جدیدترین اخبار هوش مصنوعی

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی

زمان مطالعه 5 دقیقه

دنیای هوش مصنوعی، با سرعتی فراتر از تصور ما در حال پیشرفت است و هر روز ابزارها و برنامه‌های جدیدی در آن معرفی می‌شوند. برنامه‌های هوش مصنوعی کاربردهای منحصربه‌فردی دارند و در بیشتر مواقع کارهای ما را آسان‌تر می‌کنند. گاهی اوقات همراهی با پیشرفت دنیای هوش مصنوعی و اتفاقات جدید آن بسیار سخت می‌شود. در این پست به بررسی جدیدترین اخبار هوش مصنوعی می پردازیم.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی

مطالعه شرکت Pew Research نشان می‌دهد که تنها ۱۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی‌ از چت جی‌پی‌تی زیاد استفاده کرده‌اند. آمار زنان نیز فقط ۱۱ درصد است. از طرف دیگر، ۴۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی ChatGPT را حتی یک بار هم امتحان نکرده‌اند. تنها ۱۲ درصد از آمریکایی‌ها از این ربات برای کار استفاده کرده‌اند. این آمار یعنی ما هنوز در اول راه هستیم، اما شرکت‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی هر هفته با ارائه یک ابزار، قابلیت یا برنامه جدید ما را شگفت‌زده می‌کنند. این اخبار سرعت پیشرفت فوق‌العاده فناوری AI را نشان می‌دهد.

۱. موتور بازی‌سازی هوش مصنوعی Unity

یونیتی (Unity)، شرکتی که بیش از ۸۰ درصد از بازی‌های موبایلی را می‌سازد، نسخه بتای موتور هوش مصنوعی خود را منتشر کرد. این موتور بازی‌سازی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که با تیم‌های کوچک هم کار را پیش ببرند. به‌لطف موتور هوش مصنوعی یونیتی، در آینده نزدیک‌ یک توسعه‌دهنده می‌تواند به‌تنهایی میلیاردها دلار درآمد کسب کند.

جان ریچتلو (John Riccitello)، مدیرعامل شرکت یونیتی، اطلاعات زیادی درباره بازی‌ها دارد و در طول ۱۷ سال گذشته، تحولی در صنعت بازی موبایلی ایجاد کرده است. او می‌گوید که به‌کارگیری هوش مصنوعی در بازی‌ها تحولی با سرعت ۱۰ برابری است که باعث رشد نمایی این صنعت خواهد شد.

۲. استفاده از هوش مصنوعی برای کشف آنتی بیوتیک

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی 

دانشمندان مقاله‌ای درباره استفاده از هوش مصنوعی برای کشف یک آنتی‌بیوتیک جدید منتشر کردند. این مقاله هفته گذشته در مجله Nature Chemical Biology منتشر شد. آن‌ها با استفاده از روش‌های یادگیری، موارد زیادی را بررسی کرده و بهترین گزینه را انتخاب کردند.

هوش مصنوعی امکان جستجوی سریع در دنیای شیمی را فراهم می‌کند و باعث افزایش احتمال کشف مولکول‌های آنتی‌باکتریال جدید می‌شود. دانشمندان تقریبا ۷۵۰۰ مولکول را غربال کردند و با استفاده از پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی در نهایت به یک گزینه ایده‌آل رسیدند. نتیجه بررسی‌ها به صورت یک مقاله Peer-reviewed (داوری‌شده توسط همکاران همان رشته) در مجله چاپ شد.

۳. هوش مصنوعی ماینکرافت‌باز

یک تیم توسعه با همراهی جیم فن (Jim Fan)، ربات وویجر (Voyager) را منتشر کردند که می‌تواند ماینکرافت بازی کند. نکته جالب این است که به‌مرور مهارت بیشتری در بازی پیدا می‌کند. این ربات، بازی را از طریق کدنویسی انجام می‌دهد. وویجر یک برنامه پیشرفته و کاملا متن‌باز است که از ربات‌های خودمختار تشکیل شده است و می‌تواند عملکرد خودش را بهبود ببخشد.

۴. ابزار تبدیل عکس به طرح سه‌بعدی

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی 

پلتفرم Instorier یک ابزار حرفه‌ای برای تبدیل عکس به طرح سه‌بعدی منتشر کرده است. این ابزار یکی از کامل‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای ادیت عکس است. خود Instorier برنامه‌ای است که از عکس‌ها داستان می‌سازد. با راه‌اندازی این ابزار جدید، Instorier گام بزرگ دیگری در عرصه طراحی و ویرایش عکس برداشت و نشان داد که ترکیب بُعد سوم، گرافیک و هوش مصنوعی می‌تواند نتایج شگفت‌انگیز حاصل کند. ادغام هوش مصنوعی با محصولات متمرکز معمولا پیشرفت‌های خوبی به‌همراه دارد.

۵. هوش مصنوعی و ارائه بهترین راه‌حل مسائل ریاضی

دانشگاه MIT در یک مقاله نشان داد که حل کردن مسائل پیچیده ریاضی با استفاده از هوش مصنوعی، بسیار سریع‌تر از روش‌های دیگر است. هوش مصنوعی به‌صورت خودکار قوانین پایستگی معادلات ریاضی را جستجو و پیدا می‌کند.

۱۲ ماه طول کشید تا یکی از محققان MIT بتواند ۱۲ معادله را حل کند. هوش مصنوعی ۱۴ مسئله را تنها در ۱ دقیقه حل کرد. هوش مصنوعی باعث پیشرفت تصاعدی در حوزه ریاضی و کاربردهای آن می‌شود و کمک می‌کند که علوم ریاضی را سریع‌تر درک کنیم.

۶. کنفرانس سه‌بعدی با Google Starline

شرکت گوگل نسخه اولیه تله پرزنس (Telepresence) سه‌بعدی خود را منتشر کرد. این برنامه با استفاده از صحنه‌سازی هوش مصنوعی و تنها با ۲ دوربین، یک نسخه سه‌بعدی از شما می‌سازد تا دیگران حضور شما را در کنارشان حس کنند.

به‌لطف AI، دیگر نیازی به استفاده از کیوسک‌های عکاسی بزرگ و قدیمی نیست. فناوری سه‌بعدی هوش مصنوعی انسان‌ها را به هم نزدیک‌تر خواهد کرد و به‌زودی به Google Meet نیز اضافه خواهد شد تا از رقیب خود، یعنی Zoom، پیشی بگیرد.

۷. Nvidia و هوش مصنوعی

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی 

شرکت Nvidia نشان داد که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند شخصیت‌های غیرقابل‌بازی (NPC) قدرتمند بسازد. این شرکت برای ساختن NPCهای نسل جدید، از مدل‌های گفتاری هوش مصنوعی (فرض کنید که ChatGPT حرف بزند) و فناوری گرافیکی پیشرفته انویدیا استفاده می‌کند.

۸. پیش‌بینی سیل با Google Flood AI

این روزها گوگل در تلاش است تا هوش مصنوعی را با همه چیز ادغام کند و حالا یک برنامه هوش مصنوعی برای پیش‌بینی سیل منتشر کرده است. این ابزار با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، الگوهای هواشناسی ۷ روز گذشته را بررسی کرده و پیش‌بینی می‌کند که عمق آب‌ها چقدر خواهند بود.

برنامه Google Flood Hub کاملا رایگان است و به مردمی که کنار رودخانه‌ها ساکن هستند، کمک بزرگی می‌کند. مردم می‌توانند با استفاده از داده‌های این ابزار، از خطرات احتمالی سیل آگاه باشند و تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کنند. در کشورهایی مثل هند و آفریقا که منابع هواشناسی زیادی وجود ندارد، حتی سازمان‌های دولتی هم می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

۹. استفاده از ChatGPT در دادگاه

یک وکیل در دادگاه از ChatGPT استفاده کرد، اما صحت آن‌ها را پیش از طرح مستندات بررسی نکرد. در واقع این پرونده‌ها وجود نداشتند و چت جی‌پی‌تی آن‌ها را ساخته بود. حالا این وکیل برای اقدام خود محکوم شده است.

قاضی در یادداشت خود نوشت که این اتفاق «بی‌سابقه» بود. در خلاصه دعوی ارائه‌شده توسط وکیل، به پرونده‌هایی استناد شده بود که وجود خارجی نداشتند. در نتیجه وقتی دادگاه وکیل را فراخواند، او دوباره به چت جی‌پی‌تی مراجعه کرد و ربات حرف‌های فیک بیشتری را تحویل او داد.

۱۰. پایان انسان‌ها به‌دست هوش مصنوعی

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی 

مجله TIME هم با انتشار یک مطلب، به محکوم‌کنندگان هوش مصنوعی پیوست و این سوال را مطرح کرد که آیا هوش مصنوعی می‌تواند با پیشرفت سریع خود به خطری برای جهان تبدیل شود؟

مجله تایم مقاله خود را با عنوان «پایان انسان‌ها» منتشر کرد. نگرانی مجله از بابت پیشرفت نمایی و بسیار سریع هوش مصنوعی است. احتمالا زمانی فرا می‌رسد که حتی ما هم نمی‌توانیم خودمان را به فناوری‌های جدید هوش مصنوعی برسانیم. در آن زمان، ممکن است هوش مصنوعی یک کار بزرگی علیه ما انجام دهد و باعث انقراض انسان‌ها شود.

۱۱. پروژه Neuralink ایلان ماسک

ایلان ماسک می‌خواهد یک ارتباط با پهنای باند بزرگ، بین مغز انسان و هوش مصنوعی ایجاد کند. سرعت دست‌های ما محدود و تقریبا ۱۰ بیت در ثانیه است. Neuralink می‌تواند سرعت دست‌های انسان را تا ۱ میلیون بیت افزایش دهد. هدف پروژه ایلان ماسک این است که با استفاده از هوش مصنوعی، بدن انسان را قدرتمند‌تر کند.

پروژه Neuralink حتی می‌خواهد بینایی افراد نابینای مادرزادی را برگرداند. تا الان نیز در آزمایشات حیوانات به نتایج چشمگیری رسیده‌اند. با تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و افزایش ظرفیت آزمایش‌های انسانی، تحقق رویاها بسیار نزدیک است. شاید به‌زودی افراد نابینا بتوانند ببینند.

۱۲. ژاپن: هوش مصنوعی می‌تواند کپی‌رایت را رعایت نکند

این خبر، تقریبا جالب‌ترین مورد در بین رویدادهای دنیای هوش مصنوعی است. ژاپن این حق را به شرکت‌های هوش مصنوعی داد که از هر نوع داده استفاده کنند. یکی از مسائل مطرح‌شده درباره Midjourney این است که در آموزش آن از عکس‌های قانونی استفاده نشده است. از حالا دیگر میدجرنی ژاپن آزاد است و نیازی به رعایت کپی رایت ندارد.

سازندگان انیمه و بازی‌های ویدیویی با این تصمیم مخالف‌اند، اما ژاپن در تلاش است تا با نوآوری‌های جدید، پیشرفت کُند خود در ۱۵ سال گذشته را جبران کند. هدف ژاپن این است که در عرصه هوش مصنوعی به یک رهبر جهانی تبدیل شود. این تصمیم، به پیشروی کشور ژاپن و شرکت‌های هوش مصنوعی ژاپنی در این مسیر کمک خواهد کرد.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT