تجارت دیجیتال

تجارت دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

زمان مطالعه 4 دقیقه

خرده فروشی آنلاین به تدریج بخش قابل توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. تا سال 2024 تجارت الکترونیک تقریباً 22 درصد از خرده فروشی های جهانی را شامل می شود. اما تجارت دیجیتال مفهومی بیشتر از یک کلیک ساده یا تحقیق در مورد یک محصول به صورت آنلاین قبل از خرید در یک فروشگاه فیزیکی است.

تجارت دیجیتال چیست؟

تجارت دیجیتال فرآیند سرتاسری فروش کالا و خدمات از طریق کانال های دیجیتال است. این اصطلاح نه تنها تراکنش‌هایی را که به صورت آنلاین انجام می‌شود، بلکه هر آنچه را که قبل و بعد از آن اتفاق می‌افتد نیز در بر می‌گیرد. بنابراین تجارت دیجیتال شامل فرآیندهایی مانند تحقیقات بازار و جذب مشتری، تجزیه و تحلیل داده ها و حتی مدیریت زنجیره تامین می شود.

تجارت دیجیتال در مقابل تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک فروش کالاها و خدمات آنلاین است، معمولاً از طریق یک وب‌سایت مشتری محصولی را خریداری می‌کند و وب‌سایت آن محصول را ارسال می‌کند. تجارت الکترونیک تنها بخشی از سفر خرید مشتری و در نتیجه بخشی از کل دنیای تجارت دیجیتال است. تجارت دیجیتال شامل تمام فرآیندها و فناوری هایی است که به حرکت مشتری به سمت پایین قیف بازاریابی کمک می کند.

بهینه سازی سئو برای کمک به رتبه بندی سایت تجارت الکترونیک در گوگل، تبلیغات هدفمند برای بازاریابی محصولات، فناوری های پرداخت و مهندسی لجستیکی که محصول را از انبار به خانه مشتری می رساند همه جزیی از تجارت دیجیتال هستند.

تجارت دیجیتال همچنین نسل بعدی تجارت الکترونیک را در بر می گیرد و سفر مشتری و تجربه خرید را فراتر از کلیک برای خرید و به دنیای خرید واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی و موارد دیگر گسترش می دهد.

تجارت دیجیتال چگونه کار می کند؟

تجارت دیجیتال با اولین باری که مشتری با یک برند یا محصول آنلاین روبرو می شود شروع می شود. مشتریان ممکن است تبلیغی را در فید شبکه های اجتماعی خود یا جستجوی در گوگل ببینند. به عنوان مثال مشتری را تصور کنید که در پلتفرم آمازون خرید می کند. سایت آمازون به یک الگوریتم پیچیده برای نشان دادن صفحات جستجوی شخصی به مشتریان برای هر مورد خاص متکی است. ترتیب ظاهر شدن محصولات بسته به سوابق رفتار مشتری، موقعیت جغرافیایی و موارد دیگر ممکن است از یک مشتری به مشتری دیگر کاملاً متفاوت باشد.

هر خریدی به طور خودکار بازاریابی را برای خرید بعدی مشخص می کند. آنالیزها برای اطلاع بهتر از نحوه تبلیغ محصولات و حتی نحوه رسیدگی به درخواست های مشتری استفاده می شوند.

از این نظر تجارت دیجیتال کمتر در مورد فرآیند خرید از نقطه A به نقطه B است و بیشتر به نحوه جمع آوری و استفاده از داده های مشتری برای بهینه سازی تجربه خرید آنلاین می پردازد.

مثال هایی برای این موضوع

تجارت دیجیتال طیف گسترده ای از فعالیت های تجاری آنلاین را در بر می گیرد. در اینجا چهار نمونه از تجارت دیجیتال آورده شده است:

خرده فروشی آنلاین: این مورد شامل فروش آنلاین محصولات فیزیکی مانند لباس، لوازم الکترونیکی یا کالاهای خانگی است. راه اندازی یک فروشگاه آنلاین با پلتفرم های تجارت دیجیتال مانند Shopify آسان است.

محصولات دیجیتالی: این نوع محصولات شامل کتاب‌های الکترونیکی، نرم‌افزارها، برنامه‌های تلفن همراه، دوره‌های آموزشی آنلاین و اشتراک‌های دیجیتال (مانند سرویس های پخش) هستند. فروش محصولات دیجیتال با پلتفرم هایی مانند Gumroad، Teachable و Udemy آسان است.

خدمات آنلاین: مشاغلی که خدمات ارائه می دهند می توانند تخصص خود را به صورت آنلاین بفروشند. برای مثال می توان به طراحی وب، طراحی گرافیک، دیجیتال مارکتینگ و مشاوره اشاره کرد. پلتفرم هایی مانند Upwork و Fiverr ارائه دهندگان خدمات را به مشتریان متصل می کنند.

بازارهای آنلاین: بازارها خریداران و فروشندگان را به هم متصل می کنند. آمازون، eBay و Etsy برای کالاهای فیزیکی و Envato Market برای محصولات دیجیتال مانند قالب‌های وب‌سایت هستند.

روندهای تجارت دیجیتال

مانند اینترنت این موضوع هم به طور مداوم در حال تکامل است. برخی از روندهای این صنعت عبارتند از:

شخصی سازی : کوکی‌ها تکه‌های کوچک کدی که وب‌سایت‌ها را قادر می‌سازد تا کاربران خود را به خاطر بسپارند و محتوا را برای آن‌ها شخصی‌سازی کنند. امروزه مشتریان انتظار تجربه‌ای شخصی سازی شده ای دارند و 88 درصد می‌گویند که احتمالاً از برندهایی که تجارب سفارشی‌سازی شده را ارائه می‌دهند، خرید می‌کنند.

محصولات تعاملی : خرده فروشان دیجیتال شروع به ترکیب واقعیت افزوده و مجازی در طول سفر مشتری کرده اند. برای مثال خرده‌فروشان آنلاین لباس ممکن است از AR برای ایجاد اتاق‌های دیجیتالی استفاده کنند، جایی که مشتریان می‌توانند به صورت مجازی لباس را امتحان کنند.

کنترل موجودی : موجودی همچنان یک هزینه هنگفت برای خرده فروشان دیجیتال است. مشکلی که فناوری برای حل آن سخت کار کرده است. امروزه خرده‌فروشان بزرگی مانند Target و Walmart از روش هایی برای شناسایی موجودی محصولات در فروشگاه‌های سراسر کشور استفاده می‌کنند و به آن‌ها امکان می‌دهد تا از لوازم فروشگاه های مختلف برای انجام سفارش‌های مشتریان آنلاین استفاده کنند. این امر نیاز به موجودی های مجزا در فروشگاه و انبار را از بین می برد. از طرف دیگر خرده‌فروش‌های بزرگ تجارت دیجیتال مانند علی‌بابا اکسپرس با ارتباط مستقیم مصرف‌کنندگان با تامین‌کنندگان واسطه‌ها را از بین می‌برند و دیگر نیاز به انبار محصولات وجود ندارد.

بازاریابی یکپارچه : تجارت دیجیتال با کانال های بی شمارش باعث گسترش تجربه مشتری شده است. با یکپارچه کردن بازاریابی در تمام نقاط تماس مشتری، برندها می توانند به تجربه دیجیتال منسجمی دست یابند که انتظارات مشتری را در دنیای دیجیتال برآورده می کند.

اتوماسیون : با تلاش خرده فروشان برای ساده کردن عملیات و کاهش هزینه ها، اتوماسیون نیز محبوب تر می شود. با اتوماسیون در تجارت الکترونیک کسب‌وکارها می‌توانند بر جنبه‌های مهم‌تری مانند رشد و تجربه مشتری، بازاریابی و پشتیبانی تمرکز کنند.

تجارت مبتنی بر API: Headless Commerce یا تجارت هدلس یک رویکرد مدرن برای تجارت دیجیتال است که تجربه کاربر فرانت را از زیرساخت تجارت الکترونیک بک‌اند جدا می‌کند. این روش به کسب و کارها این امکان را می دهد تا تجربیات مشتری شخصی سازی شده ای را در کانال ها و دستگاه های مختلف ارائه دهند.

استراتژی تجارت دیجیتال خود را همین امروز ایجاد کنید

تجارت دیجیتال اساساً مدل کسب و کار تجارت الکترونیک را با گسترش فرصت ها برای تولید ارزش و درآمد تقویت می کند. با استفاده از فناوری‌هایی تجارت دیجیتال مانند کوکی ها واقعیت افزوده برندها می‌توانند یک تجربه خرید یکپارچه برای مشتریان ایجاد کنند.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT