صرافی خوب ارز دیجیتال

یک صرافی خوب ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمان مطالعه 4 دقیقه

با توجه به تعدد پلتفرم‌های خرید و فروش رمز ارزها، انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب تبدیل به یک چالش شده است. اگرچه ظهور صراف ‌های غیر متمرکز اعتماد کردن به یک بستر تبادل ارز را راحت‌تر کرده است، اما سرمایه‌گذاران به خاطر محدودیت‌های آن‌ها هنوز وابستگی زیادی به صرافی های متمرکز دارند. با توجه به اهمیت انتخاب یک صرافی خوب ارز دیجیتال در این مقاله قصد داریم مهمترین معیارها به منظور انتخاب را بررسی کنیم.

ابتدا بد نیست بدانید از یک دیدگاه، صرافی های کریپتویی به دو دسته OTC و P2P تقسیم می‌شوند. در نوع اول طرف حساب کاربر یک شرکت است و معامله، چه از نوع خرید چه فروش، با آن انجام می‌شود. نحوه کار آن‌ها دقیقا مشابه صرافی های سنتی مخصوص ارزهای فیات نظیر دلار و یورو است که یک ارز را در مبلغی مشخص از شما خریداری کرده و کمی بالاتر به دیگران می‌فروشند. در نوع دوم خریداران و فروشندگان به صورت مستقیم به یکدیگر وصل می‌شوند و واسطه‌ای وجود ندارد. ویژگی‌هایی که ما در ادامه برای یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال خوب ذکر می‌کنیم درباره هر دو دسته پلتفرم، چه OTC و چه P2P، صدق می‌کند.

امنیت و اعتبار صرافی ارز دیجیتال

وقتی صبحت از پول و سرمایه است، کمتری فاکتوری به اندازه امنیت اهمیت پیدا می‌کند. حتی اگر یک وب سایت یا اپلیکیشن خرید و فروش ارزهای دیجیتال حرفه‌‌ای‌ترین و به‌روزترین ویژگی‌ها را در اختیارتان قرار بدهد، ولی در حفاظت از دارایی‌های شما ناموفق باشد، محبوبیت خود را از دست خواهد داد. یک صرافی خوب ارز دیجیتال تامین امنیت سرمایه کاربرانش را اولویت اول خود قرار می‌دهد.

بعد از خرید رمز ارز از یک صرافی، تا جای ممکن آن را به یک کیف پول شخصی انتقال بدهید و از نگهداری داخل پلتفرم خودداری کنید. اهمیت این موضوع حین استفاده از وب سایت‌های خارچی چند برابر می‌شود، چرا که در صورت بروز هر گونه مشکل، مخصوصا با توجه به تحریم‌ها علیه ایران، دست کاربر رسما به هیچ چیز بند نیست! اما اگر برای ترید سریع یا عدم پرداخت مستمر کارمزد تصمیم به نگه داشتن رمز ارزها داخل صرافی گرفته‌اید، حتما درباره تکنیک‌های آن‌ها برای ایمن نگه داشتن بستر خود تحقیق کنید.

یک فاکتور پراهمیت دیگر موازی با سطح امنیت پلتفرم (از نظر فناوری) اعتبار است؛ یک صرافی چقدر قدمت دارد و اکنون به چند کاربر خدمات ارائه می‌کند؟ پشتوانه آن چیست؟ یک صرافی ارز دیجیتال خوب قطعا معتبر است. ممکن است بستر از نظر طراحی فنی بی‌عیب و نقص باشد، اما به جای هکرها از بیرون سیستم، خود توسعه‌دهنده تصمیم به دست بردن در دارایی‌های کاربران بگیرد!

تعدد رمز ارزهای قابل خرید و فروش

ترجیح تمام کاربران کار با یک صرافی به جای اجبار برای سر و کله زدن با چند وب سایت یا اپلیکیشن به منظور خرید یک رمز ارز متفاوت است. بهترین صرافی های ارز دیجیتال پشتیبانی از رمز ارزهای متعدد (و البته قوی) را جزو مهمترین اولویت‌های خود قرار داده‌اند، چرا که می‌دانند احتمال جذب شدن مشتریان آن‌ها به دیگر صرافی ها، حتی فقط به قصد خرید یک رمز ارز خاص، وجود دارد.

نکته مهم دیگر اضافه کردن سریع و به موقع جدیدترین رمز ارزها مخصوصا داغ‌ترین توکن‌ها و کوین‌ها است. کاربران می‌خواهند به موقع در یک پروژه داغ سرمایه‌گذاری کنند و خرید یک رمز ارز بعد از سقوط آن در ادامه اوج‌گیری، فایده‌ای ندارد. یک صرافی ارز دیجیتال خوب دارای یک تیم تحقیقاتی است و رمز ارزهای مربوط به جدیدترین پروژه‌های قوی را خیلی زود قابل خرید و فروش می‌کند.

رابط کاربری ساده یک صرافی ارز دیجیتال خوب

هنر یک پلتفرم خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ارائه قابلیت‌های زیاد در چارچوبی ساده و قابل فهم است. هیچکس دوست ندارد برای یادگیری نحوه استفاده از یک صرافی رمز ارز مجبور به دیدن ساعت‌ها ویدیو، ارتباط با پشتیبانی یا صرف زمان برای کسب تجربه باشد. باید بتوان در نگاه اول به نحوه استفاده از یک صرافی پی برد و قابلیت‌های مختلف آن را خیلی راحت به کار گرفت.

نکته‌ای بسیار مهم، وجود اپلیکیشن اختصاصی برای اندروید و آی‌اواس است. برخی صرافی های ارز دیجیتال هیچ نرم افزاری برای موبایل ندارند و به منظور کار با آن‌ها روی دستگاه‌های همراه ناچار به استفاده از مرورگر هستید. اگرچه این کار به سادگی گشت و گذار در سایر وب اپلیکیشن‌ها است و در صورت طراحی مناسب وب سایت تجربه‌ای آزاردهنده نخواهد بود، اما نرم افزارهای نیتیو تجربه‌ای کاملا متفاوت ارائه می‌کنند.

حجم بالای نقدینگی

در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال، چند دقیقه تعلل به معنی از دست دادن یک فرصت کسب سود یا مواجه شدن با ضرر است. هیچ خریدار یا فروشنده‌ای انتظار کشیدن را دوست ندارد. اگر حجم معاملات یک صرافی ارز دیجیتال پایین باشد، مخصوصا برای سفارش‌های بزرگ باید زمان قابل توجهی را به منظور تکمیل تراکنش منتظر بمانید. اما یک صرافی ارز دیجیتال خوب در تامین نقدینگی مشکلی ندارد. داخل صرافی های بزرگ ارز دیجیتال، حتی سفارش‌های خرید و فروش دارای مبالغ بالا در کسری از ثانیه انجام می‌شوند. به این ترتیب هیچ فرصتی برای نوسان‌گیری صرفا به خاط تعلل صرافی از دست نخواهد رفت. این موضوع بیشتر درباره پلتفرم‌های P2P صدق می‌کند.

در پلتفرم‌های OTC بحث زمان تسویه مطرح می‌شود؛ بعد از ثبت یک سفارش خرید توسط کاربر، صرافی طی چه بازه زمانی رمز ارز را برای وی ارسال می‌کند؟ بعد از ثبت سفارش فروش توسط کاربر، واریز پول نقد به حساب وب از سوی صرافی چقدر زمان می‌برد؟ بهتر است با پرس و جو از کاربران کنونی یک صرافی جواب این دو سال را مشخص کنید.

امتیاز 4.4/5 - از 8 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT