تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ آنلاین

زمان مطالعه 6 دقیقه

از زمان شیوع بیماری کرونا در سال 2020 و توقف سفرهای جهانی کلمات “کارمند دورکار” و “فریلنسر آنلاین” به کلمات رایج تبدیل شده اند. بسیاری از مردم هنگام صحبت در مورد کار از خانه از این کلمات به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما آیا واقعاً این دو کلمه مترادف یکدیگر هستند؟ در این مقاله تفاوت دورکاری و کار فریلنسینگ را بررسی می‌کنیم.

کارمند دورکار

کارمند دورکار کسی است که خارج از دفتر یا اداره کار می کند. کارمندان دورکار میتوانند در یک کافی شاپ، یک پارک یا حتی یک هتل در سراسر جهان کار کنند. اما دورکاری چه ویژگی های دیگری دارد؟

1- یک رابطه کارفرما و کارمند وجود دارد

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

به طور کلی اکثر کارمندان دورکار در شرکتی که در آن کار می کنند استخدام هستند. به عنوان یک کارمند دورکار شما حقوق ثابت ماهانه و نرخ ساعتی دارید و تحت حمایت قانون هستید. بنابراین اگر قراردادی که با شرکتی که در آن کار می‌کنید امضا کرده‌اید بیان کند که شما کارمند هستید و اجازه دارید در خارج از محل کار خود کار کنید، شما یک کارمند دورکار هستید.

با توجه به اینکه شما یک کارمند هستید، اداره شما دارای سیاست ها و قوانین کار از خانه است که باید از آنها پیروی کنید. بنابراین حتی اگر از نظر فیزیکی در دفتر کار نیستید، یک راهنما برای انجام وظایف و حفظ بهره‌وری به شما ارائه میشود.

2- دورکاری مزایای خود را دارد

به عنوان یک کارمند قانون از شما محافظت می کند. یعنی شرکت شما باید مزایایی مانند مرخصی با حقوق، 401 (K) یا برنامه مزایای بازنشستگی و بیمه ارائه دهد. اگر شرکتی که در آن کار میکنید این مزایا را ارائه نمیدهد میتوانید از آن ها شکایت کنید.

3- شما معمولا یک کارفرمای انحصاری دارید

به عنوان یک کارمند دورکار معمولاً فقط برای یک شرکت کار می کنید. اگرچه برخی افراد به طور همزمان با دو یا سه شرکت کار می کنند، اما این موارد معمولاً نادر هستند. علاوه بر این شما نمی توانید همزمان برای چند شرکت کار کنید. یعنی اگر از ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر برای شرکتی کار می کنید، نمی توانید در آن زمان وظایف شرکت های دیگر را انجام دهید. این شرکت ها معمولاً زمان شما را ردیابی می کنند و از شما می خواهند که در ساعات کاری خود منحصراً برای آنها کار کنید.

4- شما همکارانی دارید که به شما کمک می کنند

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

در دورکاری احتمالاً با چندین نفر دیگر کار خواهید کرد، مگر اینکه برای یک استارتاپ بسیار کوچک کار کنید. بنابراین اگر به مشکلی برخورد کردید، می‌توانید از آنها کمک کنید. کارمندان دیگر معمولاً شما را در مورد فرآیندها و سیستم های شرکت راهنمایی می کنند.

علاوه بر این معمولاً یک سرپرست یا مدیر دارید که شما را راهنمایی می کند و وظایف فردی را به شما محول می کند، مگر اینکه خودتان مدیر ارشد یا رئیس باشید.

5- یک بخش فناوری اطلاعات دارید

اگر با یک شرکت کار می کنید، معمولاً یک بخش فناوری اطلاعات دارید که مشکلات رایانه ای شما را حل می کند. بنابراین اگر رایانه شما دچار مشکل شود یا اطلاعات ورود خود را فراموش کرده اید، کارمندان بخش IT شرکت به شما کمک خواهند کرد.

آنها از شما می خواهند که اگر مشکل سخت افزاری دارید به دفتر بیایید یا تجهیزات خود را برای عیب یابی بفرستید یا اگر مشکل نرم افزاری باشد آن را تشخیص داده و تعمیر می کنند.

6- پرداخت مالیات بدون دردسر

اگر با یک کارفرما کار می کنید و منبع درآمد واحدی دارید، دیگر لازم نیست نگران مالیات باشید. شرکت شما کسی است که از طرف شما مالیات را پرداخت میکند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مدارک را امضا کنید و بخش مالی یا حسابداری شرکت همه کارها را انجام خواهد داد.

هنگامی که همه چیز بایگانی شد، شرکت یک کپی از اسناد را در اختیار شما قرار می دهد و شما باید این اسناد را نگه دارید.

فریلنسر آنلاین

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

یک فریلنسر آنلاین خارج از اداره یا دفتر کار می کند و تفاوت اصلی آنها با کارمند دورکار این است که آنها در شرکت هایی که با آنها کار می کنند استخدام نیستند. در واقع شرکتی که با آن کار می‌کنند کنترل کمتری بر نحوه انجام کار فریلنسر دارد، آنچه مهم است خروجی‌هایی است که به شرکت ارائه میدهند.

1- شما یک پیمانکار هستید

اگر یک فریلنسر آنلاین هستید، یک پیمانکار مستقل برای شرکتی هستید که با آن کار می کنید. یعنی شما خدمات یا محصول خاصی را برای مشتری خود ارائه می دهید، نه بیشتر و نه کمتر.

شما به عنوان یک فریلنسر در انجام کارتان آزادی بیشتری دارید و فقط خروجی کار مهم است. با این حال از آنجایی که یک پیمانکار هستید، نه یک کارمند، تحت حمایتی کمتری از طرف قانون هستید.

2- معمولاً حقوق بیشتری دریافت می کنید

به عنوان یک پیمانکار مستقل معمولاً حقوق بیشتری نسبت به کارمندان دریافت می کنید. اما از آنجایی که مشتری شما را استخدام نمی کند، شما واجد شرایط دریافت مزایای قانونی نیستید. شما تحت پوشش بیمه کاری نیستید، مرخصی و مزایای بازنشستگی ندارید.

3- می توانید با چندین مشتری کار کنید

از آنجایی که اکثر فریلنسرها پروژه ای کار میکنند و فقط خروجی کار مهم است، شما معمولاً آزاد هستید تا با هر تعداد مشتری که می خواهید کار کنید. حتی می‌توانید روی پروژه‌ها به صورت همزمان کار کنید، البته تا زمانی که در جریان کار شما اختلالی ایجاد نکند. مگر اینکه قراردادی را امضا کنید که شما را از پذیرفتن مشتریان جدید منع کند. فقط باید پروژه را در زمان تعیین شده تحویل مشتری بدهید.

4- شما می توانید کارکنان خود را استخدام کنید

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

به عنوان یک فریلنسر آنلاین معمولاً به تنهایی کار می کنید. البته می توانید از کارمندان مشتری خود کمک بخواهید، اما از آنجایی که مشتری شما را برای تخصص شما استخدام می کند، این کار درستی به نظر نمی رسد. با این وجود مگر اینکه قرارداد شما آن را ممنوع کند، شما آزاد هستید که افرادی را برای کار استخدام کنید.

زمانی که بتوانید کیفیت خروجی تیم خود را تضمین کنید، می‌توانید روی مدیریت افراد و چندین مشتری تمرکز کنید و کارکنان شما کار اصلی را انجام می‌دهند.

5- مشکلات را باید خودتان حل کنید

از آنجایی که شما یک پیمانکار مستقل برای مشتری‌ای هستید که با آن کار می کنید، معمولاً در استفاده از منابع او آزاد نیستید. به عنوان مثال بخش فناوری اطلاعات مشتری موظف به کمک به شما نیست. اگر میخواهید برای تیم خود یک عضو جدید استخدام می کنید، نمی توانید از تیم منابع انسانی مشتری خود بخواهید که متقاضیان را بررسی کنند. بنابراین اگر نیاز به حل یک مشکل دارید، باید خودتان آن را یاد بگیرید یا باید یک متخصص برای حل مشکل استخدام کنید.

6- شما باید خودتان مالیات پرداخت کنید

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

تفاوت دورکاری و فریلنسینگ

به عنوان یک پیمانکار مستقل، مشتریان موظف به پرداخت مالیات شما نیستند. شما باید فروش و درآمد خود را به عنوان یک پیمانکار مستقل به دولت اعلام کنید و مالیات خود را پرداخت کنید.

بنابراین علاوه بر انجام پروژه های مشتریان باید امور مالی خود را نیز پیگیری کنید، اسناد را ثبت کنید و مالیات خود را بپردازید. شما می توانید این کار را خودتان انجام دهید که توصیه نمی شود مگر اینکه حسابدار باشید، یا یک حسابدار استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

ترجیح می دهید یک کارمند دورکار باشید یا یک فریلنسر آنلاین؟

هر دو نوع شغل مزیت کار کردن در هر کجا را که می خواهید به شما ارائه می دهند، اما از نظر روش کار بسیار متفاوت هستند. کارمندان دورکار دارای مسیر شغلی سازماندهی تر و سیستم پشتیبانی شرکت هستند. اما معمولاً دستمزد کمتری می گیرند و آزادی کمتری دارند.

از سوی دیگر فریلنسرهای آنلاین کنترل بیشتری بر مکان و نحوه انجام کار خود دارند و حقوق بیشتری دریافت کنند. با این حال آنها همچنین ریسک بیشتری دارند و به طور کلی باید کار بیشتری انجام دهند، بنابراین برخی افراد ممکن است برای این نوع حرفه مناسب نباشند. هر مسیر شغلی که انتخاب میکنید باید آن را به خوبی انجام دهید تا به درآمد مناسب برسید.

امتیاز 5/5 - از 3 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT