چرا بیت کوین امروز سقوط کرد

چرا بیت کوین امروز سقوط کرد؟

زمان مطالعه 5 دقیقه

قیمت بیت کوین (BTC) به دلیل تلاطم شدید در بازارهای ارزهای دیجیتال به شدت کاهش یافته است. قیمت بیت کوین از حدود 20000دلار در صبح شنبه به کمتر از 18000 دلار کاهش یافته است. چرا بیت کوین امروز سقوط کرد؟

این دومین سقوط بزرگ ارزهای دیجیتال بعد از سقوط استیبل کوین در ماه می بوده است.

نوسانات کریپتو با گزارش نگران کننده شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده (CPI) در روز جمعه آغاز شد که شوک تورمی دیگری را به بازار جهانی وارد کرد.

تورم شدید انتظارات افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را افزایش داده است که نشست دو روزه سیاست گذاری در 14 ژوئن آغاز شده است.

افزایش نوسانات در آخر هفته یک شرکت محبوب وام دهی رمزارزی به نام سلسیوس (CEL) را وادار کرد تا برداشت مشتری را متوقف کند و این حرکت باعث ترس در بازار شد.

بیت کوین اکنون از بالاترین قیمت خود یعنی 69000 دلار در نوامبر 2021، 50 درصد کاهش یافته است. بر اساس داده‌های CoinMarketCap.com ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال صبح امروز برای اولین بار از فوریه 2021 به زیر 1 تریلیون دلار رسید.

سلسیوس یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) و یکی از بزرگترین وام دهندگان ارزهای دیجیتال، منبع بزرگی برای بازار منفی بیت کوین بوده است.

سلسیوس با بیش از 1.7 میلیون مشتری و تبلیغات برای سپرده گذاری ارزهای دیجیتال در این پلتفرم برای کسب 18 درصد بازده سالانه (APY) در دنیای کریپتو طرفدارانی به دست آورده است.

این شرکت سپرده‌های ارزهای دیجیتال را می‌گیرد و آنها را به سایر سرمایه‌گذاران و موسسات مالی وام می‌دهد، فرآیندی مشابه با وام‌دهی بانکی است. کاربران از درآمدی که سلسیوس از وام گیرندگان کریپتو ایجاد می کند، سود بدست می آورند.

این شرکت تا 17 می 11.8 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت (AUM) داشت که نسبت به اکتبر سال گذشته بیش از 26 میلیارد دلار کاهش داشته است.

در بیانیه ای که یکشنبه شب منتشر شد، این شرکت اعلام کرد که برداشت ارزهای دیجیتال را متوقف کرده است.

“به دلیل شرایط شدید بازار، امروز اعلام می‌کنیم که سلسیوس تمام برداشت‌ها، سوآپ و انتقال بین حساب‌ها را متوقف می‌کند. ما امروز این اقدام را انجام می دهیم تا سلسیوس را در موقعیت بهتری قرار دهیم”

در حالی که سلسیوس بسیار شبیه یک حساب بانکی معمولی به نظر می رسد و حتی از عباراتی استفاده می کند که نشان می دهد مشابه یک حساب بانکی کار می کند، اما میگوید که در واقع چنین چیزی نیست.

سلسیوس می گوید: حساب سلسیوس شما یک حساب بانکی، حساب سپرده، حساب پس انداز، حساب جاری یا هر نوع حساب دارایی دیگری نیست و نباید به عنوان یک محصول یا خدمات بانکی شناخته شود.

بیت کوین در سال 2022 شروع بدی داشت

بیت کوین در پایان سال 2021 نزدیک به 70 درصد افزایش داشت. این درصد یک بازده فوق‌العاده برای هر طبقه دارایی است. با این وجود بازده سالانه 70 درصدی نشان‌دهنده نزولی برای بیت‌کوین پس از به دست آوردن بیش از 300 درصد در سال 2020 است.

Alex Reffett یکی از بنیانگذاران شرکت مدیریت ثروت East Paces Group گفت: در سال 2022 سرمایه گذاران در حالت ریسک پذیری هستند و از رسیدن به یک سطح امن استقبال می کنند.

در مجموع سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر ارزش و نسبت به سفته‌بازی در سهام نشان داده‌اند.

یکی از دلایل آن فدرال رزرو است که در سال جاری دو بار نرخ بهره را افزایش داده است و در این هفته نیز آماده افزایش نرخ بهره است.

فدرال رزرو در حال مبارزه با افزایش تاریخی تورم است که در چهار دهه گذشته دیده شده است. اینکه چه تعداد افزایش باقی مانده است مشخص نیست، اما تحلیلگران انتظار دارند که بانک مرکزی به افزایش نرخ ها تا پایان سال و تا سال 2023 ادامه دهد. بر اساس برخی برآوردها، نرخ وجوه فدرال می تواند سال را با 3 درصد یا بالاتر از آن به پایان برساند.

هنگامی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می دهد، تقاضا برای شرکت های در حال رشد مانند سهام فناوری و و دارایی های ریسکی مانند ارزهای دیجیتال و بیت کوین را کاهش می دهد. اینکه چقدر تقاضا برای کریپتو باقی خواهد ماند یک سوال باز است.

استیو سوسنیک، استراتژیست ارشد Interactive Brokers می‌گوید: ما هیچ سابقه تاریخی برای نحوه عملکرد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در صورت ورود به دوره ای پایدار که بانک های مرکزی به طور فعال نقدینگی را تخلیه می کنند، نداریم. معمولاً زمان‌ سختی برای سرمایه‌گذاران است و به سمت دارایی‌های کم ریسک و امن میروند.

چرا بیت کوین امروز سقوط کرد

چرا بیت کوین امروز سقوط کرد

بیت کوین یک دارایی پرریسک است

دارایی های پرریسک سرمایه گذاری هایی هستند که مقدار قابل توجهی از نوسان را در روند معمول بازار تجربه می کنند. سهام، کالای اولیه، اوراق قرضه با بازده بالا، ارزها و بیت کوین دارایی‌های ریسکی هستند زیرا امکان دارد قیمت‌های آن‌ها به طور مکرر تحت هر شرایط بازار بالا و پایین شود.

تا همین اواخر بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش در نظر گرفته می شد که تا حدودی در برابر نوسانات مصون بود. اما دیگر اینطور نیست.

امروزه بیت‌کوین و بازار ارزهای دیجیتال تحت تأثیر پدیده‌های اقتصادی مانند تورم، بازارهای سهام و سیاست‌های فدرال رزرو هستند که ارزش دارایی‌های ریسک را تغییر می‌دهند.

ریچارد اسمیت نویسنده خبرنامه Risk Rituals می‌گوید: دلیل اینکه این کاهش در سال جاری اتفاق افتاده این است که بازار از سرمایه گذاری بر روی دارایی های پر ریسک به سمت سرمایه گذاری بر روی دارایی های کم ریسک می رود. نقدینگی در حال کاهش است، زیرا فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی شروع به کاهش محرک های اضافی می کنند.

معامله گران باتجربه بیت کوین با بازارهای نزولی آشنا هستند. قیمت BTC در دوره 2017-2018 بیش از 80 درصد کاهش یافت. اما این قبل از آن بود که شرکت‌های بزرگی مانند Fidelity و PayPal میلیاردها دلار برای ورود به بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کنند.

بیت کوین پرنوسان است

بیت کوین نه تنها یک دارایی پرریسک است، بلکه دارای نوسان خاصی است. نگرانی‌های ژئوپلیتیکی نوسانات بازار را در بسیاری از طبقات دارایی‌ها تحریک می‌کند و ثابت شده است که بیت کوین تا حدودی با حرکات گسترده بازار مرتبط است.

به هر حال با این تورم بالا انتظار می رود ارزی که ادعا می کند قدرت خرید خود را حفظ کرده و مستقل از هر بانک مرکزی است، دنبال کنندگان بیشتری به دست آورد.

اگر این توصیف برای بیت کوین اعمال می شد، آیا تقاضا از نمودار خارج نمی شد؟

به نظر می‌رسد که بیت‌کوین زمانی که قیمت در حال افزایش است طرفدارانی پیدا می‌کند و هنگامی که فروشندگان بر بازار تسلط دارند، شک و تردید ایجاد می‌شود. مانند دارایی پرریسک.

از سال 2009 بیت کوین چندین بار افت 50 درصدی را نسبت به بالاترین رکورد قبلی تجربه کرده است. بیت کوین در جولای 2021 پس از سرکوب استخراج ارزهای دیجیتال توسط چین به زیر 30000 دلار سقوط کرد.

دکتر اسمیت می گوید: هر کسی که با کاهش حداقل 50 درصدی مشکل دارد، نباید بیت کوین داشته باشد. سقوط 50% برای بیت کوین کاملا طبیعی است.

آیا باید بیت کوین خرید؟

در ابتدا معمولا کسانی که با فناوری آشنا بودند بیت کوین میخریدند. پس از مدتی در مورد این ارز دیجیتال و خرید و فروش آن برای عموم مردم آموزش داده شد. در طول سال ها بیت کوین کاملا به عنوان یک ارز دیجیتال شناخته شد و خرید آن از طریق صرافی های امنی مانند Coinbase آسان تر شده است.

امروزه مدیران مالی مانند شرکت مدیریت مالی مستقر در مینیاپولیس گروه Leuthold، این موضوع را مطرح می کنند که یک یا دو درصد از سبد سهام شما می تواند به بیت کوین برسد.

تایلر کاون اقتصاددان در بلومبرگ نوشت: در برخی مواقع بازار ارزش کریپتو را مشخص می کند و آن اطلاعات را در سطح بالایی از قیمت آن دارایی ها گنجانده است. از آن زمان به بعد نرخ بازده مورد انتظار نرمال خواهد بود.

امروزه سرمایه گذاری در بیت کوین ریسک بیشتری دارد. بنابراین همیشه با علم به این ریسک و رعایت احتیاط وارد این بازار شوید.

امتیاز 5/5 - از 3 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT