پهنای باند 5G چیست

پهنای باند 5G چیست | چه تحولی ایجاد می‌کند؟

زمان مطالعه 4 دقیقه

در این مقاله نسل پنجم اینترنت همراه و مسائل مربوط به آن، مانند پهنای باند را بررسی کنیم و متوجه خواهید شد که پهنای باند 5G چیست ؟

با راه‌اندازی شبکه‌های اینترنت تلفن همراه 5G، احتمال می‌رود این فناوری جدید بسیاری از ساز و کار‌های قدیمی را کنار بزند.

 5G چیست؟

عملکرد پهنای باند 5G چیست

 5G پنجمین و آخرین نسل از فناوری اینترنت بی سیم است. این نسل از اینترنت سطح بالاتر اینترنت 4G است و سرعت بسیار بهتری از آن نسل اینترنت ارائه می‌دهد و در کار‌هایی مانند بارگیری فیلم و پخش کنسرت آنلاین، تماس‌های ویدیویی و انجام بازی آنلاین کارایی دارد.

4G سرعت معمولی حدود ۲۰ تا ۳۰ مگابیت بر ثانیه را به شما می‌دهد. اما در 5G این سرعت حدود ۱۳۰ تا ۲۴۰ مگابیت بر ثانیه است و احتمالا در آینده با پیشرفت بیشتر فناوری سرعت بالاتر هم خواهد رفت.

وقتی صحبت از 5G است اکثر مردم به تلفن‌هایی با قابلیت استفاده از اینترنت 5G  فکر می‌کنند، اما 5G فراتر از آن است و می‌توان در خانه هم از پهنای باند آن استفاده کرد.

در ادامه مقاله می‌خواهیم امکان استفاده از اینترنت 5G را با استفاده از مودم روتر‌ها در خانه بررسی کنیم.

 پهنای باند موبایل چیست؟

 بیشتر اینترنت‌های خانگی با استفاده از سیم‌های مسی و کابل‌های فیبر نوری اینترنت را به خانه شما وارد می‌کنند، مودم‌های اینترنت با هاب ابنترنت را به کامپیوتر متصل می‌کنند و روتر‌ها استفاده از اینترنت را برای تلفن‌های همراه هم ممکن می‌کند.

پهنای باند موبایل به روشی متفاوت عمل می‌کند. با استفاده از سیم کارت به یک شبکه تلفن همراه متصل می‌شود و داده‌ها را از طریق همان شبکه‌ای که تلفن‌های همراه از آن استفاده می‌کنند، ارسال می‌شود.

 پهنای باند 5G چیست ؟

قیمت پهنای باند 5G چیست

پهنای باند 5G اساساً ترکیبی از پهنای باند موبایل و جدیدترین فناوری تلفن همراه است. با پهنای باند 5G شما همچنان از یک روتر استفاده می‌کنید و همچنین از یک سیم کارت پیشرفته 5G باید استفاده نمایید. با استفاده از آن روتر، اینترنت برای کامپیوتر، لپتاپ، تلفن‌های همراه، تلویزیون‌های هوشمند، کنسول‌های بازی و لوازم خانگی هوشمند قابل استفاده می‌شود. دستگاه‌های استفاده کننده نیازی به داشتن فناوری 5G ندارند.

تفاوت اصلی، در نحوه دسترسی روتر به اینترنت است. به جای اتصال از طریق خط تلفن مسی یا کابل فیبر، روتر با استفاده از سیم کارت 5G مشابه آنچه تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند.

همان‌طور که استفاده کنندگان از اینترنت همراه، به کمک دکل‌های اینترنت متصل می‌شوند، روترهای 5G هم به دکل‌ها متصل می‌شوند.

روتر‌های استفاده کننده از نسل قبلی اینترنت خانگی باید هم به پریز تلفن و هم به پریز برق متصل می‌شدند؛ اما روتر‌های 5G فقط به برق متصل می‌شوند.

 آیا پهنای باند 5G از پهنای باند خط ثابت سریعتر است؟

سرعت باند پهن منزل بر اساس ارائه دهنده، بسته و موقعیت مکانی شما متفاوت است. در بسیاری از موارد، 5G می‌تواند بسیار سریعتر از پهنای باند سنتی باشد، خصوصاً اگر اتصال شما با سیم مسی (و نه فیبر نوری) باشد.

طبق برآورد 5g.co.uk سرعت اینترنت خانگی 5G معمولاً سرعتی بین ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه تا ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند.

در مقایسه، طبق گفته تنظیم کننده مخابرات، Ofcom، سرعت معمول پهنای باند خانگی افراد دارای سیم مسی فقط ۶۴ مگابیت در ثانیه است. بنابراین، برای بسیاری از افراد پهنای باند 5G بسیار سریعتر خواهد بود.

استثنا اصلی و پراهمیت در مورد خانه‌هایی است که فیبر نوری دارند، زیرا سرعت کابل‌های فیبر نوری به نقل از Virgin Media تا ۳۰۰ مگابیت در ثانیه است که بالاتر از سرعت فعلی 5G می‌باشد.

شاید سوال بپرسید، آیا 5G سرعت اتصال به اینترنت را سریعتر می‌کند؟ جواب دقیقی برای این سوال وجود ندارد، ابتدا باید سرعت کنونی شما را سنجید اگر هم اکنون از فیبر نوری استفاده می‌کنید پس سرعت 5G برای شما بالاتر نخواهد بود.

برای دریافت اینترنت 5G به چه چیزی نیاز دارید؟

  • یک روتر 5G
  • سیم کارت 5G (این مورد ممکن است از قبل در روتر نصب شده باشد)
  • طرح اینترنت 5G بر روی تلفن همراه شما
  • تحت پوشش قرار گرفتن محل زندگی شما

روتر 5G را کجا قرار دهم؟

اگر هم اکنون از اینترنت خانگی استفاده می‌کنید، حتما روتر شما در نزدیکی پریز برق و تلفن است، پس لازم نیست جای روتر جدید را تغییر بدهید.

اما به دلیل عدم استفاده روتر 5G از پریز تلفن، شما می‌توانید در جای دلخواه آن قرار دهید، یا آزمایش کنید کجا سیگنال مناسب‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد. حتی با چرخاندن و تغییر جهت روتر می‌توانید مناسب‌ترین سیگنال را کشف کنید.

مزایا و معایب 5G کدامند؟

شرایط پهنای باند 5G چیست

جوانب مثبت اینترنت 5G

  • نیازی به بازدید کارشناس و مهندس نیست
  • شما به تلفن ثابت نیازی ندارید پس نوع سیم آن مهم نیست
  • نیازی به حفاری و کنده کاری برای تعویض و یا جایگذاری کابل نیست
  • روند راه اندازی سریع و آسان
  • در صورت تغییر خانه نیاز به هیچ کاری نیست، فقط روتر را جابجا کنید
  • احتمالاً ارزان‌تر از پهنای باند خط ثابت است

جوانب منفی اینترنت 5G

  • هنوز به طور گسترده در دسترس نیست
  • به یک سیگنال 5G قوی و ثابت نیاز است
  • پهنای باند فیبر نوری در اینترنت ثابت ممکن است در بعضی موارد سریعتر باشد
  • محدودیت داده‌ها ممکن است در مقایسه با اینترنت معمولی خانگی کمتر باشد
  • عدم رقابت در کیفیت و قیمت در شروع کار را باید در نظر گرفت

حالا که پهنای باند 5G چیست ، لازم است بدانید که شرکت‌های فناوری زیادی در ایران برای پرداخت‌های ارزی خود از خدمات پرداخت ارزی مجموعه اول پرداخت بهره می‌برند. شما به صورت شخصی یا شرکتی می‌توانید از این نوع خدمات استفاده نمایید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT