دوره آنلاین رایگان برنامه نویسی

11 دوره آنلاین رایگان برنامه نویسی

زمان مطالعه 7 دقیقه

امروزه مشاغل برنامه ‌نویسی پرتقاضا هستند و دوره‌های رایگان زیای وجود دارد که به شما کمک میکند بدون تحصیل در دانشگاه ها مدرک برنامه نویسی دریافت کنید. برای اینکه در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر پیشرفت کنید، باید بدانید در کجا به دنبال دوره های رایگان برنامه نویسی کامپیوتر باشید و با بهترین ها در هر سایت کار کنید. اگر مبتدی یا حرفه ای هستید و به دنبال دوره های رایگان برنامه نویسی آنلاین با دریافت گواهینامه هستید، در این مقاله 11 دوره آنلاین و رایگان برنامه نویسی را به شما معرفی میکنیم. در ادامه با همراه باشید.

خرید با پی پال

1. MIT OpenCourseWare

MIT OpenCourseWare (OCW) یکی از بهترین دوره های برنامه نویسی رایگان برای مبتدیان است. این دوره برای افرادی که میخواهند برنامه نویسی را به صورت خود خوان شروع کنند بسیار مناسب است. دوره ها از اصول اولیه برنامه نویسی شروع می شوند و شامل آموزش های ویدیویی، اسلایدها و تکالیف است. دوره های برنامه نویسی کامپیوتر MIT OCW دارای درس های مقدماتی علوم کامپیوتر و برنامه نویسی پایتون و زبان های دیگر می باشد. علاوه بر این به مطالب جامع زیادی در زمینه های خاص مانند ماشین لرنینگ و الکترونیک دسترسی خواهید داشت.

دوره‌های مقدماتی به مقدمه‌های عمومی، دوره‌های تکمیلی و دوره‌های ویژه زبان تقسیم می‌شوند. برای شروع بهترین دوره های برنامه نویسی رایگان MIT OCW شامل موارد زیر است:

  • برای مبتدیان: Introduction to Computer Science and Programming
  • برای سطح متوسط: Programming Languages

2. edX

edX دوره های آنلاین رایگان در سطح کالج را ارائه می دهد که به طور مشترک توسط MIT و دانشگاه هاروارد طراحی شده اند. علاوه بر اینکه دوره ها بدون هزینه هستند، خود این سازمان نیز غیرانتفاعی است. بنابراین مطمئن باشید هیچ گونه مقاصد مالی وجود ندارد. این دوره ها شامل طیف وسیعی از موضوعاتی مختلف علوم کامپیوتر، مهندسی، و تجارت و مدیریت است. این دوره ها همچنین برای راحتی شما به سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته تقسیم می شوند.

اگر می خواهید در بهترین دوره های رایگان برنامه نویسی شرکت کنید edX را به شما توصیه میکنیم. این پلتفرم گواهی اتمام دوره را نیز ارائه می‌دهد و باعث میشود در یک حوزه خاص مانند توسعه فرانت اند یا علم داده تسلط داشته باشید. برای یادگیری رایگان کدنویسی آنلاین برخی از بهترین دوره های این پلتفرم شامل موراد زیر است:

  • برای مبتدیان: CS50’s Introduction to Computer Science (با گواهینامه پولی)
  • برای سطح متوسط: CS50’s Web Programming with Python and JavaScript (با گواهینامه پولی)

3. Coursera

Coursera یک پلتفرم آموزشی آنلاین رایگان است که توسط دانشگاه استنفورد و سرمایه گذاران ریسک پذیر پشتیبانی می شود. این پلتفرم با دانشگاه ها و سازمان های مختلف برای ارائه دوره های آموزشی خود همکاری می کند و در عین حال از طریق برنامه های صدور گواهینامه درآمد کسب می کند.

Coursera بر تخصص کاری برای تقویت مهارت های شما در یک زمینه خاص تمرکز دارد. به عنوان مثال Data Structures and Algorithms ساختارهای داده پایه، الگوریتم های پایه، الگوریتم های نمودار، الگوریتم های رشته ای، الگوریتم های پیشرفته و اسمبل کردن ژنوم را پوشش می دهد. برای مبتدیان دوره های کدنویسی زیادی وجود دارد که با توجه به چشم انداز شغلی خود میتوانند در دوره های مهندسی نرم افزار یا علم داده شرکت کنند.

Coursera لیستی از دوره های برنامه نویسی آنلاین رایگان و پولی را ارائه می دهد. دوره ها به صورت خود آموز هستند اما تاریخ شروع و پایان مشخصی دارند. دوره های امروز ممکن است فردا وجود نداشته باشد و هر روز دوره های جدید اضافه میشوند. بهترین دوره های کدنویسی آنلاین رایگان Coursera شامل موارد زیر است:

برای مبتدیان: Programming for Everybody (شروع دوره با پایتون)

برای سطوح متوسط: Full-Stack Web Development with React Specialization

4. Udacity

Udacity یکی دیگر از ارائه دهندگان دوره های آنلاین است، اما برخلاف MIT OCW، edX و Coursera، Udacity بر موضوعات مرتبط با برنامه نویسی، علم داده و مهندسی تمرکز دارد. همه دوره های این پلتفرم در مورد فناوری است.

هدف Udacity این است که شما را برای موفقیت شغلی در یکی از زمینه های مرتبط با فناوری آماده کند. مجموعه ی دوره های فشرده این پلتفرم به نام Nanodegree طوری طراحی شده اند تا شما را در سریع‌ترین زمان ممکن برای کار آماده کنند. هر دوره Nanodegree بین 100 تا 500 دلار قیمت دارند.

این پلتفرم همچنین دوره های رایگان را نیز ارائه میدهد. بیشتر دوره های برنامه نویسی رایگان Udacity شامل درس های اولیه برنامه نویسی هستند که برای شروع یادگیری در نظر گرفته شده است، بنابراین خیلی پیچیده نیستند. با این دوره ها در برنامه نویسی حرفه ای نخواهید شد، اما اصول اولیه برنامه نویسی را یاد خواهید گرفت.

اگر میخواهید در کلاس‌های کدنویسی Udacity شرکت ‌کنید، چند مورد از بهترین دوره‌های رایگان برنامه‌نویسی این پلتفرم شامل موارد زیر است.

  • برای مبتدیان: Intro to Python Programming
  • برای سطح متوسط: Intro to Deep Learning with PyTorch
  • برای سطح پیشرفته: Design of Computer Programs

5. Udemy

Udemy یک بازار آموزش آنلاین است که در آن هر کسی می تواند دوره های آموزشی خود را ایجاد کند و حتی بفروشد. این پلتفرم به افراد متخصص امکان می‌دهد تا دانش خود را به اشتراک بگذارند.

دوره های برنامه نویسی Udemy شامل انواع موضوعات از جمله خرد کردن داده‌ها در پایتون، اصول هک اخلاقی، جاوا و توسعه وب است. همچنین دوره های زیادی در رابطه با ساخت بازی در این پلتفرم وجود دارد.

توجه: هرگز هزینه کامل دوره Udemy را پرداخت نکنید! Udemy اغلب قیمت ها را از 50 تا 90 درصد کاهش می دهد. برخی از بهترین دوره های کدنویسی رایگان Udemy شامل موارد زیر است.

برای مبتدیان: Programming 101

برای سطح متوسط: Intermediate Level C++

6. Free Code Camp

اگر میخواهید یک توسعه‌دهنده حرفه ای فرانت‌اند یا بک‌اند شوید باید کلاس‌های کدنویسی در Free Code Camp ( که در درجه اول HTML، CSS، جاوا اسکریپت و React آموزش می‌دهد) را در نظر بگیرید. شما می توانید با گذراندن دوره های 3000 ساعته freeCodeCamp گواهینامه دریافت کنید.

freeCodeCamp دوره هایی در زمینه طراحی وب، تضمین کیفیت، تجسم داده ها، ماشین لرنینگ و غیره ارائه می دهد. اگر می‌خواهید درباره روش‌های Agile/Scrum بیشتر بدانید، می‌توانید در دوره‌های مرتبط با این موضوع در Free Code Camp ثبت نام کنید. حتی اگر اصلاً تجربه کدنویسی نداشته باشید، میتوانید در دوره های مبتدی این پلتفرم شرکت کنید.

7. Khan Academy

Khan Academy یکی از بزرگترین منابع اینترنت است. این پلتفرم آموزشی غیرانتفاعی منبع فوق‌العاده ‌ای برای آموزش رایگان در دهه گذشته بوده است و همچنان در حال توسعه است. این پلتفرم موضوعات مختلف از ریاضی گرفته تا زیست شناسی و تاریخ را پوشش میدهد.

Khan Academy دوره های آنلاین جاوا اسکریپت و همچنین HTML، CSS و SQL را ارائه می دهد. این پلتفرم در مقایسه با سایر سایت‌های این لیست هنوز نوپا است، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

8. YouTube

یوتیوب نیز علاوه بر ویدیوهای سرگرمی شامل ویدیوهای آموزشی در موضوعات مختلف است. بنابراین اگر نحوه استفاده درست از یوتیوب را بدانید می‌تواند منبع خوبی برای یادگیری برنامه‌نویسی باشد.

9. OpenCourser

OpenCourser یک پلتفرم آموزشی مانند سایر سایت های این لیست نیست. در واقع یک موتور جستجو است که هزاران دوره آنلاین رایگان را از سرتاسر وب جمع آوری می کند و در دسترس شما قرار می دهد. OpenCourser بیش از 900 دوره رایگان برنامه نویسی آنلاین را ارائه داده است و هر روز دوره های بیشتری را اضافه می کند. با این موتور جستجو به راحتی میتوانید دوره های مختلف پلتفرم های edX، Coursera، Udacity و غیره را پیدا کنید.

10. Codecademy

Codecademy شامل مجموعه ای از دوره های برنامه نویسی تعاملی آنلاین است که هدف آن آموزش اصول اولیه زبان های برنامه نویسی و فریم ورک است. هر دوره مانند بازی به صورت گام به گام به شما برنامه نویسی را آموزش میدهد.

البته چیزهایی که در این پلتفرم خواهید آموخت تا حدودی ابتدایی و سطحی هستند. Codecademy به شما یاد می دهد که چگونه کد بنویسید، اما به شما یاد نمی دهد که چگونه مانند یک برنامه نویس فکر کنید. بسیاری از مبتدی ها در نهایت ناامید می شوند زیرا نمی دانند با دانشی که به دست آورده اند چه کار کنند. اگر قبلاً تجربه کدنویسی دارید و میخواهید یک زبان جدید را یاد بگیرید، Codecademy بسیار مفید است. اگر مبتدی هستید بهتر است در ابتدا از Codecademy استفاده نکنید.

11. The Odin Project

The Odin Project یکی دیگر از پلتفرم‌های رایگان، جامع و متمرکز بر برنامه‌نویسی است. این پلتفرم زبان های HTML، CSS، جاوا اسکریپت و Ruby on Rails را آموزش می دهد. همچنین بدون ایجاد حساب کاربری می توانید از منابع به صورت رایگان استفاده کنید.

این پلتفرم دوره های مختلفی را ارائه میدهد و پروژه هایی که انجام میدهید بر اساس پروژه های دنیای واقعی است که ممکن است بعدا به عنوان توسعه دهنده با آن ها مواجه شوید. علاوه بر این The Odin Project دارای انجمنی است که میتوانید با دیگر اعضا ارتباط برقرار کنید.

خرید با پی پال

برنامه نویسی را یاد بگیرید!

کدنویسی مهارتی است که به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. با توجه به دنیای امروز تقاضا برای مشاغل برنامه نویسی به طور روز افزونی افزایش یافته است. با یادگیری برنامه نویسی شغل رویایی خود را پیدا کنید.

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT