید چه کار کنید؟

نقد کردن درآمد ارزی

پاسخ بسیاری از سازندگان و وبلاگ نویسان این است که دارایی ها را خودتان بسازید. همه دارایی و سرمایه زیادی برای شروع ندارند، اما ایجاد دارایی به زمان و تلاش شما نیاز دارد و قطعا بعداً از مزایای آن بهره خواهید برد. شاید در حین ایجاد استراتژی درآمد پسیو خود حقوقی دریافت نکنید، اما بعدا به یک جریان درآمدی بلندمدت و ثابت تبدیل میشود.

درآمد پسیو چیست؟

درآمدی که برای حفظ آن به تلاش کمی نیاز دارد، درآمد پسیو یا غیرفعال است. این نوع درآمد می تواند درآمد حاصل از یک اجاره یک ملک، بازار سهام یا شرکتی باشد که شما به طور فعال در آن مشارکت ندارید.

نگاهی عمیق تر به درآمد پسیو

برای کسب درآمد پسیو نیازی نیست مانند یه شغلی معمولی از 9 صبح تا 5 عصر کار کنید و وقت زیادی صرف کنید. در عوض باید دارایی بخرید یا شغلی ایجاد کنید که با آن بتوانید از هر کجا که هستید درآمد بدست آورید. حتی هنگام خواب! برای کسب درآمد پسیو راه های زیادی وجود دارد از جمله میتوان به نوشتن یک کتاب، ساخت دوره آموزشی، سرمایه گذاری در املاک و بازاریابی وابسته یا (Affiliate Marketing) اشاره کرد.

اما همه این کارها همچنان به تلاش نیاز دارند. در واقع شما باید کار را از قبل انجام دهید، مانند نوشتن کتابی که قرار است بفروشید، فیلمبرداری از ویدیوهای دوره آموزشی خود و انتخاب دارایی هایی که می خواهید بخرید. شما باید همه این کارها را بدون دریافت مستقیم حقوق انجام دهید، به این امید که ماه ها یا سال ها بعد به نتیجه برسد. با این وجود درآمد پسیو می تواند یک جریان درآمد اضافی خوب باشد.

انواع مختلف درآمد پسیو

این نوع درآمد شامل دو نوع کلی است. هرکدام راه متفاوتی برای ایجاد درآمد ارائه می دهند و بسته به اهداف مالی شما می توان از آنها به صورت جداگانه یا با هم استفاده کرد:

تولید و ساخت : نمونه هایی از این نوع درآمد پسیو عبارتند از فروش محصولات دیجیتال، نوشتن کتاب، ساخت قطعات موسیقی یا ساخت هر محصولی دیگری که درآمد نقدی دارد.

سرمایه گذاری : این نوع درآمد پسیو معمولاً نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارد و شامل سود سهام، سرمایه گذاری در املاک، اجاره خانه، بهره، سود سرمایه ای، وام همتا به همتا، صندوق های سرمایه گذاری مشترک و سرمایه‌گذاری امتیاز ویژه (Royalty) باشد.

تفاوت بین درآمد پسیو و اکتیو چیست؟

تفاوت اصلی بین درآمد پسیو و اکتیو در این است که درآمد اکتیو یا فعال از طریق تلاش و تولید مداوم به دست می آید. در مقابل درآمد پسیو یا غیرفعال نیاز به کار اولیه دارد. هر دو نوع درآمد نیاز به کار کردن دارند، تفاوت فقط در زمان انجام کار است.

شخصی که هر ماه از یک شرکت برای نوشتن محتوای وبلاگ پول می گیرد، درآمد اکتیو کسب می کند، در حالی که شخصی که 20 پست وبلاگ را در ابتدا برای سایت خود می نویسد و از طریق آن با لینک های وابسته کسب درآمد می کند، درآمد پسیو ایجاد می کند.

درآمد فعال مدل سنتی درآمد است زیرا ریسک زیادی ندارد. مفهوم آن ساده است در واقع شما کاری را انجام می دهید که می دانید در قبال آن پول دریافت میکنید. درآمد پسیو یک شغل جانبی خوب برای سازندگان و اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی با مشاغل تمام وقت است که می خواهند برند خود را بسازند.

مزایای درآمد پسیو

به دست آوردن جریان نقدی اضافی

درآمد پسیو می تواند گزینه ای جایگزین برای سرمایه و دارایی باشد، بازنشستگی پیش از موعد را تسریع کند، از سبک زندگی دیجیتال نومدی حمایت کند و ارزش خالص شما را افزایش دهد. ایجاد چندین جریان درآمدی پسیو باعث میشود که در صورت از دست دادن یکی ضرر زیادی متحمل نشوید.

آزادی مالی بیشتر

درآمد پسیو چیزی فراتر از کسب درآمد اضافی است. با جریان‌های درآمدی کافی می‌توانید به اندازه‌ای درآمد داشته باشید که بتوانید هزینه‌های زندگی خود را بدون اینکه شاغل باشید یا به دیگران وابسته باشید، بپردازید. همچنین به شما انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد، بنابراین میتوانید برای رسیدن به اهداف خود بیشتر وقت بگذارید.

کاهش استرس و اضطراب

نداشتن پول کافی برای پرداخت قبوض یکی از دلایل اصلی استرس است. با درآمد پسیو می توانید به راحتی صورتحساب های خود را بدون نگرانی از نداشتن پول کافی پرداخت کنید. وقتی درآمد پسیو دارید نیروی مالی لازم برای مدیریت خود و زمان و دارایی‌هایتان را دارید.

به شما امکان می دهد از هر کجا زندگی و کار کنید

زمانی که به حقوق ماهیانه وابسته نباشید زندگی و کار از هر جایی امکان پذیر است. درآمد پسیو نسبت به سایر مشاغل به شما انعطاف پذیری بیشتری می دهد. شما می توانید از هر جایی کار کنید و در عین حال استاندارد زندگی خود را حفظ کنید، به سفر بروید یا کارهای دیگری انجام دهید.

میزان درآمد پسیو چقدر است؟

واقعاً هیچ حد بالا یا پایینی برای میزان درآمد پسیو وجود ندارد. بسته به محصولی که می فروشید این درآمد می تواند از چندین دلار در ماه تا صدها هزار در سال باشد. به عنوان مثال اگر در یک ETF سرمایه گذاری کنید که S&P 500 را دنبال می کند، می توانید انتظار بازدهی متوسط 10.5٪ در سال را داشته باشید. املاک اجاره ای مسکونی به طور متوسط سالانه 7.5 درصد بازده دارند و سرمایه گذاری در املاک صنعتی می تواند به طور متوسط سالانه 9.5 درصد بازدهی داشته باشد. این گزینه ها در مقایسه با یک حساب پس انداز با بازده 1.5٪ در سال میتواند برای شما بیشتر سود داشته باشد.

تولیدکنندگان محتوای آنلاین می توانند از طریق درآمد پسیو نیز امرار معاش کنند. فرانکی کالکینز یوتیوبر و نویسنده در ماه ژانویه 800 دلار از طریق جریان‌های درآمدی پسیو از جمله تبلیغات کانال یوتیوب، فروش کتاب و بازاریابی وابسته به دست آورد، در حالی که فرد دیگری بیش از 100000 دلار از طریق دراپ شیپینگ به دست آورد (6000 دلار تنها با فروش یک بالش فیل مخملی برای نوزادان). یکی از پردرآمدترین معلمان Udemy با فروش دوره های آنلاین ماهانه 17000 دلار درآمد دارد.

میزان درآمد به زمان، تلاش و منابعی که برای ساخت آن صرف می‌کنید، مقیاس‌پذیری محصول، میزان فروش و میزان تقاضا بستگی دارد.

آیا درآمد پسیو مشمول مالیات میشود؟

مانند سایر درآمدها خدمات درآمد داخلی (IRS) در مورد درآمد پسیو قوانین وضع کرده است که باید از آنها پیروی کنید:

شما باید بدانید که IRS چگونه درآمد پسیو را تعریف می کند. این نوع درآمد به عنوان «درآمد خالص اجاره» یا «درآمد حاصل از کسب‌وکاری که مالیات‌دهنده در آن مشارکت مادی ندارد» تعریف می‌شود.

باید بدانید چه چیزی به عنوان “مشارکت مادی” به حساب می آید. IRS مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای آنچه “مشارکت مادی” می‌نامد دارد که تعیین می‌کند آیا فردی به طور فعال در تجارت یا سایر فعالیت‌های مولد درآمد شرکت کرده است.

باید بدانید چه زمانی این نوع درآمد مشمول مالیات است. درآمد پسیو همیشه مشمول مالیات است. معمولاً مالیات با همان نرخی که حقوق دریافت میکنید، محاسبه میشود.

مثال هایی برای این نوع درآمد

فرصت های مختلفی برای درآمد پسیو وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

  • ایجاد یک کسب و کار
  • درآمد حاصل از اجاره
  • سرمایه گذاری خصوصی
  • بازار سهام
  • بازار وام دهی همتا به همتا

ایجاد یک کسب و کار

داشتن یک کسب و کار می تواند درآمد پسیو ایجاد کند. به عنوان مثال اگر شما یک نویسنده فریلنسر هستید، و به ازای زمان دستمزد دریافت میکنید این درآمد پسیو نیست. از طرف دیگر اگر سازنده یا هنرمند هستید، می توانید درآمد پسیوی از محصولات دیجیتال و شراکت های وابسته به دست آورید. هنرمندان و موزیسین ها می‌توانند با اجازه دادن به شرکت‌های دیگر برای استفاده از آثارشان درآمد کسب کنند. شما همچنین می توانید یک کسب و کار را با درآمد ماهانه بخرید و با کمی تلاش آن را به درآمد پسیو تبدیل کنید.

درآمد حاصل از اجاره

رایج ترین شکل درآمد پسیو از طریق اجاره املاک است. برخی معتقدند که صاحبخانه بودن کار منفعلی نیست، زیرا باید ملک را حفظ و تعمیر کند. اما همیشه می توانید یک مدیر املاک را برای مراقبت از ملک خود استخدام کنید. یا چند ساعت در ماه را صرف مدیریت درخواست ها و مشکلات مستاجران کنید.

بزرگترین زمان سرمایه گذاری با درآمد اجاره در زمان گردش مالی است، یا زمانی که یک مستاجر از خانه خارج می شود و دیگری نقل مکان می کند که اغلب بین 30 تا 40 ساعت طول می کشد.

سرمایه گذاری خصوصی

سرمایه گذاری خصوصی به هر پولی که مستقیماً در یک شرکت سرمایه گذاری می کنید گفته میشود. در واقع به سرمایه گذاری خطرپذیر یا سرمایه گذاری در املاک اشاره دارد. این سرمایه‌گذاری‌ها اغلب به‌عنوان ریسک‌پذیر در نظر گرفته می‌شوند و نیاز به سرمایه‌ ی زیادی دارند. سرمایه گذاران اغلب سرمایه گذاری های سهام خصوصی را تا 10 سال نگه می دارند. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید، سرمایه گذاری خصوصی می‌تواند منبع خوبی برای درآمد پسیو باشد.

بازار سهام

بازار سهام یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد درآمد پسیو است. در واقع وقتی شرکت‌ها سود تولید می‌کنند سود را دوباره به سرمایه‌گذاران در قالب سود تقسیمی توزیع می‌کنند. شما می توانید در دارایی های سودآور مختلف سرمایه گذاری کنید مانند:

  • سهام با سود نقدی
  • صندوق سرمایه گذاری املاک (REIT)
  • صندوق سرمیاه گذاری شاخصی

صندوق های قابل معامله (ETF)

سرمایه گذاری در دارایی هایی که سود سهام را به همراه دارد ساده است. برای اینکار برای یک خدمات مشاوره یا کارگزاری (مانند Charles Schwab یا TD Ameritrade) ثبت نام کنید، به حساب خود پول اضافه کنید و یکی از دارایی های بالا را خریداری کنید.

وام دهی همتا به همتا

وام دهی همتا به همتا (P2P) وام دهندگان و وام گیرندگان را بدون مراجعه به بانک به یکدیگر متصل می کند. این به وام گیرندگان امکان می دهد تا وام های سریع را با هزینه کم دریافت کنند. نرخ بهره بسته به امتیاز اعتباری وام گیرنده متفاوت است. Prosper در سال ۲۰۰۵ در سانفرانسیکو ایجاد شد و تاکنون ۱٫۱ میلیون نفر از تسهیلات آن بهره‌مند شده‌اند. این پلتفرم متقاضیان وام و وام‌دهندگان را بهم متصل میکند.

همین الان شروع کنید

این احتمال وجود دارد که از قبل دارایی هایی داشته باشید که بتوانید از آنها برای ایجاد این نوع درآمد استفاده کنید یا حداقل مهارت یا استعدادی دارید که می توانید از طریق آن پول اضافی به دست بیاورید. به یاد داشته باشید که درآمد پسیو به طور کامل غیرفعال نیست. در واقع حجم کار اولیه سنگینی دارد که شامل تعیین دارایی، ایجاد یا خرید آن و مدیریت آن به شکل غیرفعال است.

وقتی سرمایه‌گذاری‌های این نوع درآمد را راه‌اندازی کردید، چه این سرمایه‌گذاری‌ها شامل مشارکت در یک سرمایه‌گذاری تجاری جدید باشد یا خرید اوراق بهادار باشد در درازمدت و بدون هیچ تلاشی میتوانید درآمد بیشتری کسب کنید.

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT