رد پای یک زن در پرونده پاول دوروف

رد پای یک زن در پرونده پاول دوروف

زمان مطالعه 4 دقیقه

در پی دستگیری پاول دوروف (Pavel Durov)، مدیرعامل تلگرام، گزارش‌هایی منتشر شده که جولیا واویلووا (Julia Vavilova) مربی کریپتو، در این ماجرا دخیل بوده است. این ادعاها به واکنش‌های گسترده‌ای در جامعه کریپتو و کاربران تلگرام منجر شده است. مقامات و شخصیت‌‌های مشهور مختلفی تا به حال به موضوع بازداشت دوروف واکنش نشان داده‌اند. داستان رد پای یک زن در پرونده پاول دوروف چیست ؟

رد پای یک زن در پرونده پاول دوروف

در روز شنبه، ۲۴ آگوست (۲ شهریور)، پلیس فرانسه پاول دوروف، بنیان‌گذار و مدیرعامل تلگرام را در فرودگاه لو بورژه (Le Bourget) در نزدیکی شهر پاریس دستگیر کرد. این دستگیری باعث ایجاد گمانه‌زنی‌هایی شده است که به‌ویژه حول محور زنی به نام جولیا واویلووا متمرکز است.

جولیا واویلووا، مربی کریپتو و اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی ۲۴ ساله که در دبی ساکن است، در همان روز همراه با دوروف دستگیر شد. تاکنون نظریات مختلفی درباره ارتباط واویلووا با دستگیری دوروف مطرح شده است.

رد پای یک زن در پرونده پاول دوروف

رد پای یک زن در پرونده پاول دوروف

بخش زیادی از این گمانه‌زنی‌ها در مورد واویلووا حول محور پست‌های اخیر او در شبکه‌های اجتماعی متمرکز است. باپتیست رابرت (Baptiste Robert)، مدیرعامل شرکت پردیکتا لب (Predicta Lab)، به ویدئویی در توییچ اشاره کرد که در آن واویلووا درباره استفاده از کریپتو برای دور زدن تحریم‌های روسیه صحبت کرده است.

واویلووا در این ویدیو گفته بود:

وقتی روسیه تحت تحریم‌ها قرار گرفت، دوستان باهوشم که درباره کریپتو به من آموزش می‌دهند، همان روز به من گفتند که همه دارایی‌های کریپتویی که دارم را به تراست‌ ولت منتقل کنم.

همچنین، کاربران اینترنتی به پست‌های متعدد واویلووا از مکان‌های مشابه با دوروف در روزهای منتهی به دستگیری او اشاره کرده‌اند که این امر ادعاها درباره دخالت او در این پرونده را تقویت می‌کند.

گزارش شده که پاول دوروف و جولیا واویلووا قبل از رسیدن به فرانسه، به چندین کشور از جمله قزاقستان، قرقیزستان و آذربایجان سفر کرده بودند. عکس‌ها و ویدیوهایی که واویلووا در اینستاگرام منتشر کرده نیز او و دوروف را در مکان‌های مشابه نشان می‌دهد.

این امر سوالاتی را درباره اینکه آیا این پست‌ها ممکن است به‌طور ناخواسته به دستگیری دوروف منجر شود یا نه به‌وجود آورده است. به همین دلیل، برخی از کاربران اینترنت، حدس می‌زنند که واویلووا بخشی از طرح بزرگتری برای دستگیری مدیرعامل تلگرام باشد. با این حال، تاکنون چنین ادعاهایی تایید نشده است.

منابع نزدیک به این پرونده گزارش داده‌اند که دوروف به‌دلیل اتهامات مربوط به عدم پیشگیری از فعالیت‌های غیرقانونی در تلگرام، برای دومین روز متوالی مورد بازجویی قرار گرفته است و اکنون با ۱۲ اتهام مواجه است.

امارات متحده به‌طور مداوم پرونده دوروف را دنبال می‌کند

امارات متحده عربی که دوروف تابعیت آن را دارد، وضعیت پرونده او را به‌دقت زیر نظر دارد و درخواست کمک فوری کنسولی برای او کرده است. در بیانیه‌ای در تاریخ ۲۷ آگوست (۶ شهریور)، وزارت امور خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد که دولت امارات به‌دقت وضعیت پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام و شهروند خود را تحت نظر دارد.

رد پای یک زن در پرونده پاول دوروف

رد پای یک زن در پرونده پاول دوروف

وزارت امور خارجه امارات، همچنین درخواست ارائه تمامی خدمات کنسولی لازم به دوروف را به دولت فرانسه ارسال کرده است. این کمک کنسولی به مدیرعامل تلگرام کمک خواهد کرد تا به‌سرعت از کمک‌های حقوقی و سایر خدمات در این پرونده بهره‌مند شده تا بتواند به‌زودی از بازداشت پلیس فرانسه آزاد شود.

در بیانیه وزارت امور خارجه امارات متحده عربی آمده است:

امارات متحده عربی به‌دقت پرونده شهروند خود، پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام را که توسط مقامات فرانسوی در فرودگاه پاریس–لو بورژه بازداشت شده است دنبال می‌کند و تأکید دارد که امارات درخواست خود به دولت جمهوری فرانسه جهت ارائه تمامی خدمات کنسولی لازم را به‌صورت فوری ارسال کرده است.

منبعی نزدیک به این پرونده، از تصمیم پاول دوروف برای پرواز به فرانسه، علی‌رغم وجود حکم بازداشت، ابراز تعجب کرد. این منبع به خبرگزاری ای‌اف‌پی (AFP) گفته است که شاید پاول دوروف احساس مصونیت می‌کرده است. این اظهارات نشان می‌دهد که دوروف ممکن است بر این باور بوده باشد که خطری تهدیدش نمی‌کند.

دستگیری دوروف شوکی عظیم به جوامع تکنولوژی و کریپتو وارد کرده است. او با اتهاماتی از جمله همدستی در قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و کلاهبرداری مواجه است؛ اتهاماتی که باعث خشم و اعتراض حامیان او شده است. در حال حاضر، مدیر عامل تلگرام در بازداشت ۹۶ ساعته به سر می‌برد.

اظهارات رسمی دولت فرانسه و واکنش افکار عمومی

بازداشت دوروف با انتقادات گسترده‌ای از سوی شخصیت‌های برجسته مواجه شده است، از جمله پائولو آردوینو (Paolo Ardoino)، مدیر عامل تتر (Tether) که نگرانی خود را نسبت به پیامدهای این بازداشت ابراز کرده است. آردوینو اظهار داشت:

بازداشت پاول دوروف تنها به‌دلیل فراهم کردن امکان ارتباطات آزاد از طریق تلگرام بسیار نگران‌کننده است. اگر ما، به‌عنوان یک جامعه، در دفاع از آزادی بیان و ارتباطات شکست بخوریم، دیگر هیچ‌چیز اهمیت نخواهد داشت و دوران تاریکی در انتظار ما خواهد بود.

همچنین، بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan)، مدیر ارشد سابق کوین‌بیس (Coinbase)، به احتمال آزادی قریب‌الوقوع پاول دوروف اشاره کرد و نوشت:

امارات متحده عربی پرونده دوروف را به‌دقت دنبال می‌کند. احتمالا فرانسه نتواند او را برای مدت طولانی در بازداشت نگه دارد.

این وضعیت همچنین توجه شخصیت‌های مشهور دیگری همچون ایلان ماسک و رابرت اف. کندی جونیور را به خود جلب کرده است و آن‌ها نیز در حمایت از دوروف اظهار نظر کرده‌اند.

جالب اینجاست که بر خلاف مخالفت کلی دولت روسیه با اقدامات دوروف که به ترک روسیه توسط او منجر شده بود، یکی از متحدان ارشد ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، به بازداشت دوروف اعتراض کرد و ادعا کرد که دولت بایدن پشت این بازداشت بوده است. به گزارش رویترز، ویاچسلاو ولودین (Vyacheslav Volodin)، رئیس مجلس دومای روسیه، اظهار داشت که ایالات متحده از طریق فرانسه در تلاش است تا کنترل تلگرام را به دست بگیرد.

پیش‌تر، امانوئل مکرون (Emmanuel Macron)، رئیس جمهور فرانسه، ادعاهای مربوط به سیاسی بودن بازداشت مدیر عامل تلگرام را رد کرد. او توضیح داد:

بازداشت مدیرعامل تلگرام در خاک فرانسه، به‌عنوان بخشی از یک پرونده باز قضایی صورت گرفته است. این تصمیم به‌هیچ وجه سیاسی نیست. این قضات هستند که باید در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT