Hotjar چیست؟

Hotjar چیست و چگونه کار می کند؟

زمان مطالعه 10 دقیقه

به احتمال زیاد این جمله به گوش شما هم خورده است که آنچه برای کاربران شما بهترین است برای پیشرفت کسب و کار شما هم بهترین خواهد بود.

اما آیا اطلاعات و بینش لازم برای ساخت و ایجاد محصولاتی را دارید که کاربران شما آن را دوست داشته باشند؟ ممکن است در مسیر پیشرفت کسب و کار خود با ارقام مهمی در زمینه میانگین انحراف، ترافیک صفحه، نرخ رشد محصول یا ابزار تجزیه و تحلیل وب را در اختیار داشته باشید.

خرید با ویزا کارت

اما آیا می دانید چرا کاربران شما رفتار خاصی دارند؟ به طور خاص در کدام زمینه از محصول شما، با مشکلاتی مواجه هستند که باعث ایجاد تجربه ای ناخوشایند می شود؟ Hotjar به شما کمک می کند به این سؤالات پاسخ دهید. برای آشنایی با این پلتفرم در ادامه همراه ما باشید.

Hotjar چیست؟

Hotjar یک ابزار بررسی تجربه محصول است که تجزیه و تحلیل رفتار و داده‌ های مربوط به بازخورد مشتریان را در اختیار شما قرار می ‌دهد تا به شما کمک کند از طریق ابزارهایی مانند Heatmaps، Session Recordings، Surveys بتوانید مشتریان خود را درک کنید.

Hotjar مکمل داده ها و بینش هایی است که از محصولات سنتی و ابزارهای تجزیه و تحلیل وب مانند Google Analytics یا Mixpanel به دست می آورید. این پلتفرم یک سرویس پیشرو در صنعت است که استفاده از آن بسیار آسان می باشد و بینش تجربه محصول، تجزیه و تحلیل رفتار کاربر و بازخورد مشتری را به شمار ارائه می دهد تا به شما کمک کند بین آنچه در سایت شما اتفاق می ‌افتد و چرایی آن، ارتباط برقرار کنید. بینشی که Hotjar از تجربه محصول به شما ارائه می کند، کمک می‌ کند بتوانید UX محصول خود را بهبود ببخشید و محصولاتی بسازید که مشتریانتان را خوشحال می‌ کنند.

4 دلیل برای استفاده از Hotjar برای وب سایت خود

اگر صاحب یا مدیر وب‌ سایتی هستید که سعی در بهبود آن دارید، به احتمال زیاد Hotjar به کمک شما خواهد آمد؛ کاربردهای این پلتفرم عبارت اند از :

  • داده های واضح و بصری در مورد آنچه در سایت شما اتفاق می افتد به شما می دهد
  • به شما کمک می کند تا در مورد چرایی رفتار مردم، اطلاعاتی کسب کنید
  • موارد فوق را به سرعت و به سادگی در اختیار شما قرار می دهد
  • استفاده از این پلتفرم بسیار آسان است

Hotjar تمام موارد بالا را در اختیار شما فرار می دهد. حالا بیایید هر یک از این چهار حوزه را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:

1. Hotjar یک راه بصری و مستقیم برای درک و همدلی با کاربران است

اگر شما یک فروشگاه آنلاین را مدیریت می کنید، یا بخشی از یک تیم محصول دیجیتالی هستید، احتمالاً در حال حاضر از برخی ابزارهای سنتی تجزیه و تحلیل مانند Google Analytics یا Mixpanel استفاده می کنید تا تصویر بزرگی از اکوسیستم وب سایت و طراحی محصول را به شما نشان دهد.

به همین ترتیب، اگر شما صاحب یک تجارت الکترونیک یا بازاریاب محصول هستید، احتمالاً از همان ابزارها برای مشاهده داده های ترافیکی استفاده می کنید.

هیچ محدودیتی برای مقدار داده ای که می توانید در اختیار داشته باشید و پیگیری کنید وجود ندارد. اما آیا تا به حال به این اعداد نگاه کرده اید و فکر کرده اید که چرا کاربران شما اینگونه رفتار می کنند؟ آن‌ها در واقع در وب سایت شما چه می کنند؟ و در مورد تجربه ای که به آن‌ها ارائه می دهید چه می گویند؟

استفاده از روش های تجزیه و تحلیل سنتی برای دریافت پاسخ این سوال ها، مانند بررسی عملکرد وب سایت شما از 50000 متری است. با استفاده از این روش ها تنها می توانید محدوده جزئی از رفتار کاربران خود را مشاهده نمایید.

استفاده از Hotjar سبب می شود بتوانید ارتباط نزدیکی با کاربران وب سایت خود برقرار کنید و درواقع می توانید بینید که آن‌ها در وب سایت شما چه می کنند.

این پلتفرم به شما امکان می دهد بتوانید وب سایت خود را از دید آن‌ها تجربه کنید. Hotjar برای این کار نقشه های حرارتی را به شما ارائه می دهد، نقشه ‌های حرارتی مجموعه‌ ای از رفتار کاربر را در صفحات جداگانه به شما نشان می‌ دهند و گویای این هستند که کاربران شما کجا کلیک می ‌کنند و اسکرول می‌ کنند؟ به چه چیزی علاقه دارند؟ آیا آن‌ها مهمترین عناصر صفحه را می بینند و با آن‌ها تعامل دارند؟حرکات ثبت شده کاربران، به شما این امکان را می ‌دهند که حرکات کاربران را در حین کار با وب سایت خود تماشا کنید، بنابراین می ‌توانید ببینید که تک تک کاربران در کدام قسمت پلتفرم شما گیر می‌ کنند، عصبانی می ‌شوند و در نهایت صفحه شما را رها می ‌کنند.

Hotjar چیست

Hotjar چیست

جف برانسون در این رابطه می گوید ” در اختیار داشتن اعداد و ارقام در مورد عملکرد مشتریان و نحوه تعامل آن‌ها با وب سایت شما ممکن است همیشه کافی نباشد؛ در اینجا یک بینش بصری که نشان می دهد “چرا” خریداران به شیوه های خاصی رفتار می کنند و ثبت رفتار آن‌ها در هنگام استفاده از پلتفرم، بسیار مفید خواهد بود.”

2. Hotjar به شما کمک می کند تا بازخوردهایی را جمع آوری کنید که رفتار کاربران شما را توضیح می دهد

Hotjar چیست

Hotjar چیست

فرض کنید از Heatmaps و Recordings برای بررسی رفتار کاربران استفاده می کنید و الگوهای تکرارشونده ای در وب سایت خود مشاهده می کنید که به نظر می رسد کاربران شما ناامید شده اند. آن‌ها ممکن است در حال حرکت به سمت بالا و پایین باشند و در اطراف کلیک کنند، مطمئن نیستند که چه کاری باید انجام دهند. بنابراین ممکن است بدون دانستن علت واقعی این موضوع، اقدام به تغییر برخی المان های محصول خود شوید.

کار اشتباهی است که بدون تأیید فرضیات خود در مورد آنچه در حال وقوع است، پیش بروید و تغییرات بزرگی در تجربه دیجیتالی آن‌ها ایجاد کنید. چرا در عوض از آن‌ها نپرسید که چه بازخوردی از تجربه خود دارند؟

Hotjar چیست

Hotjar چیست

قابلیت های Hotjar به شما کمک می کنند تا بتوانید دید و بازخورد دقیقی از تجربه کاربر داشته باشید. باید بدانید که دریافت بینش بصری در مورد تجربه کاربر و محصول (PX) بسیار مهم است.

Hotjar به شما این امکان را می دهد مشاهده کنید که بازدیدکنندگان شما چه می ‌بینند و چه می ‌کنند و از همه مهم‌تر بررسی کنید محرک‌ هایی که افراد را به سایت شما هدایت می ‌کنند، موانعی که آن‌ها را متوقف می ‌کنند و ویژگی هایی که آن‌ها را متقاعد می ‌کنند تا کاری انجام دهند، توسط کدام بخش ها از وب سایت شما صورت می گیرد.

Hotjar راه های مختلفی را برای انجام این کار در اختیار شما قرار می دهد :

نظرسنجی ‌های روی صفحه، پنجره‌ های بازشوی کوچکی هستند که به شما امکان می ‌دهند در لحظه یک سوال سریع از کاربران خود بپرسید.

آیا می خواهید بدانید که چرا کاربران شما در تعامل با وب سایت با مشکل مواجه شده اند ؟ کافی است این سوال را برای افرادی که در وب سایت شما مشکلی دارند و یا نمی دانند باید چه کار کنند مطرح کنید تا بتوانید با دانستن مشکل، اقدام به رفع آن نمایید.

تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی کاربران شما از یک صفحه خارج می شوند چه چیزی در سرشان می گذرد؟ برای این کار می توانید در حین خروج کاربر سوالی را مطرح کنید و قصد خروج آن‌ها را جویا شوید.

همچنین در صورتی که مشاهده می کنید کاربرانی به صورت مکرر بر روی نقطه ای کلیک می کنند، می توانید یک نظرسنجی انجام دهید و از مردم بپرسید که به دنبال چه هستند.

Hotjar چیست

Hotjar چیست

بخش بازخورد، یک ویجت قابل ارتقا در کنار صفحه وب شما است که به کاربران امکان می دهد بازخوردهای مختلف خود را در مورد شما صفحه به اشتراک بگذارند.

با استفاده از Hotjar می توانید دریابید که چه نقاطی در محصول شما از نظر کاربر برجسته هستند و بازخورد دقیقی را از کاربران خود دریافت کنید. برای مثال شاید آن‌ها قصد دارند پیشنهاداتی در مورد قیمت گذاری های محصولات شما ارائه دهند، بنابراین بهتر است فضایی را برای این کار در نظر بگیرید.

جمع آوری بازخوردهای مداوم بهترین راه شما برای ایجاد تجربیات مشتری محور و کاربر محور در وب سایت و محصولات شما است.

شما هرگز نمی دانید که کدام نکته طلایی و یا فرصت رشد ممکن است جلوی راه شما قرار بگیرد. بنابراین این پلتفرم به شما کمک می کند بتوانید به صورت دائمی ایده های مختلف را در وب سایت خود به کار بگیرید تا بهترین آن‌ها را دریافت کنید.

Hotjar چیست

Hotjar چیست

نظرسنجی ها این امکان را می دهند که کاربران پس از بازدید از سایت شما و کسب تجربه در آن، بازخورد خود را ارائه کنند.

اگرچه نظرسنجی ها و بازخوردهایی که در لحظه ورود کاربران به وب سایت دریافت می کنید، می توانند مفید باشند، اما Hotjar این امکان را به شما می دهد تا بتوانید نظر سنجی ها را به صورت نا همزمان ارائه دهید تا پاسخ دهندگان در هر زمانی که علاقه داشتند به آن‌ها پاسخ دهند.

همچنین شما می توانید تحقیقات خود را به صورت عمیق تر پیش ببرید و در مورد انگیزه ها، انتظارات و نتایج تجربیات آن‌ها بپرسید.

Hotjar چیست

Hotjar چیست

به عنوان مثال، اگر در تجارت الکترونیک هستید، پس از خرید مشتریان می ‌توانید یک نظرسنجی در ایمیل آن‌ها ارائه کنید و از بپرسید که تجربه ‌شان را چگونه ارزیابی می ‌کنند و چه چیزی می تواند در این فرآیند بهبود پیدا کند.

3. Hotjar بینش سریع تجربه محصول را بدون نیاز به آموزش نحوه استفاده آن در اختیار شما قرار می دهد

Hotjar چیست

Hotjar چیست

پیچیدگی برخی از ابزارهای تحلیلی می‌ تواند مانع از درک رفتار کاربران توسط شرکت ها شود، درواقع اغلب پلتفرم ها نیازمند آموزش نحوه کار هستند و معمولاً بینش های ساده ای ارائه نمی دهند، علاوه بر این، ممکن است برای استفاده از پلتفرم نیاز به پرداخت هزینه و یا ارائه اطلاعات باشید. اما پلتفرم Hotjar نیازی به طی کردن مراحل آموزشی برای استفاده ندارد و می توانید به راحتی وارد آن شوید و از آن استفاده کنید.

راه اندازی و استفاده از Hotjar تنها نیازمند دریافت یک کد رهگیری در وب سایت است و هیچ فشاری بر منابع توسعه شما وارد نمی‌ کند.

همچنین، Hotjar از Google Tag Manager پشتیبانی می کند و می تواند بر روی صدها پلتفرم دیگر نصب شود. به عنوان مثال، افزودن Hotjar به فروشگاه Shopify سریع و بدون دردسر است و راه‌ های متعددی برای افزایش بهره وری در فروش را به شما ارائه می ‌دهد. استفاده از این پلتفرم بر روی سایت وردپرسی نیز به همین صورت است.

برای تفسیر داده های Hotjar نیازی به دکترا در علم خاصی داده ندارید و مدیران محصول، طراحان محصول، محققان UX، بازاریابان محصول و تجارت الکترونیک… می توانند به راحتی داده ها را تحلیل کنند.

Hotjar چیست

Hotjar چیست

نکته حرفه ای: در نظر بگیرید اگر کل سازمان شما رفتار کاربر را بررسی کند و بازخورد مشتری را بدانند، تأثیر مثبتی بر UX و رضایت مشتری خواهد داشت. اگر می خواهید مشتری و کاربر را در اولویت قرار دهید، باید همه اعضای تیمتان کاربران را بهتر درک کنند و Hotjar دقیقاً به شما کمک می ‌کند این کار را انجام دهید.

4. استفاده از Hotjar بسیار آسان و مقرون به صرفه است

Hotjar چیست

Hotjar چیست

چه یک استارت‌ آپ کوچک داشته باشید و یا یک بیزنس بزرگ را هدایت کنید با استفاده از UX عالی، حتی با بودجه‌ ای کم، می توانید تبدیل به شرکتی شوید که کاربران را به محصولات خود جذب می کند. Hotjar برای این کار، چهار ابزار قدرتمند بررسی تجربه محصول را در یک ابزار ترکیب می کند.

برای تهیه نقشه های حرارتی، ضبط عملکرد کاربران و ابزارهای بازخورد، نیازی به پلتفرم های مجزا ندارید و می توانید تنها با استفاده از Hotjar این عملکردها را انجام دهید و بلافاصله به همه آن‌ها دسترسی خواهید داشت. استفاده از Hotjar Basic برای همه رایگان است و همچنین قابلیت های پولی این برنامه نیز از قیمت مناسبی برخوردار هستند. .

چگونه از Hotjar برای درک و بهبود تجربه محصول خود استفاده کنیم؟

هنگامی که صحبت از استفاده از Hotjar در وب سایت می شود، تست های کاربرد پذیری و تجربه کاربری مختلفی وجود دارد که می توانید با استفاده از این پلتفرم انجام دهید و نقاطی که نیازمند بهبود هستند را شناسایی کنید.

در این مقاله، موارد اصلی استفاده از Hotjar در مورد تجسم رفتار کاربر و دریافت بازخورد را بررسی کردیم، اما کارهایی که پس از استفاده از Hotjar باید انجام دهید، ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • ضربه ها و کلیک های کاربر در تجربه محصول را در قبل و بعد از استفاده از Hotjar با یکدیگر مقایسه کنید.
  • محتوای نادیده گرفته شده را حذف کنید یا آن را بهبود بخشید.
  • بازخوردهای کاربران را در نظر بگیرید و تغییرات لازم را بر اساس آن‌ها در صفحه خود اعمال کنید.
  • ببینید کدام نوع تصویر بهتر عمل می کند.
  • بدانید که آیا CTA های شما توجه کاربر را به خود جلب می کند یا خیر.
  • از مشتریان بپرسید که چه عاملی سبب نا رضایتی آن‌ها در تجربه کاربری می شود.
  • نظرات و بازخوردهای رایج را به سؤالات متداول تبدیل کنید.
  • شما می توانید بر اساس اطلاعات به دست آمده مدارکی را به کارفرمای خود ارائه دهید مبنی بر این که چه قابلیت هایی کار می کنند و کدام قابلیت ها عملکرد خوبی را ارائه نمی دهند.
  • باورهای غلط خود یا کارفرمای خود را به چالش بکشید.
  • برای ایجاد تجربه کاربری بهتر، تغییرات بصری لازم را اعمال کنید.
  • طرح بندی محصول را بر اساس نظرات بازدیدکنندگان بازسازی کنید.
  • بیاموزید که چه ویژگی‌ ها یا عناصری را در صفحه برجسته و یا حذف کنید.
  • عناصری که باید حذف کنید را کشف کنید.
  • قبل از اینکه بازدیدکنندگان صفحه را ترک کنند مستقیماً با آن‌ها صحبت کنید.
  • با شناسایی فرصت ‌های بزرگ، مراحل انجام کار را اولویت ‌بندی کنید.
  • فرصت هایی را برای ایجاد ویژگی های جدید در محصول خود شناسایی کنید.
  • قبل از ایجاد ویژگی های جدید، فرضیه های خود را در رابطه با آن‌ها تأیید کنید.
  • ایده های جدید تست A/B ایجاد کنید.
  • نظرات ارزشمند مشتریان را جمع آوری کنید.
  • UX و PX خود را در وضوح های مختلف صفحه بهبود دهید.

راه‌های زیادی برای استفاده کاربردی از Hotjar وجود دارد که می توانید از آن برای درک بهتر تجربیات کاربران و دریافت بازخورد آن‌ها استفاده کنید، امروزه بیش از 900000 سازمان از Hotjar استفاده می ‌کنند و شما نیز می توانید از قابلیت ها و امکانات ویژه این پلتفرم برای بهبود رابط کاربری وب سایت خود استفاده کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT