ZCash چیست؟

ZCash چیست؟

زمان مطالعه 3 دقیقه

ZCash یک ارز دیجیتال با تاکید زیادی بر ناشناس بودن است. شبکه بلاکچین غیرمتمرکز از بسیاری جهات شبیه بیت کوین هست. ZCash با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار، به عنوان یک شبکه منبع باز، هیچ محدودیت دسترسی بر اساس جمعیت شناسی ندارد. با این حال، برخلاف بیت کوین، تمام تراکنش ها برای دستیابی به حداکثر حریم خصوصی و آزادی محافظت می شوند.

اگر به دنبال خرید یا فروش ZCash هستید، می توانید نحوه مبادله ZCash یا سایر ارزهای دیجیتال را با ناشناس بودن کامل در avalpardakht.com یاد بگیرید.

یک کوین خصوصی واقعی

بیت ‌کوین با فناوری نوآورانه بلاکچین و ویژگی ‌های امیدوار کننده‌ای که انقلابی بودن خود را ثابت کرد، دنیا را به دام انداخت. با این حال، به عنوان پادشاه قلمرو ارزهای دیجیتال، نباید فراموش کرد که بلاکچین کامل نیست. در ابتدا تصور می شد که بلاکچین بیت کوین کاملا خصوصی هست، از نظر محافظت از داده های کاربر از امنیت کمتری برخوردار است. با وجود ماهیت رمزنگاری، همه تراکنش ‌های روی بلاکچین کاملاً با شفافیت مطلق قابل ردیابی هستند. این تلاشی برای کاهش فعالیت های کلاهبرداری در شبکه بود. در این راستا، همانطور که قبلا دیده‌ایم، با استفاده از تاکتیک‌ های متعدد، دولت‌ ها، سازمان‌ ها و حتی افراد این توانایی را دارند که حریم خصوصی دیگران را نقض کنند. این استراتژی تبدیل به دستگاهی برای اقدامات قانونی علیه کاربران شد که در نهایت قابلیت تعویض را کاهش داد.

ZCash را وارد کنید. ZCash با حفظ بسیاری از ویژگی های ساختاری سودمند بیت کوین، بر پایه بلاکچین بیت کوین ساخته شده است. اما این بار حریم خصوصی را به یازده تبدیل کردند.

اثبات دانش صفر

به بیان ساده، تمام تراکنش های انجام شده در شبکه ZCash ابتدا رمزگذاری شده و سپس در زنجیره بلوکی ثبت می شود. با این حال، معاملات آنها برای مردم شفاف نیست. فقط کاربرانی که به آنها دسترسی داده شده است می توانند داده های تراکنش رمزگذاری شده را ببینند. و این فقط یک معامله خاص است و هیچ معامله دیگری وجود ندارد.

این حریم خصوصی به لطف فناوری رمزنگاری zk-SNARKs که مخفف دانش صفر از Proof است به دست می‌آید. اساساً، این فناوری به هر دو طرف اجازه می دهد تا بدون افشای آدرس پرداخت خود به یکدیگر، معامله را انجام دهند. و برای بستن قرارداد، این ابزار به بلاک چین ZCash اجازه می‌ دهد تا ردیابی آدرس‌ ها و میزان تراکنش‌ ها را برای کسی غیرممکن کند.

ZCash و سایر کوین های حفظ حریم خصوصی

بسیاری از کوین های حریم خصوصی دیگر مانند Monero از کلیدهای خصوصی برای هر طرف برای انجام معاملات استفاده می کنند. هر دو طرف یک آدرس عمومی دارند که هویت آنها بسیار شبیه یک آدرس IP است. با استفاده از کلید خصوصی، آنها به وجوه موجود در تراکنش ها دسترسی پیدا می کنند. اما نکته اینجاست که این آدرس ها بدون تغییر باقی می مانند و برای طرف مقابل در معامله آشکار می شوند.

پس از آن، فروشنده می تواند معاملات قبلی را با استفاده از آدرس عمومی خریدار پیگیری کند. علاوه بر این، فروشنده می تواند در آن مرحله به هر دلیلی پرداخت را رد کند. این روش تکیه بر کلیدهای خصوصی قطعا از نظر حفاظت از اطلاعات خصوصی موفق است. با این حال، ارائه آگاهی از آدرس های عمومی به فروشنده در واقع قابلیت تعویض را در دراز مدت کاهش می دهد.

به نظر می رسد Zcash از استراتژی کارآمد تر و ایمن تر برای دستیابی به حریم خصوصی مطلق استفاده می کند.

کوین Zcash (ZEC)

ZEC یک ارز دیجیتال قابل استخراج هست. مانند بیت کوین، مجموع عرضه 21 میلیون و تقریباً 12.8 میلیون ارز تاکنون استخراج شده است. 75 ثانیه طول می کشد تا یک بلوک جدید در شبکه ایجاد شود. از این نظر، ZCash حدود هشت برابر سریعتر از بیت کوین برای استخراج می باشد.

ZEC در حال حاضر هفتاد و سومین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار است و قیمتی در حدود 114 دلار دارد. در حال حاضر در لیست دارایی های Grayscale قرار دارد، اما الزامات و هزینه های سرمایه گذاری دشوار است.

برای محتوای آموزشی بیشتر، همیشه می توانید به وبلاگ اول پرداخت مراجعه کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT