Open Interest (سود باز)

Open Interest (سود باز) چیست

به حجم کلی از تعداد قراردادهای باز برای یک بازار یا ارز خاص Open Interest (سود باز) گفته می‌شود. اپن اینترست در یک قرارداد مشتقه به میزان حجم باز در معامله گفته می‌شود و نشان‌دهنده حجم قراردادها از معاملات افتتاح‌شده بازار منهای قراردادهای بسته یا تسویه شده است.

Open Interest (سود باز)

معامله‌گران با استفاده از معیارهای حجمی و سود باز می‌توانند فرصت‌های معاملاتی را شناسایی کنند و امکان ورود و خروج راحت‌تر به بازار با بهترین قیمت را داشته باشند. سرعت پیشرفت در معاملات ارزهای دیجیتال در فضای مشتقات کاملاً مشهود است.

قراردادهای مشتقه مبتنی بر دارایی‌های دیجیتال در مدتی بسیار کوتاه توانست جذابیت زیادی را میان افراد پیدا کند و مزایای زیادی را برای بازار ارزهای دیجیتال و صنعت بلاک چین به همراه داشته باشد. بحران نقدینگی به‌وجودآمده در چند سال گذشته این امکان را برای بازیکنان بزرگ‌تر یا همان نهنگ‌ها فراهم کرده است تا بتوانند با قدرت خرید یا فروش گسترده خود قیمت را دست‌کاری کنند.

Open Interest (سود باز)

Open Interest (سود باز)

با به وجود آمدن مبادلات مشتقات در سراسر جهان این مشکل در حال تبدیل‌شدن به مسئله‌ای حل‌نشدنی است. به‌طورکلی اکوسیستم مشتقات، در حال رشد و تسهیل شرایط بازی است و به تریدرها این اجازه را می‌دهد که از سرمایه بیشتر استفاده کنند و سودهای مستمر به دست آورند.

بازار مشتقات انواع مختلفی دارد؛ هرچند که اساس کار همه آن‌ها به این صورت است که معامله‌گران می‌توانند درباره نحوه عملکرد آینده بازار با یکدیگر شرط‌بندی کنند این کار به روش‌های مشخص و با رقابت زیاد انجام می‌شود. اینکه کدام روند به معامله‌گران برتری می‌دهد و کدام یک به نابودی کامل آن‌ها منجر می‌شود، مسئله مهمی است که تشخیص آن نیازمند دقت و تخصص است.

Open Interest به چه معناست

سود باز را می‌توان حجم کلی از تعداد قراردادهای مشتقه باز یا قراردادهای معوق برای یک بازار یا یک ارز دیجیتال خاص تعریف کرد. برای محاسبه این سود تمامی پوزیشن‌های باز خرید و فروش از پوزیشن‌های بسته‌شده کسر می‌شود. با وجود اینکه حجم کل معاملات شامل تمامی معاملات بوده و اپن اینترست تنها شامل پوزیشن‌های باز است، می‌توان تا حدودی این دو را به هم مرتبط دانست. همچنین سود باز با توجه به تعداد قراردادهای باز تغییر می‌کند.

تریدرهای بازار ارز دیجیتال همواره به‌دنبال اطلاعاتی هستند که سبب برتری آن‌ها در بازار شود. یکی از باارزش‌ترین اطلاعات برای آن‌ها دانستن کارهای سایر معامله‌گران است. اپن اینترست یکی از روش‌هایی است که تا حدودی چنین اطلاعاتی را در اختیار معامله‌گرها قرار می‌دهد.

سود باز نشان‌دهنده چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، هر معامله دو طرف دارد، خریدار و فروشنده. در صورتی که نوع قرارداد آتی یا آپشن باشد، به وجود یک فروشنده نیاز است و برای اینکه ارزشی وجود داشته باشد، باید شخصی باشد که آن ارزش را خریداری کند.

قراردادهای مشتقه به قراردادهایی گفته می‌شود که خریدار و فروشنده در آن توافقات مالی انجام می‌دهند و در بیشتر موارد خریدار می‌تواند دارایی را با قیمت مشخص پس از مدت‌زمان از پیش تعیین‌شده بفروشد و بالعکس.

Open Interest (سود باز)

Open Interest (سود باز)

با این حال، سرمایه‌گذارها همیشه می‌توانند برای دریافت درآمد ثابت، در اوراق قرضه مطمئنی که حداقل ریسک را دارند و بازدهی ثابتی دارند، سرمایه‌گذاری کنند. قراردادهای آپشن را نیز می‌توان همان

افزایش و کاهش اپن اینترست

سود باز، با خرید و فروش معامله‌گران در طول روز تغییر می‌کند و صعود یا نزولی‌بودن یک بازار را نشان می‌دهد. به‌طورکلی، افزایش اپن اینترست را می‌توان نشان‌دهنده قدرت در بازار دانست؛ زیرا مادامی که تعداد قراردادها در حال افزایش است، فعالیت و اشتیاق درباره حرکت دارایی اساسی نیز افزایش می‌یابد و بالعکس. اگر مسیر اپن اینترست نزولی باشد، روند بازار نیز نزولی است و این بدان معناست که معامله‌گران در حال بستن موقعیت‌های خود با سرعت بیشتر از آنچه دیگران باز می‌کنند، هستند.

استفاده از سود باز با سایر شاخص‌های فنی

Open interest یا همان سود باز را با OI نشان می‌دهند. با استفاده از این شاخص می‌توان درک کرد که روند بازار به چه صورت است؛ آیا بازار روند خاصی را طی می‌کند یا بین نقاط مختلف در حال رنج‌زدن است؟ با افزایش OI می‌توان متوجه شد که موقعیت‌های جدید در حال افزایش بوده و بازار سالم و فعال است، اما درصورت کاهش شاخص OI، تعداد موقعیت‌ها کاهش می‌یابد و بازار وارد یک مرحله محدود می‌شود.

منبع : investopedia

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT