هشدار کلاهبرداری و سوء استفاده از اطلاعات بانکی

هشدار کلاهبرداری و سوء استفاده از اطلاعات بانکی

زمان مطالعه 2 دقیقه

اکثر جرائم در فضای مجازی به اجاره دهندگان کارت یا حساب بانکی ختم می‌شوند. در این مطلب به هشدار کلاهبرداری و سوء استفاده از اطلاعات بانکی که توسط پلیس فتا اعلام شده است می پردازیم.

هشدار کلاهبرداری و سوء استفاده از اطلاعات بانکی

جرائمی از قبیل اجاره کارت در پوشش سایت‌های قمار و شرطبندی، فیشینگ و برداشت غیرمجاز از حساب، سایت‌های صیغه یابی و… جرائمی هستند که اجاره کنندگان کارت یا همان شیادان سایبری برای پوشش کارهای مجرمانه خود به‌آن دامن می‌زنند که برخی از قربانیان از عواقب اجاره دادن حساب خود آگاه نیستند.

شیادان سایبری از قوانین داخلی و مجازات‌ تخلفات در فضای مجازی اطلاع دارند، با روش اجاره کردن کارت بانکی برای اعمال شوم، خود را درگیر پرونده‌های مجرمانه نمی‌کنند و برای این موضوع همیشه به‌دنبال قربانی می‌گردند. خواهشمندیم قربانی این سوءاستفاده‌گران نشوید. مسئولیت تمامی تراکنش‌های حساب‌ها و کارت‌های بانکی‌ هر شخص بر عهده مالک حساب است و اجاره دادن کارت‌های بانکی نیز معاونت در انجام جرم است.

به هموطنان توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان و تحت هیچ شرایطی، پیشنهاد اجاره حساب یا کارت بانکی را با هیچ مبلغی نپذیرید. با رد این پیشنهاد از عواقب جدی ناشی از فعالیت‌های خلاف قانونی که از طریق حساب‌ها یا کارت‌های بانکی اجاره‌ای انجام می‌شود در امان باشید.

شگردهای کلاهبرداران برای قربانی افراد:

  • بهانه‌هایی از قبیل حساب من مسدود شده، مدارکم را گم کردم، ضامن یا بدهکار هستم نمی‌توانم حساب باز کنم و…
  • اجاره کردن حساب در ازای درصد تراکنش‌های انجام شده از حساب مالک و یا وعده‌های دیگر.
  • من خارج از کشور هستم دسترسی ندارم در ایران حساب باز کنم.
  • به بهانه انجام کار خیر.
  • سوءاستفاده از شرایط اقتصادی و نیاز افراد به اشتغال با پیشنهاد شغل با شرایط‌هایی از قبیل افتتاح حساب و ارائه دادن مشخصات و رمز آن به شیادان.
  • حتی در برخی مواقع به قربانی می‌گویند ثبت نام کند در صرافی‌ها واحرازهویت انجام دهد تا برای قربانی خرید ارز و… انجام دهد.
  • این شیادان در برخی مواقع نیز برای راضی کردن قربانی سر وی را کلاه می‌گذارند و بعنوان مثال به او می‌گویند اگر روزی شناسایی شدید به مراجع قضایی و پلیس بگویید کارت بانکیم را به همراه رمز آن گم کردم و… این روش‌ها فقط برای قانع کردن نزدیکان قربانی شاید بکار آید اما برای پلیس و مراجع قضایی از نظر قانونی مالک کارت باید پاسخگو باشد.
  • تیترهای تبلیغاتی از قبیل؛ افزایش تضمینی معدل حساب جهت دریافت وام، با اجاره کارت بانکی میلیونر شو، کار اینترنتی در منزل با درآمد بالا و بدون تخصص، بازی کن پول در بیار و …
    اگر که کارت بانکی، شماره حساب و یا درگاه بانکی خود را برای اجاره در دسترس دیگران قرار دادید و سپس پشیمان شدید؛ ابتدا از فرد مورد نظر بخواهد تا کارت و یا شماره حسابتان را به شما واگذار کند و در صورت پس دادن حتماً نسبت به تغییر رمز اول و دوم خود اقدام نمایید. چنانچه موفق به دریافت اطلاعات خود نشدید با مراجعه به بانک و سوزاندن کارت و یا مسدود نمودن آن از ایجاد اعمال مجرمانه فرد کلاهبردار جلوگیری نمایید.

اگر که فردی کارت خود را به فرد دیگری برای اجاره واگذار نماید و وجهی را که منشأ آن‌ها از اعمال مجرمانه بوده است را در حساب بانکی خود نگهداری و یا اقدامی نسبت به نقل و انتقال آنها انجام دهد، علاوه بر معاونت در جرم اصلی و تحمل مجازات مقرر برای آن جرم، به جرم پول‌شویی که مجازات آن استرداد تمام وجوه تراکنش شده و سود بانکی مقرر و جزای نقدی به میزان یک چهارم مبلغ تراکنش شده است، محکوم می‌گردد.

منبع
امتیاز 5/5 - از 5 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT