کد بورس

کد بورس چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

زمان مطالعه 3 دقیقه

شروع معاملات در بورس نیازمند یک کد شناسایی تحت عنوان کد بورس یا کد سهامداری می باشد. در واقع همچون کد ملی که برای هر فرد همتا است، کد بورس هم برای هر سهامدار به صورت یکتا میباشد. از آن جا که داشتن این کد برای انجام معاملات در بازار سهام واجب است در این مقاله به معرفی و ساز و کار این کد و نحوه دریافت آن می پردازیم تا اگر قصد انجام معاملات در بازار سهام را دارید هر چه سریعتر اقدام به دریافت این کد از یک کارگزاری بفرمایید. با اول پرداخت همراه باشید.

کد بورس چیست؟

در واقع این بورس، یک شناسه همتا است که به سهامداران تعلق می گیرد تا از طریق این کد بتوانند در بازار سهام اقدام به خرید و فروش بکنند. این کد همچون کد ملی افراد که به صورت یکتا میباشد، برای هر فرد از دیگری متمایز است. هر فرد حقیقی یا حقوقی برای انجام معاملات در بازار سهام مستلزم دریافت یک کد سهامداری میباشد.

توجه داشته باشد که هر فرد در طول زندگی خود یکبار می تواند برای دریافت کد بورس اقدام کند و این کد قابل تغییر نیست (همانطور که کد ملی افراد قابل تغییر نیست). تمام معاملات سرمایه داران در این کد های بورس ذخیره میشود. هیچ گونه خرید و فروش و معامله ای در بازار بورس بدون این کد ها انجام نمیشود.

ساختار این کد ها به گونه ای است که برای افراد حقیقی از نام خانوادگی آن ها و چند رقم رندم استفاده میشود. به این صورت که میتواند سه حرف اول نام خانوادگی آن ها و 5 رقم رندم باشد. برای مثال اگر فردی با نام خانوادگی فروزنده اقدام به دریافت کد سهامداری کند، این کد میتواند به صورت “فرز12490” باشد . براس اشخاص حقوقی اما متفاوت است و با توجه به ماهیت آن ها تعیین میشود.

آیا کد بورس واقعا لازم است؟

شاید این باور را داشته باشد که چون کارگزار دخالت مستقیمی در خرید و فروش اوراق بهادار ندارد، نیازی به کد سهامداری نیست. اما در واقع این کارگزار است که به عنوان یک واسطه بین سرمایه دار و بازار سهام عمل میکند پس داشتن یک کد بورس که به معنی داشتن یک حساب معاملاتی نزد کارگذار است، واجب میباشد.

"<yoastmark

نحوه دریافت کد بورس

برای دریافت این کد شما باید به یک شرکت کارگزاری مراجعه کنید. این کد ها توسط سمات (شرکت سرمایه گذاری مرکزی و تسویه وجوه) صادر میشود. با تهیه مدارک مورد نیاز و مراجعه به این شرکت های کارگزاری اقدام به دریافت کد سهامداری میکنید.

مدارک لازم برای دریافت کد بورس عبارتند از:

  • اصل کارت ملی و کپی آن
  • اصل شناسنامه و کپی آن
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • شماره حساب بانکی و شبا

در محل نیز باید فرمی مربوط به درخواست این کد را پر کنید که توصیه ما به شما این است کد پستی و اطلاعات اینچنینی را نیز به همراه داشته باشید. پس از ثبت درخواست در این کارگزاری ها باید منتظر ایمیل یا پیامکی مبنی بر صادر شدن کد بورس خود باشید.

توجه داشته باشد که این کد در حال حاضر به صورت رایگان ارائه میشود و هزینه ای در قبال آن از شما گرفته نخواهد شد. درآمد کارگزاری ها از کارمزدی است که بابت هر معامله دریافت میکنند. و هم اکنون بیش از 100 شرکت کارگزاری در این حوزه مشغول به کار هستند که میتوان از خدمات آن ها بهره برد.

امنیت کد بورس

سوال رایج بسیاری از افراد این است که آیا کسی با دانستن کد بورس دیگری میتواند از آن سو استفاده کند؟ در پاسخ باید گفت خیر، به صرف دانستن این کد دیگری نمیتوان از آن سو استفاده کرد.

اما نام کاربری و رمز عبوری که با آن وارد سامانه معاملاتی میشود باید در جایی امن نگه داری شود. هرگز این اطلاعات را در اختیار کسی قرار ندهید چرا که مسئولیت کلیه فعالت هایی که از طریق حساب شما انجام میشود با شماست.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT