ربات درمانگر ChatGPT

5 ربات درمانگر ChatGPT و برنامه هوش مصنوعی برای تسکین مشکلات سلامت روان

زمان مطالعه 6 دقیقه

آیا هوش مصنوعی واقعاً می تواند به شما در زمینه سلامت روان و رفاه کمک کند؟ آیا حتی می تواند به عنوان یک درمانگر عمل کند؟ ربات درمانگر ChatGPT را در ادامه بشناسید.

در میان بسیاری از ترس ها در مورد تسلط هوش مصنوعی بر مشاغل مردم، فکر نمی کردید روانشناسان و درمانگران بیش از حد نگران باشند. اما تعداد فزاینده‌ای از اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به کاهش مشکلات سلامت روان کمک می‌کنند و حتی به عنوان درمانگر مجازی عمل می‌کنند.

مهم: این برنامه‌ها جایگزینی برای متخصصان سلامت روان نیستند و اگر در مضیقه هستید، بهتر است به دنبال کمک باشید. این برنامه‌ها روش‌های موقت یا سطح پایه را برای مقابله با افکار منفی ارائه می‌کنند و شما را از حالت بد خلق می‌کنند.

1. Thought Coach (وب): با تحریفات شناختی مقابله کنید و افکار خود را دوباره بیان کنید

ربات درمانگر ChatGPT

ربات درمانگر ChatGPT

تحریف‌های شناختی یکی از رایج‌ترین مسائل روان‌شناختی است که بسیاری از ما باید مرتباً با آن مقابله کنیم. اینها الگوهای فکری غیرمنطقی، اغراق آمیز یا غیرمفید هستند که دید ما را نسبت به موقعیت ها تیره می کنند. اما هوش مصنوعی به طرز شگفت آوری در شناسایی این تحریفات شناختی خوب است، همانطور که در حین بررسی نحوه غلبه بر استرس با ChatGPT دیدیم.

Thought Coach از این توانایی استفاده می کند تا به شما کمک کند تا افکار خود را مجدداً قالب بندی و بیان کنید. این الگوریتم بر روی تحریفات شناختی رایج، مانند تعمیم بیش از حد، تفکر همه یا هیچ، استدلال احساسی، نتیجه‌گیری سریع، ذهن خوانی و غیره آموزش دیده است. وقتی برای شروع آماده شدید، تمام جزئیات مربوط به رویدادی را که منجر شده است تایپ کنید. به احساسات و افکار منفی شما سپس، در کادر بعدی، تمام افکار منفی را که در مورد آن تجربه می کنید، اضافه کنید.

پس از پردازش داده ها، Thought Coach تحلیلی از تحریفات شناختی که در اظهارات شما مشاهده کرده است را به شما نشان می دهد. جملاتی را در ورودی اولیه شما برجسته می کند و نمونه هایی از واقعیت و آنچه را که از آن برداشته اید را ارائه می دهد. وقتی می خواهید برای مشاوره در اینترنت جستجو کنید، ساده و موثر است.

2. SommerAI (وب): درمانگر ChatGPT آموزش دیده در مورد CBT و SFBT

ربات درمانگر ChatGPT

ربات درمانگر ChatGPT

Sommer یک برنامه مبتنی بر ChatGPT است که از دو نوع درمان سلامت روان مبتنی بر شواهد و روشمند، CBT و SFBT استفاده می کند. درمان شناختی رفتاری (CBT) بر شناسایی و غلبه بر الگوهای فکری مضر با تجزیه و تحلیل رویدادهای گذشته تمرکز دارد. درمان مختصر راه حل محور (SFBT) یک فرآیند درمانی کوتاه مدت و هدف گرا است که در آن به جای شناسایی علل مشکل فعلی، هدف یافتن راه حل هایی از راه های قابل اجرا و عملی است. Sommer از تحقیقات روانشناختی ناسا در مورد این دو روش برای ایجاد یک درمانگر آموزش دیده شبیه به ChatGPT استفاده می کند.

پس از ورود به اکانت Google خود، باید نوع درمانی را که می خواهید امتحان کنید، انتخاب کنید. سپس، یک چت جدید شروع کنید و به سوالاتی که SommerAI می پرسد پاسخ دهید. هرچه جزئیات و ارتباط بیشتری داشته باشید، ربات بهتر پاسخ می دهد. چت‌های شما در اکانت شما ذخیره می‌شوند، بنابراین وقتی بعداً دوباره از آن بازدید می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که یک چت جدید برای یک موضوع جدید شروع کنید یا آن موضوع را دوباره ببینید و گفتگو را ادامه دهید. در مورد دوم، هوش مصنوعی باید عملکرد بهتری داشته باشد زیرا داده های بیشتری از چت گذشته دارد.

جدا از این دو ربات اصلی چت درمانی، SommerAI نیز Healthy Nuggets را ارائه می دهد. این اعمال، عادات یا تمرینات کوچک سلامت روان شما را تقویت می کند.

3. Mindsum Bot (وب): سؤال بپرسید و اطلاعاتی در مورد سلامت روان دریافت کنید

ربات درمانگر ChatGPT

ربات درمانگر ChatGPT

Mindsum یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بریتانیا است که هدف آن توزیع اطلاعات و ابزار سلامت روان از طریق فناوری است. این شرکت اخیراً یک ربات چت هوش مصنوعی به نام Mindsum Bot ایجاد کرده است که می‌تواند اطلاعات صحیحی در مورد هر گونه سؤال بهداشت روانی به هر کسی بدهد و آنها را در جستجوی کمک حرفه‌ای راهنمایی کند.

Mindsum می‌گوید این ربات بر اساس فناوری GPT ساخته شده و با مدل‌های هوش مصنوعی خود لایه‌بندی شده است. این روش بر روی سه روش درمانی آزمایش شده بالینی مبتنی بر شواهد آموزش دیده است: CBT، IPT، و DBT. درمان بین فردی (IPT) یک درمان کوتاه مدت افسردگی است که بر تعاملات اجتماعی تمرکز دارد. رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) یک نوع تغییر یافته از CBT است که نحوه تنظیم احساسات، توسعه مکانیسم های مقابله ای و هوشیارتر بودن را آموزش می دهد.

این آموزش و پشتیبانی یک سازمان بهداشت روانی مستقر باعث می شود که Mindsum Bot بسیار قابل اعتمادتر از سایر چت ربات های درمانی باشد. این به کاربران بریتانیایی محدود نمی شود، زیرا هر کسی در سراسر جهان می تواند از آن استفاده کند. سازندگان توصیه می کنند از آن به عنوان مکانی برای تخلیه افکار خود استفاده کنید، وقتی کسی را ندارید که به آنها گوش دهد، و Mindsum Bot حتی به شما کمک می کند در صورت نیاز زمان مناسب را برای جستجوی مشاوره حرفه ای شناسایی کنید.

4. JungGPT (وب): چت درمانگر همدل برای درک عاطفی

از بین تمام ربات‌های گفتگوی درمانگر که برای این مقاله آزمایش کردیم، JungGPT طبیعی‌ترین احساس را داشت. از زبان معمولی استفاده می‌کند و آنچه را که نوشته‌اید بازخوانی می‌کند و در عین حال همدلی می‌کند و سؤالی می‌پرسد که می‌تواند شما را به مرحله بعدی در حل و فصل وضعیت برساند. کل این فرآیند باعث می شود احساس کنید با یک دوست صحبت می کنید.

JungGPT بر روی چندین متون و یک مدل زبانی آموزش دیده است که درک عاطفی را تسهیل می کند. سازندگان Ventura UX به سرعت به این موضوع اشاره می کنند. “در حالی که JungGPT یک “شکل” همدلی دارد، خود احساس همدلی نمی کند، بلکه آن را بر اساس آموزش خود برای انجام این کار و از طریق تجزیه و تحلیل متن در زمینه های مختلف درک می کند.

وقتی ما ثبت نام کردیم و JungGPT را آزمایش کردیم، به سادگی استفاده از هر ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT بود. این سایت خاطرنشان می کند که طرح رایگان پیام رسانی محدودی دارد، اما ما این محدودیت ها را در استفاده خود رعایت نکردیم. هزینه طرح حق بیمه 7 دلار در ماه برای پیام رسانی نامحدود است.

5. Lotus (وب): درمانگر چت ربات با مجله و ردیاب هدف

Lotus یکی از سریع ترین برنامه های چت درمانگر است که می توانید از آن استفاده کنید. به برنامه وب بروید و آماده شروع چت هستید. سازندگان می‌گویند: «بر خلاف سایر مدل‌های زبان، Lotus به دقت روی میلیون‌ها مکالمه کاربر آموزش دیده است تا اثربخشی آن را افزایش دهد و راه‌حل‌های مناسب برای افرادی که به دنبال پشتیبانی هستند، ارائه دهد».

در حالی که برای استفاده از لوتوس نیازی به ثبت نام برای یک اکانت کاربری ندارید، بهتر است این کار را انجام دهید. با این اکانت، یک مجله داخلی و ردیاب اهداف دریافت می کنید. هنگامی که با ربات چت صحبت می کنید، لوتوس گام های مشخصی را برای مقابله با مشکلاتی که دارید پیشنهاد می کند. سپس از شما می خواهد که این اهداف را به عنوان اهداف کوچک اضافه کنید یا پاسخ کامل را به مجله خود اضافه کنید.

به این ترتیب می توانید دوباره به لوتوس مراجعه کنید و به سرعت قسمت های اصلی مکالمه قبلی را مرور کنید. همچنین به عنوان یادآوری سریع اهداف شما عمل می کند و لوتوس از آنها در هر مکالمه بعدی که دارید استفاده می کند.

هوش مصنوعی کمک می کند اما جایگزینی برای درمان نیست

در حالی که این موضوع را در ابتدای این مقاله بیان کردیم، لازم به یادآوری است که این چت ربات‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند جایگزین یک مشاور بهداشت روان حرفه‌ای واجد شرایط باشند. همه برنامه‌های فوق به صراحت این را بیان می‌کنند و شما را تشویق می‌کنند که اگر با مشکلات شدید سلامت روانی روبرو هستید، کمک بگیرید. این برنامه‌های ChatGPT برای مشکلات و حل‌های فوری، کوتاه‌مدت یا جزئی مناسب‌تر هستند.

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT