آینده وردپرس

آینده وردپرس: مصاحبه ای با Josepha Haden Chomphosy

زمان مطالعه 12 دقیقه

امسال، در WordCamp Porto، فرصتی برای مصاحبه با Josepha Haden Chomphosy، مدیر اجرایی وردپرس پیدا کردم.

او در مورد آنچه در دنیای وردپرس در حال رخ دادن است و آنچه می توانیم در آینده از این CMS برتر (سیستم مدیریت محتوا) انتظار داشته باشیم، اطلاعات و پاسخ های بسیار جالبی به ما داد.

وردپرس تقریباً نیمی از وب را در اختیار دارد. وردپرس به عنوان یک CMS، در سال آینده با چه چالش هایی رو به رو است و چگونه برای غلبه بر آنها برنامه ریزی می کند؟

Chomphosy: “وردپرس در سال آینده… یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما به طور کلی با آن مواجه هستیم این است که ما در حال بازنویسی کل پایگاه کد خود هستیم، زیرا همچنان قصد داریم به عنوان یک نرم ‌افزار کارآمد به جلو حرکت ‌کنیم.

در بسیاری از موارد، شما می ‌بینید که یک نرم‌ افزار همه تاثیرات و نقش ها را از سمت جامعه خود متوقف می ‌کند و همه چیز را در حالی که هیچ کس دیگری در آن نیست، بازسازی می ‌کند و فقط از یک مدل بسته و محدود برای تجسم مجدد نحوه عملکرد نرم‌ افزار خود استفاده می‌ کند.

ما در سال پنجم از این پروژه احتمالاً ده ساله هستیم، و در سال های آینده نیز اطمینان حاصل می کنیم که به عنوان یک CMS، همانطور که مردم انتظار دارند همچنان پایدار و توانمند هستیم و در کنار آن به دنبال پیشرفت با روشی جدیدتر و مدرن تر برای مدیریت محتوای آنلاین شما هستیم.

چیز مهمی نیست. مشکلات کوچکی در پیش رو وجود دارند و قابل حل شدن هستند.”

من درباره نوآوری و ایده «پنج برای آینده» Matt [Mullenweg] اطلاعاتی دارم و می دانم که هدف آن حل چالش ‌های پشتیبانی وردپرس، در حین رشد آن است. کارکرد آن را چگونه می بینید؟ آیا فکر می کنید نتیجه و بازخورد کافی و مناسبی از سمت جامعه می بینید؟

Chomphosy: “ایده این برنامه پنج برای آینده از سال 2014 وجود داشته است، بنابراین چیز جدیدی نیست و زمان زیادی از آن می گذرد. از سال 2016 یا 2017 ما برنامه مدون تری برای آن داشتیم که در آن افراد می توانستند وقت خود را به تیم های خاصی اختصاص دهند و آن تیم ها می دانستند که ما کارهای داوطلبانه ای داریم که می توانیم به مردم بسپاریم و به این ترتیب می توانیم افرادی که علاقه مند به انجام این نوع همکاری ها هستند را پیدا کنیم.

این کار، پروژه را از لحاظ زمانی تأمین می ‌کند و به این ترتیب مشارکت ‌کنندگان می توانند به راحتی بیان کنند که به چه چیزی علاقه ‌مند هستند، و برای تیم ‌های مشارکت ‌کننده نیز آسان ‌تر است که ببینند چه کسی به آنها علاقه ‌مند است. اخیراً نیز، ما این برنامه را گسترش داده ‌ایم تا آنچه را که تیم پنج برای آینده در نظر گرفته را شامل شود.

من فکر می کنم که لازم است شرکت های بزرگ در اکوسیستم وردپرس به طور قابل توجهی به این پروژه وردپرس کمک کنند، به خصوص اگر این شرکت ها با استفاده از وردپرس درآمد قابل توجهی به دست می آورند.

به طور کلی می ‌توانم بگویم که ما هم از سوی جامعه مشارکت‌ کنندگان و هم از طرف شرکای اقتصادی‌مان در این اکوسیستم واکنش خوبی دریافت کرده ایم. من فکر می کنم که ما بازخورد خوبی داشته ایم، اما همیشه می توانیم از بازخوردهای بیشتر نیز بهره ببریم.

سیستم CMS وردپرس در همه جا مورد استفاده قرار می گیرد ولی این سیستم توسط کمتر از 1% افرادی که از آن سود می برند و یا افرادی در شرکت ها که از آن سود می برند، حمایت می شود و بنابراین من همیشه می خواهم افراد بیشتری در آن نقش داشته باشند و به آن واکنش نشان دهند، اما به هر حال تاکنون بازخورد خوبی از آن داشته ایم.”

آیا برای مثال، تغییراتی مانند پولی شدن وردپرس را پیش بینی می کنید؟

Chomphosy: “پیش ‌بینی آینده بسیار سخت است، اما هیچ احتمالی برای این اتفاق نمی ‌بینم، خیر.

مطمئنم که می دانید که این نرم ‌افزار متن ‌باز و رایگان است، اما بسیاری از مردم در مورد اینکه آیا این به این معنی است که رایگان است یا پولی نیست، یا رایگان است، مثل اینکه آزادی را برای مردم فراهم می‌کند سردرگم می‌شوند.

ما دوست داریم همیشه به همه یادآوری کنیم که این نرم افزار رایگان است، و در دسترس قرار دادن این نرم افزار به صورت رایگان همواره برای وردپرس موضوع بسیار مهمی است. بنابراین نمی ‌توانم آینده ‌ای را ببینم که در آن این نرم افزار پولی برای دادن مجوز دسترسی به قسمت های مختلفش درخواست کند.”

چه چیزی باعث می شود وردپرس همچنان متمایز و بالاتر از همتایان و رقبای خود باقی بماند؟ ثبات وردپرس در آینده چگونه است؟

Chomphosy: “من فکر می‌ کنم چیزی که باعث می ‌شود پروژه وردپرس از رقبای خود متمایز شود، قدرت جامعه ای است که پیرامون ما وجود دارند و از ما حمایت می کنند، و جالب است بدانید چیزی که جامعه ما را در مقایسه با سایر پروژه ‌های منبع باز متمایز می‌ کند، داشتن جامعه ای است که در رویدادهای حضوری ما حضور پیدا می کنند و نداشتن آنها در دو سال و نیم گذشته به دلیل پاندمی، قطعاً برای ما سخت و مشکل بوده است.

این رویداد پرچمدار و مهم، اولین رویداد پرچمدار حضوری از زمانی است که ما مجبور شدیم WordCamp آسیا را در سال 2020 لغو کنیم، و ما بسیار هیجان زده هستیم که قرار است همه را دوباره دور هم جمع کنیم.

800 نفر در روز مشارکت ‌کننده حضور داشتند و این بزرگترین روز مشارکت ‌کننده در یک رویداد پرچمداری است که تا به حال داشته ‌ایم. شما می توانید نه تنها تعداد افرادی که به این رویداد می آیند، بلکه تعداد افرادی که برای یادگیری نحوه بازگشت به وردپرس، شناخت این پروژه، CMS و این اکوسیستم حضور داشتند را نیز مشاهده کنید. آنچه که هستیم و اینکه در آینده چگونه خواهیم بود، به آن گروهی از مردم بستگی دارند که می خواهند اینجا و در کنار ما باشند و به بهبود و پیشرفت آن کمک کنند.

من فکر می‌کنم این نقطه قوت ما است. و همچنین، برای ثبات خود در آینده، ما روی مشارکت کنندگان سرمایه گذاری می کنیم، آنها را وارد این فضا می کنیم، و اینکه اگر هر چیزی همان طور است که می خواهند، می توانند آن را بهبود ببخشند. و امیدوارم این همان چیزی باشد که آنها می خواهند.

برای من همیشه مهم است که بررسی کنم که چگونه می توان مطمئن شد که این سازمان توسط هر کسی که در حال حاضر رهبری می شود، بیشتر دوام آورد. خواه با من دوام آورد، خواه با Matt دوام آورد، خواه هرکس دیگری، زیرا همه ما یک نفر هستیم و یک هدف داریم.

این موضوع همیشه برای من بخش بسیار مهمی است. من دائماً در حال آموزش افرادی هستم که در این پروژه وردپرس همراه ما هستند. من همیشه همه چیز را به آنها آموزش می دهم تا همه کارهایی را که من از آنها اطلاع دارم را بتوانند انجام دهند، زیرا اصلا این موضوع از نظر من درست نیست که من تنها کسی باشم که یک سری کارهایی را که برای موفقیت وردپرس حیاتی است را بلد باشم.”

بازار CMS روز به روز در حال رقابتی شدن است. آیا شاهد کاهش سهم بازار وردپرس هستید یا در حال رشد است؟

Chomphosy: “اخیراً در جامعه وردپرس کمی بحث در مورد سهم بازار W3Tech و میزان استفاده از آن وجود داشته است. و کاهش کوچکی هم وجود داشته است. این موضوع در دسترس عموم قرار دارد و ما هم در مورد آن بحث هایی داشته ایم. و نمی توانم بگویم کاهشی وجود نداشته است.

با این حال، من فکر نمی کنم که چیزی برای نگرانی وجود داشته باشد. W3Techs از آنجایی که آنها در تلاش هستند تا یکی از مجموعه داده های اصلی خود را منسوخ کنند، همیشه آنچه را که از آن می بینیم را تغییر می دهد. به همین دلیل اصلا نمی توانیم مطمئن باشیم که قرار است چه کار کنند و چه کاری را انجام ندهند، زیرا بسیار محرمانه و اختصاصی است.

با همه این اوصاف و به طور کلی، تا آنجا که به من مربوط می ‌شود، در حال حاضر این یک موضوع سطحی است.”

شکایاتی از سوی کاربران وجود داشت مبنی بر اینکه وردپرس، با معرفی ویرایش کامل سایت، به طور مکرر و شدیدا تغییر می کند و باید زمان و منابع زیادی را صرف یادگیری مجدد آن و تعمیر قسمت های خراب وب سایت ها کنند در حالی که وردپرس قبلا برای آنها عالی کار می کرد. پیام شما برای این کاربران چیست؟

Chomphosy: “من می دانم که خسته کننده است که مجبور شوید چیزی را که زمان زیادی را صرف یادگیری آن کرده اید را دوباره یاد بگیرید. اما این مسیری است که ما برای بازنویسی وردپرس انتخاب کرده ایم – به صورت نوعی تکامل مرحله ای در طول زمان به جای یک تحول کامل– ، به این صورت که افراد بتوانند به تدریج در طول زمان، هر چیز کوچکی را بسته به جایی که در آن قرار دارند، یاد بگیرند.

در کنار اینکه ما رابط های ویرایش این CMS را بیشتر و بیشتر شبیه و یکسان می کنیم، افراد فقط کافی است یاد بگیرند که می توانند از همان نوع جریان کاربری، همان نوع الگوی تعامل در CMS استفاده کنند. بنابراین، این درک اساسی از همه مکانیسم ها باید به بقیه CMS نیز تعمیم داده شود.

هر نرم افزار منبع بازی همه چیز را به صورت عمومی ایجاد می کند، و این افراد هستند که به ما می گویند: «یادگیری این موضوع سخت است. یا استفاده از این چیز برای من سخت است.»

این اطلاعات همان نوع بازخوردی است که به ما کمک می‌کند تا آن را بهتر کنیم، اما برای بسیاری از افراد که در حال حاضر شاهد ویرایش کامل سایت هستند، مدت زیادی از اینکه وردپرس چنین تغییرات بزرگی را به صورت عمومی انجام داده است، گذشته است. اما این موضوع از آنچه که ما انتظار داشتیم سریع ‌تر هم اتفاق نیفتاده است.

اگر نسخه بتا و پلاگین را دنبال می کنید، هر دو هفته یک نسخه جدید دریافت می کنید، اما اگر نسخه بتا و پلاگین را دنبال نکنید، سالی سه نسخه دریافت می کنید، و به نظر من کمی زیاد است، اما اگر برایتان مهم هستند و آنها را پیگیری می کنید، این آپدیت ها قابل تحمل است.

بنابراین بهترین کار از نظر من این است که منتظر اینکه هر ده نسخه آپدیت شوند نمانید، زیرا در این صورت چیزهای زیادی وجود خواهد داشت که لازم است یاد بگیرید.”

یک سری پلاگین های ویرایشگر کلاسیک برای کسانی که می خواهند از سبک قدیمی وردپرس استفاده کنند وجود دارد. آیا فکر می کنید که این پلاگین ها را برای مدت طولانی نگه خواهید داشت؟ آیا فکر می کنید آنها را منسوخ خواهید کرد؟

Chomphosy: “ما هر سال از آن استفاده می کنیم زیرا نیاز مردم به آن را می بینیم و در نهایت با چیزی بسیار قوی تر در CMS مواجه می شویم.

من فکر نمی کنم در آینده هیچ یک از دایرکتوری ها را حذف کنیم. و فکر نمی‌ کنم که قصد داشته باشیم آن را برای همیشه منسوخ کنیم. اما همیشه بهترین کار این است که سعی کنید با همه چیزهای جدیدی که پیش می ‌آیند خود را همراه کنید، تا مجبور نشوید یکباره با همه تغییرات رو به شوید.”

چگونه تصمیم می گیرید چه ویژگی هایی را در نسخه های جدید اضافه کنید؟ این فرآیند به چه صورت است؟

Chomphosy: “همه اینها یک فرآیند کاملا عمومی است. خوشبختانه ما با کمک تعدادی از دوستانمان در این مورد به نتیجه می رسیم.

ما هر هفته یک سری چت‌ های هسته ای داریم، و هر مؤلفه اصلی – یا اکثر مؤلفه‌ های اصلی – در داخل هسته، یک سری چت ‌های عمومی دارند که در آن افراد درباره بخش ‌ها و ویژگی ‌هایی که روی آنها کار می ‌کنند، و اشکالاتی که نمی ‌توانند حل کنند صحبت می ‌کنند و بر اساس اینکه چه چیزی برای کاربران بیشترین تأثیر را دارد و چه چیزی امکان پذیر است، اولویت بندی می شوند و بر اساس بازه زمانی بر روی هر نسخه کار می کنیم.

این تصمیم بر اساس آن چیزی است که در آن لحظه آماده است، اما تأثیر کلی آن نیز بر روند تصمیم گیری تاثیرگذار است.”

یکی از تغییر های اصلی که دوست دارید در وردپرس ببینید چیست؟

Chomphosy: “نیاز بزرگ بعدی ما تمرکز زیاد روی منوها و پیمایش است، و این یک موضوع بسیار پیچیده و سختی است. همه با این موضوع موافق هستند که صرف زمان زیاد برای آن و ایجاد یک تغییر خوب که توسط یک کاربر آزمایش و تأیید شده باشد، بهترین راه برای ادامه کار است.”

تقریباً همه کاربران وردپرس از جستجوی داخلی آن شکایت دارند. آیا برنامه ای برای بهبود آن دارید؟ به عنوان مثال، به صاحبان وب‌ سایت ها این اختیار را بدهید که تصمیم بگیرند کدام مقاله ‌ها را از جستجوها حذف کنند یا فاکتورهای وزنی فهرست سازی جستجوی قابل تنظیم را اضافه کنند؟

Chomphosy: “پاسخ کوتاه به این سوال: بله است، یک سری ایده ها برای رفع این مشکل داریم، و تحقیقات زیادی نیز توسط مشارکت کنندگان در حال انجام است.

هنوز کسی راه‌ حلی که همه ما با آن موافق باشیم و آنطور که می خواهیم کاربردی باشد و در عین حال به همان ظریف و کارآمدی که ما نیاز داریم باشد، پیدا نکرده است. هنوز نمی دانیم راه حل مناسب چیست. اما بله، این موضوع در جامعه ما به طور مکرر مورد بحث قرار می گیرد و تحقیقات مداومی در مورد آن انجام می شود.

Gutenberg دارای ویرایش کامل سایت (FSE) است، اما گفته شده که هنوز در مرحله نسخه بتا است. آیا برای آن لیبل، ETA وجود دارد؟

Chomphosy: “من نمی ‌دانم که یک ETA برای آن وجود دارد یا نه. در این پروژه وردپرس، ما از اصطلاحات آن به طور متفاوتی استفاده می کنیم، مانند ترتیب ‌دهی متوالی به جای نسخه‌ سازی معنایی و دارای کاربرد مشابه.

از این جهت که دائما در حال پیشرفت است و به بازنویسی خود ادامه می دهد، بتا است اما در واقع بتا نیست زیرا ناپایدار است. حداقل در مرحله فعلی در مرحله بتا باقی خواهد ماند، اما نه به این دلیل که استفاده از آن به طور کلی مشکلی دارد. فقط به این دلیل که مرتباً در حال تغییر است.”

من فکر می کنم فوق العاده است که وردپرس یک تیم اجرایی دارد که روی بهبود این هسته کار می کند، بنابراین عملکرد سریعی دارد. اما مهم نیست که با چه سرعتی این هسته را می سازید، به نظر می رسد تنها چیزی که لازم است تا تمام کارهای خوبی که این هسته انجام داده است را خنثی کند، یک تم درهم و برهم و شلخته است. بنابراین به نظر می رسد قدم بعدی این است که با توسعه دهندگان تم و پلاگین همکاری کنید. آیا این موضوع در برنامه شما قرار دارد؟

Chomphosy: “تم ها خیلی منحصر به فرد هستند و اساساً یک موضوع اصلی و مهمی هستند.

من با افراد زیادی که احساس کنند تم مورد نظر آنها وردپرس نبوده است برخوردی نداشته ام. هیچ کس وردپرس، این CMS، و سپس یک تم را نداشته، و آنها اینطور فکر می کنند که، “من تجربه بدی از یک تم داشته ام، پس آن تم را عوض می کنم.”

من نباید بگویم “هیچ کس”، اما صرف نظر از این، تم ها به قدری بخشی جدا نشدنی از وردپرس در نظر گرفته می شوند که گاهی اوقات باید آنها را تقریباً به عنوان بخشی از این هسته در نظر بگیریم. و حال، آیا ما می خواهیم که تم ها و پلاگین هایمان نیز در زمینه افزایش عملکرد پیش روند؟ بله کاملا. اما آیا در حال حاضر قوانینی برای آنها داریم؟ نه واقعا.

تم ها همراه با هسته در حال تغییر هستند زیرا ما عملکردهای جدیدی را ارائه کرده ایم. و ما سعی می ‌کنیم بر اساس اینکه شما عملکرد موثری داشته باشید و یا فقط نمایش‌ های بصری در تم ‌ها داشته باشید دو باره تغییرات ایجاد کنیم. همانطور که این موضوع به سمت جلو پیش می رود، احتمالاً باید با یک سری از راه هایی که همه مشارکت کنندگان را راهنمایی می کنیم، پیش برویم.

این موضوع برای پلاگین ها و همچنین برای ویژگی ‌های پلاگین ها نیز صادق است، و به نوعی پیش می رود که هسته قادر به پشتیبانی از آنها است، به همین دلیل ما باید نوعی دستورالعمل ‌های تازه‌ سازی شده ای در این مسیر داشته باشیم. اما در حال حاضر، هیچ کس در مورد آنها بحث نمی کند زیرا آنها هنوز در تلاش هستند تا بفهمند چگونه می توان همه چیز را با Gutenberg به خوبی انجام داد.”

آیا برنامه ای برای معرفی نشان هایی مانند “WordPress Certified” دارید؟ مانند Google Certified Partners ، اما به صورت Certified WordPress Developers. مثلا توسعه دهندگان تیم می توانند با گذراندن یک آزمون یا مصاحبه با تیم اصلی وردپرس، آن گواهی ها را دریافت کنند، و هر زمان که در حال توسعه هستند، آن نشان ها را در یک جای مناسب داشته باشند، به این ترتیب همه متوجه می شوند که آن تیم ها مهارت هایی مانند تیم اصلی وردپرس دارند.

Chomphosy: “جالب است که همچین سوالی پرسیدید، زیرا این روزها سؤالات مربوط به گواهینامه ‌ها در جامعه بسیار مطرح شده اند. من گفتگوهای زیادی با شرکت کنندگان در این WordCamp خاص داشته ام. و این موضوع ذهن همه را به خود مشغول کرده است.

از گذشته تاکنون ما هرگز هیچ گواهینامه ای ارائه نکرده ایم. کارهای مربوط به آن بسیار مشکل است. به روز نگه داشتن این اسناد همیشه آسان نیست. یک سری موانع لجستیکی برای آن وجود دارد. و یک سری سوالات فلسفی در مورد منبع باز و گواهینامه ها و اینکه چگونه می توانیم به جامعه خود کمک کنیم تا از طریق یادگیری آنها و از طریق بهبود CMS در کنار یکدیگر بمانند، وجود دارد.

این سوالات باز هم شروع شد و شدت گرفت زیرا ما شروع به ارائه برخی آموزش ها از طریق Learn.wordpress.org کرده ایم. شما می توانید اطلاعات زیادی را که در مورد نحوه استفاده از CMS وردپرس نیاز دارید، نه تنها از طریق اسناد مکتوب، بلکه اکنون از طریق کارگاه ها و فضاهای یادگیری اجتماعی به دست آورید.

هر چه که ما اطلاعات بیشتری را ارائه می کنیم، این سوال همچنان وجود دارد که چگونه می توانیم نشانه هایی را ارائه دهیم که مردم آن کارگاه ها را گذرانده اند، آن آموزش ها را گذرانده و همچنین در آن ها موفق بوده اند. بنابراین این سوال قدیمی باز هم مطرح شده است و باید آن را بررسی کنیم.”

پلاگین Redirection بر روی بیش از 2 میلیون وب سایت نصب شده است. واضح است که نیاز به آن وجود دارد، بنابراین آیا احتمال آن وجود دارد که یک تابع Redirection مشابه این پلاگین را در این هسته ادغام کنید؟ و اگر نه، چرا نه؟ آیا با این هدف WP که می خواهد آن را آنقدری ساده نگه دارد تا برای همه قابل استفاده باشد، مغایرت دارد؟

Chomphosy: “من اینطور فکر نمی ‌کنم که ویژگی‌ ها و عملکردهای بهتر، استفاده از وردپرس را سخت کند. معمولا نباید اینطور باشد، ولی اگر این کار را کرد، نباید از آن استفاده کرد. اما در حال حاضر هیچ بحثی در این مورد وجود ندارد.

یک فرآیند پیشنهاد پلاگین ویژگی وجود دارد که در آن افراد می توانند بگویند که این پلاگین همه جا استفاده می شود یا نه. و می خواهیم پیشنهاد کنیم که راهی برای اضافه کردن آن به این هسته پیدا کرده ایم. ولی هیچ کس آن را مطرح نکرده و مورد بررسی قرار نداده است.

دیروز داشتم با کارگروه اجرا در این باره صحبت می کردم. نه در مورد آن پلاگین خاص، بلکه در مورد فرآیند تأیید پلاگین ویژگی. مستندات پیرامون آن نیاز به آپدیت دارند، اما این کاری است که ما همیشه در این پروژه وردپرس انجام داده ‌ایم و این اولین قدم برای اضافه کردن چیزی شبیه به آن در این هسته است.”

نتیجه

امیدواریم از این مقاله که در مورد برنامه های فعلی و آینده وردپرس است، لذت برده باشید. همواره این موضوع را به خاطر داشته باشید که پروژه وردپرس با مشارکت کاربران خود به پیشرفت خود ادامه می دهد. در مورد روش ‌هایی که می‌ توانید در جامعه وردپرس مشارکت داشته باشید و به آنها کمک کنید، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد وردپرس از WordCamp Porto، مصاحبه ما با Ivan Popov از Vipe Studio در مورد Headless WordPress SEO را از دست ندهید.

منبع: searchenginejournal

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT