تحصیل در رومانی

راهنمای کامل تحصیل در رومانی در ۲۰۲۳

زمان مطالعه 7 دقیقه

رومانی یکی از کشور های کمتر شناخته شده اروپای شرقی است. رومانی علاوه بر مناظر باشکوه و هفت سایت میراث جهانی یونسکو مشهور است، برخی از بزرگترین اختراعات را به جهان ارائه داد و جهان را به جایی که امروز است رساند. تحصیل در رومانی را در ادامه بررسی میکنیم.

از آنا اصلان، خالق محصولات ضد پیری، و پتراچه پونارو، مخترع قلم فواره ای، تا برخی از بزرگترین مهندسان جهان، مانند پدر علم سایبرنتیک استفان اودوبله. در زمینه آیرودینامیک، هنری کواندا، ترایان وویا و اورل ولائیکو، رومانی اساساً پایه های قرن بیست و یکم را پایه گذاری کردند.

چرا تحصیل در رومانی؟

1. شهریه و هزینه های زندگی پایین

در رومانی، هزینه های تحصیل بسیار مقرون به صرفه است، به خصوص در مقایسه با سایر کشورهای آمریکایی یا حتی برخی از کشورهای اروپایی. در دانشگاه های دولتی، اکثر برنامه های تحصیلی بین 230 تا 3000 یورو در هر سال تحصیلی هزینه دارند. علاوه بر این، اگر میانگین معدل یا نمره امتحان ورودی شما به اندازه کافی بالا باشد، می توانید یک مکان با بودجه دولتی را اشغال کنید.

از نظر هزینه های زندگی، باید انتظار داشته باشید که بین 300 تا 600 یورو در ماه بپردازید.

2. زندگی شبانه فعال و رویدادهای سرگرم کننده

شهرهای بزرگ دانشجویی مانند بخارست، تیمیشوآرا، کلوژ و ایاسی برای مهمانی های شبانه که مردم از موسیقی، رقصیدن و خندیدن با دوستان خود لذت می‌برند، معروف هستند. اگر علاقمند به مهمانی نیستید، رویدادها یا فعالیت های زیادی وجود دارد که می‌توانید در آنها شرکت کنید:

جشنواره های ملی و بین المللی (مانند تئاتر، هنر، صنایع دستی)

کوه نوردی

سفر جاده ای در Transfagarasan یا Transalpina

گذراندن یک شب در هتل یخی Balea Lake

3. زبان انگلیسی به طور گسترده در اماکن دانشجویی صحبت می‌شود

گفتن اینکه انگلیسی در رومانی به طور گسترده صحبت می‌شود، تنها نیمی از واقعیت است. حقیقت این است که اکثر جوانان آن را روان صحبت می‌کنند و شما نباید در شهرهای بزرگتر و محبوب تر مشکلی داشته باشید. همچنین باید در سوپر مارکت های محلی یا هنگام سوار شدن به قطار در مسیرهایی که به خوبی سفر می‌کنید مشکلی نداشته باشید.

با این حال، اگر برای دیدن حومه شهر جسارت می‌کنید یا می‌خواهید از برخی از محبوب ترین جاذبه ها دیدن کنید، پیدا کردن افرادی که بتوانند به زبان انگلیسی راهنمایی کنند همیشه آسان نیست.

4. خوب رومانیایی ها مردمی دوستانه و سرزنده هستند

رومانیایی ها به خون لاتین و داشتن قلب سبک معروف هستند. آنها حس شوخ طبعی خوبی دارند و اغلب می‌توانند جنبه های خنده دار را حتی در سخت ترین موقعیت ها ببینند.

رومانیایی ها نیز میزبانان شگفت انگیزی هستند که هر کاری می‌توانند انجام دهند تا مهمانانشان به خوبی غذا بخورند، خوش بگذرانند و از اقامت خود لذت ببرند.

5. از شگفتی های طبیعی و ساخت بشر دیدن کنید

رومانی یکی از جواهرات پنهان اروپا است که دارای طیف گسترده ای از جاذبه های طبیعی و مصنوعی است که هرکسی باید حداقل یک بار در زندگی خود آن ها را ببیند. از صومعه های چند صد ساله گرفته تا قلعه های شگفت انگیز، از معادن نمک گرفته تا حکاکی های سنگی بزرگ، رومانی همه چیز را دارد.

در این کشور برخی از مکان هایی هستند که بدون توجه به هر چیزی که باید از آنها بازدید کنید: قلعه بران و پلس، کاخ پارلمان، قلعه کوروینیلور، قلعه راسنوف، دروازه های آهنی، کرچ سیاه، گورستان شاد ساپانتا، مجسمه صخره ای دسبالوس، دلتای دانوب و غیره.

تحصیل در رومانی چگونه است؟

رومانی صدها دانشجو از طریق برنامه های تبادل دارد. بسیاری از دانشجویان آن را به عنوان خانه موقت خود برای زندگی شبانه شگفت انگیز و گشت و گذار عالی که می‌توانند در اینجا انجام دهند، انتخاب می‌کنند.

به عنوان یک مزیت اصلی، بسیاری از جوانان رومانیایی (تقریباً) به زبان انگلیسی مسلط صحبت می‌کنند، بنابراین رفت و آمد و درخواست کمک نباید خیلی سخت باشد.

تا جایی که تحصیلات شما پیش می‌رود، سیستم آموزشی رومانیایی حول پروژه های گروهی و کارهای آزمایشگاهی و همچنین پروژه های مکتوب و تحقیقات عمیق می‌چرخد. البته همه چیز به مدرک و رشته شما بستگی دارد. اما، معمولاً، شما فقط پشت یک کتاب رها نمی‌شوید و در کتابخانه می‌پوسید، بلکه شما را می‌برند تا از نزدیک ببینید و کار کنید که شغل آینده تان چه چیزی را نشان می‌دهد و به آن نیاز دارد.

در رومانی چه رشته ای بخوانیم؟

از آنجایی که دارای طیف وسیعی از رشته ها هستید، ممکن است شروع از صفر و تصمیم گیری در مورد یک مدرک دشوار باشد. با این حال، بر اساس داده هایمان، موفق شدیم محبوب ترین گزینه های تحصیلی را در رومانی پیدا کنیم. اینها هستند:

  • علوم کامپیوتر
  • مدیریت MBA
  • حقوق و روابط بین الملل
  • علوم سیاسی

کجا در رومانی تحصیل کنیم؟

پایتخت رومانی، بخارست، یکی از بزرگترین شهرهای اروپا با بیش از 1.8 میلیون شهروند است. بخارست اگرچه زندگی شبانه خوبی دارد و محل برخی از بزرگترین دانشگاه های کشور است، اما بخارست تنها شهری نیست که می‌توانید برای مقصد تحصیلی خود انتخاب کنید.

به عنوان مثال، شما می‌توانید در شهر های زیر تحصیل کنید:

  • کلوژ-ناپوکا
  • بخارست
  • براشوف

در کدام دانشگاه ها و کالج ها در رومانی تحصیل کنیم؟

اگر اطلاعی در این زمینه ندارید، می‌توانید بر اساس توصیه های ما این دانشگاه ها را بررسی کنید:

چگونه درخواست دهیم؟

برای حضور در یک دانشگاه رومانیایی، باید بدانید که فرآیند درخواست به صورت آنلاین یا از طریق پست است و باید با وبسایت سفارت یا کنسولگری تماس بگیرید تا ببینید آیا واجد شرایط عضویت در یکی از برنامه ها هستید یا خیر.

همچنین می‌توانید مطمئن شوید که در یک دانشگاه پذیرفته شده اید اگر:

قبل از ثبت نام در یک برنامه، مطمئن شوید که الزامات زبان چیست و آیا باید مهارت های خود را به زبان رومانیایی یا انگلیسی اثبات کنید.

عملکرد خود را به عنوان یک دانشجو نشان دهید و مطمئن شوید که میانگین نمرات (GPA) شما در طول تحصیل چقدر بوده است.

می‌توانید شانس خود را برای رفتن به رومانی با اطمینان از درخواست برای بیش از یک دانشگاه افزایش دهید

با این حال، مدارک اصلی که باید برای درخواست تهیه کنید، بسته به مدرک تحصیلی خود، عبارتند از:

کپی گواهی شده دیپلم دبیرستان

مدرک کارشناسی یا معادل آن – دیپلم دبیرستان برای تحصیل در مقطع کارشناسی

کپی تایید شده گواهی فارغ التحصیلی – برای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد یا دکترا)

کپی تایید شده سوابق تحصیلی از دبیرستان – برای مقطع کارشناسی

سوابق دانشگاه – برای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد، دکترا، دکترا)

کپی مصدق شناسنامه شما

سوابق پزشکی: واکسن ها و گواهی پزشک عمومی در کشور مبدا که نشان دهد شما از هیچ گونه بیماری مزمن یا عصب روانشناختی، بیماری های واگیردار یا سایر بیماری هایی که با شغل آینده شما سازگاری ندارد، رنج نمی‌برید.

کپی پاسپورت

4 قطعه عکس (نوع پاسپورت)

فرم درخواست

راه های مفید برای اطمینان از واجد شرایط بودن برای دانشگاه رومانیایی

دوره های آمادگی را بگذرانید

این نوع دوره ها به دانشجویان جویای مدرک کمک می‌کنند تا درست قبل از شروع دوره کارشناسی ارشد یا سایر برنامه های تحصیلات تکمیلی، تقویت آموزشی بیشتری کسب کنند.

یک برنامه پیش از M.B.A، پیش از پزشکی، و همچنین هر دوره پایه یا آمادگی دیگری که به شما امکان می‌دهد در برنامه تحصیلی انتخابی خود تحصیل کنید، امتحان کنید.

زبان انگلیسی خود را از طریق دوره آمادگی زبان انگلیسی بهبود بخشید

اگر در یک برنامه تحصیلی در رومانی شرکت می‌کنید، گاهی اوقات باید ثابت کنید که مهارت های زبانی شما برای شرکت در کلاس ها و درک سخنرانی ها به اندازه کافی خوب است. این دوره ها همچنین شما را برای هر یک از آزمون های زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه ها آماده می‌کند

آزمون های زبان انگلیسی

اگر مایل به تحصیل به زبان انگلیسی در رومانی هستید، باید مهارت خود را با یک آزمون رسمی انگلیسی ثابت کنید. آزمون هایی که معمولا توسط دانشجویان ارائه می‌شود عبارتند از:

آیلتس

تافل

C1- Advanced

زندگی در رومانی

بیایید نگاهی دقیق تر به شهریه و هزینه های زندگی در رومانی بیندازیم:

هزینه های تحصیل

در دانشگاه های رومانی، هزینه های تحصیل بر اساس تعدادی از عوامل متفاوت است:

نوع دانشگاه: موسسات خصوصی شهریه بیشتری نسبت به دولتی دارند

ملیت شما: برای برخی از برنامه ها، دانشجویان غیر اروپایی بیشتر از شهروندان اتحادیه اروپا پرداخت می‌کنند

سطح تحصیلی: کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا

رشته: به عنوان مثال، داروسازی گران تر است

به طور متوسط، دانشجویان بین المللی می‌توانند در هر سال تحصیلی بین 230 تا 9000 یورو بپردازند. همیشه باید وبسایت رسمی دانشگاه را بررسی کنید، زیرا شهریه ممکن است هر سال تغییر کند.

فراموش نکنید که برای کاهش هزینه های تحصیل خود به دنبال بورسیه تحصیلی در رومانی باشید.

هزینه های زندگی در رومانی

رومانی در شرق اروپا واقع شده است، بنابراین هزینه های زندگی و اقامت برای دانشجویان بین المللی ارزان تر از کشور های اروپای غربی است. با بودجه ای بین 300 تا 600 یورو در ماه، دانش آموزان می‌توانند یک اتاق عالی پیدا کنند، راحت زندگی کنند، از زندگی شبانه شهر لذت ببرند و کارت حمل و نقل بخرند.

در اینجا میانگین هزینه های زندگی در رومانی به شرح زیر است:

محل اقامت (خوابگاه دانشگاه): 60-85 یورو در ماه

محل اقامت (اجاره خصوصی): 80-300 یورو در ماه

خدمات آب و برق (اگر به صورت خصوصی اجاره می‌کنید): 40-80 یورو در ماه

غذا و مواد غذایی: 125-185 یورو در ماه

کارت حمل و نقل عمومی: 5 یورو در ماه، برای دانشجویان تخفیف دارد

غذای سه وعده در یک رستوران میان رده: 25 یورو روزانه

1 کاپوچینو: 1.50 یورو

1 قرص نان: 0.60 یورو

1 لیتر شیر: 0.95 یورو

1 کیلوگرم سیب: 0.85 یورو

1 کیلوگرم موز: 1.15 یورو

حقایقی در مورد رومانی

بیایید در اینجا صادق باشیم: اگر هرگز به رومانی سفر نکنید، ضرر زیادی خواهید کرد. می‌دانم که ممکن است اغراق آمیز به نظر برسد، اما این کشور برخی از جالب ترین نقاط گردشگری اروپا را دارد. برای مثال:

در مارامورس، در شهر ساپانتا، یک «قبرستان شاد» وجود دارد: صلیب ها به وضوح نقاشی شده‌اند (جناسی در نظر گرفته نشده است)، و هر فرد شعری در مورد نحوه زندگی خود یا نحوه مردن خود دارد. سرگرم کننده است!

کاخ پارلمان رومانی، واقع در بخارست، دومین ساختمان بزرگ جهان بعد از پنتاگون در ایالات متحده است.

بلندترین مجسمه صخره ای اروپا که در کنار رودخانه دانوب حکاکی شده است، مجسمه ای به ارتفاع 40 متر (135 فوت) از پادشاه داسیا، Decebal است.

صومعه Voronet، واقع در شمال شرقی رومانی، همچنین به عنوان “کلیسای سیستین شرق” شناخته می‌شود. نقاشی های دیواری آن دارای سایه شدید آبی است که به نام آبی Voronet نیز شناخته می‌شود.

شوی خودروی معروف بریتانیایی top gear یکی از قسمت های خود را در سال 2009 در جاده ترانسفاگاراسان فیلمبرداری کرد و آن را “بهترین جاده جهان” نامید.

همچنین، تعدادی از افراد و حقایق فوق العاده رومانیایی را فراموش نکنیم، مانند:

نادیا کومانچی، ژیمناستیک رومانیایی، اولین کسی بود که در بازی های المپیک ژیمناستیک در سال 1976 نمره کامل 10 را کسب کرد.

رومانیایی ها از سریع ترین سرعت اینترنت در جهان لذت می‌برند. با توجه به Ookla Net Index، ۹ شهر در رومانی جزو 15 شهر برتر جهان با بالاترین سرعت دانلود اینترنت پهن باند ثابت هستند.

ولاد تپس (یا ولاد تپس) الهام بخش یکی از بهترین شخصیت های ژانر ترسناک بود – همکار کوچکی به نام دراکولا (بسیار خوب، شاید رومانیایی‌های نه چندان عالی، اما او دلایل محکمی برای کشتن دشمنانش داشت و آنها را در جاده به چوب می‌کشید. ).

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT