مقایسه کلود با ChatGPT

مقایسه کلود با ChatGPT: کدام ربات چت هوش مصنوعی برای کارهای روزمره بهترین است؟

زمان مطالعه 7 دقیقه

از کدام ربات چت هوش مصنوعی مولد استفاده خواهید کرد؟ مقایسه کلود با ChatGPT را در ادامه بخوانید.

ChatGPT بدون شک به عنوان محبوب ترین چت ربات هوش مصنوعی که روی صفحه نمایش ما قرار گرفته است، تاریخ را ثبت کرده است، اما هیچ کمبودی در رقبا ندارد. یکی از این رقبا، کلود، یک سرویس چت ربات هوش مصنوعی چشمگیر ارائه می دهد، اما آیا این از ChatGPT پیشی می گیرد؟

ChatGPT و کلود چیست؟

احتمالاً قبلاً در مورد چت ربات ChatGPT AI OpenAI و GPT LLM آن (مدل زبان بزرگ) شنیده اید. در حالی که ChatGPT به عنوان یک ربات چت ارائه می شود، کار باورنکردنی در پشت صحنه انجام شده است تا آن را به یک مرکز دانش تبدیل کند.

نسخه های متعددی از ChatGPT در طول سال ها توسعه یافته است که دو مورد از محبوب ترین و جدیدترین آنها GPT-3.5 و GPT-4 هستند.

ChatGPT هم با دانش و هم با بازخورد انسانی (به ویژه یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی [RLHF]) آموزش دیده است تا به یک ابزار قوی و پیشرفته مجهز به هوش مصنوعی تبدیل شود. در دوره آموزشی، ChatGPT با 570 گیگابایت داده از کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها، مقالات خبری، مجلات و سایر منابع (تا سپتامبر 2021) تغذیه شد.

به این ترتیب، ChatGPT می‌تواند درخواست‌های انسانی را برای ارائه حقایق، نکات، محتوا و حتی کد به کاربران پردازش کند. طبق Similar Web، ChatGPT تنها در ژوئن 2023 بیش از 1.6 میلیارد بازدید جمع آوری کرده است.

از سوی دیگر، Claude یک LLM است که توسط Anthropic توسعه یافته است. مانند ChatGPT، کلود برای پردازش زبان طبیعی انسان و پاسخگویی دوستانه و آموزنده طراحی شده است. در جولای 2023، آنتروپیک کلود 2 را منتشر کرد که در حال حاضر در مرحله بتا است.

این به عنوان جانشین Claude 1.3 ارائه شد و دارای انواع ویژگی های بهبود یافته است، یعنی توانایی بیشتر آن برای نوشتن کد از دستورات انسانی. Claude 2 همچنین دارای یک پنجره زمینه بزرگتر از نسخه قبلی خود است، به این معنی که کاربران می توانند هنگام برقراری ارتباط با چت بات، اعلان های طولانی تری بدهند و اطلاعات بیشتری اضافه کنند.

ما در این مقایسه از Claude 1.3 و Claude 2 استفاده خواهیم کرد.

دو نسخه اخیر ChatGPT، GPT-3.5 و GPT-4، قابل استفاده هستند، اگرچه نسخه دوم فقط از طریق ChatGPT Plus در دسترس است. GPT-4 دارای پارامترهای بسیار بیشتری نسبت به GPT-3.5 و محدودیت ورودی و خروجی کاراکتر بالاتر است. دوباره، هر دو تکرار ChatGPT در اینجا مورد بحث قرار خواهند گرفت.

مقایسه کلود با ChatGPT: مقایسه سریع

قبل از بحث عمیق در مورد مزایا و معایب ChatGPT و کلود، یک جدول مقایسه ساده ارائه کرده ایم که می توانید برای درک اصول اولیه از آن استفاده کنید.

همانطور که می بینید، چندین تفاوت وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

مزایا و معایب ChatGPT

ChatGPT از چه جهاتی از کلود پیشی می گیرد؟ چه امتیازات و مزایایی دارد؟

جوانب مثبت ChatGPT

ChatGPT ویژگی ها و مزایای بسیار خوبی را به کاربران خود ارائه می دهد که با توانایی آن در انجام درخواست ها شروع می شود.

همانطور که قبلاً بحث شد، ChatGPT فقط در دوره آموزشی خود داده ها را تغذیه نمی کرد. GPT-3.5 و GPT-4 LLM همچنین برای پردازش زبان انسانی آموزش دیده اند که امکان پاسخ های ماهرانه و محاوره ای را فراهم می کند. ChatGPT همراه با لحن انسان‌مانند خود می‌تواند فهرست بی‌پایانی از درخواست‌ها را برآورده کند. می‌توانید از ChatGPT بخواهید حقایق را ارائه کند، املا و دستور زبان را بررسی کند، زمان‌بندی ایجاد کند، متن را ترجمه کند و موارد دیگر.

در حالی که GPT-3.5 می تواند تمام عملکردهای ذکر شده در بالا را انجام دهد، GPT-4 حتی توانایی بیشتری در تفسیر زبان کاربر، انجام دقیق درخواست ها و استدلال موثر دارد. GPT-4 همچنین دارای محدودیت کاراکتر دو برابر GPT-3.5 است.

علاوه بر این، ChatGPT دارای طیف گسترده ای از افزونه های مرورگر است، از جمله:

  • زاپیر
  • ولفرام
  • OpenTable
  • کیمیاگری
  • Prompt Perfect
  • لینک خوان
  • یادداشت مالی
  • کایاک
  • دیزی

این افزونه ها عملکردهای مختلفی دارند اما به طور کلی به شما امکان می دهند ChatGPT را در فعالیت های آنلاین خود ادغام کنید.

معایب ChatGPT

یکی از بزرگترین معایب ChatGPT این است که داده‌های آموزشی آن فقط تا سپتامبر 2021 است. این بدان معناست که ChatGPT نمی‌تواند اطلاعات جدیدتری ارائه دهد، که درخواست شما را محدود می‌کند.

ChatGPT همچنین توهم هوش مصنوعی را تجربه می کند، که در آن یک سیستم هوش مصنوعی پاسخی نادرست ارائه می دهد که با داده های آموزشی آن مرتبط نیست.

سیستم باور خواهد کرد که این پاسخ درست است، صرف نظر از اینکه پاسخ چقدر از واقعیت فاصله دارد. توهم هوش مصنوعی می تواند منجر به پاسخ های غیرواقعی و اطلاعات نادرست شود.

اگر می خواهید از ChatGPT استفاده کنید، می توانید این کار را به صورت رایگان انجام دهید، اما به قابلیت های GPT-3.5 محدود خواهید شد. برای استفاده از GPT-4، باید به ChatGPT Plus ارتقا دهید که در زمان نگارش این مقاله ماهیانه 20 دلار هزینه دارد. اگر به دنبال خرج کردن نیستید اما بهترین نسخه ChatGPT را می‌خواهید، ممکن است از این مشکل عبور کنید.

در نهایت، ChatGPT از استفاده از طریق VPN پشتیبانی نمی کند، که اگر یک کاربر معمولی VPN هستید یا می خواهید محدودیت های جغرافیایی منطقه خود را دور بزنید، می تواند مشکل باشد.

مزایا و معایب کلود

بنابراین، کلود چگونه با ChatGPT مقایسه می شود؟

جوانب مثبت کلود

راه هایی وجود دارد که کلود از ChatGPT برتری می یابد که در اینجا به آنها خواهیم پرداخت.

اولاً، کلود می تواند برای کسانی که به دنبال ایجاد یا اصلاح کد با استفاده از ربات چت هوش مصنوعی هستند، مناسب تر باشد.

این مورد مخصوصاً در مورد کسانی که از Claude 2 استفاده می‌کنند، بیشتر است، زیرا پنجره زمینه بسیار بیشتری نسبت به Claude 1.3 (که محدودیت رمزی فقط 9000 داشت) و ChatGPT دارد. کاربران Claude 2 می‌توانند ۱۰۰۰۰۰ توکن باورنکردنی را در هر درخواست وارد کنند، به این معنی که می‌توان داده‌های بیشتری را برای کار با ربات چت در نظر گرفت.

اگر بلوک بزرگی از کد دارید که می‌خواهید یک Chabot هوش مصنوعی مولد را بررسی کند، استفاده از ChatGPT (چه GPT-3.5 یا GPT-4) در مقایسه با Claude 2 محدود خواهید بود. با Claude 2، می‌توانید آن را ارائه کنید. صدها خط کد بدون نگرانی در مورد رسیدن به محدودیت ورودی.

پس از آن، افزایش حد خروجی کلود 2 امکان پاسخ‌های دقیق‌تر و آموزنده‌تر را می‌دهد.

علاوه بر این، کلود با اطلاعات مربوط به دسامبر 2022، تقریبا دو سال دیرتر از ChatGPT، آموزش دید. این بدان معنی است که کلود می تواند از داده های جدیدتر استفاده کند و توانایی خود را برای پاسخ به سؤالات مبتنی بر واقعیت افزایش دهد.

در نهایت، استفاده از Claude 2 کاملا رایگان است، بدون نیاز به هزینه یکباره یا اشتراک ماهانه برای استفاده.

معایب کلود

بزرگترین محدودیت کلود در دسترس بودن جغرافیایی است. در زمان نگارش مقاله، کلود فقط برای ساکنان ایالات متحده و بریتانیا در دسترس است، در حالی که ChatGPT در اکثر کشورهای جهان در دسترس است.

برخلاف ChatGPT، کلود افزونه‌هایی را ارائه نمی‌دهد، که تطبیق پذیری آن را در تنظیمات خاص محدود می‌کند. با این حال، اگر می‌خواهید در نوشتن پیام‌های خود یا خلاصه کردن پیام‌هایی که دریافت می‌کنید کمک کوچکی داشته باشید، می‌توان کلود را به Slack اضافه کرد.

مانند ChatGPT، کلود نیز در معرض خطر توهم است، که مهم است به خاطر بسپارید.

مقایسه کلود با ChatGPT: مقایسه مستقیم

برای درک بیشتر نحوه کار این دو چت ربات هوش مصنوعی و LLM مربوطه آنها، بیایید هر کدام را با همان دستور العمل هایی ارائه کنیم تا ببینیم چگونه واکنش نشان می دهند.

1. توانایی های خلاق

ابتدا، ما از کلود و ChatGPT خواستیم که هر بار یک شعر را با استفاده از همان دستور به ما ارائه دهند.

هم ChatGPT و هم Claude اشعاری را ارائه کردند که با پارامترهای اعلان مطابقت داشت.

شعر ChatGPT کمی کوتاه‌تر بود و نشان می‌داد که از ساختار قافیه درخواستی ABAB پیروی می‌کند.

از سوی دیگر، کلود شعر کمی طولانی‌تر ارائه کرد، اما هر دو در توانایی‌های خلاقانه‌شان تقریباً برابر هستند.

2. توانایی های ریاضی

ما همچنین از ChatGPT و Claude خواستیم تا یک معادله ریاضی را حل کنند. به هر دو چت ربات یک سوال مثلثاتی داده شد که شامل یافتن مقدار یک زاویه بود.

پاسخ ChatGPT ما را به جای ارائه پاسخ، گام به گام معادله را طی کرد.

وقتی با همین مشکل مواجه شد، کلود پاسخ زیر را به ما داد:

جالب توجه است که هر دو ربات چت نتایج متفاوتی ارائه می‌دهند و ChatGPT پاسخ صحیح را ارائه می‌دهد.

3. ترجمه

در نهایت، از ChatGPT و Claude خواستیم که پاراگراف ژاپنی را به انگلیسی ترجمه کنند. در پاراگراف اصلی آمده است:

گل ها در بهار شکوفا می شوند، اما گاهی اوقات در تابستان شکوفا می شوند. علف آن سوی علفزار سبز است. جو غنی از عطر پوست است.

تفسیر ChatGPT به شرح زیر است:

گل ها در بهار شکوفا می شوند، اما می توانند در تابستان نیز شکوفا شوند. علف آن سوی مرتع سبز است. رایحه ای غنی از پوست درخت در جو وجود دارد.

تفسیر کلود خوانده شد …

گلها در بهار شکوفا می شوند، اما در تابستان نیز شکوفا می شوند. علف آن سوی علفزار سبز است. رایحه پوست درخت باعث ایجاد فضایی غنی می شود.

در مقایسه با متن اصلی، کلود در ترجمه از ژاپنی به انگلیسی کمی بهتر عمل کرد.

ChatGPT و کلود ممکن است به رقبای نزدیک تبدیل شوند

در حالی که امروزه ChatGPT تقریباً یک نام شناخته شده است، رقبایی مانند کلود پتانسیل زیادی دارند تا آن را از جایگاه شماره یک خود بردارند. چه کسی می داند، کلود می تواند روزی به بزرگترین رقیب ChatGPT تبدیل شود!

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT
اپلیکیشن اول پرداخت