کوین بیس

صرافی کوین بیس و بررسی اثر کوین بیس بر پامپ قیمت توکن ها

زمان مطالعه 5 دقیقه

اگر شما هم در بازار رمز ارزها فعال هستید هستید احتمالا اصطلاح اثر کوین بیس را شنیده اید. اگرچه در نگاه اول ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، ولی لیست شدن کوین ها و یا توکن ها در صرافی کوین بیس در مقایسه با سایر صرافی های ارز های رمزنگاری مانند بایننس و کراکن، قیمت های بالاتری را برای کوین یا توکن لیست شده به ارمغان می آورد. در این مقاله با اول پرداخت همراه باشید.

اثر کوین بیس 

در بازار ارزهای رمزپایه اثر کوین بیس یا Coinbase Effect نظریه ای است که نشان می دهد توکن های دیجیتالی نوظهور مانند پس از لیست شدن در بازار بزرگترین صرافی ایالات متحده، صرافی کوین بیس، رشد قیمت انفجاری را تجربه می کنند.

این پدیده به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است و اخیراً پس از کاردانو با توکن دیجیتال (ADA) که لیست شدنش در کوین بیس منجر به رشد قیمت آن شد، به شهرت رسیده است.

خرید کاردانو

پدیده مشهور اثر کوین بیس به این نظریه اشاره دارد که هنگام اعلام لیست شدن یک توکن جدید در صرافی کوین بیس، آثار مثبت بر روی قیمت دارایی دیجیتال نمایان می شود.

شرکت تجزیه و تحلیل ارزهای رمزنگاری شده مساری، مطالعاتی را در مورد قیمت توکن ها در صرافی کوین بیس در پنج روز اول معاملات انجام داده است، در مقایسه با تأثیر لیست شدن یک کوین یا توکن در سایر صرافی های بزرگ بازار دیجیتال از جمله بایننس، اف تی ایکس، اوکی اکس، کراکن و غیره، تاثیر لیست شدن در کوین بیس بسیار قابل توجه بوده است.

روبرتو تالاماس ، تحلیلگر مساری، یک شرکت تحقیقاتی ارزهای رمزنگاری شده در خبرنامه ای با عنوان “پدیده پامپ صرافی ارز دیجیتال” می نویسد:

لیست شدن کوین ها یا توکن ها در صرافی کوین بیس دارای میانگین بازده 91٪ هستند، اما توزیع بازدهی توکن ها و افزایش قیمت آنها بین 32- تا 645٪ تخمین زده می شود.

تضمینی بر ادامه دار شدن رالی قیمت توکن پس از لیست شدن آن در صرافی کوین بیس نیست. نگاهی دقیق به دارایی های لیست شده در Coinbase در سال 2020 نشان می دهد که برخی از ارزهای دیجیتال تمایل دارند پس از اعلام برنامه لیست شدن افزایش پیدا کنند، اما پس از شروع واقعی  معاملات افت می کنند. بنابراین سرمایه گذاران و تریدر ها باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که رشد قیمت ممکن است تحت تاثیر خبر لیست شدن توکن در صرافی و تا پیش از اتفاق افتادن آن صورت بگیرد.

دلیل پدید آمدن Coinbase Effect

برای آن دسته افرادی که زیاد با فضای ارزهای دیجیتال آشنایی ندارند، بهتر است از ابتدا شروع کنیم. صرافی کوین بیس بزرگترین صرافی ارزهای رمزپایه در ایالات متحده است و بسیاری آن را بزرگترین پلتفرم خرده فروشی برای ارزهای دیجیتال می دانند.

اثبات فرضیه “اثر Coinbase” چیزی شبیه به این است که هنگامی که یک ارز رمزنگاری شده در یک صرافی محبوب لیست می شود، بلافاصله در دسترس مجموعه جدیدی از شرکت کنندگان و فعالان بازار قرار می گیرد و این فرصت را خواهد داشت که با افزایش حجم معاملات و تقاضا ارزش خود را افزایش دهد.

نکته دیگر این است که کوین بیس به به دلیل دارایی ها نسبتاً محدود قابل معامله  مشهور است. این شهرت به لیست های جدید اعتبار می بخشد. به همین دلیل تریدر ها لیست شدن توکن در این صرافی را یک سیگنال مثبت تصور میکنند، که باعث ایجاد هیاهو در بازار می شود.

“اثر Coinbase” طی سالهای اخیر بر قیمت بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده مانند XTZ ، LINK ، OMG و ATOM تأثیر گذاشته است.

لیست شدن یک ارز در صرافی های معتبر

این اثر قبلاً در صرافی کوین بیس به عنوان یکی از اصلی ترین پلتفرم های خرید و فروش ارزهای دیجیتال کاملاً بررسی شده است. با این حال، در تحقیق مساری لیستی شامل 5 صرافی ارز دیجیتال دیگر نیز منتشر شده است که عملکرد قیمت توکن پس از لیست شدن در آنها با عملکرد قیمت توکن پس از لیست شدن در کوین بیس مقایسه شده است.

اطلاعات مربوط به لیست شدن توکن ها با استفاده از پایگاه داده اطلاعاتی مساری از شش صرافی متمرکز مختلف جمع آوری شده است:

  1. صرافی کوین بیس – داده های مربوط به 28 توکن لیست شده
  2. صرافی بایننس – داده های مربوط به 22 توکن لیست شده
  3. صرافی اف تی ایکس – داده های مربوط به 19 توکن لیست شده
  4. صرافی جمینی – داده های مربوط به 19 توکن لیست شده
  5. صرافی کراکن – داده های مربوط به 11 توکن لیست شده
  6. صرافی اکی اکس – داده های مربوط به 14 توکن لیست شده

این تحقیق توزیع بازده تجمعی پنج روز پس از لیست شدن توکن در صرافی  را به عنوان یک تخمین تقریبی مورد بررسی قرار داد تا تأثیر آن را به تصویر بکشد. همانطور که انتظار می رفت ، لیست شدن در کوین بیس بالاترین میانگین بازده 91٪ را داشت، اما همانطور که در ابتدا هم اشاره شد، این نرخ دارای گسترده ترین توزیع از -32 تا 645 درصد است.

Coinbase Effect

Coinbase Effect

همانطور که از اعداد بالا مشخص است، لیست شدن در صرافی کوین بیس در مقایسه با سایر صرافی ها منجر به بازده بیشتری می شود (شکل 1 ، سمت چپ). با این حال، مجموعه داده کوین بیس شامل برخی از داده های پرت و با فاصله از میانگین کل داده ها بوده است. شش توکن لیست شده که سودهای بزرگتری را به همراه داشت، در نمودار دوم در سمت راست نشان داده شده است که شامل موارد زیر می باشد:

  • District0x — (645%)
  • Civic — (492%)
  • Band protocol — (234%)
  • The Graph — (169%)
  • Numeraire — (167%)
  • Skale network — (135%)
کوین بیس

کوین بیس

حذف تأثیر این داده های پرت و دور افتاده مقایسه ی دقیق تری میان این 6 صرافی ارائه می دهد. جالب است بدانید که حتی پس از خارج کردن این آمار پرت از معادله ، لیست شدن توکن در کوین بیس با میانگین بازده پنج روزه 29  درصد بیشترین تاثیر را در بین صرافی های لیست شده داشته است. (شکل 2)

تاثیر صرافی ها بر قیمت ارزها

آمار و ارقام نشان می دهد که لیست شدن در صرافی ها، به ویژه لیست شدن در صرافی کوین بیس، در اکثر مواقع منجر به افزایش قیمت و بازده دارایی می شود. با این حال، یکی دیگر از عوامل مهم که باید در چنین نتایجی مورد توجه قرار گیرد، احساسات عمومی بازار در زمان لیست شدن توکن است.

در حال حاضر، اثر Coinbase شهرت خود را به عنوان معیار افزایش قیمت در زمان لیست شدن کوین ها و توکن ها در این صرافی در میان فعالان بازار تقویت کرده است. ولی باید توجه داشته باشید که نباید از این معیار به تنهایی به عنوان توصیه سرمایه گذاری استفاده کنید و پیش از هر چیز لازم است درباره ماهیت رمز ارز و ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری در آن تحقیق نمایید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT