افسانه درباره چت بات هوش مصنوعی

9 افسانه درباره چت بات هوش مصنوعی

آیا نگران چت ربات های هوش مصنوعی هستید؟ نگرانی های شما ممکن است ریشه در افسانه هایی داشته باشد که درست نیستند. در اینجا، ما برخی از اسطوره های برتر چت ربات هوش مصنوعی را از بین می بریم. افسانه درباره چت بات هوش مصنوعی و باورهای غلط را بررسی کرده ایم.

معمولا طول می کشد تا اسطوره ها در مورد هر موضوعی ماندگار شوند. در مورد چت ربات های مولد هوش مصنوعی می گوید که بسیاری از افسانه ها به سرعت به وجود آمده اند.

تقریباً در یک چشم به هم زدن، چت ربات های هوش مصنوعی به مخرب ترین فناوری قرن تبدیل شده اند. همچنین این یک فناوری است که با بحث و جدل همراه است و برخی از این موارد واقعاً نگران کننده است. اما اسطوره ها در قلب حداقل برخی از بحث ها قرار دارند.

ربات‌های چت هوش مصنوعی حساس هستند

ربات‌های چت مانند ChatGPT و Bing Chat ممکن است بتوانند پاسخ‌هایی شبیه به انسان ایجاد کنند، اما آنها بسیار دور از ذهن هستند. این توانایی تقلید است و نه احساس. این ابزارها از پایگاه داده های عظیمی از متن و تصاویر برای ایجاد پاسخ هایی استفاده می کنند که پاسخ های انسانی را تقلید می کنند.

این پیچیده است، هوشمندانه است، و تا حدی می‌توانید وجود هوش را استدلال کنید – اما نه احساسات. هر “هوش” موجود در این ابزارها با آموزش آنها بر روی مقادیر انبوه داده ایجاد می شود. از این نظر، آنها بیشتر شبیه یک پایگاه داده فوق العاده قدرتمند و انعطاف پذیر هستند تا یک موجود حساس.

چت بات ها می توانند هر نوع وظیفه یا درخواستی را انجام دهند

در حالی که چت‌بات‌ها را می‌توان چیزی شبیه به یک چاقوی ارتش سوئیس در نظر گرفت، محدودیت‌های مشخصی برای دستیابی به آن‌ها وجود دارد. این امر هنگام کار با موضوعات پیچیده یا بسیار تخصصی آشکار می شود. اما حتی کارهای ساده هم می توانند آنها را پرتاب کنند.

به عنوان مثال، حوزه نوظهور چت ربات‌های هوش مصنوعی مولد موضوعی است که فکر می‌کنید چنین ابزارهایی همه چیز را در مورد آن می‌دانند، اما سعی کنید از ChatGPT سؤالی در مورد یکی از رقبای خود بپرسید و محدودیت‌ها فوراً آشکار می‌شوند:

ما از آن پرسیدیم: “گوگل بارد از چه مدل زبان بزرگی استفاده می کند؟”

اکنون، برای روشن بودن، محدودیت‌های شناخته شده‌ای برای ChatGPT و سن داده‌هایی که می‌تواند به آن ارجاع دهد وجود دارد. این سوال عمدا برای افشای این موضوع مطرح شد. با این حال، ما هنگام مقایسه Google Bard در مقابل ChatGPT همین سوال را از Bard پرسیدیم و آن را نیز اشتباه گرفتیم:

ربات‌های چت ممکن است هوشمندانه باشند، اما قادر به انجام هر نوع کاری نیستند و گاهی اوقات در ساده‌ترین سؤالات شکست می‌خورند.

چت بات ها تهدیدی برای بشریت هستند

مشکل اینجاست که مردم ابزارهای بهره وری را با Robocop مخلوط می کنند. ربات‌های چت ممکن است برای برخی افراد خطر شغلی داشته باشند و ممکن است برخی صنایع را مختل کنند. اما اغراق آمیز است اگر ادعا کنیم که آنها تهدیدی برای کل بشریت هستند.

در نهایت، هوش مصنوعی یک فناوری نوظهور است که باید به دقت مورد نظارت قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که یک فناوری اخلاقی و ایمن باقی می ماند. اما چت ربات ها قرار نیست برترین ها حکومت کنند.

در این مورد، ما نمی‌توانیم آن را بهتر از ChatGPT بیان کنیم.

اما این را می گفت. اینطور نیست؟

ربات‌های چت هوش مصنوعی خطاناپذیر هستند

هیچ چیز نمی تواند دور از حقیقت باشد. از آنجایی که خود ابزارها برای توضیح دادن زحمت زیادی می کشند، ممکن است اطلاعات نادرستی تولید کنند. مشکل این است که چت ربات های هوش مصنوعی مولد بر پایگاه های داده عظیمی به نام مدل های زبان بزرگ (LLM) متکی هستند.

LLM ها حاوی متن از طیف گسترده ای از منابع هستند، همه چیز از ادبیات گرفته تا پست های رسانه های اجتماعی در LLM گنجانده شده است. این مخزنی است که چت بات ها برای ارائه پاسخ های خود به آن مراجعه می کنند. هر گونه خطای واقعی موجود در این موارد می تواند خود را در پاسخ هایی که ارائه می دهند نشان دهد.

توهمات هوش مصنوعی یک شکل رایج از خطا است که اغلب نشان می دهد که این ابزارها چقدر خطاپذیر هستند.

چت بات ها جایگزین تعامل انسانی خواهند شد

پاسخ به این سوال می تواند به بخش احساسات بازگردد. چت‌بات‌ها می‌توانند پاسخ‌های انسان را تقلید کنند و مطمئناً می‌توانند به سؤالات واقعی پاسخ دهند (بیشتر) و از بسیاری جهات کمک کنند. با این حال، آنها نمی توانند احساسات، تجربیات انسانی و بسیاری از تفاوت های ظریف گفتگو را درک کنند.

تعامل انسانی فرآیندی پیچیده و چند سطحی است که شامل عناصری مانند همدلی، تفکر انتقادی، درک عاطفی و شهود است. هیچ یک از این ویژگی ها در چت ربات های هوش مصنوعی مولد وجود ندارد.

چت ربات های مولد هوش مصنوعی فقط برای تعاملات متنی خوب هستند

این یکی حداقل یک حلقه از حقیقت در مورد آن دارد. با این حال، پیشرفت‌هایی در زمینه چت ربات‌های مولد هوش مصنوعی انجام شده است تا قابلیت‌های آن‌ها فراتر از متن را گسترش دهند.

پیشرفت‌های اخیر چت‌بات‌های چندوجهی را معرفی کرده‌اند که می‌توانند نه تنها متن را مدیریت کنند، بلکه می‌توانند تعاملات دیگری مانند تصاویر، فیلم‌ها و حتی دستورات صوتی را نیز در بر گیرند.

سرعت توسعه این ابزارها بخشی از دلایل این افسانه است. مرزهای کاری که این فناوری می تواند انجام دهد با سرعت زیادی در حال پیشروی است و تکرارهای اولیه که اساساً مبتنی بر متن بودند قبلاً قدیمی تلقی می شوند.

چت بات ها همیشه پاسخ های بی طرفانه ارائه می دهند

متاسفانه، این مورد نیست. پتانسیل پاسخ‌های جانبدارانه همیشه با چت ربات‌های هوش مصنوعی وجود دارد. ریشه مشکل را می توان در LLM ها جستجو کرد. حجم وسیعی از داده‌هایی که چت‌بات‌ها به آن‌ها ارجاع می‌دهند، ناگزیر حاوی سوگیری هستند. این سوگیری ها می تواند شامل جنسیت، نژاد، ملیت و سوگیری های اجتماعی گسترده تر باشد.

در حالی که توسعه‌دهندگان تلاش می‌کنند تا تعصب در پاسخ‌های ربات‌های چت را به حداقل برسانند، این کار فوق‌العاده چالش‌برانگیز است و پاسخ‌های جانبدارانه از شبکه خارج می‌شوند. به ناچار، این تکنیک های “بی طرفانه” بهبود می یابند و تعداد پاسخ های جانبدارانه کاهش می یابد.

با این حال، حداقل در حال حاضر، پتانسیل پاسخ‌های جانبدارانه موضوعی حل‌نشده است.

چت بات ها در واقع انسان های واقعی هستند

شاید مضحک ترین افسانه این باشد که پشت هر چت ربات هوش مصنوعی یک انسان واقعی وجود دارد. این یکی مرز ظریفی را بین تئوری توطئه و افسانه طی می کند، ما به جز این که بگوییم مزخرف است به این یکی نمی پردازیم.

چت ربات های هوش مصنوعی می توانند خودشان را برنامه ریزی کنند

چت بات ها باید آموزش دیده و برنامه ریزی شوند تا وظایف خود را به همان روشی انجام دهند که هر نرم افزاری باید برای انجام عملکردهای خاص برنامه ریزی شود.

در حالی که چت ربات‌های هوش مصنوعی از تکنیک‌های یادگیری ماشینی برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند، توانایی برنامه‌نویسی مستقل خود را ندارند.

فرآیند آموزش را می توان به فرآیند تست نرم افزارهای غیر هوش مصنوعی تشبیه کرد. آموزش شامل از پیش تعریف کردن اهداف، طراحی معماری و آموزش آنها برای ایجاد پاسخ بر اساس داده های موجود در LLM مربوطه است. کل این پیشرفت هنوز به مداخله انسانی و تخصص برنامه نویسی نیاز دارد.

ربات‌های چت هوش مصنوعی: جدا کردن واقعیت از داستان

استفاده سریع از این ابزارها باعث تداوم تعداد زیادی از افسانه ها شده است. برخی از آنها مزخرف مطلق هستند و برخی از آنها ذره ای حقیقت دارند. آنچه واضح است این است که اطلاعات نادرست زیادی در مورد چت ربات های هوش مصنوعی وجود دارد که باید روشن شود.

با بررسی حقایق و از بین بردن داستان های تخیلی، می توانیم به درک بهتری از قابلیت ها و محدودیت های واقعی این ابزار قدرتمند دست یابیم. ربات‌های چت هوش مصنوعی در تداوم سریع اسطوره‌ها تنها نیستند، افسانه‌های زیادی درباره هوش مصنوعی به طور کلی وجود دارد.

امتیاز 4/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT