کلاهبرداری رایج در eBay

10 کلاهبرداری رایج در eBay و آنچه می توانید در مورد آنها انجام دهید

زمان مطالعه 10 دقیقه

از پول خود کلاهبرداری نکنید. در اینجا رایج ترین کلاهبرداری های eBay که باید در مورد آنها بدانید و چگونه از آنها جلوگیری کنید، آورده شده است.

خرید با ویزا کارت

eBay یک منبع خرید قانونی است و اکثر افراد در هنگام استفاده از سایت تجربیات خوبی دارند. با این حال، بسیاری از کلاهبرداری های eBay وجود دارد که برای محافظت از خود باید مراقب آنها باشید.

چه خرید و چه در سایت بفروشید، باید در مورد کلاهبرداری های بزرگ eBay بدانید تا قربانی نشوید. در اینجا رایج ترین کلاهبرداری های eBay وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید: برخی که خریداران eBay را تحت تأثیر قرار می دهند، برخی دیگر که فروشندگان را تهدید می کنند، و حتی یکی از مواردی که برای همه کاربران eBay اعمال می شود.

از کلاهبرداری های eBay به عنوان خریدار اجتناب کنید

به طور کلی، خریداران eBay نگرانی کمتری در مورد آنها دارند زیرا eBay تمایل دارد در اختلافات از خریدار جانبداری کند. خریداران برای ادعای بازی ناپسند به شواهد زیادی نیاز ندارند – در بیشتر موارد، eBay شما را قبول می کند.

اما هنوز چند راه وجود دارد که می توانید به عنوان یک خریدار eBay دچار کلاهبرداری شوید. در اینجا چند مورد وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

1. فروشنده با پول شما فرار می کند

این کلاهبرداری ساده است: شما پرداخت را ارسال می کنید و هیچ اتفاقی نمی افتد.

برای اکثر فهرست‌ها، ضمانت بازگشت پول eBay از شما محافظت می‌کند اگر فروشنده واقعاً کالا را برای شما ارسال نکند یا چیزی که خراب است برای شما ارسال کند. اما چندین دسته از موارد وجود دارد که تحت پوشش ضمانت بازگشت پول eBay نیستند، از جمله:

  • وسایل نقلیه
  • مشاور املاک
  • محتوای دیجیتال، از جمله NFT
  • وب سایت ها و مشاغل برای فروش
  • تبلیغات طبقه بندی شده
  • خدمات
  • بلیط یا کوپن سفر
  • برخی از تجهیزات تجاری

توجه داشته باشید که بیشتر اقلام پرفروش در eBay در این دسته بندی ها قرار نمی گیرند. در عوض، اینها معمولاً معاملات با ارزش بالا هستند، معمولاً در محدوده هزاران دلار. منطقی است که eBay برای این نوع موارد استثنا قائل شود.

چگونه از این امر در امان بمانید؟ حتی اگر فیدبک فروشنده را بررسی کنید و بسیار مثبت به نظر برسد، نمی‌توانید مطمئن باشید که کالایی که به آن توجه می‌کنید قانونی است. آنها ممکن است در حال بازی بد طولانی باشند: ایجاد یک رتبه فوق‌العاده نسبت به هزاران تراکنش کوچک، سپس شما را از این یک تراکنش بزرگ کلاهبرداری می‌کنند.

تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که از خرید در دسته هایی که تحت پوشش ضمانت برگشت پول eBay نیستند، خودداری کنید. مطمئن شوید که شرایط موجود در آن صفحه را درک کرده‌اید، بنابراین اگر فروشنده به پایان معامله خود دست نزند، از خریدار محافظت می‌کنید.

2. فروشنده با نام نادرست ارسال می کند

در این سناریو، فروشنده یک لیست معمولی، معمولاً با گزینه خرید در حال حاضر، اما نه همیشه، قرار می دهد. هنگامی که آن را خریداری می کنید، فروشنده به درستی بسته را به آدرس شما ارسال می کند اما عمداً از نام نادرستی استفاده می کند و باعث می شود فکر کنید که بسته شخص دیگری را دریافت کرده اید.

از آنجایی که شهروند خوبی هستید، بسته را به اداره پست یا شرکت حمل و نقل برمی گردانید. متأسفانه، این بسته شما را به‌عنوان «رد شده» یا «بازگردانده شده» علامت‌گذاری می‌کند که ضمانت بازگشت پول eBay را باطل می‌کند. این شرایط بیان می‌کند که تحویل رد شده تحت پوشش قرار نمی‌گیرد، مگر اینکه کالا با هزینه‌های ارسال اضافی به مقصد برسد زیرا فروشنده هزینه پست کافی را اعمال نکرده است.

پولی که برای فروشنده فرستاده اید اکنون مال اوست که باید نگه دارد و شما چیزی برای نشان دادن آن ندارید. بدترین بخش این است که این به عنوان یک اختلاف حل شده به حساب می آید و شما نمی توانید پس از حل اختلاف بازخورد (فیدبک) بگذارید.

هیچ گزینه کاملی برای جلوگیری از این کلاهبرداری وجود ندارد. بهترین گزینه، که ممکن است از نظر اخلاقی خاکستری باشد، این است که همه بسته‌هایی را که به خانه شما می‌آیند باز کنید تا زمانی که موارد زیر درست باشند:

  • شما منتظر یک بسته هستید
  • آدرس در تحویل مطابقت دارد
  • شماره پیگیری می گوید که کالا تحویل داده شده است

در چنین مواردی، باز کردن بسته معقول است. eBay می‌گوید که اگر بسته‌ای خالی رسید یا در حمل و نقل آسیب دید، همچنان باید تحویل را بپذیرید. سپس می توانید گزارش دهید که مورد با لیست مطابقت ندارد.

3. فهرست های گمراه کننده برای یک جعبه خالی

این یک سناریوی متداول است که در آن فروشنده یک لیست را، اغلب برای یک مورد جدید داغ (مانند آخرین کنسول بازی) قرار می دهد. قیمت آن بسیار کمتر از ارزش بازار تعیین شده است. امید این است که شما لیست را ببینید و از قیمت آنقدر هیجان زده شوید که قبل از خرید دیگران عجله کنید تا آن را بخرید.

متأسفانه، فهرست به وضوح بیان می کند که فروشنده فقط جعبه را برای کالای مذکور می فروشد. وقتی بسته می‌رسد، با هیجان بسته را باز می‌کنید – فقط می‌فهمید که جعبه‌ای دریافت کرده‌اید. این در مورد بازی‌های ویدیویی استفاده شده نیز رایج است، جایی که افراد اعلام می‌کنند که فهرست فقط برای کتابچه راهنمای کاربر یا جعبه است.

برای جلوگیری از این امر، هرگز برای خرید اقلام در بازار آزاد عجله نکنید. همیشه قبل از ارتکاب یک لیست را به طور کامل بخوانید، که به شما کمک می کند از اشتباه احمقانه جلوگیری کنید.

اگر فروشنده عمداً این حقیقت را که فقط یک جعبه است پنهان کند، ممکن است بتوانید با خرید مخالفت کنید. اما اگر خط اول توضیحات مورد به صراحت بیان می کند که فهرست فقط برای “جعبه” است یا حاوی “بدون بازی” است، احتمالاً برنده اختلاف نخواهید شد.

کلاهبرداری های eBay برای جلوگیری از فروش به عنوان فروشنده

فروشندگان قطعا با عمده مشکلات موجود در eBay برخورد می کنند. برای کلاهبرداران بسیار آسان است که بدون ترس از عواقب به فروشندگان ضربه بزنند. برای ایمن ماندن در هنگام فروش در eBay، باید بتوانید این مشکلات را قبل از وقوع پیدا کنید.

1.کلاهبرداری رایج در eBay: خریدار پیشنهاد می دهد که اضافه پرداخت کند

در این سناریو، یک خریدار با شما تماس می‌گیرد و پیشنهاد می‌دهد که پولی بسیار بیشتر از آنچه شما درخواست می‌کنید بپردازد. آنها یک چک صندوقدار خالی یا یک چک شخصی جعلی می فرستند که هیچ کدام از آنها پاک نمی شود. تا زمانی که متوجه ساختگی آن شوید، قبلاً مورد را ارسال کرده اید و دیگر خیلی دیر شده است.

گرفتار شدن با این یکی آسان است زیرا مقاومت در برابر وعده پول اضافی سخت است. چه کسی با پیشنهاد 500 دلاری در لپ تاپ 300 دلاری مجذوب نمی شود؟

برای محافظت از خود در برابر این طرح، هرگز اقلام ارسال نکنید تا زمانی که مطمئن شوید که پول در دست یا در بانک دارید. توجه داشته باشید که وقتی چکی را واریز می‌کنید، ممکن است فوراً در حساب بانکی شما ظاهر شود، اما ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا به‌عنوان «بازگشت‌شده» نشان داده شود. برای ایمن بودن، صبر کنید تا مطمئن شوید که چک معتبر بوده است. ممکن است بخواهید برای تأیید با بانک خود تماس بگیرید.

برای حداکثر ایمنی، هرگز نباید چک‌هایی از هر نوع را در eBay بپذیرید. فقط از طریق پلتفرم پرداخت کنید.

یک کلاهبرداری مشابه «بازپرداخت» در خارج از eBay نیز اتفاق می‌افتد، بنابراین چشمان خود را برای آن نگه دارید. هر زمان که شخصی بخواهد بیش از حد لازم برای شما پول بفرستد (یا “به طور تصادفی” بیش از حد پول ارسال کند)، سپس از شما درخواست کند که مقداری از آن را بازپرداخت کنید (یا آن را برای شخص دیگری بفرستید)، می توانید مطمئن باشید که چک جعلی است. آنها فقط می خواهند پول واقعی را که برایشان ارسال می کنید، بگیرند.

2.کلاهبرداری رایج در eBay: خریدار می خواهد در خارج از eBay مستقر شود

اگر فهرست شما حراجی است، ممکن است خریداری را دریافت کنید که پیشنهاد می کند تا زمانی که فهرست را ببندید و خارج از eBay مستقر شوید، مبلغی را بپردازد. شما موظف هستید. به نظر می رسد همه چیز خوب پیش رفت، اما به زودی آنها به eBay شکایت خواهند کرد که کالای شما معیوب، جعلی یا وجود ندارد.

می توانید سعی کنید با آن مخالفت کنید، اما eBay به شما کمکی نمی کند. eBay نمی تواند در مورد هر اتفاقی که خارج از سیستم خود رخ داده است بداند، بنابراین سیاست eBay در مورد فروش خارج از پلتفرم واضح است: این شرکت تنها در صورتی به شما کمک می کند که تمام ارتباطات و تراکنش ها از طریق خدمات آن انجام شود.

بنابراین، شما هرگز نباید موافقت کنید که خارج از eBay کار کنید، حتی برای پول سریع. هنگام برقراری ارتباط با خریداران، همیشه این کار را از طریق کانال های eBay انجام دهید. به این ترتیب، اگر اتفاقی بیفتد، eBay می‌تواند به راحتی پیام‌های خریدار را برای تخلفاتی مانند قصد کلاهبرداری بررسی کند.

3. خریدار ادعا می کند که شما یک جعبه خالی ارسال کرده اید

این کلاهبرداری به طور معمول شروع می شود: یک خریدار یکی از لیست های شما را خریداری می کند، سپس شما کالا را طبق معمول ارسال می کنید. هنگامی که آنها کالا را دریافت می کنند، یک اختلاف در eBay باز می کنند و ادعا می کنند که شما یک جعبه خالی برای آنها ارسال کرده اید. eBay وادار به بازگشت می کند، سپس خریدار جعبه خالی را پس می فرستد و کالای داخل آن را نگه می دارد.

برای دور زدن این موضوع، همیشه سابقه بازخورد خریدار را بررسی کنید، که ممکن است نشان دهنده مشکلات احتمالی باشد. اگر پس از وقوع کلاهبرداری با eBay تماس بگیرید، شرکت به شما خواهد گفت که در مورد اختلاف نظر تجدید نظر کنید. شما به تمام شواهدی که می توانید جمع آوری کنید نیاز دارید (مانند مدرک عکاسی مبنی بر اینکه شما واقعاً کالا را ارسال کرده اید) – هر چیزی کمتر از مدرک جامع به احتمال زیاد منجر به یک قانون به نفع خریدار می شود.

برای ایمن بودن، همیشه از کل فرآیند بسته بندی و ارسال هر کالایی که از طریق eBay می فروشید عکس بگیرید. داشتن ابرداده عکس برای اثبات زمان و مکان حتی بهتر است. هرچه مدارک بیشتری داشته باشید، شواهد بیشتری برای اثبات خود در صورت کلاهبرداری دارید. به عنوان آخرین تلاش، می توانید با اداره پست تماس بگیرید و از آنها اطلاعات وزن روی بسته را بخواهید، که ثابت می کند جعبه خالی نفرستاده اید.

4.کلاهبرداری رایج در eBay: خریدار با ماکت شکسته بازپرداخت را تهدید می کند

در این کلاهبرداری، شما یک کالای دست دوم را می فروشید که تقاضای نسبتا بالایی دارد، مانند آیفون. خریدار آن را از شما خریداری می کند. اما بدون اطلاع شما، آنها در واقع همان مورد را دارند – به جز اینکه مال آنها شکسته یا آسیب دیده است.

شما کالای کار خود را ارسال می کنید، آنها آن را دریافت می کنند و سپس به eBay شکایت می کنند که کالای معیوب ارسال کرده اید. اگر نتوانید ثابت کنید که کالایی را ارسال کرده اید، آنها پول خود را پس می گیرند و شما از چیزی که ارسال کرده اید خارج خواهید شد.

برای محافظت از این امر، قبل از ارسال، تمام جزئیات منحصر به فرد مورد را مانند شماره سریال، شماره IMEI و هر چیز دیگری ثبت کنید. این ممکن است همیشه امکان‌پذیر نباشد، اما در صورت امکان، می‌تواند به شما کمک کند تا در هر اختلافی پیروز شوید – این شناسه‌های منحصربه‌فرد با آیتم شکسته جعلی مطابقت نخواهند کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، گرفتن عکس و مستند کردن فرآیند حمل و نقل می تواند شما را در اینجا نیز نجات دهد.

5. خریدار ادعای “مورد دریافت نشده” را به PayPal می کند

هنگام فروش با پی پال، شما تحت پوشش حفاظت فروشنده پی پال هستید. با این حال، برای واجد شرایط بودن، باید مدرک تحویل همه اقلام را داشته باشید. برای تراکنش های کمتر از 750 دلار، تایید تحویل کافی است. برای هر چیزی بیش از 750 دلار، باید تاییدیه تحویل را داشته باشید.

کلاهبرداران می دانند که اکثر فروشندگان غیرتجاری در eBay از این پیش نیاز آگاه نیستند. بنابراین، کلاهبردار کالایی به ارزش بیش از 750 دلار را از طریق PayPal خریداری می کند، سپس ادعا می کند که مورد دریافت نشده است. اگر نمی توانید تأییدیه امضای تحویل را ارائه دهید، هیچ محافظتی ندارید.

برای مقابله، همیشه محموله های خود را ردیابی کنید. و برای فروش بیش از 750 دلار، همیشه تأییدیه تحویل را دریافت کنید. برای آرامش خاطر و محافظت در برابر کلاهبرداران هزینه کمی است.

6.کلاهبرداری رایج در eBay: خریدار استرداد شارژ صادر می کند

چه از کارت اعتباری و چه از پی پال، خریداران همیشه می توانند تراکنش را با استفاده از بازپرداخت وجه معکوس کنند. بازپرداخت وجه اساساً بازپرداخت اجباری است: بانک (یا پی پال) تراکنش را لغو می کند، پول را از شما پس می گیرد و به خریدار برمی گرداند.

علاوه بر این، معمولاً با هزینه استرداد شارژ مواجه می شوید. در ایالات متحده، هزینه بازپرداخت PayPal برای هر تراکنش 20 دلار است. بانک ها معمولاً برای هر تراکنش بین 15 تا 25 دلار کارمزد بازپرداخت دارند.

متأسفانه، شروع بازپرداخت بسیار آسان است. یک خریدار فقط باید شک کند که شما کار اشتباهی انجام داده‌اید، و اکثر بانک‌ها (و پی پال) تمایل به انجام آن بدون سؤال دارند،.

محافظت از فروشنده PayPal شما را در برابر بازپرداخت هزینه های بیهوده محافظت می کند، بنابراین مطمئن شوید که برای محافظت از خود به تمام قوانین آن پایبند هستید. در مورد بانک ها، تمام استردادها با بررسی پیگیری می شود. اگر بتوانید مدرکی مستند نشان دهید که تراکنش معتبر بوده است، ممکن است بتوانید استرداد وجه را لغو کنید.

توجه داشته باشید که اگر یک خریدار مودبانه درخواست بازپرداخت می کند و شما نمی توانید او را در غیر این صورت متقاعد کنید، همیشه به نفع شماست که بازپرداخت را صادر کنید. اگر ناامید باشند، به استرداد وجه متوسل می شوند و شما باید هزینه ها را متقبل شوید.

کلاهبرداری eBay که همه باید از آن اجتناب کنند: فیشینگ

در این سناریوی رایج، ایمیلی دریافت می‌کنید که شبیه یک نوتیفیکیشن رسمی از eBay است. ممکن است از شما بخواهد یکی از چندین اقدام را انجام دهید: جزئیات امنیتی خود را بررسی کنید، رمز عبور خود را به روز کنید، یا خرید یا فروش اخیر را تأیید کنید. آنچه مهم است این است که ایمیل حاوی لینکی برای ورود به اکانت شما باشد.

این لینک جعلی شما را به یک وب‌سایت کپی‌برداری می‌برد که شبیه وب‌سایت واقعی eBay است. شما سعی می کنید وارد شوید، اما کار نمی کند. خیلی دیر! اکنون وب سایت اعتبار ورود شما را می داند و کلاهبردار از آنها برای دسترسی به اکانت واقعی eBay شما استفاده می کند.

این تکنیک جعل هویت یک وب سایت و وادار کردن شما به صرف نظر از اعتبار ورود به سیستم، فیشینگ نامیده می شود. بیاموزید که چگونه یک ایمیل فیشینگ را شناسایی کنید تا دیگر هرگز درگیر یکی از این موارد نباشید.

به عنوان یک دستورالعمل کلی برای ایمنی، هرگز روی لینک های موجود در ایمیل ها کلیک نکنید. دلیل خوبی برای این کار وجود ندارد. حتی اگر لینک قانونی به نظر برسد، ممکن است ساختگی باشد. درج لینک های جعلی بسیار آسان است، و هرگز نمی توانید مطمئن باشید که یک ایمیل واقعی است، زیرا هدرهای ایمیل به سادگی قابل جعل هستند.

برای ایمن بودن، همیشه URL ها را با دست تایپ کنید، از نشانک استفاده کنید یا در گوگل جستجو کنید (برای وب سایت های معروف).

شماره خدمات مشتری eBay چیست؟

در صورتی که با کلاهبرداری eBay مواجه شدید، باید با تیم پشتیبانی eBay در تماس باشید. تنها شماره ای که eBay در سایت خود درج می کند 1-866-961-9253 است، اگرچه این شرکت خاطرنشان می کند که این فقط برای افرادی است که تقلب را تجربه کرده اند. کلاهبرداری ها در معرض کلاهبرداری قرار می گیرند، بنابراین اگر موردی را گرفتید با این شماره تماس بگیرید.

عکس

در غیر این صورت، وارد شوید و به خانه خدمات مشتریان eBay مراجعه کنید. با کلیک کردن روی دکمه تماس با ما در پایین، می‌توانید در مورد مشکل خاص خود راهنمایی بیشتری دریافت کنید. گزینه های شما برای صحبت با تیم eBay به انتخاب شما بستگی دارد.

ایمن ماندن در eBay

ما برخی از رایج ترین کلاهبرداری های eBay را بررسی کرده ایم. چه در حال خرید کالایی باشید و چه به دنبال فروش، باید بتوانید این ترفندها را تشخیص دهید. همیشه هنگام خرید چیزی در بازاری مانند eBay یک ریسک کوچک وجود دارد، اما دانستن اینکه مردم اغلب از چه کلاهبرداری هایی برای سوء استفاده از دیگران استفاده می کنند، شما را یک قدم جلوتر می گذارد.

هنگامی که شک دارید، اگر چیزی احساس می‌کنید، از آن عقب ‌نشینی کنید. این یک راه خوب برای در امان ماندن از رایج ترین کلاهبرداری ها، حتی خارج از eBay است.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT