بازاریابی یکپارچه

بازاریابی یکپارچه چیست؟ ( نحوه ایجاد یک استراتژی)

زمان مطالعه 9 دقیقه

تصور کنید یک بیلبورد تبلیغاتی برای یک شرکت کرایه اتومبیل را مشاهده می کنید. این بیلبورد دارای طرح رنگ قرمز و آبی است و شعار “اجاره خودرو به درستی انجام می شود!”

مدرک سئو

شما نام برند را به خاطر می آورید، بنابراین بعداً، وقتی به خانه می رسید، به وب سایت شرکت خودروی اجاره ای مراجعه می کنید. این سایت دارای طرح رنگ نارنجی و زرد است و از یک شعار کمی متفاوت استفاده می کند: “ماشین خود را به درستی اجاره کنید!” ممکن است از خود بپرسید که آیا این حتی همان شرکت است؟

آنچه شما به تازگی تجربه کرده اید یک تجربه نام تجاری از هم گسیخته است. این شرکت اجاره خودرو فرضی در کانال های بازاریابی مختلف ظاهری متفاوت و پیامی متفاوت به شما داد.

به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، اجتناب از چنین سردرگمی مشتری احتمالاً به نفع شماست. شما این کار را با استفاده از پیام ‌رسانی مداوم در تمام تلاش‌ های بازاریابی خود انجام می ‌دهید. این به عنوان ارتباطات بازاریابی یکپارچه شناخته می شود.

بازاریابی یکپارچه چیست؟

بازاریابی یکپارچه اصل ایجاد پیام های منسجم در کانال های ارتباطی بازاریابی شما است.

شرکت هایی با یک استراتژی بازاریابی یکپارچه تلاش می کنند زیبایی بصری یکسان، شعار های یکسان، تبلیغات یکسان و لحن کلی یکسان را در کانال های متعدد به مشتریان نشان دهند.

چه این مشتریان از طریق یک تبلیغ دیجیتال، یک بیلبورد یا یک تجربه در فروشگاه با محصول شما ارتباط برقرار کنند، ظاهر و احساسی یکپارچه خواهند دید.

مزایای بازاریابی یکپارچه

کمپین های بازاریابی یکپارچه موفق می تواند مزایای بسیاری را هم برای مشاغل کوچک و هم برای شرکت های بزرگ به همراه داشته باشد.

افزایش آگاهی از برند

به عنوان یک بازاریاب، شما می خواهید که مشتری پیامی ثابت دریافت کند که می تواند به سرعت با برند شما مرتبط شود.

مشتری بالقوه ای که کمپین تبلیغاتی شرکت، بسته بندی محصول و حضور در رسانه های اجتماعی را با رنگ ها، فونت ها و طرح کلی یکسان می بیند، احتمالاً نام و محصول آن شرکت را به خاطر می آورد.

فرصت های متعدد برای اتصال

هنگامی که جمعیت شناسی شما در چندین کانال با شرکت شما روبرو می شود، شانس های متعددی برای ارائه یک پیام ثابت به دست می آورید.

همچنین می توانید از استراتژی های بازاریابی مختلفی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود در هر کانال استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای بهبود رتبه وب سایت خود در گوگل استفاده کنید یا تبلیغات را برای دستیابی به مشتریانی که قبلاً از سایت شما بازدید کرده اند، هدف گذاری کنید.

صرفه جویی در هزینه

بازاریابی یکپارچه به افزایش بودجه بازاریابی دیجیتال شما کمک می کند. از آنجایی که از خلاقیت های بسیار مشابه در چندین کانال بازاریابی استفاده خواهید کرد، مانند دریافت چندین کمپین به قیمت یک کمپین است.

همچنین می ‌توانید داده ‌های مشتری را از تمام پلتفرم‌ های مختلف جمع ‌آوری کنید و از این اطلاعات ارزشمند برای اطلاع ‌رسانی تصمیمات بازاریابی آتی استفاده کنید.

بهبود وفاداری به برند

بازاریابی یکپارچه به شما این امکان را می دهد که با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و روابط بلندمدت با مشتری ایجاد کنید.

شما می توانید با ارائه یک پیام ثابت در همه کانال ها، با مشتریان بالقوه و فعلی اعتماد ایجاد کنید. وقتی مشتریان به برند شما اعتماد می کنند، به احتمال زیاد با شما تجارت می کنند و شما را به دیگران توصیه می کنند.

مدیریت کارآمد

برای پیشرفت در اقتصاد تجارت دیجیتال، بسیاری از مدیران بازاریابی از بازاریابی همه‌ کاناله استقبال می ‌کنند – که شامل حضور در همه چیز از تلویزیون گرفته تا پلتفرم ‌های رسانه ‌های اجتماعی و تبلیغات گوگل است.

یک استراتژی بازاریابی یکپارچه به تیم بازاریابی شما کمک می ‌کند تا همه این پلتفرم ‌ها و کانال‌ ها را مدیریت کند، زیرا شما از شعار، طرح رنگ و تبلیغات فروش یکسان در همه پلتفرم‌ ها استفاده خواهید کرد.

نحوه ایجاد یک کمپین بازاریابی یکپارچه

در اینجا نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی یکپارچه برای کمپین بعدی خود آورده شده است:

  • اهداف کمپین خود را درک کنید
  • مخاطب هدف خود را بشناسید
  • کانال های بازاریابی خود را انتخاب کنید
  • در جهت خلاقیت تصمیم بگیرید
  • برنامه ای برای جمع آوری سرنخ ها ایجاد کنید
  • راه اندازی خود را هماهنگ کنید
  • نتایج را تجزیه و تحلیل کنید
  • کمپین خود را تنظیم کنید و تکرار کنید

1. اهداف کمپین خود را درک کنید

اولین قدم در هر کمپین بازاریابی این است که اهداف خود را به وضوح درک کنید. آیا می خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید؟ فروش آنلاین را افزایش دهید؟ افزایش ترافیک به فروشگاه آجر و ملات شما؟

اهداف کمپین شما بقیه استراتژی بازاریابی شما را شکل می دهد، بنابراین مهم است که آنها را از ابتدا به درستی انجام دهید.

2. مخاطبان هدف خود را بشناسید

قدم بعدی این است که بفهمید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. این مرحله بسیار مهم است زیرا مخاطبان هدف شما دیکته می ‌کنند که از کدام کانال‌ های بازاریابی استفاده کنید، چه نوع خلاقیتی ایجاد می ‌کنید و چه نوع پیامی را می ‌خواهید برقرار کنید.

برای مثال، اگر می ‌خواهید هزاره‌ ها را هدف قرار دهید، ممکن است یک کمپین رسانه ‌های اجتماعی با اینفلوئنسر ها ایجاد کنید. یا اگر می ‌خواهید بچه‌ های پررونق را هدف قرار دهید، ممکن است در تبلیغات تلویزیونی سرمایه‌ گذاری کنید.

3. کانال های بازاریابی خود را انتخاب کنید

هنگامی که مخاطبان هدف خود را درک کردید، می توانید شروع به انتخاب کانال های مختلف برای دسترسی به آنها کنید. گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما برخی از محبوب ترین آنها عبارتند از:

  • بازاریابی موتور های جستجو (SEM)
  • رسانه های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • نمایش تبلیغات
  • بازاریابی وابسته
  • بازاریابی ارجاعی
  • بازاریابی رویداد
  • بازاریابی محتوا

این شامل تعیین اجرای خلاقیت خاص برای هر کانال و برنامه شما برای توزیع خلاقیت در کانال ها است.

تیم طراحی شما ممکن است روی ظاهری بازسازی شده برای وب سایت شرکت شما کار کند یا یک صفحه فرود جدید برای کمپین یکپارچه شما ایجاد کند.

تیم رسانه ‌های اجتماعی شما ممکن است دارایی ‌هایی را برای فیس ‌بوک، اینستاگرام و تیک ‌تاک ایجاد کند که هرکدام دارای پیچ و تاب خاص خود در برنامه یا کمپین هستند.

تیم بازاریابی عملکرد شما ممکن است انواع کپی تبلیغات را برای تبلیغات Google ایجاد کند.

مهم نیست از چند کانال استفاده می کنید، همه آنها باید در جهت یک هدف کار کنند: ارائه تصویر برند خود به روشی ثابت در همه سیستم عامل ها.

4. در جهت خلاقیت تصمیم بگیرید

این ظاهر و احساس برند شما یا ایده بزرگ پشت یک کمپین منحصر به فرد است. این شامل رنگ، تایپوگرافی و صدا است. همانطور که تیم بازاریابی شما هر یک از این مؤلفه ها را انتخاب می کند، به این فکر کنید که آیا آنها می توانند به اندازه کافی در همه پلتفرم های شما ظاهر شوند یا خیر.

به عنوان مثال، اگر فونت خاصی را برای نشان دادن نام برند خود انتخاب می کنید، مطمئن شوید که برنامه ای برای تکرار آن فونت در هر جایی که نام تجاری شما ظاهر می شود دارید. اگر آن را در یک وب سایت با استفاده از کد HTML5 ارائه می کنید، اطمینان حاصل کنید که فونت در تمام سیستم عامل هایی که استفاده می کنید پشتیبانی می شود.

5. برنامه ای برای جمع آوری سرنخ ها ایجاد کنید

گام بعدی ایجاد برنامه ای برای جمع آوری سرنخ ها است. بسته به اهداف کمپین شما و کانال های بازاریابی انتخابی شما، راه های زیادی برای جمع آوری سرنخ ها وجود دارد.

به عنوان مثال، اگر در حال اجرای یک کمپین تبلیغاتی فیس بوک هستید، ممکن است مشتریان بالقوه را به یک صفحه فرود هدایت کنید تا بتوانند در خبرنامه شما ثبت نام کنند. یا اگر در حال اجرای یک کمپین بازاریابی موتور جستجو (SEM) هستید، ممکن است مشتریان بالقوه را به صفحه محصولی هدایت کنید که در آنجا بتوانند خرید کنند.

6. راه اندازی خود را هماهنگ کنید

با وجود همه تیم ها و متحد شدن هر تیم در استراتژی بازاریابی یکپارچه خود، زمان راه اندازی کمپین خود فرا رسیده است. خلاقیت جدید شما به وب سایت، کانال های اجتماعی و تبلیغات شما برخورد می کند. راه ‌اندازی به سادگی چرخاندن سوئیچ نیست، اما برای مشتریان شما باید به این شکل باشد.

هنگامی که خلاقیت شما کامل شد، می توانید شروع به اجرای کمپین خود کنید. بسته به بودجه و کانال ‌های بازاریابی که انتخاب کرده ‌اید، این ممکن است به معنای راه‌ اندازی کمپین رسانه ‌های اجتماعی، راه ‌اندازی حساب Google Ads یا ارسال ایمیل ‌های تبلیغاتی باشد.

7. نتایج را تجزیه و تحلیل کنید

پس از مدتی اجرای کمپین، مهم است که نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چقدر خوب عمل می کند. شما می توانید معیار های زیادی را ردیابی کنید، اما برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • دسترسی: چند نفر کمپین شما را دیده اند؟
  • تعامل: چند نفر با کمپین شما تعامل داشته اند؟
  • نرخ تبدیل: چند نفر اقدام مورد نظر را انجام داده اند؟
  • ROI: چقدر از کمپین خود درآمد کسب کرده اید؟

8. کمپین خود را تنظیم کنید و تکرار کنید

بر اساس تجزیه و تحلیل خود، ممکن است لازم باشد که تغییراتی در کمپین خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر دسترسی شما کم است، ممکن است کانال های بازاریابی بیشتری را اضافه کنید. یا اگر میزان مشارکت شما کم است، ممکن است بخواهید خلاقیت خود را تغییر دهید.

هنگامی که تنظیمات خود را انجام دادید، می توانید روند را دوباره شروع کنید. این زیبایی یک استراتژی بازاریابی یکپارچه است – انعطاف پذیر است و می تواند بر اساس نتایج شما تنظیم شود.

انواع ارتباطات بازاریابی یکپارچه

ارتباطات بازاریابی یکپارچه (IMC) رویکردی برای بازاریابی است که از تمام کانال های موجود برای دستیابی به مخاطبان هدف استفاده می کند. این می تواند شامل تبلیغات، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم، رسانه های اجتماعی، سئو، جستجوی پولی، ایمیل و صفحات فرود باشد.

تبلیغات پولی، ارتباط پولی است، معمولاً از طریق چاپ، تلویزیون، رادیو، برنامه‌ ها یا تبلیغات بنری. تبلیغات می تواند با پیام برند ثابت به مخاطبان وسیعی دست یابد.

روابط عمومی به نحوه تعامل شما با مردم از جمله روابط رسانه های دیجیتال، ارتباطات بحران و مدیریت مسائل اشاره دارد. وجهه عمومی یک سازمان را می توان با روابط عمومی با ایجاد روابط با مخاطبان کلیدی تقویت کرد.

در بازاریابی مستقیم، شما مستقیماً از طریق تلفن یا پست مستقیم با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار می کنید. این یک راه موثر برای دریافت پیام شخصی به آنها است.

بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند راهی عالی برای ایجاد یک جامعه حول برند شما و دستیابی به مشتریان بالقوه باشد. پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، تیک تاک، اینستاگرام و لینکدین می توانند به شما کمک کنند تا مشتریان خود را جذب کنید.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) بهینه سازی یک وب سایت برای نشان دادن بالاتر در نتایج موتورهای جستجو است. این به مشتریان بالقوه اجازه می دهد تا وب سایت شما را پیدا کنند و در مورد آنچه شما ارائه می دهید بیاموزند.

با استفاده از جستجوی پولی، سازمان ها می توانند برای کلمات کلیدی که مشتریان بالقوه در جستجوی آنها هستند، پیشنهاد بدهند. این به آنها اجازه می دهد تا به مشتریان بالقوه ای که فعالانه به دنبال محصولات شما هستند دسترسی پیدا کنند.

ایمیل نوعی بازاریابی مستقیم است که به سازمان ها اجازه می دهد مستقیماً به مشتریان بالقوه و فعلی پیام ارسال کنند. ایمیل می تواند راهی عالی برای حفظ ارتباط با مشتریان و تبلیغ محصولات یا خدمات جدید باشد.

صفحه فرود یک صفحه وب است که بازدیدکنندگان را به سرنخ یا مشتری تبدیل می کند. اغلب شامل فرمی است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد اطلاعات تماس خود را ارائه دهند. کسب و کار شما می تواند از صفحات فرود سود زیادی ببرد زیرا می توانند نرخ تبدیل را افزایش دهند.

نمونه های بازاریابی یکپارچه

1. Mack Weldon

Mack Weldon یک برند پایه مردانه است که در سال 2011 شروع به کار کرد و خط تولید خود را به لباس زیر، تی شرت، جوراب و شلوار ورزشی گسترش داد. این برند به رهبری CMO Talia Handler، مشاور سابق استراتژی تجارت الکترونیک در TikTok، یک رویکرد بازاریابی یکپارچه 360 درجه را در سراسر همه گیری در پیش گرفت.

جدیدترین کمپین تلویزیون محور این برند بر عبارت «زمان بخر» و چیزی که این شرکت آن را «سیستم پوشیدن روزانه» می ‌نامد متمرکز بود. با این حال، Handler فقط روی تلویزیون تمرکز نمی کند. این شرکت در طول قیف به هر نقطه تماسی فکر می کند، از تلویزیون گرفته تا رسانه های اجتماعی و برنامه وفاداری مشتری خود.

این شرکت از همه می ‌خواهد که دور شوند و بفهمند که مک ولدون کیست. «ما در طول زمان شروع خواهیم کرد تا ببینیم چگونه این تلاش ‌های بازاریابی یکپارچه در کوتاه‌ مدت به سود ما می ‌رسند و به مشارکت بیشتر مشتریان و [یادگیری] بیشتر درباره ما کمک می ‌کنند. هندلر در مصاحبه اخیر با Glossy گفت و می ‌توانیم آن را در طول زمان ردیابی کنیم تا تغییر بلندمدت در احساسات مشتری را ثابت کنیم و به آن پاسخ دهیم.

مشاهده این رشد در چند ماه گذشته با کمپین یکپارچه جدید ما و رویکرد یکپارچه تر ما برای ورود به بازار شگفت انگیز بوده است.

2. کوکاکولا

همانطور که کوکاکولا محصول Diet Coke Plus خود را در اوایل دهه 2000 راه اندازی کرد، از تاکتیک های بازاریابی یکپارچه، از جمله تبلیغات چاپی، تبلیغات بنری آنلاین و تبلیغات تلویزیونی استفاده کرد که همگی دارای یک شعار بودند: “اکنون می توانید حتی بیشتر از کوکای رژیمی لذت ببرید.”

کوکاکولا با همسو کردن کانال های بازاریابی مختلف خود توانست به طور موثری مزایای محصول جدید خود را به مصرف کنندگان منتقل کند.

3. نایک

نایک شرکت دیگری است که به طور موثر از بازاریابی یکپارچه استفاده می کند. این غول پوشاک ورزشی سابقه طولانی در اجرای کمپین های بازاریابی موفقی دارد که کانال های متعددی را در بر می گیرد.

برای مثال، کمپین «فقط انجامش بده» نایک، که در سال 1988 راه اندازی شد، شامل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات چاپی و بیلبورد هایی بود که همگی شعار یکسانی داشتند. نایک همچنین از بازاریابی یکپارچه برای پشتیبانی از عرضه محصولات جدید مانند خط تولید محصولات تناسب اندام Nike+ استفاده کرده است.

سخن نهایی: قواعد سازگاری

تعداد بسیار کمی از مشتریان به طور آگاهانه یک شرکت را بر اساس ثبات تلاش های بازاریابی آن قضاوت می کنند. با این حال، به طور ناخودآگاه، هماهنگی بازاریابی شما (یا فقدان آن) پیام های زیرمتنی بسیاری را به مخاطبان شما ارسال می کند.

احتمالاً کسب و کار خود را به یک بانک یا یک شرکت بی سیم که تبلیغات آن متفاوت به نظر می رسید و دارای شعار ها و طرح های رنگی متعدد است، اعتماد نمی کنید.

پس چرا اگر کمپین های تبلیغاتی شما به همان اندازه بی نظم بودند، مشتری چنین اعتمادی به شما خواهد داشت؟ صاحبان مشاغل کوچک امروزی نمی توانند چنین ریسکی را تحمل کنند. آنها کمپین های بازاریابی یکپارچه با تصویر برند ثابت ایجاد می کنند و به مشتریان اجازه می دهند که به آنها اعتماد کنند و با آنها تجارت کنند.

سوالات متداول بازاریابی یکپارچه

بازاریابی یکپارچه چیست؟

بازاریابی یکپارچه یک استراتژی تبلیغاتی هماهنگ است که تبلیغات، روابط عمومی، تبلیغات، بازاریابی دیجیتال و کانال های رسانه های اجتماعی را ترکیب می کند. نمونه ای از بازاریابی یکپارچه، یک کمپین تبلیغاتی است که از ترکیبی از تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات چاپی، تبلیغات آنلاین، پست های وبلاگ و رسانه های اجتماعی برای دسترسی به بیشترین تعداد ممکن استفاده می کند.

چرا بازاریابی یکپارچه مهم است؟

کسب و کار ها می توانند با بازاریابی یکپارچه پیام های خود را به طور مؤثرتر و کارآمدتر به مصرف کنندگان منتقل کنند. با کانال های متعدد برای دستیابی به مصرف کنندگان، کسب و کار ها می توانند به طور موثرتری به مخاطبان هدف خود دست یابند و اطمینان حاصل کنند که پیام آنها شنیده می شود. علاوه بر این، بازاریابی یکپارچه به کسب‌ و کار ها کمک می ‌کند تا با استفاده از کانال ‌های متعدد برای دستیابی به مشتریان، در پول خود صرفه ‌جویی کنند.

8 جزء بازاریابی یکپارچه چیست؟

تبلیغات پولی، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم، رسانه های اجتماعی، سئو، جستجوی پولی، ایمیل و صفحات فرود.

هدف از بازاریابی یکپارچه چیست؟

هدف بازاریابی یکپارچه ایجاد یک تجربه مشتری یکپارچه با ارائه پیام ‌های ثابت در تمام کانال‌ ها است.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT