پیدایش کرونا ویروس جدید

پیدایش کرونا ویروس جدید و تاثیر آن بر بازار ارز های دیجیتال

زمان مطالعه 3 دقیقه

خرس‌ها کنترل قیمت بیت کوین را پس از انتشار سیگنال‌های نزولی در بازارهای اختیار معامله به دست گرفتند. اما آیا معامله گران باید نگران این موضوع باشند؟ صرافی ارز دیجیتال Deribit رهبر مطلق بازارهای اختیار بیت کوین (BTC) است و در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد (Delta Skew) نشان می‌دهد احساسات در میان معامله‌گران حرفه‌ای نزولی است. در این خبر به پیدایش کرونا ویروس جدید و تاثیر آن بر بازار ارز های دیجیتال می پردازیم.

پیدایش کرونا ویروس جدید و تاثیر آن بر بازار ارز های دیجیتال

“ما از ابتدای نوامبر ۲۰۲۱ شاهد حرکت شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد از حدود ۰% به۱۰ تا ۱۵% در انتظار انقضا قراردادهای اختیار معامله هستیم. این تغییر شاخص به دلیل احساسات منفی معامله‌گران و اعتقاد به نزولی‌تر شدن بازار است. حق بیمه برای حفاظت در برابر کاهش بیشتر گران‌تر می‌شود. در کوتاه مدت، این انقضا در حداکثر قیمت ۵۸ هزار دلار اتفاق می افتد.”

به نظر می‌رسد قیمت بیت کوین از ۹ نوامبر پیوسته در یک کانال نزولی حرکت می‌کند. بنابراین یک سیگنال نزولی ممکن است بازتابی از افت ۲۲ درصدی بیت کوین در بالاترین قیمت یعنی ۶۹۰۰۰ دلار باشد.

شیب انحراف دلتا ۲۵ درصد، قراردادهای اختیار خرید (call) و اختیار فروش (put) را با یکدیگر مقایسه می‌کند. زمانی که حق بیمه قراردادهای اختیار فروش، بالاتر از حق بیمه قراردادهای اختیار خرید با ریسک مشابه باشد، این شاخص مثبت می‌شود. بر عکس وقتی معامله‌گران تمایل به صعود داشته باشند، شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد برعکس عمل می‌کند و وارد محدوده منفی می‌شود.

محدوده منفی ۸ درصد تا مثبت ۸ درصد ناحیه خنثی تلقی میشود. بنابراین تحلیل صرافی Deribit وقتی درست است که شاخص بالای ۸ درصد باشد. اما این شاخص در ۲۳ نوامبر تغییر زیادی به سمت محدوده ترس از بازار داشت. با این حال این حرکت در 26 نوامبر کاهش یافت زیرا این شاخص اکنون روی 8٪ است و دیگر از موضع نزولی معامله گران حمایت نمی کند.

پیش بینی قیمت ارز های دیجیتال

برای تأیید اینکه آیا این حرکت مختص آن ابزار است یا خیر، باید بازارهای آتی را نیز تحلیل کرد. حق بیمه آتی که به عنوان “نرخ پایه” نیز شناخته می‌شود تفاوت بین قراردادهای آتی بلندمدت و سطوح فعلی بازار نقدی را اندازه‌گیری می‌کند. در بازارهای سالم ۵ تا ۱۵ درصد حق بیمه سالانه انتظار می‌رود. این وضعیت به عنوان “contango” شناخته می‌شود.

این شکاف قیمتی ناشی از تقاضای پول بیشتر توسط فروشندگان برای توقف تسویه طولانی‌تر است. در واقع هر زمان که این شاخص کم‌رنگ یا منفی شود، یک هشدار قرمز ظاهر می‌شود که به عنوان “عقب ماندگی (backwardation)” شناخته خواهد شد.

برخلاف شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد که نشان‌دهنده «ترس» در بازار است، معیار ریسک اولیه آتی بین ۱۶ تا ۲۵ نوامبر روی ۱۱ درصد نسبتاً ثابت بود. علیرغم افت جزئی، ۹ درصد فعلی آن برای بازارهای آتی خنثی است و حتی به نزولی بودن هم نزدیک نیست.

معامله‌گران بیشتر از قراردادهای اختیار خرید استفاده می‌کنند

فقط می‌توان حدس زد که چرا معامله‌گران حرفه‌ای که از بازارهای اختیار معامله بیت کوین استفاده می‌کنند برای اختیار معامله فروش بیش از حد هزینه کرده‌اند. شاید پس از اینکه کمیته سنای ایالات متحده به دنبال اطلاعاتی در مورد صدور استیبل کوین در ۲۳ نوامبر بود، آنها از خطر قریب‌الوقوع می‌ترسند.

در همان روز، هیئت سیستم فدرال رزرو، کار بر روی مجموعه‌ای از “اسپرینت‌های سیاست” را با هدف رسیدگی به نظارت در صنعت کریپتو اعلام کرد. سازمان‌های اداری به‌طور بالقوه استانداردهای انطباق و اجرای قوانین و مقررات موجود را تنظیم خواهند کرد.

با این حال، معلوم نیست که چرا این عدم قطعیت‌ها در بازارهای آتی بیت کوین منعکس نشده است. بنابراین باید این سوال را مطرح کرد که آیا در این مورد باید از انحراف ۲۵ درصد صرف نظر کرد؟

انقضای قراردادهای اختیار معامله بیت کوین در ۳۱ دسامبر ۶۰ درصد از سود باز فعلی را در اختیار دارد که مجموعاً معادل ۱۳.۴ میلیارد دلار است. همانطور که نمودار بالا نشان می‌دهد، عملاً هیچ علاقه‌ای به قراردادهای اختیار معامله فروش بالای ۶۰۰۰۰ دلار وجود ندارد.

با توجه به اینکه قراردادهای اختیار معامله خرید ۱۴۵ درصد بزرگتر از قراردادهای اختیار معامله فروش برای ۳۱ دسامبر است، نباید زیاد نگران نحوه قیمت‌گذاری این ابزار توسط سازندگان بازار بود. بنابراین با وجود هشدار نزولی Deribit، انحراف دلتا ۲۵ درصد در حال حاضر اهمیت زیادی ندارد.

منبع : cointelegraph

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT