کارمزد تراکنش بیت کوین

کارمزد تراکنش بیت کوین چیست و چرا اینقدر بالاست | فی انتقال بیت کوین

زمان مطالعه 4 دقیقه

شبکه بلاک چین بیت کوین این امکان را برای افراد فراهم می کند که پول را در واحدهایی به نام بیت کوین به طور امن منتقل کنند. اما میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین بیش از 15 دلار است. در این مقاله توضیح میدهیم کارمزد تراکنش بیت کوین چیست و چرا اینقدر بالا است.

کارمزد تراکنش بیت کوین چیست؟

انتقال بیت کوین از طریق تراکنش های ثبت شده در دفتر کل عمومی بلاک چین بیت کوین انجام می شود. فرآیند انتقال بیت کوین با بلوک های دفتر کل عمومی منجر به کارمزد تراکنش می شود. وقتی ماینرها بلاک های جدید را استخراج می کنند، پاداش بلاک دریافت می کنند. پاداش بلاک تعداد بیت کوین های بدست آمده از استخراج یک بلاک و کارمزد تراکنش ها برای بلاکی است که ماینرها استخراج می کنند. 

کارمزد تراکنش بیت کوین

کارمزد تراکنش بیت کوین

پرداخت هزینه های شبکه به ماینرها به آن ها برای پردازش تراکنش های شبکه کمک می کند. در واقع این کارمزدها برای ترغیب ماینرها برای تأیید معاملات شبکه است. اگر ماینرها برای منابعی که صرف می‌کنند دستمزد دریافت نکنند، ممکن است در درازمدت به دلیل هزینه‌های بالای ماینینگ به فعالیت خود ادامه ندهند. همچنین بسیاری از ماینرها معاملات را برای کسب سود انجام می دهند. اگر کارمزدی پرداخت نشود، ماینرها دیگر انگیزه ای برای استخراج بیت کوین ندارند.

با کارمزد مناسب می توانید اطمینان حاصل کنید که تراکنش شما در مدت زمان کوتاهی تایید می شود. اگر کارمزدهای پرداختی بسیار کم باشد، تایید تراکنش ممکن است بیشتر طول بکشد. در برخی موارد شبکه ممکن است مبالغ را به کیف پول بازگرداند.

چگونه اندازه بلاک (Blocksize) بیت‌کوین بر کارمزد تراکنش‌ها تأثیر می‌گذارد؟

اگر در زمینه بیت کوین تازه کار هستید، مفهوم دفتر کل عمومی ممکن است گیج کننده به نظر برسد. اما بسیار ساده است. بلاک چین در اصل بستری برای ثبت رکوردها است. رکوردها که به عنوان بلاک نیز شناخته می شود، با استفاده از رمزنگاری به یکدیگر مرتبط می شوند. هر بلاک شامل جزئیات تایید شده تراکنش، از جمله برچسب زمانی (timestamp)، داده های تراکنش و هش رمزنگاری بلاک قبلی است.

هرچه اندازه یک بلوک در بلاک چین بزرگتر باشد کارمزد تراکنش ها و پاداش های بلاک بیشتر می شود. رسیدن به اجماع در مورد بلوک های با اندازه بزرگتر بیشتر طول می کشد. زیرا استخراج بلاک های بزرگتر برای یک ماینر بسیار دشوارتر است.

فرآیند استخراج برای افزایش کوین و ایمن سازی شبکه در برابر تراکنش های تقلبی است. در واقع مانند عملیات چاپ پول با قوانین از پیش تعریف شده برای تامین موجودی و امنیت معاملات است.

ماینرها پازل های محاسباتی توسط الگوریتم بیت‌کوین را برای ایجاد بلاک در شبکه حل می کنند. برای ایجاد بلاک‌های جدید، گره‌ها یا نودهای شبکه باید در مورد تراکنش‌های انجام‌شده به اجماع برسند. تراکنش‌ها باید توسط ماینرها از mempool انتخاب شده و توسط گره‌های شبکه تأیید شوند. Mempool در واقع یک اتاق انتظار برای تراکنش‌های تایید نشده است.

ماینرها برای استخراج بیت کوین باید منابعی مانند توان محاسباتی یا برق مصرف کنند. بنابراین این هزینه های کارمزد برای پردازش تراکنش ها در بلاک چین پرداخت می شود.

اندازه بلاک (Blocksize) بیت کوین چیست؟

کارمزد تراکنش بیت کوین

کارمزد تراکنش بیت کوین

زمانی که بیت کوین برای اولین بار راه اندازی شد، اندازه بلاک 1 مگابایت بود. در حال حاضر اندازه بلاک بیت کوین دارای محدودیت سافت 2 مگابایت و محدودیت هارد 4 مگابایتی است و میانگین فعلی اندازه بلوک 1.31 مگابایت است. افزایش اندازه بلاک بیت کوین تضمینی برای ارزان تر کردن کارمزد تراکنش ها نیست. با پر شدن بلاک‌ها شبکه شلوغ شده و کارمزد تراکنش‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند.

چرا کارمزد تراکنش بیت کوین بالاست؟

فی تراکنش بیت کوین می تواند نوسان داشته باشد، اما زمانی که افراد زیادی از شبکه استفاده می کنند، کارمزد تراکنش ها افزایش می یابد. چندین دلیل وجود دارد که هزینه تراکنش بیت کوین بالا است که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.

بولران (bull run) بیت کوین

در سال 2020 فی تراکنش بیت کوین تنها در یک هفته 344 درصد افزایش یافت. از 5 نوامبر تا 13 دسامبر هزینه کارمزد تراکنش از حدود 2.70 دلار در هر تراکنش به بیش از 12 دلار افزایش یافت. کارمزد بالای تراکنش های بیت کوین در دوره های صعودی بیت کوین موضوع جدیدی نیست.

تعداد محدود ماینرها در شبکه با تقاضای بسیار بالا برای پردازش تراکنش در تضاد است. در نتیجه معامله‌گران بیت‌کوین تمایل بیشتری به پذیرش کارمزدهای بالاتری که توسط ماینرها در زمان‌های اصلی فعالیت در روز پیشنهاد می‌شود، دارند.

روند صعودی بیت کوین در سال 2017/2018 نشان می دهد که چگونه فعالیت شبکه بر هزینه تراکنش ها تأثیر می گذارد، جایی که میانگین کارمزد تراکنش در منطقه 50 دلار بود. اکنون تعداد ماینرهای بیشتری وجود دارد که ممکن است یکی از دلایل اصلی این باشد که پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه آنچنان پردردسر نبوده است.

کارمزد صرافی ها

برخی از صرافی ها هزینه های زیادی برای تراکنش ها دریافت میکنند و افراد نیز ممکن است بخش زیادی از دارایی‌های خود را برای پرداخت این کارمزدهای بالا از دست می‌دهند. کارمزد برداشت معمولاً به میانگین تعداد تراکنش های انجام شده در شبکه یا تعداد ثابتی که توسط صرافی برای پوشش هزینه های تراکنش تعیین می شود بستگی دارد.

کارمزد معاملات نیز ممکن است برای پوشش هزینه های عمومی اجرای سرورها و تیم اضافه شود. برخی از صرافی ها ممکن است برای کوین هایی که معمولاً کارمزد تراکنش ندارند، کارمزد اضافه کنند. این یک رویه تجاری است که بسیاری آن را ناعادلانه می‌دانند، زیرا هزینه‌هایی زیادی را به کاربران تحمیل می‌کند.

کارمزد تراکنش های بیت کوین در آینده

از اکنون تا سال 2141 پاداش بلاک همچنان کاهش می یابد. در نتیجه فی تراکنش بیت کوین بسیار مهم تر خواهد شد. با کم شدن پاداش کارمزد تراکنش ممکن است به شکل اصلی پاداش برای گره ها تبدیل شود.

امیدواریم که افراد بیشتری بتوانند در آینده از راه حل های لایه دوم مانند شبکه لایتنینگ برای کاهش قابل توجه کارمزدهای تراکنش استفاده کنند. راه حل های لایه 2 با دور کردن تراکنش ها از زنجیره اصلی، فرآیند تراکنش را ساده می کند. تاکنون بسیاری از افراد توانسته اند با راه حل هایی مانند شبکه لایتنینگ تراکنش هایی را بدون هزینه انجام دهند.

منبع : makeuseof

امتیاز 5/5 - از 8 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !