مرور طرح های قدیمی وب

6 سایت برای مرور طرح های قدیمی وب و کشف اینترنت قدیمی

زمان مطالعه 6 دقیقه

از زمان ایجاد آن در سال 1989، وب جهانی به یک جانور کاملاً متفاوت تبدیل شده است. قابل توجه ترین جنبه برای افراد غیر حرفه ای تغییر در طراحی وب سایت است. و امروزه وب‌سایت‌های جالبی وجود دارند که نگاهی اجمالی به ظاهر اینترنت در روزهای اولیه‌اش دارند. مرور طرح های قدیمی وب را در ادامه با این سایت ها انجام دهید.

اگر در آن دوران زندگی کرده‌اید، اینها سفرهایی در مسیر حافظه هستند تا به دوره‌های Geocities و انیمیشن‌ها در همه جا نگاه کنید. اگر قبلاً اینها را تجربه نکرده اید، پس این یک شیرجه جالب به تاریخ وب جهانی است. و چه کسی می داند، اگر خودتان یک طراح هستید، ممکن است الهام بگیرید.

OldWeb.Today (Web): نسخه های قدیمی هر وب سایت، در شبیه سازی های قدیمی مرورگر

احتمالاً بایگانی اینترنت را می شناسید که تقریباً یک نسخه از هر صفحه وب را در تاریخچه اینترنت ذخیره می کند. خب، چندین وب‌سایت راه‌های ساده‌تر و سرگرم‌کننده‌تری برای دسترسی به آن پایگاه داده برای مشاهده نسخه‌های قدیمی وب‌سایت‌ها، مانند OldWeb.Today، ارائه می‌کنند. و نه تنها صفحات وب قدیمی را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه به شما امکان می دهد آنها را در مرورگرهای قدیمی مشاهده کنید.

هر URL را در OldWeb.Today وارد کنید و می‌توانید نسخه زنده آن و همچنین بایگانی را ببینید. ابتدا، شما باید از بین انواع مرورگرهای وب کلاسیک که امروزه بسیاری از آنها منسوخ شده اند، مانند NCSA Mosaic، Netscape Navigator، Internet Explorer یا حتی نسخه های قدیمی فایرفاکس و اپرا، یکی را انتخاب کنید. سپس، تاریخ و ساعتی را که می‌خواهید نسخه آرشیو شده را ببینید، وارد کنید.

البته، می‌توانید از سایت استفاده کنید تا ببینید یکی از صفحات امروزی در یک مرورگر قدیمی چگونه به نظر می‌رسد. OldWeb.Today زمان زیادی برای بارگیری مرورگر و صفحه نیاز دارد، بنابراین باید صبور باشید. اما ارزش صبر کردن برای نگاهی به تاریخ را دارد. به رویدادهای تاریخی فکر کنید و سعی کنید آن تاریخ ها و زمان ها را وارد کنید.

موزه طراحی وب (وب): تجربیات انتخاب شده برای یادگیری تاریخچه طراحی وب

موزه طراحی وب پروژه ای برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و نمایش گرایش های طراحی وب از اولین وب سایت ایجاد شده در سال 1991 تا صفحات از اواسط دهه 2000 است. و متصدیان کار فوق‌العاده‌ای برای ایجاد تجربیات تعاملی یا هدایت‌شده انجام می‌دهند تا شما را از طریق تکامل ظاهر وب راهنمایی کنند.

در Timelines، می‌توانید تغییرات ظاهری چندین وب‌سایت محبوب مانند Apple، Google یا YouTube را بررسی کنید. با توجه به اینکه اپل همیشه تمرکز منحصربفردی بر طراحی داشته است و پیشروی فناوری در آن فضا بوده است، بررسی این جدول زمانی بسیار جالب است. به طور مشابه، تیم موزه طراحی وب همچنین نمایشگاه‌هایی را مدیریت می‌کند که گالری‌های تصویری هدایت‌شده با موضوعاتی مانند زیبایی‌شناسی Y2K در طراحی وب، هنر پیکسل یا موتورهای جستجو در دهه 90 هستند.

یک بخش کامل گالری وجود دارد که در آن می‌توانید وب‌سایت‌های اولیه، طراحی وب در دهه ۹۰، نحوه تغییر طرح‌بندی‌های CSS ظاهر وب و موارد دیگر را مرور کنید. و در حالی که فلش در حال حاضر مرده است، سال ها نقش مهمی در طراحی وب داشت که می توانید در بخش وب سایت های فلش آن را بررسی کنید. این یک جشن باورنکردنی از اینترنت یکپارچهسازی با سیستمعامل است و هر کسی که به فناوری علاقه دارد باید از آن بازدید کند.

404PageFound (وب): مجموعه ای از سایت های فعال که به روز نشده اند

404PageFound، برداشتی هوشمندانه از خطای 404 «Page Not Found» است، با هدف یافتن وب‌سایت‌های قدیمی که هنوز فعال هستند اما سال‌هاست به‌روزرسانی نشده‌اند، می‌خواهد. و از قضا، خود 404PageFound از سال 2014 پست جدیدی نداشته است. با این وجود، مجموعه آن یک سفر جالب به گذشته است.

همانطور که در بخش درباره می گویند، هدف تمسخر طراحی قدیمی این وب سایت های خاموش نیست. در واقع، اغلب برعکس است: دیدن یک وب‌سایت کاملاً کاربردی در یک مرورگر مدرن که طراحی‌های یک دوره گذشته را در خود جای داده است. از وب سایت ها و وبلاگ های شخصی گرفته تا صفحات شرکت ها و حتی سایت های تبلیغاتی قدیمی فیلم، 404PageFound مانند باز کردن یک کپسول زمان است.

متأسفانه، راهی برای مرتب‌سازی ورودی‌ها وجود ندارد، بنابراین شما به سادگی باید مجموعه را با نگاه کردن به تصاویر کوچک مرور کنید تا تصمیم بگیرید روی چه چیزی کلیک کنید.

Neocities (وب): تجربه Geocities را دوباره زنده کنید و سایت خود را ایجاد کنید

 مرور طرح های قدیمی وب

مرور طرح های قدیمی وب

بخش بزرگی از وب اولیه Geocities بود، شبکه‌ای از وب‌سایت‌های شخصی که دارای یک زبان طراحی منحصربه‌فرد مملو از GIF‌های متحرک، متن‌ها و آرم‌های چند رنگ، شمارنده‌های آمار تعداد بازدیدکنندگان از آن صفحه و حتی کتاب‌های مهمان برای امضای بازدیدکنندگان بود. . شما می توانید همه اینها و بیشتر را در Neocities، پروژه ای برای بازسازی دنیای دیوانه Geocities دریافت کنید.

Neocities یک شرکت میزبانی وب است که در ابتدا به عنوان راهی برای مردم ایجاد شد تا وب‌سایت‌های Geocities خود را در سال 2009 بسته و ذخیره کنند. اما از آن زمان، این شرکت عمر خود را از دست داده است، با افرادی که وب‌سایت‌های اصلی را در Neocities ایجاد می‌کنند. تمام آن عناصر طراحی قدیمی و تعداد شگفت انگیزی از سایت ها توسط جوانانی وجود دارد که در دوره Geocities نبودند، اما می خواهند از آن طراحی یکپارچهسازی با سیستمعامل برای صفحات خود استفاده کنند.

یک راه ساده برای مرور بیش از 600000 سایت در Neocities وجود دارد، با گزینه‌هایی برای مرتب‌سازی آن‌ها بر اساس بیشترین دنبال‌کننده، اکثر حامیان، بیشترین بازدید، قدیمی‌ترین، جدیدترین، تصادفی و غیره. همچنین می‌توانید آنها را با برچسب‌ها فیلتر کنید تا نوع محتوا را بیابید. اگر می‌خواهید در ساختن وب‌سایت قدیمی خود دست به کار شوید، ایجاد یک صفحه Neocities رایگان است.

دنیای کامرون (وب): پیوندهای جغرافیایی انتخاب شده از آرشیوهای اینترنتی

 مرور طرح های قدیمی وب

مرور طرح های قدیمی وب

اگر واقعاً به دنبال تجربه قدیمی مرور صفحات Geocities هستید، باید به دنیای Cameron’s World بروید. طراح وب، کامرون آسکین، در هزاران صفحه Geocities ذخیره شده در آرشیو اینترنت برای یافتن مطالب جالب و منابع GIF، صداهای MIDI، گرافیک های پیکسلی و لینک های موجود از آنها جستجو کرد. سپس همه آنها را در یک کلاژ عجیب و شگفت انگیز قرار داد که به طرز باشکوهی آشفتگی صفحات قدیمی Geocities را بازسازی می کند.

مکان نما خود را روی عناصر مختلف نگه دارید و هر زمان که تغییر آن را مشاهده کردید، می توانید روی آن عنصر کلیک کنید تا به صفحه ای از آرشیو اینترنت منتقل شوید. این یک تجربه سرگرم کننده دیوانه کننده از گشت و گذار در وب است. همانطور که خود کامرون می گوید: “در عصری که ما عمدتاً با محتوای وب مارک دار و بازاریابی شده در تعامل هستیم، دنیای کامرون ادای احترامی است به روزهای از دست رفته ابراز وجود اصلاح نشده در اینترنت. این پروژه زیبایی شناسی بصری را از دورانی به یاد می آورد که انتظار می رفت که فضاهای شخصی همیشه در حال ساخت باشند.”

Wiby (وب): جستجو و تصادف در صفحات وب قدیمی

 مرور طرح های قدیمی وب

مرور طرح های قدیمی وب

Wiby در تلاش است تا یک موتور جستجوی جایگزین برای یافتن چیزهایی باشد که گوگل نمی تواند، به ویژه با تمرکز بر صفحات وب و سایت های قدیمی. همانطور که سازندگان می‌گویند، هدف کشف صفحاتی است که توسط «سرگرم‌ها، دانشگاهیان و افراد باهوش کامپیوتر درباره موضوعاتی که شخصاً به آنها علاقه داشتند» ساخته شده‌اند. این تا حد زیادی در اینترنت اولیه وجود داشت، اما رتبه‌بندی‌های مدرن سئو و صفحات تجاری وقتی آنها را در گوگل جستجو می‌کنید، ترتیب آنها را پایین می‌آورند.

پایگاه داده از وب سایت های فعالی تشکیل شده است که مدت زیادی است به روز نشده اند، بنابراین می توانید عناصر طراحی یکپارچهسازی با سیستمعامل از دهه 90 و اوایل دهه 2000 را انتظار داشته باشید. نتایج جستجو نیز بر روی کلمات کلیدی متمرکز نیستند تا دقیقاً آنچه را که به دنبال آن هستید به شما ارائه دهند. آنها تقریباً شما را به در نظر گرفتن سایر دیدگاه ها دعوت می کنند.

در صفحه اصلی، می‌توانید روی دکمه Surprise Me کلیک کنید تا به یک صفحه وب تصادفی از پایگاه داده Wiby سفر کنید. برای سایت های قدیمی مانند StumbleUpon عمل می کند. اگر می‌خواهید این کار را بدون زدن دکمه بازگشت هر بار ادامه دهید، هر زمان که برای رفتن به وب‌سایت تصادفی بعدی آماده شدید، «https://wiby.me/surprise/» را کپی و در نوار آدرس خود جای‌گذاری کنید.

چرا ما عاشق فناوری قدیمی هستیم

با روش‌های بسیار مختلف برای بازدید مجدد از اینترنت قدیمی، باید بپرسید، چرا انسان‌ها به سختی می‌توانند تکنولوژی قدیمی را کنار بگذارند؟ ممکن است فکر کنید که این فقط در مورد نوستالژی است، اما در واقع چیزهای بیشتری در آن وجود دارد. برای دانستن بیشتر در مورد جذابیت مقاومت ناپذیر فناوری قدیمی بخوانید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT