تاریخچه یک سایت در اینترنت

5 روش برای تاریخچه یک سایت در اینترنت

زمان مطالعه 6 دقیقه

تا به حال به این فکر کرده اید که یک وب سایت برای اولین بار چه زمانی راه اندازی شد؟ تاریخچه یک سایت در اینترنت را از این سرویس ها مشاهده نمایید.

آیا می خواهید تاریخ راه اندازی وب سایت مورد علاقه یا بازدید منظم خود را بدانید؟ تا زمانی که صاحب وب سایت تاریخ دقیق راه اندازی را فاش نکند، هیچ راه مشخصی برای پیدا کردن آن وجود ندارد. با این حال، ابزارهایی برای بررسی تاریخ راه اندازی هر وب سایت و ارائه یک تخمین تقریبی وجود دارد که ممکن است دقیق باشد یا نباشد.

ما روش های مختلفی را مورد بحث قرار خواهیم داد که می تواند به شما کمک کند تاریخ راه اندازی یک وب سایت و محدودیت های هر روش را بررسی کنید.

1. از Wayback Machine استفاده کنید

Wayback Machine سرویسی است برای بررسی نسخه های آرشیو شده صفحات وب و وب سایت ها. این به شما امکان می‌دهد ببینید ماه‌ها یا سال‌ها قبل وب‌سایت دقیقاً چگونه به نظر می‌رسید. حتی اگر وب‌سایت اکنون غیرفعال است، می‌توانید در هر زمان به رکورد قدیمی دسترسی داشته باشید.

این وب سایت تصاویر وب را از صدها خزیدن وب که روزانه به آرشیو کمک می کنند، جمع آوری می کند. در حالی که این خزیدن ها به طور موثر یک عکس فوری از یک صفحه وب را در یک تاریخ خاص می گیرند، مدتی طول می کشد تا وب سایت های جدید را خزیده کنند.

بنابراین، ممکن است یک وب سایت قبل از اولین عکس ثبت شده در Wayback Machine راه اندازی شده باشد. برای تعیین تاریخ تقریبی راه اندازی یک وب سایت از طریق Wayback Machine، مراحل زیر را دنبال کنید:

به دستگاه Wayback بروید.

2. آدرس وب سایت را در نوار جستجو تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

تاریخچه یک سایت در اینترنت

تاریخچه یک سایت در اینترنت

3. منتظر بمانید تا Wayback Machine داده های بایگانی شده را بازیابی کند.

4. روی اولین سالی که بایگانی سوابق مربوط به وب سایت را دارد، کلیک کنید تا قدیمی ترین عکس ها را ببینید.

5. از نمای تقویم، به اولین تاریخ علامت گذاری شده در هر ماه معین بروید.

6. روی زمان عکس فوری کلیک کنید و Wayback Machine به شما نشان می دهد که وب سایت در آن زمان چگونه به نظر می رسید.

Makeuseof در 3 ژوئیه 2006 راه اندازی شد، اما اولین رکورد در Wayback Machine به 6 ژوئیه 2006 برمی گردد. اگرچه این تنها یک تاخیر جزئی سه روزه است، اما برای وب سایت های دیگر می تواند بزرگ یا کوچک باشد.

Wayback Machine تنها ابزاری نیست که می توانید برای بررسی نسخه قدیمی یک وب سایت استفاده کنید. شما همچنین می توانید از خدمات دیگر استفاده کنید.

2. از WHOIS Domain Lookup استفاده کنید

پایگاه داده WHOIS حاوی اطلاعاتی درباره شخص یا شرکتی است که دامین را ثبت کرده است. این رکورد توسط ثبت کننده های دامین و سازمان هایی مانند ICANN (شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره های اختصاص داده شده) و IANA (مرجع شماره های اختصاص داده شده اینترنتی) نگهداری می شود.

ما می توانیم از پایگاه داده برای بررسی زمان ثبت دامین، آخرین به روز رسانی آن و زمان منقضی شدن آن استفاده کنیم. علاوه بر این، ما می توانیم اطلاعات مربوط به ثبت نام دامین، سرورهای نام و غیره را بررسی کنیم. بر اساس داده های ثبت نام، می توانیم تعیین کنیم که چه زمانی وب سایت راه اندازی شده است.

با این حال، این داده‌ها فقط می‌توانند تصوری از زمان ثبت دامین به ما بدهد. اگر مالک دامین فقط روزها یا هفته ها پس از ثبت وب سایت را راه اندازی کند، تاریخ راه اندازی واقعی ممکن است متفاوت باشد.

برای بررسی تاریخ ثبت سایت مراحل زیر را دنبال کنید:

1. به وب سایت WHOIS بروید. همچنین می توانید اطلاعات WHOIS را در وب سایت های دیگر جستجو کنید.

2. نام دامین را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

3. تاریخ ثبت دامنه را بررسی کنید.

تاریخچه یک سایت در اینترنت

تاریخچه یک سایت در اینترنت

در مورد MUO، تاریخ ثبت با تاریخ راه اندازی واقعی که 3 جولای 2006 است مطابقت دارد. به این معنی است که وب سایت در همان روزی که ثبت شده راه اندازی شده است. با این حال، ممکن است در همه موارد دقیق نباشد.

3. قدیمی ترین صفحه فهرست شده را بررسی کنید

هنگامی که کاربر یک صفحه وب را در یک وب سایت منتشر می کند، گوگل و سایر موتورهای جستجو، جایی که کاربر انتخاب می کند فهرست شود، آن صفحه را با استفاده از خزنده های وب می خزند. سپس، اگر صفحه شایسته ایندکس شدن باشد، موتورهای جستجو آن را ایندکس می کنند.

در طول ایندکس ، صفحه وب در پایگاه داده موتور جستجو ذخیره می شود و موتور جستجو محتوای آن را سازماندهی می کند تا کاربران بتوانند آن را جستجو کنند. بنابراین، بررسی قدیمی‌ترین صفحه فهرست‌شده یک وب‌سایت می‌تواند به ما ایده‌ای از تاریخ راه‌اندازی آن بدهد.

با این حال، این روش محدودیت هایی نیز دارد. مالک وب سایت ممکن است قصد ایندکس شدن وب سایت را حتی چند روز پس از راه اندازی نداشته باشد. خزنده‌های موتور جستجو ممکن است یک روز یا هفته پس از راه‌اندازی وب‌سایت را بخزند، یا مالک ممکن است صفحات نمایه‌شده قدیمی را از پایگاه داده موتور جستجو حذف کند.

برای پیدا کردن قدیمی ترین صفحات فهرست شده یک وب سایت در گوگل، مراحل زیر را دنبال کنید:

با استفاده از گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض، یک تب جدید در مرورگر خود باز کنید.

“allinurl:website.com” را در نوار جستجو تایپ کنید و روی Enter کلیک کنید.

روی Tools در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید.

محدوده سفارشی… را از منوی کشویی انتخاب کنید.

زمانی که فکر می‌کنید وب‌سایت فعال شد یا ایندکس شد، محدوده تاریخی را وارد کنید. می توانید از روش های دیگری برای تخمین تاریخ راه اندازی سایت برای شروع استفاده کنید.

برو کلیک کنید.

قدیمی ترین صفحه در MUO که در گوگل یافتیم در نوامبر 2006، پنج ماه پس از راه اندازی وب سایت، ایندکس شد.

4. تاریخچه یک سایت در اینترنت: وب سایت را کاوش کنید

صاحبان وب سایت ها و شرکت ها معمولاً دوره حق چاپ را در پایین صفحه درباره ما یا صفحه اصلی وب سایت ذکر می کنند. می‌توانیم از این اطلاعات برای پیش‌بینی تاریخ راه‌اندازی یک وب‌سایت استفاده کنیم، اما اشکالات زیادی نیز دارد.

مالک وب سایت ممکن است انتخاب کند که این اطلاعات در وب سایت نمایش داده نشود. وب سایت ممکن است به یک شرکت جدید فروخته شده باشد، و تاریخ حق نسخه برداری نشان دهنده تاریخ مالکیت شرکت جدید است نه اولین شرکتی که آن را راه اندازی کرده است.

همچنین، حتی اگر تاریخ کپی رایت داده شده باشد و دقیق باشد، فقط سال راه اندازی را نشان می دهد، نه روز یا ماه دقیق را.

5. تاریخ ایجاد اکانت های رسانه های اجتماعی را بررسی کنید

تاریخ ایجاد اکانت های رسانه های اجتماعی نیز می تواند به تخمین تاریخ راه اندازی یک وب سایت خاص کمک کند. دریابید که وب سایت دارای کدام اکانت های رسانه اجتماعی است—بیشتر وب سایت ها آنها را در صفحه اصلی خود فهرست می کنند.

اگر وب سایت در فیس بوک حضور دارد، تاریخ ایجاد صفحه فیس بوک را بررسی کنید. اگر وب سایت دارای دسته توییتر است، تاریخ ایجاد آن را بررسی کنید و همین کار را برای سایر حساب های رسانه های اجتماعی انجام دهید.

با این حال، داده‌ها تنها در صورتی می‌توانند دقیق باشند که حساب‌های رسانه اجتماعی در همان روز راه‌اندازی وب‌سایت ایجاد شده باشند. به همین دلیل، مانند روش های دیگر، فقط می توانید تاریخ ایجاد را با این روش تخمین بزنید که ممکن است نادرست باشد.

به راحتی سن یک وب سایت را تخمین بزنید

اگرچه هیچ راه محکمی برای تعیین زمان راه اندازی یک وب سایت وجود ندارد، راه های متعددی برای حدس زدن دقیق وجود دارد. امیدواریم اکنون درک بهتری از تمام روش هایی که می توانید برای تخمین تاریخ ایجاد یک وب سایت استفاده کنید دارید. از آنها برای تعیین سن وب سایت مورد علاقه خود استفاده کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT