جدیدترین کارمزد شاپرک از ۴ تیرماه

جدیدترین کارمزد شاپرک از ۴ تیرماه

زمان مطالعه 3 دقیقه

بانک مرکزی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بخش‌نامه‌ای مبنی بر تغییر کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی ارائه داد که این طرح از دیروز یعنی از ۴ تیر ماه اجرا شده است. طی این ابلاغیه دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌‌های پرداخت اینترنتی با توجه به تغییرات و به‌روزرسانی انجام شده باید مبلغ کارمزد تعیین شده را پرداخت کنند. در این خبر به بررسی جدیدترین کارمزد شاپرک از ۴ تیرماه می پردازیم.

جدیدترین کارمزد شاپرک از ۴ تیرماه

به طور کلی قبل از این‌که به جزئیات تغییرات اصلاح نظام کارمزد بپردازیم باید بدانید که کارمزد رایان پی تغییری نکرده است، در واقع از این پس کارمزد شاپرک نیز از تراکنش‌ها کسر خواهد شد. به این معنی که کارمزد نهایی شما به عنوان صاحب کسب‌وکاری که مجهز به درگاه پرداخت است برابر خواهد بود با: کارمزد رایان پی + کارمزد شاپرک

با توجه به تغییرات صورت گرفته در قوانین کارمزد شاپرک کارمزد رایان‌پی به شکل جدول زیر به‌روز رسانی می‌شود.

جدول کارمزد رایان پی و شاپرک

مبلغ تراکنش کارمزد رایان پی کارمزد شاپرک کارمزد نهایی
مبلغ کمتر از ۵۳۳ هزارتومان ۱.۵ درصد ۱۲۰ تومان ۱.۵ درصد + ۱۲۰ تومان
مبلغ ۵۳۴ هزارتومان تا ۶۰۰ هزارتومان ۸۰۰۰ تومان ۱۲۰ تومان ۸۱۲۰ تومان
مابین ۶۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان ۸۰۰۰ تومان ۰.۰۲ درصد  ۰.۰۲ درصد + ۸۰۰۰ تومان
بیشتر از ۲۰ میلیون تومان ۸۰۰۰ تومان ۴۰۰۰ تومان ۱۲۰۰۰ تومان

نمونه کارمزد با مبلغ تراکنش

مبلغ تراکنش (تومان) کارمزد رایان پی (تومان) کارمزد شاپرک (تومان) کارمزد نهایی (تومان)
۵۰۰۰۰۰ ۱.۵% * ۵۰۰۰۰۰ = ۷۵۰۰ ۱۲۰ ۷۶۲۰
۱۰۰۰۰۰۰۰ ۱.۵% * ۱۰۰۰۰۰۰۰ = ۸۰۰۰ ۰.۰۰۰۲ * ۱۰۰۰۰۰۰۰ = ۲۰۰۰ ۱۰۰۰۰
۳۰۰۰۰۰۰۰ ۱.۵% * ۳۰۰۰۰۰۰۰ = ۸۰۰۰ ۴۰۰۰ ۱۲۰۰۰

قابل ذکر است با تغییرات کارمزدهای جدید هیچ تغییری در نحوه دریافت کارمزدهای رایان پی ایجاد نخواهد شد و رایان پی با روش‌های قبل و طبق روال همیشه این روند را انجام خواهد داد.

جزئیات بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر افزایش کارمزد تراکنش‌های ابزارهای پرداختی

بانک مرکزی طی ابلاغ بخشنامه‌ای در اواسط اردیبهشت از تغییر نظام کارمزدی و افزایش کارمزد تراکنش‌های خدمات بانکی و الکترونیکی خبر داد. طبق این بخشنامه که‌ هدف آن در برقراری تعادل و توازن میان خدمات دریافت شده، هزینه‌های ارائه‌ی سرویس و تضمین پایداری زیرساخت‌های شبکه پرداخت الکترونیکی تنظیم شده است تمام صاحبان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی باید بخشی از کارمزد تراکنش‌های خرید را پرداخت کنند. قرار بود فاز اول ابلاغ اصلاح نظام کارمزد از ۲۱ خرداد اجرا شود، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های لازم این کار به ۴ تیر ماه موکول شد.

طبق این بخشنامه پذیرندگان خدمات از این پس به عنوان یکی از ذی‌نفعان شبکه پرداخت در ازای تراکنش‌های زیر ۶۰۰ هزار تومان ملزم به پرداخت ۱۲۰ تومان کارمزد هستند.

مبلغ کارمزد جدید به کارمزد فعلی درگاه‌های واسط که توسط پرداخت‌یارها ارائه می‌شود اضافه خواهد شد. در رابطه با سایر درگاه‌های پرداخت اینترنتی نیز این مبلغ از مجموع مبلغ پرداختی شرکت شاپرک به پذیرنده (فروشگاه) کسر می‌شود.

نکته این است که شرکت‌های پرداخت‌یار مانند رایان‌پی هیچ سهمی از این کارمزد ندارند و تمام مبلغ کارمزدی که اضافه شده متعلق به شبکه شتاب، هاب فناوران شاپرک، بانک مبدا یعنی بانک صادر کننده کارت و بانک مقصد یعنی بانک پذیرنده تراکنش است.

چگونگی محاسبه کارمزد‌ها جدید با اجرای بخشنامه اصلاح نظام کارمزد

کارمزد تعیین شده به ازای مبلغ تراکنش‌ها از حداقل ۱۲۰ تومان تا ۴۰۰۰ هزار تومان است. بر این اساس کارمزدها به شکل زیر محاسبه می‌شود:

  •  تراکنش‌ها تا سقف ۶۰۰ هزار ملزم به پرداخت کف کارمزد  ۱۲۰ تومان هستند
  • تراکنش‌های بالاتر از ۲۰ میلیون تومان ملزم به پرداخت سقف کارمزد مبلغ ۴۰۰۰ تومان هستند
  • از تراکنش‌هایی که بین این دو مبلغ یعنی ۶۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان صورت می‌گیرند، کارمزد دو ده‌هزارم ۰.۰۰۰۲ مبلغ تراکنش کسر می‌شود.
مبلغ تراکنش (تومان) کارمزد مصوب شبکه شاپرک و بانک مرکزی
کمتر از ۶۰۰ هزار تومان ۱۲۰ تومان
مابین ۶۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان ۰.۰۰۰۲  مبلغ تراکنش
بیشتر از ۲۰ میلیون تومان  ۴۰۰۰ تومان

کدام خریدهای بانکی مشمول قوانین جدید کارمزد شاپرک می‌شوند؟

با توجه به زمان‌بندی اجرای این بخشنامه، به غیر از یک سری اصناف، تغییرات جدید در کارمزد برای مابقی پذیرندگان از ۴ تیر ماه اجرا می‌شود؛ البته زمان اجرای تغییرات کارمزد برای اصنافی که در زیر از آن‌ها نام خواهیم برد متعاقباً اعلام خواهد شد.

نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های محصولات غذایی، خواروبار فروشی‌ها  داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و خدمات درمانی، جایگاه‌های سوخت اتوماتیک، فروشندگان سوخت، فروشگاه‌های تجهیزات ساخت کاردستی همچنین صنایع دستی هنری

حمل و نقل درون شهری و حومه شهر، تاکسیرانی و کرایه اتومبیل، دفتر خدمات مخابراتی محلی و راه‌دور، مدارس ابتدایی تا دبیرستان، روزنامه‌فروشی‌ها همچنین دکه‌های روزنامه، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مدنی، اجتماعی و موسسات و سازمان‌های خیریه

فروشگاه محصولات رسانه‌ای، محصولاتی مثل کتاب، روزنامه، فیلم، موسیقی، عوارض راه، پارکینگ، پارکومتر و گاراژ، وجوه دولتی، قوه قضاییه و شرکت‌های خدماتی از جمله آب، برق، گاز

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT