تحصیل در روسیه

راهنمای کامل تحصیل در روسیه در ۲۰۲۳

زمان مطالعه 8 دقیقه

روسیه وسیع ترین کشور جهان است و دانشگاه های بسیار معتبری را در خود جای داده است. شرایط تحصیل در روسیه را بیشتر بدانید.

از ورزشکارانی مانند آنا کورنیکوا و ماریا شاراپووا، تا آهنگسازانی مانند چایکوفسکی، یا شوستاکوویچ، و نویسندگان بزرگی مانند تولستوی، ناباکوف، یا داستایوفسکی ( و کلی نام دیگر با پسوند اُف و اِسکی) روسیه تأثیرگذارترین افراد تاریخ را به ما معرفی کرده است. مسکو و سن پترزبورگ بزرگترین شهرهای روسیه و دو مرکز دانشجویی مشهور جهان هستند.

چرا تحصیل در روسیه؟

1. دانشگاه های روسیه در سراسر جهان از اعتبار خوبی برخوردار هستند

دانشگاه های روسیه هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی از شهرت بالایی برخوردار هستند. آنها در رتبه بندی دانشگاه های جهانی حضور دارند و در مورد رشته هایی مانند فیزیک، مهندسی، پزشکی و علوم اجتماعی از بقیه متمایز هستند.

2. تحصیل و زندگی در روسیه مقرون به صرفه است

در مقایسه با کشور های غربی، دانشگاه های روسیه بسیار مقرون به صرفه هستند. شهریه بین 1450 تا 7500 یورو در سال متغیر است و تنها چند برنامه تحصیلی بیش از 10000 یورو هزینه دارند.

هزینه های زندگی بسیار پایین است. اکثر دانشجویان بین المللی می‌توانند تمام هزینه های ماهانه را با حدود 300 تا 600 یورو بگذرانند.

3. هزاران بورسیه تحصیلی موجود است

در سال های گذشته، روسیه سرمایه گذاری زیادی برای جذب استعدادهای بین المللی انجام داده است. تاکنون بیش از 300000 دانشجو مهاجرت به روسیه و اخذ مدرک کارشناسی یا (پس از) کارشناسی ارشد را در آنجا انتخاب کرده اند.

بورسیه های موجود و مکان های با بودجه دولتی به 15000 دانشجو بورسیه می‌دهد تا نگران هزینه های تحصیل یا هزینه های زندگی نباشند.

بخش سرمایه گذاری که در بالا به آن اشاره کردیم تنها به بورسیه ها و کمک های مالی محدود نمی‌شود. خوابگاه ها و پردیس های روسیه مدرن هستند، با همان سطح بالایی از راحتی و امکانات رفاهی که از هر کشور غربی دیگری انتظار دارید.

4. از امکانات و پردیس های مدرن لذت ببرید

دانشگاه ها همچنین به فناوری های پیشرفته، آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی افتخار می‌کنند – امکاناتی که برای کمک به دانشجویان در دستیابی به اهداف تحصیلیشان وجود دارد.

در کدام دانشگاه ها و کالج ها در روسیه تحصیل کنیم؟

تقریباً 850 دانشگاه در روسیه وجود دارد که از بهترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه پلی تکنیک پطر کبیر سن پترزبورگ (SPbPU)

دانشگاه تحقیقات ملی – دانشکده عالی اقتصاد (HSE)

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو

موسسه فیزیک و فناوری مسکو (MIPT)

دانشگاه فدرال Ural

تحصیل در روسیه چگونه است؟

اکثر افرادی که در آنجا درس می‌خواندند، محیط دلپذیر و اینکه چگونه معلمان به راحتی در دسترس بودند و مایل به کمک بودند را تحسین می‌کردند. فرآیند انتخاب بسیار رقابتی، محیط پویا و جو چندفرهنگی است.

همچنین، دانشگاه ها دانشجویان را تشویق می‌کنند که خودشان درس بخوانند و فقط دستورالعمل هایی به آنها داده و به آنها اجازه می‌دهند که با موضوعات مورد علاقه رفتار کنند. برای این کار، آنها امکانات عالی و کتابخانه های شگفت انگیزی را فراهم می‌کنند.

چه چیزی در روسیه تحصیل کنیم؟

روسیه، کشور بسیار وسیعی است که ما می‌شناسیم و همواره نام آن را در اخبار داریم. دانشگاه های آن به دلیل پوشش دادن همه رشته ها و ارائه مدرک کارشناسی ارشد در همه رشته ها، از مدیریت بازرگانی تا مطالعات روسی (که به نظر شگفت انگیز به نظر می‌رسد) مشهور است.

روسیه به دلیل پوشش همه رشته ها و ارائه مدارک کارشناسی ارشد، کارشناسی و دکترا در همه رشته ها مشهور است.

اینها تعدادی از محبوب ترین کارشناسی ها در روسیه هستند:

  • اقتصاد
  • علوم کامپیوتر
  • تجارت بین المللی

اگر به دنبال کارشناسی ارشد هستید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد:

  • کارشناسی ارشد امور مالی
  • کارشناسی ارشد علوم سیاسی
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد ریاضیات
  • کارشناسی ارشد در کسب و کار بین المللی

چگونه درخواست بدهیم؟

در روسیه، وزارت آموزش و علوم وبسایتی ایجاد کرد که دانشجویان را با دانشگاه ها مرتبط می‌کند. در اینجا می‌توانید مخاطبین بخش بین المللی، توضیحات برنامه ها و شماره تلفن متصدی را بیابید.

پس از استقرار در دانشگاه و پذیرش، مدارکی که باید ارائه دهید عبارتند از:

  • درخواست پذیرش
  • ID شما
  • گواهی های تحصیلی قبلی
  • گواهی پزشکی
  • عکس های پاسپورت

باید توجه داشته باشید که تمام اسناد باید با یک نسخه رسمی، ترجمه شده به روسی ارائه شود.

دوره های آمادگی را بگذرانید

این نوع دوره ها به دانشجویان جویای مدرک کمک می‌کنند تا درست قبل از شروع دوره کارشناسی ارشد یا سایر برنامه های تحصیلات تکمیلی، تقویت آموزشی بیشتری کسب کنند.

یک برنامه پیش از M.B.A، پیش قانون یا پیش از پزشکی و همچنین هر دوره پایه یا آمادگی دیگری که به شما امکان می‌دهد در برنامه تحصیلی انتخابی خود تحصیل کنید، امتحان کنید.

زبان انگلیسی خود را از طریق دوره آمادگی زبان انگلیسی بهبود دهید

اگر در یک برنامه تحصیلی در روسیه شرکت می‌کنید، باید ثابت کنید که مهارت های زبانی شما برای شرکت در کلاس ها و درک سخنرانی ها به اندازه کافی خوب است. این دوره ها همچنین شما را برای هر یک از آزمون های زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه ها آماده می‌کند.

آزمون های زبان انگلیسی

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در زبان انگلیسی در روسیه، باید علاوه بر گواهینامه انگلیسی، مدرک دیپلم قبلی و نامه پوششی خود را نیز ارسال کنید.

گواهینامه های انگلیسی پذیرفته شده توسط دانشگاه ها و سازمان های روسیه، گواهی های پایه هستند، مانند:

  • Academic PTE
  • آیلتس
  • تافل

برخی از دانشگاه ها گواهینامه های GRE و GMAT را نیز می‌پذیرند. برای اطلاع دقیق لطفا به صفحه وب آنها مراجعه کنید.

با این وجود، توجه داشته باشید که برخی از برنامه ها ممکن است از شما بخواهند که CV، نمونه کارها، منابع معلمان و مصاحبه به زبان انگلیسی را از طریق تلفن یا اسکایپ ارسال کنید.

* در شرایط فعلی، شایعات زیادی در مورد وضعیت اقتصادی، ایمنی و حق آزادی بیان در روسیه وجود دارد. دانشجویان بین المللی باید محل خود را به دقت اطلاع دهند و برای مشاوره با خدمات کنسولی خود در تماس باشند.

زندگی در روسیه

بیایید نگاهی دقیق تر به شهریه و هزینه های زندگی در روسیه بیندازیم:

هزینه تحصیل در روسیه

دانشگاه های روسیه بسیار مقرون به صرفه هستند، به خصوص در مقایسه با موسسات مشابه از کشورهای غربی. دانشجویان بین المللی معمولا هزینه های زیر را پرداخت می‌کنند:

1475-10600 یورو در سال برای مدارک لیسانس

1770-5540 یورو در سال برای مقاطع کارشناسی ارشد

1475 تا 7600 یورو در سال برای مدارک تخصصی (مدرک تحصیلی که پس از حداقل 5 سال تحصیل اعطا می‌شود، به عنوان مثال مدارک پزشکی)

دانشجویان همچنین می‌توانند برای کمک هزینه تحصیلی در روسیه درخواست دهند.

هزینه های اسکان، غذا و سایر هزینه ها

همانطور که قبلاً مشخص کرده ایم، روسیه واقعاً ارزان قیمت است. هزینه زندگی ماهیانه 300-600 یورو است.

در اینجا خلاصه ای از میانگین هزینه ها آمده است:

محل اقامت (خوابگاه دانشگاه): 5.60-56 یورو در ماه

اقامت (اجاره آپارتمان): 170-395 یورو در ماه

غذا و مواد غذایی: 120-150 یورو

کارت حمل و نقل ماهانه: 5 یورو (تخفیف برای دانشجویان)

تفریح ​​و سرگرمی: 40-60 یورو

درباره روسیه

فدراسیون روسیه در شرق اروپا و شمال آسیا واقع شده است. پایتخت فدراسیون روسیه مسکو است. جمعیت روسیه 144 میلیون نفر با تراکم 8.7 نفر در هر کیلومتر مربع است.

حقایق جالب در مورد روسیه

وقتی به روسیه فکر می‌کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟ اگر گفتید ودکا، شرمنده که اینقدر از نظر فرهنگی بی اطلاع هستید! با این حال، ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم، زیرا، در تحقیقات خود، ما کشف کردیم که:

سالانه بیش از نیم میلیون مرگ ناشی از مصرف الکل در روسیه وجود دارد.

کلمه “ودکا” از کلمه روسی “voda” گرفته شده است که به معنای “آب” است.

در زمان نابرابری اقتصادی یا تورم بالا، معلمان می‌توانند به صورت ودکا حقوق بگیرند. با این حال، فقط معلمان، بنابراین در شغل دانشجویی پاره وقت خود درخواست افزایش حقوق نکنید.

همچنین باید بدانید که روس ها دارای برخی ویژگی های عجیب و غریب هستند که فقط می‌تواند باعث لبخند زدن و بالا انداختن شما شود و با خود بگویید «این روسیه برای توست». برای مثال:

تیم المپیک امپراتوری روسیه با 12 روز تاخیر برای بازی ها در سال 1908 به لندن رسید، زیرا هنوز از تقویم میلادی استفاده نمی‌کردند (نه به دلیل ودکا، استثنائا مست نبودند).

ژاپن و روسیه هنوز معاهده صلحی را برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم امضا نکرده اند، زیرا اختلافات ارضی وجود دارد. بنابراین، بله، از نظر فنی، روسیه و ژاپن هنوز در حال جنگ بر سر جزایر شرقی هستند.

در سال 1959 دانشمندان شوروی روباه ها را مانند سگ اهلی کردند. بهترین بخش این واقعیت؟ این یک پروژه در حال انجام است.

در مگیون، منطقه ای در سیبری غربی، شهردار بهانه جویی را ممنوع کرد. و باید فرض کنید که او آن را با غلیظ ترین لهجه ای که تا به حال داشته است، در حالی که سبیل هایش را می‌چرخاند و دیوانه وار می‌خندد، اعلام کرده است.

Subbotnik روزی است که شهروندان بیرون می‌روند تا خیابان ها را جارو کنند و مرتب کنند.

همچنین، در روسیه، «معبد همه ادیان» وجود دارد، که در آن از مردمان مختلف استقبال می‌شود تا با هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند.

باید بدانید که موزه ای در روسیه گربه ها را برای محافظت از آثار هنری در مقابل جوندگان استخدام می‌کند.

ویزای تحصیلی روسیه

اگر واقعیت را بخواهید بحث ویزای تحصیلی در روسیه کاملا مشخص نیست. به عنوان شهروند ایرانی در ابتدا بررسی کنید که آیا واقعاً به ویزای دانشجویی نیاز دارید یا خیر. معمولا، اگر شما یک تبعه اتحادیه اروپا هستید و می‌خواهید در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا تحصیل کنید، نیازی به ویزا نخواهید داشت. برخی دیگر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا نیز ممکن است از ویزای ورود معاف شوند، حداقل برای مدت اولیه؛ برای دریافت تصویری کلی از کل موضوع «برنامه ویزا»، به وبسایت های سفارت و کنسولگری دسترسی داشته باشید. ضرب الاجل ها را تعیین کنید و مشخص کنید که چه مدت باید برای ویزای خود صبر کنید. شما نمی‌خواهید تحصیل در خارج از کشور را به خاطر این اشتباه احمقانه برنامه ریزی بد از دست بدهید؛ آماده شوید و تمام مدارکی را که نیاز دارید جمع آوری کنید. به یاد داشته باشید، می‌توانید لیست را در وبسایت سفارت بیابید؛ پس انداز پول را شروع کنید، زیرا برخی از برنامه ها ممکن است به داشتن مدرکی مبنی بر حداقل بودجه نیاز داشته باشند؛ مهارت های انگلیسی خود را افزایش دهید. حتی اگر این الزام همیشه برای ویزا نباشد، به شما کمک زیادی می‌کند تا در طول تحصیلات دانشگاهی خود موفق شوید.

در مجموع، چه چیز دیگری می‌توانیم بگوییم جز: موفق باشید و هیچوقت لباس گرم بپوشید!

نحوه درخواست برای کارشناسی ارشد در روسیه

اگر تصمیم به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاهی در روسیه گرفته اید، باید مدارک مناسبی را جمع آوری کنید تا ثابت کنید که با شرایط دانشگاه مطابقت دارید. اطلاعات شخصی کامل، صلاحیت های قبلی، اطلاعات مالی و بیانیه شخصی را ارائه دهید.

برای درخواست در روسیه چه مدارکی باید ارائه کنم؟

برای درخواست از دانشگاه روسیه باید 2 مجموعه مدارک را طی کنید.

ابتدا باید یک درخواست اولیه را انجام دهید که در آن ارائه خواهید کرد:

کپی ریز نمرات و دیپلم و فهرستی از موضوعات و نمراتی که در طول دوره تحصیلات عالی کسب کرده اید؛ کپی شناسنامه یا گذرنامه؛ فرم تکمیل شده از دفتر Rossotrudnichestvo؛ دو عکس.

این مدارک باید توسط یک مقام رسمی به زبان روسی ترجمه شوند، بنابراین حتما این مرحله بسیار مهم را انجام دهید.

پس از آن، شما باید مدارک رسمی را به دانشگاه پوشش دهید. این مرحله دوم پس از ورود شما به روسیه انجام می‌شود، بنابراین بسیار مهم است که فهرست را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که آنها را در اختیار دارید. این اسناد عبارتند از:

درخواست پذیرش؛ شناسنامه یا گذرنامه شما؛ دیپلم شما با نمرات و موضوعات، هم به صورت اصلی و هم ترجمه رسمی؛ یک فرم استاندارد پزشکی که در آن واجد شرایط تحصیل تلقی می شوید؛ ۲ عکس.

به یاد داشته باشید که این لیست ها ممکن است بسته به دانشگاهی که برای آن درخواست می دهید یا برنامه ای که می خواهید دنبال کنید متفاوت باشد.

مهارت های انگلیسی خود را ثابت کنید

اگر می خواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید، باید سطح مهارت خود را تأیید کنید.

به همین دلیل است که علاوه بر اسناد استانداردی که باید ارسال کنید، باید موارد زیر را نیز درج کنید:

مدرک تافل یا آیلتس، رزومه، ارجاعات معلمان، مصاحبه از طریق اسکایپ یا تلفن، نامه پوششی. مهلت درخواست برای روسیه

مانند لیست مدارک، مهلت ها ممکن است بسته به دانشگاه و برنامه ای که می خواهید دنبال کنید متفاوت باشد.

اما، به عنوان یک قانون کلی، تاریخ هایی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا: پایان ماه مه؛ برای دانشجویان اتحادیه اروپا: ابتدای جولای.

با این حال، ما به شما توصیه می کنیم که تحقیق کنید و از دانشگاه بپرسید که مهلت های آن چقدر است و ببینید چقدر می توانند متفاوت باشند.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT