آموزش تشخیص لیر تقلبی از لیر اصلی

آموزش تشخیص لیر تقلبی از لیر اصلی در مسافرت

زمان مطالعه 4 دقیقه

لیر ترکیه از جمله ارزهایی است که بعد از دلار و یورو، برای بازرگانان ایرانی و مسافرانی که به ترکیه سفر می‌کنند بسیار پر استفاده است. اما همیشه این نگرانی وجود دارد که چطور تشخیص لیر تقلبی از لیر اصلی امکان پذیر است و در مسافرت با مشکلاتی روبه رو نشد. در این مقاله با این موضوع کاملتر آشنا خواهید شد.

نحوه تشخیص لیر اصلی از تقلبی

برخی نشانه‌ها روی اسکناس لیر وجود دارد که می‌توان به راحتی آنها را تشخیص داد:

۱) نخ امنیتی

در اسکناس اصلی لیر ترکیه، این نخ به صورت پیوسته است و حرف TL روی آن وجود دارد. همچنین قیمت لیر هم روی نخ وجود دارد، مثلا اگر ۵۰ لیری باشد، عدد ۵۰ را نوشته است.

تشخیص لیر تقلبی از لیر اصلی

۲) هولوگرافیک

قسمت راست طرف اصلی اسکناس لیر دارای محدوده رنگی و براق است که طیف رنگی آن در زوایای مختلف تغییر می‌کند. در لیر تقلبی با تغییر زاویه تغییر رنگ مشاهده نمی‌شود اما در لیر اصلی یا تغییر زاویه از شدت براقیت کاسته نمی‌شود و تنها طیف رنگ عوض می شود.

تشخیص لیر تقلبی از لیر اصلی

۳) تصویر نامرئی

اسکناس دارای یک شش ضلعی است. نقاط این شش ضلعی توسط خطوط محدبی به هم وصل شده‌اند. مبلغ اسکناس از زاویه غیر عمودی قابل مشاهده می‌باشد.

تشخیص لیر تقلبی از لیر اصلی لبیبل

۴) واتر مارک

اگر لیر ترکیه را به سمت منبع نور یا خورشید قرار بدهید، تصویر آتاتورک روی لیر ظاهر می‌شود. شما باید بتوانید از هر دو طرف اسکناس به خوبی تصویر را مشاهده کنید.

واتر مارک تشخیص لیر تقلبی

۵) تصویر کامل مبلغ اسکناس

مبلغ چاپ شده روی اسکناس از هر طرف که نگاه کنید یک عدد نیمه پر می‌باشد، اما اگر آن را رو به منبع نور بگیرید، عدد کاملا پر نمایش داده می‌شود.

تشخیص لیر تقلبی عدد

۶) نوشته‌های برجسته

در قسمت اصلی اسکناس مانند قسمت‌هایی که در تصویر می‌بینید، بعضی از عددها و حروف دارای چاپی دقیق بوده که با نوک ناخن و انگشت قابل لمس هستند.

تشخیص لیر تقلبی برجسته

۷) نوار رنگین کمانی

در این نوار عدد مبلغ اسکناس به همراه LT نوشته شده است و نوار بین محدوده رنگ‌های زرد طلایی و آبی و قرمز تغییر می‌کند و زیر نور UV بسیار خوب دیده می‌شود.

تشخیص لیر تقلبی نوار

۸) نقاط بریل

در گوشه بالا و سمت چپ روی اسکناس‌های لیر، با الفبای مخصوص نابینایان، نقاط نقش برجسته‌ای چاپ شده که با انگشت قابل لمس است. این نقاط با توجه به ارزش هر اسکناس متفاوت هستند.

تشخیص لیر تقلبی نقطه

۹) میکرو نوشته ها

در ستاره‌های روی اسکناس واقع در لبه‌های بالا یا پایین، از مجموعه نوشته‌های بسیار ریز مربوط به مبلغ اسکناس به همراه عدد LT پر شده است. این نوشته‌ها را با ذره‌بین به راحتی می‌توان دید.

میکرو نوشته لیر تشخیص لیر تقلبی

۱۰) ساختار های قابل مشاهده زیر نور UV

در زیر نور UV مواردی مانند نوار اسکناس، عدد اسکانس که روی تصویر آتاتورک چاپ شده است، خطوط درخشنده قرمز اطراف خطوط امنیتی و شماره سریال اسکناس لیر قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است که شماره سریال در یک نقطه از اسکناس به رنگ مشکی و در نقطه‌ای دیگر به رنگ قرمز چاپ شده است و زمانی که در معرض نور UV قرار می‌گیرند، شماره سریال مشکی رنگ به رنگ سبز درخشنده و شماره سریال قرمز رنگ به رنگ صورتی درخشنده دیده می‌شود.

تشخیص لیر تقلبی UV

پیشنهاد می‌شود که همیشه در هنگان خرید اسکناس‌های لیر به روش‌های تشخیص لیر تقلبی از لیر اصلی توجه کنید تا در مسافرت خود دچار مشکل نشوید. لازم به ذکر است که اگر بخواهید از سایت‌های ترکیه‌ای که درگاه پی پال (PayPal) را دارند خرید اینترنتی کنید، می‌توانید به راحتی از خدمات پرداخت با پی پال مجموعه اول پرداخت استفاده نمایید.

خدمات پرداخت ارزی با پی پال

امتیاز 3/5 - از 3 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT