مقایسه بیت کوین Stacks و Ordinals

مقایسه بیت کوین Stacks و Ordinals: تفاوت چیست؟

زمان مطالعه 5 دقیقه

بلاک چین بیت کوین یک سیستم پیچیده از پروتکل های مختلف است. دو پروتکل، Stacks و Ordinals، اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند یا به عنوان یک چیز در هم قرار می‌گیرند. با این حال، تفاوت های کلیدی بین Stacks و Ordinals وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. مقایسه بیت کوین Stacks و Ordinals را در ادامه مقایسه کرده ایم.

بیت کوین Stacks چیست؟

قراردادهای هوشمند جزء کلیدی تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند. این برنامه ها می توانند به طور خودکار یک توافق نامه را اجرا کنند تا زمانی که مجموعه خاصی از شرایط از پیش نوشته شده برآورده شوند. قراردادهای هوشمند نیاز به اشخاص ثالث یا واسطه ها را از بین می برد و به مدل غیرقابل اعتماد DeFi اضافه می شود.

قراردادهای هوشمند با اتریوم آغاز شد اما از آن زمان توسط بسیاری از بلاک چین‌های دیگر از جمله Solana، Stellar و Waves پذیرفته شد. و اکنون، حتی بزرگترین بازیگر صنعت کریپتو، بیت کوین، از طریق Stacks به این فناوری مفید پرداخته است.

بیت کوین Stacks یک پروتکل لایه 2 است

Stacks (که قبلا به عنوان Blockstack شناخته می شد) یک راه حل لایه 2 است که در سال 2018 بر روی بلاک چین بیت کوین پیاده سازی شد. از آن زمان، دومین راه اندازی شبکه اصلی خود را پشت سر گذاشته و جای خود را به Stacks که امروزه می شناسیم داده است.

Stacks از طریق مکانیسم اجماع اثبات کار به بلاک چین بیت کوین مرتبط است. در حالی که اتریوم اغلب به عنوان مکان اصلی برای استفاده از قراردادهای هوشمند شناخته می شود، Stacks قابلیت مشابهی را برای بیت کوین به ارمغان می آورد.

وایت پیپر رسمی Stacks بیان می‌کند که «قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را قادر می‌سازد تا از بیت کوین به‌عنوان یک دارایی بدون اعتماد استفاده کنند و تراکنش‌ها را بر روی بلاک چین تسویه کنند». به زبان ساده؛ Stacks به شما امکان می دهد از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (DApps) استفاده کنید، ویژگی هایی که قبلاً در بلاک چین بیت کوین وجود نداشتند.

بسیاری از برنامه‌های DeFi، مانند سازندگان بازار خودکار (MM) و استخرهای نقدینگی، برای عملکرد به قراردادهای هوشمند نیاز دارند. بنابراین، بدون چنین قابلیت‌هایی، بیت‌کوین در آنچه می‌تواند ارائه دهد بسیار محدود باقی می‌ماند. با Stacks و در نتیجه قراردادهای هوشمند، بسیاری از درها باز می شوند.

در حالی که Stacks یک راه حل لایه ۲ بیت کوین است، اما از مکانیسم اثبات کار استفاده نمی کند. بلکه از چیزی به عنوان اثبات انتقال استفاده می کند. اثبات انتقال نسخه اصلاح شده اثبات سوختگی است. ماینرها با سوزاندن توکن های STX خود (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت) می توانند در بلاک چین Stacks استخراج کنند.

Stacks یک مخفف است

کاغذ سفید Stacks همچنین نشان می دهد که نام “Stacks” مخفف است. در اینجا هر حرف مخفف چیست:

S: توسط کل قدرت هش بیت کوین (نهایی بودن بیت کوین) ایمن شده است.

T: مکانیسم اتصال بیت کوین با حداقل اعتماد. به بیت کوین بنویسید

A: مبادله BTC اتمی و دارایی های متعلق به آدرس های BTC.

ج: زبان شفاف برای قراردادهای هوشمند ایمن و قابل تصمیم گیری.

K: آگاهی از وضعیت کامل بیت کوین؛ از بیت کوین بخوانید

S: تراکنش های مقیاس پذیر و سریع که بر اساس بیت کوین تسویه می شوند.

همانطور که می بینید، راه حل Stacks بر چندین عنصر از جمله امنیت، مقیاس پذیری و اعتماد تمرکز می کند. قراردادهای هوشمند Clarity پروتکل از کاربران در برابر اشکالات و سوء استفاده ها محافظت می کند.

Stacks اجازه ایجاد NFT های مبتنی بر بیت کوین را نمی دهد، زیرا یک راه حل لایه 2 است. با این حال، توانایی های قرارداد هوشمند آن را می توان در معاملات NFT استفاده کرد. Stacks همچنین دارای بازار NFT خاص خود است که در آن همه محصولات با STX قیمت گذاری می شوند.

رمزارز پشته STX است

پروتکل Stacks همچنین دارای دارایی رمزنگاری خود، STX است. قبلاً به طور خلاصه به این رمزارز اشاره کردیم، اما درک هدف و عملکرد آن در اکوسیستم Stacks مهم است.

STX برای پرداخت هزینه‌های شبکه، انجام پرداخت‌ها در DApp‌های مبتنی بر Stacks و پاداش دادن به ماینرها برای ایمن‌سازی بلاک چین استفاده می‌شود.

پروتکل Stacks شبکه خود را از مشارکت کنندگان مهم دارد، از جمله ماینرها. ماینرها باید توکن های STX خود را از طریق مکانیسم اثبات انتقال برای استخراج بسوزانند. با این حال، برای استخراج یک بلوک Stacks، ابتدا باید یک تراکنش بیت کوین در بلاک چین اصلی انجام شود. برای هر بلوک Stacks، باید یک بلوک بیت کوین وجود داشته باشد که به آن مرتبط است.

بیت کوین Ordinals چیست؟

در اوایل و اواسط سال 2023، بیت کوین Ordinals به یک موضوع بسیار داغ ارزهای دیجیتال تبدیل شد.

بسیاری اتریوم را به بیت کوین ترجیح می دهند، صرفاً به این دلیل که بلاکچین سابق خیلی چیزهای بیشتری را ارائه می دهد. اتریوم مدت‌هاست که به‌عنوان بلاک‌چین اصلی برای ایجاد NFT، استخراج و فروش شناخته می‌شود، در حالی که بلاک چین بیت‌کوین به عنوان دفتر کل برای تراکنش‌های بیت‌کوین استفاده می‌شود. به طور خلاصه، بیت کوین خیلی همه کاره نبود.

با این حال، بسیاری از علاقه مندان به بیت کوین مشتاق بوده اند تا با برخی از راه حل های مفید بلاک چین، از جمله Stacks و Ordinals، این مشکل تطبیق پذیری را حل کنند. ما قبلاً می دانیم Stacks چیست، اما Ordinals یک عنصر کاملاً جدید را به بازی می آورد: بیت کوین NFTs.

پروتکل بیت کوین Ordinals در ژانویه 2023 راه اندازی شد. این پروتکل لایه 1 است که برای شماره گذاری ساتوشی ها استفاده می شود. Ordinals مانند Stacks به بلاک چین بیت کوین قابلیت های بیشتری می دهد، اما این دو یکی نیستند.

بیت کوین NFT یا بیت کوین Ordinals با استفاده از ساتوشی ساخته می شود. ساتوشی ها بخش های کوچکی از تک سکه های بیت کوین هستند که یک بیت کوین حاوی 100،000،000 ساتوشی است. اگرچه ساتوشی ها کوچک هستند، اما می توانند داده ها را منتقل کنند، که سپس می توان آنها را ردیابی کرد.

این کار با ثبت داده ها روی ساتوشی انجام می شود، فرآیندی که توسط پروتکل Ordinals امکان پذیر شده است. با پیوست کردن داده های اضافی به یک ساتوشی فردی، مانند نظرات یا پیام ها، یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) به طور موثر ساخته می شود. به عنوان مثال، یک ساتوشی می تواند با اطلاعاتی در مورد مکان یک فایل دیجیتالی درج شود و آن را تبدیل به یک NFT کند.

با این حال، از آنجایی که بلاک چین بیت کوین از قراردادهای هوشمند استفاده نمی کند، Ordinals نیز از آن استفاده نمی کند. این NFT های بیت کوین و سایر بلاک چین های شناخته شده با قابلیت NFT مانند اتریوم، سولانا و کاردانو را از هم جدا می کند.

اگرچه Ordinals یک پدیده 2023 است، اما از طریق بروزرسانی بیت کوین Taproot در سال 2021 امکان پذیر شد که کتیبه ساتوشی را فعال کرد.

زمان استفاده از پشته ها و ترتیبات

به راحتی می توان Stacks و Ordinals را به دلیل شباهت هایشان اشتباه گرفت، اما هر دو پروتکل کاربردهای متفاوتی دارند. بنابراین، چه زمانی باید از هر یک از این راه حل های بیت کوین استفاده کنید؟

اگر می خواهید از قراردادهای هوشمند با استفاده از بیت کوین استفاده کنید، Stacks راه حل شماست.

مثلاً بگویید می‌خواهید NFT‌های مبتنی بر Stacks را ایجاد، ضرب یا تجارت کنید یا NFT‌های خود را با استفاده از محافظت بیت‌کوین ایمن کنید. از طریق پروتکل Stacks، این همه امکان پذیر است. علاوه بر این، می‌توانید از Stacks برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنید، که مستقیماً در بلاک چین بیت‌کوین امکان‌پذیر نیست.

از طرف دیگر، اگر می خواهید NFT های مبتنی بر بیت کوین ایجاد یا معامله کنید، پروتکل Ordinals به خوبی به شما کمک خواهد کرد. از آنجایی که Ordinals یک راه حل لایه 1 است نه لایه 2، اجازه می دهد تا توکن های غیرقابل تعویض مستقیماً روی بلاک چین بیت کوین تولید شود، نه یک زنجیره جداگانه مانند Stacks.

Stacks و Ordinals بیت کوین را بهتر می کنند

اگرچه Stacks و Ordinals ماهیت ها و اهداف متفاوتی دارند، غیرقابل انکار است که هر دو راه حل مزایای عالی خود را ارائه می دهند. اگر عاشق بیت کوین هستید اما می خواهید از مزایای DeFi و همه تطبیق پذیری آن بهره مند شوید، هر دوی این پروتکل ها ممکن است به شما کمک کنند.

(عکس)

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT