مقایسه ChatGPT و Google Bard

مقایسه ChatGPT و Google Bard: کدام ربات چت هوش مصنوعی در کدنویسی بهتر است؟

زمان مطالعه 7 دقیقه

زمانی که گوگل Bard را راه اندازی کرد، پاسخی که به ChatGPT OpenAI داده بود، ویژگی ای را که در بین کاربران ChatGPT بسیار محبوب بود، از دست داد: توانایی نوشتن کد. با این حال، به دنبال تقاضای عمومی، گوگل به Bard ویژگی داد و آن را قادر ساخت تا به ده ها زبان برنامه نویسی کد بنویسد. مقایسه ChatGPT و Google Bard را در ادامه بخوانید.

گوگل از آن زمان در مورد اینکه Bard چقدر خوب می‌تواند کد بنویسد و اشکال زدایی کند صحبت کرده است، اما چگونه آن را با ChatGPT خارق العاده مقایسه می‌کند؟ بیایید دریابیم.

مقایسه ChatGPT و Google Bard: پشتیبانی زبان

به طور رسمی، Bard گوگل می‌تواند با حدود 20 زبان برنامه نویسی کار کند. اینها بیشتر از موارد محبوبی مانند Typescript، Python، C++، Go، Java، JavaScript و PHP تشکیل شده‌اند. هنوز هم می‌تواند گزینه های کمتر محبوبی مانند پرل و اسکالا را مدیریت کند، اما لزوماً کارآمد نیست.

از طرف دیگر ChatGPT لیست رسمی زبان های پشتیبانی شده ندارد. این ربات چت می‌تواند بیشتر کارهایی که Bard می‌تواند انجام دهد و علاوه بر آن ده ها مورد دیگر را انجام دهد. ChatGPT می‌تواند کد را به زبان های برنامه نویسی جدیدتر و محبوب تر بنویسد، اشکال ردایی کند و توضیح دهد و به زبان های قدیمی‌تر مانند Fortran، Pascal، BASIC و COBOL.

با این حال، پشتیبانی لزوما به معنای مهارت نیست. ما چند کار ساده را در زبان های انتخابی مانند PHP، JavaScript، BASIC و C++ امتحان کردیم. Bard و ChatGPT هر دو توانستند زبان های برنامه نویسی محبوب را ارائه دهند، اما فقط ChatGPT قادر بود برنامه های زبان های قدیمی تر را به طور متقاعدکننده ای با هم ترکیب کند. بنابراین از نظر پشتیبانی زبان، ما برتری را به ChatGPT می‌دهیم.

مقایسه ChatGPT و Google Bard: دقت و کیفیت کد

فرض کنید از ChatGPT یا Bard می‌خواهید کدی تولید کند که کاری را انجام می‌دهد، و ده ها خط کد را در چند ثانیه بیرون می‌دهد. این کار آسان است، مگه نه؟ اما هر چند وقت یکبار آن کد کار خواهد کرد؟ بیایید بگوییم که کد کار می‌کند.

برای مقایسه دقت و کیفیت کد تولید شده توسط دو چت ربات هوش مصنوعی، ما به هر دوی آنها وظایف کدنویسی را انجام دادیم. ما از Bard و ChatGPT خواستیم تا با استفاده از HTML، CSS و Java Script یک برنامه لیست کارهای ساده ایجاد کنند. پس از کپی پیست و مشاهده کد تولید شده در مرورگر، برنامه ChatGPT به شکل زیر است:

با استفاده از نسخه ChatGPT، می‌توانید یک کار جدید اضافه کنید، یک کار را حذف کنید، یا یک کار را به عنوان کامل علامت گذاری کنید. Google’s Bard همچنین توانست یک برنامه کاربردی لیست کارها را تولید کند. با این حال، شما فقط می‌توانید یک کار را اضافه کنید، بدون هیچ وسیله ای برای حذف یا علامت گذاری آن به عنوان کامل. رابط Bard نیز کمتر جذاب به نظر می‌رسد. در اینجا نتیجه را نوشته ایم:

ما آزمایش را تکرار کردیم، این بار از هر دو ربات چت خواستیم تا کارت های جدول زمانی توییتر را دوباره ایجاد کنند. نتیجه ChatGPT در اینجا آمده است:

و در اینجا چیزی است که Bard گوگل تولید کرده است:

هر دو نتیجه مزایا و معایب خود را دارند. اگر دکمه های لایک، ریتوییت و کامنت را داشت، نتایج Bard را انتخاب می‌کردم. با این حال، به طرز عجیبی آن ها را کنار گذاشت، بنابراین به شما اجازه می‌دهیم تصمیم بگیرید کدام بهتر است. البته، کیفیت کد فقط به زیبایی چیزی که تولید می‌کند نیست.

هنگام تجزیه و تحلیل کد تولید شده توسط هر دو ربات چت، به نظر می‌رسید که Bard بیشتر شی گرا بود در حالی که ChatGPT رویه ای تر بود. انتخاب زبان برنامه نویسی می‌تواند بر این امر تأثیر بگذارد، اما به نظر می‌رسید ChatGPT در صورت لزوم کدهای تمیز تری می‌نویسد. همچنین تمایل به ایجاد راه حل های کامل تری دارد که معمولاً منجر به خطوط بیشتر کد می‌شود.

از نظر کیفیت کد تولید شده، این دور را به ChatGPT می‌دهیم.

ChatGPT در مقابل Bard: اشکال زدایی و تشخیص خطا

خطاها و اشکالات مانند پازل هایی هستند که برنامه نویسان از آنها متنفرند. آنها شما را دیوانه خواهند کرد، اما رفع آنها کاملاً رضایت بخش است. بنابراین هنگامی که در کد خود با اشکال مواجه می‌شوید، آیا باید از Bard یا ChatGPT کمک بگیرید تا آن را رفع کنید؟ برای تصمیم گیری، به هر دو ربات چت هوش مصنوعی دو مشکل اشکال زدایی دادیم تا حل کنند.

ابتدا، ما از هر دو ربات چت خواستیم تا یک خطای منطقی را در کد PHP حل کنند. تشخیص خطاهای منطقی بسیار سخت تر است، زیرا کدی که حاوی آنهاست اشتباه به نظر نمی‌رسد، فقط آنچه را که برنامه نویس در نظر داشت انجام نمی‌دهد.

کد موجود در این اسکرین شات اجرا می‌شود، اما کار نمی‌کند. آیا می‌توانید خطای منطقی را تشخیص دهید؟ ما از Bard کمک خواستیم و متأسفانه ربات چت نتوانست خطای منطقی کد را تشخیص دهد. جالب اینجاست که Bard Google معمولاً سه پیش نویس برای حل یک مشکل دارد، ما هر سه پیش نویس را بررسی کردیم و همه آنها اشتباه بودند.

سپس از ChatGPT کمک خواستیم، و بلافاصله خطای منطقی را تشخیص داد.

اسکریپت PHP هیچ گونه خطای نحوی نداشت، اما منطق تابع isOdd() صحیح نبود. برای اینکه ببینید آیا یک عدد فرد است یا خیر، معمولاً باید بررسی کنید که آیا پس از تقسیم بر 2 باقی مانده است یا خیر.

در حین اینکه Bard نزدیک به شناسایی این اشکال نبود، ChatGPT در اولین تلاش آن را پیدا کرد. ما چهار خطای منطقی دیگر را امتحان کردیم و Bard فقط در یک نمونه توانست خطا را تشخیص دهد در حالی که ChatGPT به طور مداوم کار را انجام می‌داد. پس از تغییر کد با خطاهای نحوی، Bard توانست به آن ادامه دهد و تقریباً در تمام نمونه های ارائه شده آنها را شناسایی کند.

Bard گوگل در اشکال زدایی نسبتاً خوب است، اما ما یک بار دیگر این پیروزی را به ChatGPT خواهیم داد.

مقایسه ChatGPT و Google Bard: هوشیاری متن

یکی از بزرگترین چالش های استفاده از چت ربات های هوش مصنوعی برای کدنویسی، آگاهی نسبتاً محدود آنها از زمینه است. از ربات چت می‌خواهید که مقداری کد بنویسد، سپس مقداری کد دیگر… در طول خط، کاملاً فراموش می‌کند که چیز بعدی که می‌سازد، بخشی از همان پروژه است.

به عنوان مثال، فرض کنید که در حال ساخت یک برنامه وب با یک ربات چت هوش مصنوعی هستید. شما به آن می‌گویید که برای صفحه HTML ثبت نام و ورود شما کد بنویسد و این کار را به خوبی انجام می‌دهد. سپس، همانطور که به ساختن ادامه می‌دهید، از چت بات می‌خواهید که یک اسکریپت سمت سرور برای مدیریت منطق ورود ایجاد کند. این یک کار ساده است، اما به دلیل آگاهی از زمینه محدود، ممکن است در نهایت یک اسکریپت ورود به سیستم با متغیرهای جدید و قراردادهای نامگذاری که با بقیه کد مطابقت ندارد تولید کند.

بنابراین، کدام ربات چت در حفظ آگاهی از زمینه بهتر است؟ ما به هر دو ابزار وظیفه برنامه نویسی یکسانی دادیم: یک برنامه چت که از قبل می‌دانیم ChatGPT می‌تواند بسازد.

متأسفانه، Bard به سادگی نتوانست برنامه را تکمیل کند زیرا پس از مدتی بیکار ماندن، مسیر پروژه را از دست داد. علیرغم اینکه ChatGPT مشمول شرایط یکسانی بود، برنامه را تکمیل کرد. یک بار دیگر، از نظر آگاهی از زمینه، پیروزی را به ChatGPT می‌دهیم.

مقایسه ChatGPT و Google Bard: حل مسئله

در این مرحله، Bard از بسیاری جهات کمبود دارد. اما آیا در نهایت می‌تواند برنده شود؟ بیایید توانایی های حل مسئله آن را آزمایش کنیم. گاهی اوقات شما فقط یک مشکل دارید، اما نمی‌دانید که چگونه آن را به صورت برنامه ای نمایش دهید، چه رسد به اینکه چگونه آن را حل کنید.

چنین موقعیت هایی زمانی است که چت ربات های هوش مصنوعی مانند Bard و ChatGPT می‌توانند بسیار مفید باشند. اما کدام چت بات توانایی حل مسئله بهتری دارد؟ ما از هر دو آنها خواستیم که “یک کد جاوا اسکریپتی بنویسند که تعداد دفعات ظاهر شدن یک کلمه خاص در یک متن را محاسبه کند.”

Bard با کد کار پاسخ داد، اگرچه زمانی که علائم نگارشی نزدیک به یک کلمه هستند یا کلمه در موارد مختلف ظاهر می شود، با شکست مواجه می‌شود.

ما همین مشکل را در ChatGPT مطرح کردیم و نتیجه این است:

کد ChatGPT رویکردی قوی‌تر و دقیق‌تر برای شمارش تعداد کلمات در متن دارد. مرزهای کلمات و حساسیت به حروف کوچک و بزرگ را در نظر می‌گیرد، علائم نگارشی را به درستی مدیریت می‌کند و نتایج قابل اعتمادتری ارائه می‌دهد. یک بار دیگر از نظر حل مسئله، برتری را به ChatGPT می‌دهیم.

از آنجایی که Google Bard تقریباً در هر معیاری که برای مقایسه استفاده می‌کنیم، نتوانسته عملکرد قابل قبولی ارائه کند، تصمیم گرفتیم به آن فرصتی برای جبران بدهیم. از چت بات پرسیدیم “کدام در کدنویسی بهتر است؟ ChatGPT یا Google Bard؟”

در حالی که موافقت کرد که ChatGPT خلاق تر است، Bard گفت رقیبش بیشتر احتمال دارد اشتباه کند و ChatGPT کدی تولید می‌کند که کارایی کمتری دارد، ساختار خوبی ندارد و به طور کلی کمتر قابل اعتماد است. باید مخالفت کنیم!

ChatGPT یک ابزار خاص است

Bard به خاطر وجود تبلیغات گسترده جلوه خوبی در اذهان عمومی دارد، بنابراین ممکن است تعجب آور باشد که ببینیم در مقایسه با ChatGPT چقدر کمبود دارد. ChatGPT به وضوح عملکرد خوبی داشت، اما ممکن است فکر کنید منابع عظیم گوگل به آن کمک می‌کند تا این مزیت را از بین ببرد.

با وجود این نتایج، حذف Bard به عنوان یک کمک برنامه نویسی غیرعاقلانه خواهد بود. اگرچه به اندازه ChatGPT قدرتمند نیست، اما Bard هنوز هم عملکرد قابل توجهی دارد و با سرعتی بالا در حال تکامل است. با توجه به منابع گوگل، ظهور Bard به عنوان یک رقیب شایسته مطمئناً رخ خواهد داد است.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT