پیتر تاد همان ساتوشی ناکاموتو

مستند HBO : پیتر تاد همان ساتوشی ناکاموتو است ؟

در مستند جدید شبکه HBO، پیتر تاد (Peter Todd)، یکی از توسعه‌دهندگان اصلی بیت‌کوین از کانادا، به عنوان خالق ناشناس این ارز دیجیتال، یعنی ساتوشی ناکاموتو معرفی شده است. پیتر تاد همان ساتوشی ناکاموتو است ؟

پیتر تاد همان ساتوشی ناکاموتو !

سازنده این برنامه، کالن هوباک (Cullen Hobak)، در طول مستند با تاد و آدام بک (Adam Back)، بنیان‌گذار بلاک‌استریم (Blockstream) گفتگو کرده و ادعا می‌کند که تاد همان ساتوشی ناکاموتو است.

در بخش پایانی مستند، تاد در پاسخ به پرسشی چالش‌برانگیز از هوباک می‌گوید:

بله، من ساتوشی ناکاموتو هستم.

با این حال، این اعتراف قطعی نیست. تاد پیش از این نیز از عبارت «من ساتوشی هستم» به شکل شوخی و در حمایت از حق ناشناس ماندن خالق واقعی بیت‌کوین استفاده کرده بود.

تاد پیش از انتشار مستند، این ادعا را رد کرده و از نتیجه‌گیری هوباک انتقاد کرده بود. پس از پخش مستند نیز، او در شبکه‌های اجتماعی به صراحت اعلام کرده که ساتوشی نیست. او در پاسخ به نظری در شبکه X که از او خواسته بود این ادعا را رد کند، نوشت:

من ساتوشی نیستم.

پیتر تاد همان ساتوشی ناکاموتو

پیتر تاد همان ساتوشی ناکاموتو

تاد در گذشته نیز چندین بار به شوخی گفته بود که «من هم مانند بقیه، ساتوشی هستم». او در یک قسمت از پادکست «What Bitcoin Did» در سال ۲۰۱۹ گفته بود که اولین خرید بیت‌کوین خود را زمانی که قیمت هر کوین ۲۰ سنت بود، انجام داده است؛ یعنی تقریباً دو سال پس از انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸.

هوباک ادعای خود را بر اساس پیامی از تاد مطرح کرده که گفته بود او «متخصص فدا کردن بیت‌کوین‌هایش است» و یک بار چنین کاری انجام داده است. هوباک این پیام را دلیلی بر این می‌داند که تاد دسترسی به ۱.۱ میلیون بیت‌کوینی را که گفته می‌شود متعلق به ناکاموتو است، به‌طور خودخواسته از بین برده است.

از طرفی، تاد از معدود افرادی است که پیش از ناپدید شدن ناکاموتو در سال ۲۰۱۱ با او درباره بیت‌کوین در ارتباط بود. در همین حال، ناپدید شدن ناکاموتو از انجمن‌های آنلاین، به شکل عجیبی با ظهور تاد در جامعه بیت‌کوین همزمان است، که همین موضوع احتمال صحت ادعای هوباک را تقویت می‌کند.

تاد در ۱۵ سالگی با هال فینی (Hal Finney) و آدام بک، از مشارکت‌کنندگان اولیه بیت‌کوین، ارتباط داشته و از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان توسعه‌دهنده بیت‌کوین فعالیت کرده است. او همچنین در پروژه‌های مهم دیگری همچون زی‌کش (Zcash) و دارک ولت (Dark Wallet) نقش داشته است.

با وجود این، بخش تحقیقات صرافی بیتمکس (BitMEX)، ادعاهای مطرح‌شده در این مستند درباره پیتر تاد به‌عنوان خالق بیت‌کوین را «کاملاً مضحک» دانسته و دلایل آن را فاقد اعتبار خوانده است.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT