تفاوت میلگرد آجدار و میلگرد ساده در چیست؟

تفاوت میلگرد آجدار و میلگرد ساده در چیست؟

میلگرد یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که در پروژه‌های گوناگونی استفاده می‌شود. مدل ساده این مصالح سطحی صاف و صیقلی داشته و به‌راحتی خم می‌شود. ازطرف‌دیگر مدل آجدار این محصول بسیار مقاوم بوده و پس‌ از گره‌خوردن، هرگز باز نخواهد شد. مدل‌های ساده این قطعه بین 6 تا 20میلی‌متر قطر داشته و طول آن نیز 6 تا 12متر در کارخانجات است. باید گفت که از این مدل با نام فولاد نرم نیز یاد شده و ظاهری صاف و صیقلی دارند. در حالت کلی این دو نوع میلگرد در شکل ظاهری ، ابعاد، کاربردها، روش تولید، مواد تشکیل دهنده و جوشکاری با هم فرق دارند.

معرفی میلگرد ساده

همان طور که در سایت مرکز آهن بیان شده است: “میلگردها قطعات فولادی هستند که در صنعت ساخت‌وساز و سایر صنایع کاربردهای گسترده‌ای دارند. میلگردها دارای دو نوع ساده و آجدار هستند. نوع ساده آن سطحی صاف دارد و نوع آجدار آن دارای برآمدگی‌ها و آج‌هایی است که باعث یکپارچگی و چسبندگی بیشتر میلگرد با بتن می‌شود.”

تفاوت میلگرد ساده و آجدار را می‌توان در خواص مکانیکی، شکل ظاهری و سایز آن‌ها بیان کرد. با دانستن این تفاوت‌ها به‌راحتی می‌توان انتخابی مناسب داشت. این موضوع باعث شده تا ویژگی‌های خاصی درون این مدل ایجاد شود.

به‌طور کلی میلگردها را برای افزایش مقاومت کششی بتن به‌صورت محدود در ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

معرفی میلگرد آجدار

در طرف دیگر، مدل‌های آجدار قرار گرفته‌اند. مدل آجدار از این قطعه تفاوتی فاحش با مدل‌های ساده دارد. در این مدل از آج‌هایی بلند استفاده شده است. در واقع کاربرد اصلی این آج‌ها افزایش مقاومت کششی این محصول بوده و موجب ایجاد کاربردهای بیشتر می‌شود.

آج‌ها یا همان برش‌های ایجاد شده در سطح این مدل، قدرت کششی این قطعه در بتن را بیشتر می‌کند. باید گفت که در مدل‌های مختلف آجدار، سایزها متفاوت است. به‌طور مثال، این مدل در 2 نوع شاخه و کلاف تولید شده و سایز آن نیز بین 5.5 تا 40میلی‌متر خواهد بود. در رده‌های مختلف مکانیکی این مدل از آج‌های متفاوتی استفاده می‌شود که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

تفاوت‌های میان میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد آجدار و میلگرد ساده در چیست؟

تفاوت میلگرد آجدار و میلگرد ساده در چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد، تفاوت‌های بسیار زیادی میان مدل‌های ساده و مدل‌های آجدار وجود دارد. هرکدام از این مدل‌ها مزایا و معایب خود را نیز دارا هستند. تفاوت‌های میان این مدل‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

شکل ظاهری

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان مدل‌های ساده و آجدار وجود دارد، شکل ظاهری آن‌ها است. درصورتی‌که ازنظر ظاهری به این 2 مدل توجه کنید، می‌بینید که در مدل‌های ساده، قطعه به‌صورت کاملا گرد و صاف است.

این یعنی روی سطح آن نه خراش و نه برآمدگی به وجود آمده و ظاهری کاملا یک ‌دست دارد؛ اما این موضوع در مدل‌های آجدار متفاوت است. در مدل‌های آجدار براساس رده مکانیکی آن، از تعداد مختلفی آج استفاده شده که البته ارتفاع این آج‌ها در مدل‌های مختلف، متفاوت هستند.

ابعاد 2 میلگرد

موضوع دیگری که می‌توان آن را یکی از تفاوت‌های مهم میان این مدل‌ها دانست، ابعاد این محصول است. ابعاد نقش مهمی در نحوه استفاده از این مصالح را دارد. درصورتی‌که می‌خواهید از این قطعه فلزی در پروژه‌ها استفاده کنید، باید بدانید که هرکدام در چه ابعادی تولید می‌شوند.

در مدل‌های ساده قطر بین 5.5 تا 20میلی‌تر است. از‌طرف‌دیگر در مدل‌های آجدار به ولیل وجود آج، این قطر بیشتر بوده و تا 40میلی‌متر نیز می‌رسد. طول هرکدام نیز در شرکت‌های مختلف براساس نیاز مشتریان و نیاز بازار در اندازه‌های مختلف وجود دارد.

کاربردها

باید قبل‌از اینکه استفاده یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید، بهتر است بدانید که این مدل‌ها در کاربرد نیز با یکدیگر متفاوت هستند. باید گفت که اکثر مدل‌های ساده بیشتر در صنعت به‌کار می‌روند. این یعنی برای ساخت خاموت، زیگزاگ، انواع مدل‌های پیچ‌ومهره و اتصالات صنعتی از این مدل بهره می‌گیرند.

در عوض کاربردهای مدل آجدار متفاوت است. مدل آجدار بیشتر برای ساختمان‌سازی استفاده شده و دلیل آن نیز بهره‌گیری از آج‌های متعدد است. به‌طور مثال، برای دور پیچ در آرماتوربندی از مدل‌های آجدار استفاده می‌کنند. علاوه‌بر این کاربرد، در بتن‌ریزی دیواره‌ها، افزایش مقاومت کلی بتن و بتن‌ریزی سازه در قسمت کف از مدل آجدار استفاده می‌شود.

روش تولید

باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که میلگردهای ساده و آجدار ازنظر روش تولید نیز با یکدیگر متفاوت هستند. البته باید گفت که بیشتر این فرایند مشابه بوده و تنها در چندین مرحله این 2 تفاوت‌هایی را دارند.

برای تولید این مدل‌ها، شمش در کوره‌های مخصوص باحرارت 1100درجه وارد شده و سپس با کمک جریان آب آماده نورد می‌شود. در مرحله بعدی نوبت به قالب بندی می‌رسد. در این بخش مدل ساده در قالب‌های ساده و مدل آجدار در قالب‌های مخصوص خود قرار می‌گیرد.

مواد تشکیل‌دهنده

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید باهم بررسی کنیم، مواد تشکیل‌دهنده این محصول های آجدار و ساده است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مدل‌های آجدار از مواد سخت‌تر و مقاوم‌تری استفاده می‌کنند و این موضوع دلیل مقاومت بالای آن‌ها است.

اما هرگز به این شکل نیست. تفاوتی میان مواد تشکلی دهنده این مدل‌ها وجود ندارد. برای تولید این مصالح از مواد اولیه یکسانی استفاده می‌شود. تنها به‌دلیل تفاوت در ساختار ظاهری، مقاومت آن‌ها نیز باهم فرق می‌کند.

خواص کششی

باید گفت که خاصیت کششی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌هایی است که بین مدل‌های ساده و آجدار وجود دارد. در واقع مدل‌های ساده خاصیت کششی بسیار کمی دارند و این امر نیز به‌دلیل عدم وجود برآمدگی روی سطح آن‌ها است.

اگر به سطح مدل‌های آجدار توجه کنید، می‌بینید که تعداد زیادی آج روی آن‌ها قرار گرفته است. این آج‌ها از حرکت میلگرد در بتن جلوگیری کرده و در نتیجه خاصیت کششی آن را قوی‌تر می‌کنند. خاصیت کششی در رده A4 بسیار بیشتر از رده A1 بوده و دلیل این موضوع نیز تعداد بیشتر آج‌ها در رده A4 است.

بررسی قیمت و خرید انواع میلگرد از آهن یک

اگر به‌دنبال بررسی قیمت انواع مدل‌های میلگرد آجدار و ساده هستید و می‌خواهید نسبت به خرید آن‌ها نیز اقدام کنید، پیشنهاد می‌شود که به وب‌سایت آهن یک سر بزنید. آهن یک یکی از بزرگ‌ترین مراکز اینترنتی است که قیمت و شرایط خرید انواع مدل‌های قطعات آهنی و فولادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آهن یک تماس بگیرید. تمامی کارشناسان این مجموعه سابقه درخشان درزمینه کاری خود داشته و می‌توانند بهترین مشاوره را ازنظر قیمت و کیفیت محصولات مختلف به شما ارائه دهند. جهت آشنایی با محصولات آهن یک در ویدئوی زیر با ما همراه باشید:

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی و قطعات اولیه برای ابزارهای مختلف، میلگرد است. این مصالحح مدل‌های مختلفی داشته و در پروژه‌های گوناگونی از آن‌ها استفاده می‌شود. مدل‌های ساده و آجدار از رایج‌ترین مدل‌های این مصالح است.

شما این قابلیت را دارید که با خرید مدل‌های ساده از آن برای تولید پیچ‌ومهره، قطعات صنعتی و برخی از تأسیسات استفاده کنید. همچنین مدل‌های آجدار نیز در پروژه‌های ساختمانی و آرماتوربندی قابل بهره‌گیری هستند. در این مطلب تمام سعی خود را کردیم که تفاوت‌های میان این مدل‌ها را باهم بررسی کنیم.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT