درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت اینترنتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

زمان مطالعه 7 دقیقه

به جرئت می‌توان گفت تمام افرادی که در دنیای اینترنت هستند از دارندگان کسب‌وکارها گرفته تا بازدیدکنندگان همگی با درگاه پرداخت اینترنتی سروکار داشته‌اند. منظورمان همان صفحه‌ی الکترونیکی است که موقع خرید اینترنتی، پرداخت شارژ، پرداخت قبوض و … وارد آن می‌شوید و با درج اطلاعات کارت‌تان پرداخت خود را به راحتی انجام می‌دهید. می‌شود گفت این روش نوین در کسب‌وکارهای بزرگ و به‌خصوص تجارت بین‌المللی کاربردی واقع شده و در حال حاضر با افزایش فروشگاه‌های آنلاین استفاده از آن بسیار گسترش پیدا کرده است، چرا‌که در تکمیل فرایند خرید می‌تواند بهترین جایگزین برای روش‌های سنتی از جمله روش کارت‌به‌کارت باشد.‌

با این اوصاف اگر خود شما قصد دارید که از این سیستم برای کسب‌‌وکار یا حتی یک سری امور مالی شخصی استفاده کنید، قطعاً نیاز دارید که شناخت کاملی از سیستم درگاه پرداخت و انواع آن داشته باشید و بدانید درگاه مناسب با کسب‌وکارتان را باید چطور و از کجا تهیه کنید، مواردی که در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم‌.

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

درگاه پرداخت؛ سیستمی است که امکان تراکنش‌های مالی در بستر اینترنت را فراهم می‌کند. به این معنی که مشتریان شما می‌توانند بدون مراجعه حضوری به بانک یا نرم افزارهای بانکی، اقدام به پرداخت آنلاین مبلغ اعلام شده به حساب شما کنند. درگاه پرداخت یک سیستم الکترونیکی است که مثل رابط بین واریزکننده و دریافت‌کنند‌ه قرار می‌گیرد.

واقعیت این است که بشر همیشه به دنبال ایجاد راحت‌ترین راه‌ها برای برطرف کردن نیاز خود بوده و درگاه پرداخت هم روش نوینی در حوزه‌ی فین‌تک است که افراد بتوانند همان‌طور که مثلاً پا روی پای‌شان انداخته‌اند یا در میان انجام کار دیگری بدون رفتن تا دم عابربانک از طریق گوشی یا لپ‌تاپ خود تراکنش‌های مالی خود را انجام بدهند. در واقع عملکرد این سیستم به این شکل است که می‌توانید اطلاع کوتاهی از نوع محصول و قیمت پرداختی پیش روی خریداران بگذارید تا آن‌ها با درج اطلاعاتی از قبیل شماره کارت، رمز دوم و ccv و تاریخ انقضا در صفحه پرداخت و بعد از تایید اطلاعات فرایند خریدشان در بستری امن و معتبر تکمیل می‌گردد.

چرا تهیه‌ درگاه پرداخت برای کسب‌وکارها مهم است؟

یادتان باشد در بازار رقابتِ فروشگاه‌های آنلاین آن کسی برنده است که بتواند با برنامه‌ریزی درست و استفاده از ابزارهای مناسب مشتری را حفظ کند و روند خرید را سرعت ببخشد.  تصور کنید همه‌ی برنامه‌های لازم را در وب‌سایت یا فضای کاری خود در رسانه‌ها چیده‌اید، مشتری لازم را جذب کرده‌اید و حالا او بعد از انتخاب قصد دارد پول محصول را پرداخت کند. در روش‌های سنتی شما باید مشخصات بانکی خود را در اختیار خریدار بگدارید و بعد منتظر او بمانید.

در این میان به طور مثال بسیاری از خریداران با چالش رفتن تا عابر بانک روبه‌رو هستند یا حوصله به خرج نمی‌دهند اطلاعات بانکی شما را وارد کنند؛ پس احتمال منصرف شدن خریدار بالاست. حالا اگر به سرعت و در لحظه مشتری از طریق درگاه وارد صفحه پرداخت بشود و تنها با وارد کردن مشخصات کارت بانکی خود پول را واریز کند، مسلماً هم شما به هدف خود یعنی فروش رسیده‌اید هم مشتری راحت‌‌تر و با اطمینان بیشتری خرید می‌کند؛ پس درگاه پرداخت می‌تواند فروش شما را افزایش بدهد و امنیت و اعتبار را برای کسب‌وکارتان به‌وجود بیاورد.

معرفی انواع درگاه پرداخت اینترنتی

در ایران درگاه‌های پرداخت در دو دسته‌ی کلی یعنی درگاه پرداخت مستقیم و درگاه غیرمستقیم یا واسط قرار می‌گیرند که در واقع با توجه به مسیر دریافت و ارائه‌کنند‌ه‌ی درگاه با هم تفاوت دارند.

درگاه پرداخت مستقیم : خدمات پرداخت آنلاین در ایران توسط دوازده شرکت با نام psp تحت نظارت بانک مرکزی و شبکه شاپرک ارائه می‌شود. یکی از خدمات اصلی این شرکت‌ها هم ارائه‌ی درگاه پرداخت است که متقاضیان تحت شرایط و الزاماتی از جمله داشتن اینماد، مجوز کسب‌وکار، پروانه کسب‌وکار و … می‌توانند درگاه مد نظرشان را به شکل مستقیم از این شرکت‌ها دریافت کنند. این درگاه‌ها به‌دلیل این‌که از خود pspها گرفته می‌شوند و مشتری در حین فرایند خرید به شکل مستقیم به صفحه پرداخت هدایت می‌گردد، درگاه پرداخت مستقیم نام‌گذاری شده است.

شرایط و الزامات دریافت درگاه پرداخت مستقیم

  • داشتن اینماد یا همان نماد اعتبار الکترونیکی
  • داشتن مجوزهای معتبر شغلی حقیقی یا حقوقی از جمله پروانه کسب‌وکار، اجاره‌نامه یا سند مالکیت
  • رعایت قوانین عمومی کشور و همچنین قانون تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران
  • عدم منع فعالیت از نظر نظام بانکی کشور
  • داشتن وب سایت طراحی شده

مزایا و معایب درگاه پرداخت مستقیم

  • تسویه حساب به صورت مستقیم به حساب دارنده‌ی درگاه
  • حذف کارمزد در انجام تراکنش‌ها
  • اعتبار بخشی بیشتر
  • درج نام فروشگاه یا برند در صفحه پرداخت
  • داشتن الزامات و مدارک بسیار که زمان‌بر و هزینه است
  • فقط برای وب‌سایت‌ها ارائه می‌شود

درگاه پرداخت غیر مستقیم یا واسط: درگاه پرداخت واسط، در واقع درگاه پرداختی است که به‌صورت واسط توسط شرکت‌های پرداخت یار ارائه می‌شود. بدین صورت که شما به جای دریافت درگاه از شرکت های PSP مانند به پرداخت ملت، آسان پرداخت، سداد و… از شرکت‌های واسط که با شرکت‌های اصلی قرارداد دارند، خدمات پرداخت را دریافت می‌کنید. در واقع پرداخت‌یار واسط بین شما و شرکت PSP است و خدمات درگاه پرداخت را با کیفیت بهتری به شما ارائه می‌دهند.

بهتر است بدانید که با استقبال افراد از خرید اینترنتی و ورود کسب‌وکارهای مختلف به دنیای وب در مدت زمان کوتاهی تعداد متقاضیان درگاه افزایش پیدا کرد، به‌‌خصوص کسب‌وکارهای نوپا و کوچک و در کل کسانی که شرایط و مدارک لازم را برای دریافت درگاه مستقیم نداشتند. از این رو برای رفع نیاز این متقاضیان شرکت‌های پرداخت‌یاری که واسط بین pspها و متقاضیان هستند، وارد میدان شدند. دریافت درگاه پرداخت واسط نسبت دریافت درگاه مستقیم بسیار راحت‌‌تر است و نیاز به مجوزهای کسب‌وکار ندارید، اما این شرکت‌‌ها در برابر هموار کردن مسیر و ارائه‌ی خدمات خود مقدار کارمزدی را بین نیم تا دو‌ و نیم درصد از هر تراکنش کسر می‌کنند.

مزایا و معایب درگاه پرداخت غیر مستقیم

  • تراکنش تا سقف ۵۰ میلیون تومان
  • بدون نیاز به مجوزهای کسب‌وکار
  • پشتیبانی خوب
  • دارای افزونه‌ها و قابلیت‌های بیشتر نسبت به درگاه پرداخت مستقیم ازجمله سیستم کیف پول، تسهیم حساب، مسیر هوشمند سازی و …
  • کسر کارمزد از هر تراکنش
  • امنیت برابر با استانداردهای سایت شاپرک
  • مبلغ دریافتی اول به حساب شرکت پرداخت‌یار واریز و بعد به حساب دارنده‌ی درگاه منتقل می‌شود.

کدام یک از انواع درگاه پرداخت برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

آیا مدارک و شرایط لازم را برای دریافت درگاه مستقیم دارید؟ اگر جواب شما مثبت است که می‌توانید با مراجعه‌ی اولیه به وب‌سایت یکی از دوازده شرکت psp  و ارائه‌ی مدارک فروشگاه خود را به درگاه مستقیم مجهز کنید، اما اگر مدارک و شرایط را ندارید و اصلاً نه وقت و نه هزینه‌ی لازم را برای مهیا کردن مدارک دارید، به ویژه اگر در اول راه کسب‌وکارتان هستید پیشنهاد می‌کنیم به سمت دریافت درگاه پرداخت واسط بروید.

به‌طور کلی با وجود این‌که این نوع درگاه همراه با کسر کارمزد است، اما به دلیل راحت بودن مسیر دریافت و امکانات و قابلیت‌های بیشتر، کسب‌وکارهای بسیاری را به سمت خود کشیده است و طرفداران بیشتری دارد. از طرفی صاحبان فروشگاه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، می‌توانند از شرکت‌های پرداخت‌یاری درگاه‌های بدون سایت یا همان لینک پرداخت دریافت کنند؛

حواس‌تان باشد برای تهیه درگاه واسط از طریق شرکت‌هایی اقدام کنید که نام‌شان در لیست سایت شاپرک است. به عنوان نمونه شرکت رایان‌پی یکی از بهترین ارائه‌دهندگان درگاه واسط است که با داشتن قوی‌ترین سیستم تضمین امنیت اطلاعات و گروه با تجربه در طی یک روز کاری بدون اینماد و با تایید احراز هویت به متقاضیان خود دو سرویس درگاه پرداخت ارائه می‌کند که شامل درگاه پرداخت برای وب‌سایت با کارمزد یک درصد و سقف تنها شش هزار تومان و سرویس لینک پرداخت با هزینه‌ی ثابت ۵۰۰ تومان در هر تراکنش است.

معرفی انواع مختلف درگاه‌ پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت بین‌المللی : درگاه پرداخت بین‌المللی سیستمی مرتبط با پرداخت آنلاین با ارزهای مختلف مثل دلار، یورو و … است و در کل به درگاهی گفته می‌شود که پذیرنده‌ی کارت‌‌های بانکی بین‌المللی هستند، مثل مستر کارت یا ویزا کارت که در سراسر دنیا استفاده می‌شوند. در حال حاضر بانک‌های ایرانی به خاطر وجود تحریم قادر نیستند در شبکه‌های بانکی جهانی عضو بشوند؛ بنابراین کارت‌های بانکی ایرانی در سطح بین‌المللی قابل استفاده نیستند، حتی نمی‌توان با کارت بانک خارجی از فروشگاه‌‌ ایرانی خرید کرد. به این دلیل هم نیاز به واسطه‌ها و وب‌سایت‌هایی مانند اول پرداخت است که بتوانید از این سیستم استفاده کنید.

درگاه پرداخت ارز دیجیتال: امروزه با روی کار آمدن ارزهای دیجیتال بسیاری از افراد هم وارد بازار سرمایه‌گذاری و خرید و فروش با این نوع پول‌ها شده‌اند. از آن طرف هم بسیاری به سمت ایجاد زیر ساخت‌‌های لازم برای بهره‌مندی از خدمات پرداخت درگاه ارز‌دیجیتال می‌روند؛ چراکه با این نوع درگاه‌ها خیلی راحت امکان دریافت وجه به صورت ارزدیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم، داج کوین و… فراهم می‌شود.

درگاه پرداخت بدون سایت (لینک پرداخت): این نوع درگاه‌ها در واقع یک آدرس گرافیکی هستند که در اختیار پذیرنده قرار می‌گیرند تا پذیرنده از طریق پیامک، ایمیل، دایرکت اینستاگرام یا هر کانال ارتباطی‌ دیگری به واریزکننده ارسال کند. واریزکننده هم از با لمس آن و ورود به صفحه پرداخت، مبلغ مد نظر را جابه‌جا می‌کند. لینک‌های پرداخت برای بسیاری از کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، تلگرام یا حتی موسسات خیریه و امورمالی شخصی کاربرد دارد. توجه داشته باشید همان‌طور که اشاره کردیم برای تهیه و دریافت لینک‌های پرداخت باید از طریق شرکت‌های پرداخت‌یار اقدام کنید.

براساس نوع ارائه سرویس درگاه پرداخت، نوع کسب و کار، کارمزد، تسویه، درگاه پرداخت با نام‌های مختلف ارائه می‌شوند، انواع درگاه پرداخت را با نام لینک پرداخت، فرم پرداخت، درگاه اشتراکی، درگاه پرداخت هوشمند، دروازه پرداخت، مرنچنت، پذیرنده، پذیرنده اینترنتی و اسامی دیگر ممکن بشنوید، در کل ماهیت درگاه پرداخت یکی می‌باشد.

جمع بندی مطالب

درگاه پرداخت اینترنتی سرویسی الکترونیکی است که در حال حاضر بهترین جایگزین برای روش‌های سنتی از جمله کارت‌به‌کارت به شمار می‌رود. هر کسب‌وکار آنلاین در کنار پیاده‌سازی تمام تکنیک‌های بازاریابی در ترغیب و جذب مشتری برای این‌که بتواند مسیر پرداخت و فرایند خرید را هم برای مشتری هموار کند و به نرخ فروش بالا برسد، باید از روش نوین در پرداخت یعنی خدمات سیستم درگاه پرداخت بهره ببرد. این سرویس امروزه نه تنها برای خرید و فروش‌های روزمره که در بازار بین‌المللی و ارزهای دیجیتال هم کاربرد دارد. از این جهت ما در این مقاله به طور کامل شرح دادیم که درگاه پرداخت چیست و شامل چند نوع می‌شود.

این مطلب جنبه تبلیغاتی داشته و اول پرداخت هیچگونه مسئولیتی را در رابطه با ندارد.

امتیاز 4.2/5 - از 13 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT