BTC

BTC (بیت کوین) و نگرشی که می تواند آینده اقتصادی جهان را متحول کند

زمان مطالعه 3 دقیقه

حتما در خاطر دارید که در سال 2008 بحران اقتصادی شدیدی گریبان گیر بسیاری از قدرت های اقتصادی جهان شد. در همین حین بود که یک مفهوم جدید به نظام مالی و دارایی جهان به نام BTC (بیت کوین) متولد شد. این مفهوم توانست نگرش جدید را پیش روی آینده اقتصادی جهان بگذارد یا حداقل شروع کننده یک جریان برای تحول اقتصادی باشد.

بیت کوین چیست

به زبان ساده، BTC یک ارز دیجیتال است که توانسته بستری برای پرداخت بدون واسطه و مستقیم را ایجاد کند. حتما با معنی و مفهوم ارزهای دیجیتال آشنایی دارید. سیستم های پرداخت دیجیتال نظیر وبمانی یا پی پال توانسته اند خیلی سریع جای روش های قدیمی پرداخت را بگیرند. آن چیز که BTC را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می کند غیرمتمرکز بودن آن است.

بیشتر بخوانید : پی پال و نادانسته هایی از فضای کاربری آن برای استفاده بهتر

 

این غیر متمرکز بودن یعنی هیچ کس نمی تواند به تنهای کنترل این سیستم پرداخت را به دست بگیرد. در حقیقت هیچ موسسه مالی یا نهاد دولتی قادر به کنترل بستر پرداخت BTC نمی باشد و هیچ کس صاحب آن نمی باشد. به معنایی دیگر کنترل این شبکه در دست تمام کاربران آن می باشد.

در روش های انتقال پول سنتی، شما نیازمند به اعتماد واسطه هایی نظیر بانک ها یا بنگاه های اقتصادی می باشید، اما در این روش شما نیازمند به جلب اعتماد از هیچ واسطه ای نیستید و بدون اتکا به بانک ها یا موسسه های مالی می توانید به هر میزان که می خواهید وجه انتقال و یا دریافت کنید.

مهم ترین تمایز BTC

به طور قطع می توان گفت مهم ترین شاخصه ای که BTC را از سایر ارزهای دیجیتال سابق متمایز می کند، غیرمتمرکز بودن آن است. در حقیقت این امر توانست نظر بسیاری از افرادی که به بانک و نهادهای اقتصادی اعتماد کامل ندارند را جلب کند و رشد سرمایه گذاری در بازار بیت کوین چشمگیر شود. در ابتدا این امر بسیار جالب بود، که هر کس با رایانه شخصی خود با کانکت شدن به اینترینت بتواند به سیستم مالی BTC دسترسی پیدا کند و به عنوان یک کاربر حق رای جهت کنترل آن داشته باشد.

BTC
BTC

آیا بیت کوین فیزیکی وجود دارد

در پاسخ به این سوال باید گفت، بیت کوین به شکل فیزیکی وجود ندارد و فقط به صورت دیجیتالی قابلیت نقل و انقال دارد. بنابراین کلیه تصاویری که برای این ارز طراحی شده است واقعیت نداشته و الزاما فقط یک طرح می باشند.

جالب است بدانید BTC مشکل دوبار خرج کردن را نیز حل کرده است. در روش های سابق کاربر می توانست دارایی های دیجیتال را کپی و دوباره خرج کند. این مشکل توسط سیستم بیت کوین با رمز نگاری کردن هر واحد از آن به کلی برطرف گردیده است.

محدودیت واحد BTC

شاید جالب باشد بدانید که BTC بر خلاف پول های رایج نظیر دلار و یورو که بدون محدودیت چاپ می شوند و در اختیار دولت ها قرار می گیرند، محدود است. در پروتکل BTC این امر تعیین شده است که تعداد آن در کل 21 میلیون واحد باشد. این مساله بسیار پیچیده است و گویای آن می باشد که شما با پذیرش پروتکل BTC و اتصال به آن همه قوانین آن را می پذیرید و هر زمان که این 21 میلیون واحد استخراج شد، دیگر بیت کوینی جهت استخراج باقی نخواهد ماند. این مساله از لحاظ قوانین ریاضیات نیز به اثبات رسیده است.

BTC

بیشتر بدانید : شما می توانید جهت افتتاح حساب BTC به لینک مراجعه فرمایید.

تولید واحد های بیت کوین

واحدهای بیت کوین توسط سازمان متمرکز خاصی تولید و صادر نمی‌شوند. افرادی به نام استخراج‌ کننده یا به اصطلاح ماینر (miner) می‌توانند سخت افزارهای قدرتمند خود را برای حفظ امنیت شبکه بیت کوین به کار بگیرند. طی این فرایند بیت کوین تولید می‌شود و به عنوان پاداش به ماینرها تعلق می‌گیرد.

محدود بودن واحدهای بیت کوین موجب کمیابی، عدم تورم و ارزشمندی آن در طول زمان خواهد شد. به دلیل این ویژگی بیت کوین، افراد زیادی بیت کوین را به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش (مانند طلا) خریداری و نگهداری می‌کنند.

بیت کوین را به کیف پول اشتباه ارسال نکنید

هنگامی که یک تراکنش بیت کوین انجام شود، دیگر قابل برگشت نیست. در سیستم‌های سنتی می‌توان تراکنش‌ها را دستکاری کرد اما زمانی که یک تراکنش در بیت کوین ثبت شد، آن تراکنش برای تمام اعضای شبکه ارسال می‌شود و به عنوان ثبت شده قرار می‌گیرد. از این رو دیگر هیچ کس نمی‌تواند آن تراکنش را برگشت بزند.

ادامه جزییات در مورد بیت کوین را در قسمت های بعد بخوانید.

امتیاز 5/5 - از 9 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT