فارکس یا بیت کوین

فارکس یا بیت کوین ؟ آشنایی با تفاوت ها و شباهت های آن ها

زمان مطالعه 8 دقیقه

از دهه 1990 میلادی افراد عادی هم به ابزار مالی برای معاملات دسترسی پیدا کردند و توانستند تا حدی آینده مالی خود را تحت کنترلشان در آورند. این معاملات تنها منحصر به بازارهای سهام عادی بود، اما امروزه شرایط تغییر کرده است. در حال حاضر در سراسر جهان به ابزاری دسترسی داریم که پیش از این تنها در اختیار نخبگان مالی بودند. امکاناتی که امروزه در دسترس ما قرار دارد بسیار زیاد است، از معاملات آتی گرفته تا باینری آپشن ها، بازارهای عادی سهام، فارکس و بیت کوین (ارز های دیجیتال). در این مقاله با اول پرداخت همراه باشید تا به بررسی سرمایه گزاری بروی فارکس یا بیت کوین بپردازیم.

فارکس

وقتی فارکس به عنوان یکی از مشتقات معاملات در نظر گرفته شد، به صورت ناگهانی حجم بالایی از مقاومت و اعتراضات پیش رویش قرار گرفت. بعضی از متخصصان می گفتند که عموم مردم به خاطر خودشان هم که شده نباید به معاملات فارکس رو آورند چرا که اعتقاد داشتند این معاملات چیزی جز کلاه برداری نیستند. در واقع هنوز هم اخبار و داستان هایی در مورد امن نبودن معاملات فارکس می شنویم (اکثر شاکیان سرمایه گذاران بی اخلاق و فریبکار هستند). معاملاتی با حجم 5.3 تریلیون دلار در روز نمی تواند کلاهبرداری باشد. اما این روزها شاهد جدیدترین ابزار معاملات یعنی بیت کوین هستیم که شاید درک آن برای بسیاری آسان نباشد و آنها را کمی گیج کند.

فارکس یا بیت کوین

فارکس یا بیت کوین

اگر بازارهای مالی و رفتارهای انسانی را مثال هایی از نحوه تکرار الگوهای طبیعی بدانیم، پس می توان گفت که الگوی فارکس در مورد بیت کوین هم تکرار شده است. اگر شما هم یک تریدر باشید پس احتمالا وقتی انتقادات وارد شده به فارکس را در مورد بیت کوین هم شنیدید، اوضاع کمی خنده دار به نظر رسید. انتقادات دقیقا مثل گذشته بودند؛ بیت کوین جدید است، امن نیست، کلاه برداری است. اما ما خوبی می دانیم که این موارد حقیقت ندارد.

در میان معاملات قابل دسترس برای ما فارکس و بیت کوین از مواردی به حساب می آیند که ارتباط زیادی با هم دارند. هر دو آنها جدید هستند. اما آیا یکی بر دیگری برتری دارد؟ آیا یکی امن تر از دیگری است؟ معاملات یکی بهتر از دیگری است؟ برای درک بهتر موضوع باید ادامه این مطلب را بخوانید.

شباهت بیت کوین به فارکس

فارکس یا بیت کوین

فارکس یا بیت کوین

فارکس یا بیت کوین

فارکس یا بیت کوین

به دو نمودار بالا نگاه کنید. می توانید بگویید که کدام یک متعلق به بیت کوین یا یک جفت ارز فارکس است؟ مسلما نمی توانید. البته اگر مقیاس قیمت ها را هم در نمودار قرار می دادیم این کار ساده می شد، اما تنها با استفاده از نمودار های شمعی هیچ تفاوتی میان آنها پیدا نمی کنید.

حتی در این بازه زمانی کوتاه مدت هم می توان الگوهای یکسانی را در دو بازار مشاهده کرد. می خواهید بدانید که هر نمودار به کدام یک تعلق دارد؟ نمودار بالا متعلق به جفت ارز ین ژاپن و یورو در یک بازه زمانی 16 دقیقه ای است و نمودار پایین هم در همان بازه زمانی به بیت کوین تعلق دارد.

شاخص های اصلی مثل حجم، میانگین های متحرک، نوسانگرها، و شاخص نوسان ها در معاملات فارکس و بیت کوین به مقدار زیادی مشابه است.

فارکس یا بیت کوین

فارکس یا بیت کوین

نمودار فارکس

فارکس یا بیت کوین

فارکس یا بیت کوین

نمودار بیت کوین

خسه لیورمور یکی از تریدرهای معروف در زمان سقوط بازار سهام در سال های 1907 و 1929 بود. وقتی که وی این جمله ها را می گفت کاملا حقیقت را بیان می کرد و حق با او بود:

هیچ چیزی در وال استریت یا خرید و فروش سهام جدید نیست. هرچه پیش از این اتفاق افتاده، دوباره و دوباره و دوباره هم اتفاق می افتد. دلیل این موضوع هم تغییر نکردن ذات انسان است و این احساسات انسانی که در ذات او جا دارند همیشه برای هوش انسان مشکل آفرین می شوند. من از این موضوع کاملا مطمئنم.

یکی دیگر از جنبه های مهم از یک دیدگاه کاملا ایده آل گرا این است که فارکس و بیت کوین به یک صرافی رسمی وابسته نیستند. مثلا اگر شما بخواهید به معامله سهام بپردازید باید به سراغ ASX، NYSE، Dax و مواردی دیگر باشید. برای سایر بازارها نیز به همین شکل است. مثلا برای معاملات آتی باید به دنبال مواردی مثل CBOT یا CME باشید. یکی از مزایای این گونه ابزار معاملاتی نیاز به سرمایه ای بالا برای شروع کار و افتتاح حساب است. مثلا اگر به قراردادهای آتی S&P E-mini علاقه مند باشید، باید حداقل 5000 دلار به حساب خود واریز کنید. در صورت کمتر بودن مانده حساب شما از 5000 دلار، امکان انجام معاملات آتی برای شما وجود نخواهد داشت. در سوی دیگر، افتتاح حساب و انجام معاملات فارکس و بیت کوین نیازمند چنین سرمایه هایی نیست.

تفاوت فارکس و بیت کوین

اگر بیت کوین و فارکس را می توان با شاخص ها و استراتژی های مشترکی معامله کرد، پس به جز جنبه های فنی معاملات از چه نظری با هم تفاوت دارند؟ با هم نگاهی به این تفاوت ها می کنیم.

زمان معاملات

فارکس و بیت کوین در دسترس ترین بازارهای دنیا هستند که نسبت به بازارهای دیگر مدت زمان فعالیت آنها بسیار بیشتر است. معاملات فارکس از ساعت 16 روزهای یکشنبه (به وقت استاندارد مرکزی) تا جمعه ها ساعت 16 انجام می شود. پس روز های شنبه خبری از معاملات فارکس نیست! اما وضعیت برای بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال متفاوت است. بازار ارزهای دیجیتال همیشه باز است.

نوسانات

فارکس و بیت کوین، هر دو نوسانات بالایی دارند. البته داشتن نوسان چیز بدی نیست، بلکه تریدرها کاملا به آن نیاز دارند و از همین راه کسب درآمد می کنند. با این وجود بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به صورت طبیعی نوسانات بیشتری دارند، و دلیل این موضوع عدم بلوغ کافی آنها به عنوان یک ابزار قابل معامله است. یکی دیگر از دلایل بالا بودن نوسانات ارزهای دیجیتال توجه بیش از حد به آنها در کشورهای قدرتمند است. یک خبر یا توییت ساده گاهی می تواند سبب ایجاد تحرکات فراوانی در قیمت آنها شود.

فارکس و بسیاری از پلتفورم های دیگر که معاملات فارکس را انجام می دهند از این مراحل عبور کرده اند. بیت کوین هنوز در مرحله رشد و توسعه قرار دارد و به مرور زمان شرایط آن همانند فارکس خواهد شد. ما هنوز به خوبی نمی دانیم که چگونه اخباری بر این تجارت جدید تاثیر گذار است. اما با گذشت زمان تفاوت میان فارکس و بیت کوین از این جنبه کاهش پیدا خواهد کرد.

امنیت

مدت زیادی طول کشید که فارکس تبدیل به یک محیط امن و قابل احترام برای معاملات تبدیل شد. البته هنوز کارگزاری های کلاه برداری در این زمینه وجود دارد. اما در حال حاضر کاربران اطلاعات لازم را برای یافتن کارگزاری های با اعتبار و صادق در اختیار دارند. تنها محدودیت افراد برای یافتن چنین کارگزاری هایی میزان تلاش و تحقیقات خود آنهاست و باید بدانید که بازار آزاد بازیکنان بد خودش را پس از گذشت مدتی به خوبی حذف می کند.

همین امر را می توان در مورد صرافی ها و کیف پول های بیت کوین بیان کرد. این روزها انتشار یک خبر بد در مورد سرقت از کیف پول های بیت کوین، نسبت به اخبار مربوط به کارگزاری های غیرقانونی فارکس در اوایل قرن جدید، بسیار ساده تر رخ می دهد. سرعت بالای انتشار این گونه خبرها به تریدرها سبب تشدید مشکلات می شود. آیا تا به حال سرقتی هم انجام شده؟ مسلما پاسخ مثبت است. اما در حال حاضر ارزهای دیجیتال در جایگاهی قرار گرفته اند که کارگزاری های بد جرات وارد شدن به آن را ندارند و صرافی ها و کارگزاری های خوب بهترین خدمات ممکن را به مشتریان خود ارائه می دهند. هرچه بیشتر شاهد فعالیت صرافی ها و کیف پول ها باشیم، شهرت آنها نیز بیشتر خواهد شد. همیشه در معاملات آنلاین ریسک هایی وجود دارد اما شما باید تصمیم بگیرید که پول خود را کجا سرمایه گذاری می کنید. پس بهتر است به دنبال مکان های کم ریسک تر و قابل اعتمادی در این زمینه باشید.

سازمان های تنظیم مقررات در کشورهای مختلف به بازار ارزهای دیجیتال چشم دوخته اند. خوشبختانه دخالت آنها تنها به امنیت و سرمایه تریدرها و مجازات کلاهبرداران محدود شده است. با گذشت زمان امنیت این بازار همانند بازار فارکس بیشتر می شود.

ویژگی های اصلی

بیت کوین فارکس
عرضه محدود
عرضه محدود آنها سبب بالا رفتن تقاضا و بالا رفتن تقاضا سبب افزایش قیمت ها می شود.
عرضه نا محدود
از آنجا که بازار فارکس تمام بازارهای مالی جهان را شامل می شود، محدودیتی برای عرضه ارزهای مختلف وجود ندارد.
تراکنش های سریع و دائمی
به دلیل عدم دخالت بانک ها در تراکنش ها هزینه تراکنش ها نیز پایین است.
لوریج (اهرم)
امکان استفاده از لوریج 50:1 در این معاملات وجود دارد، یعنی مثلا می توانید با 2 دلار یک معامله 100 دلاری انجام دهید اما این موضوع به این معناست که در هنگام ضرر هم مبلغ بیشتری متضرر می شوید.
سود بلقوه بالا
مثلا اگر در سال 2013 مبلغ 1000 دلار در بیت کوین سرمایه گذاری کرده بودید حال این میزان به 400 هزار دلار رسیده بود. البته سود بالا به معنای ریسک بیشتر نیز هست.
نقدینگی بسیار بالا
تعداد تریدرهای فارکس از هر بازار دیگری بیشتر است و از همین رو معاملات حتی در حجم های بالا به سرعت انجام می شود. همانند بازار سهام، در اینجا یک سرمایه گذار به تنهایی نمی تواند تاثیر زیادی بر قیمت ها داشته باشد.
قابلیت دسترسی برای عموم
هر کسی در هرجای جهان حتی در کشور های توسعه نیافته و بدون نیاز به بانک می تواند از بیت کوین استفاده کرده و به معامله آن بپردازد.
متاثر شدن با اخبار و گزارشات جهانی
این امر سبب ساده شدن پیدا کردن موقعیت های معاملاتی می شود. تریدرها می توانند با استفاده از این اطلاعات و تکنیک هایی که در طول زمان ثابت شده اند برای معاملات خود برنامه ریزی کنند.

فارکس بهتر است یا بیت کوین؟

این سوال دشواریست، و نمی توان یک پاسخ مشخص برای آن تعریف نمود. فارکس جا افتاده تر است و درک آن بدون سختی خاصی انجام می شود و شما می توانید به راحتی برای انجام معاملات خود یک حساب باز کنید. اما بیت کوین جدید تر است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. کدام یک امنتر است؟ هر تریدری باید ریسک های خود را در نظر بگیرد و آنها را مدیریت کند و این یک مسئله شخصی است. کدام یک برای معاملات بهتر است؟ هر دوی آنها موقعیت خوبی را برای معاملات پیش روی شما قرار می دهند.

قبل از روی کار آمدن بیت کوین، فارکس تنها بازار حقیقی برای تریدرها به حساب می آمد. بله شاید بگویید معاملات آتی نیز هستند، اما محدویت های آنها زیاد است و هر کسی قابلیت دسترسی به آنها را ندارد. فارکس بهشت تریدرها به حساب می آید. زمانی بود که به فارکس لقب “آخرین بازار آزاد” را داده بودند. اما حالا بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز می توانند هم نشین فارکس شوند و این عبارت به “آخرین بازارهای آزاد” تغییر کند.

بیت کوین توسط هیچ کشور، بانک، یا موسسه بین المللی مدیریت نمی شود. بیت کوین تنها ابزار معاملاتی به حساب می آید که خرید و فروش آن به تایید صرافی ها یا مجموعه ای از بانک های بزرگ در نمی آید.

در عوض (به شکلی موثر تر و صادقانه تر) تمامیت بیت کوین توسط میلیون ها تریدری به تایید می رسد که همگی از کیف پول های یکسانی استفاده می کنند و این کیف پول ها به صورت آنی به روز رسانی می شوند. ایجاد هر گرونه اختلاف در آنها، یا حتی هک کردن و تغییر آنها نیز غیر ممکن است، چراکه حجم تاییدیه ها بسیار بالاست.

در انتها باید بگوییم که هیچ یک از این موارد بر دیگری برتری ندارد. مثلا اگر گاهی می خواهید معاملات فارکس را انجام دهید اما به خاطر تعطیلات به مشکل بر می خورید، به سادگی می توانید به سراغ بیت کوین بروید. به جای اینکه دائما به فکر انتخاب گزینه بهتر، امنتر یا قابل دسترس تر باشید، به شما توصیه می کنیم که یکی را با توجه به سبک زندگی و اهداف خود انتخاب کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. اسماعیل کاظمی گفت:

    سلام آقای نیکبخت از توضیحات مختصر و جامع شما لذت بردم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT