بسته شدن درگاه و حساب های بانکی صرافی‌های رمزارزی

بسته شدن درگاه و حساب های بانکی صرافی‌های رمزارزی

این تصمیم بر اساس ماده ۴۲ قانون بانک مرکزی اتخاذ شده است که طبق آن «بانک مرکزی مکلف است موارد مظنون به پول‌شویی را به همراه اطلاعات مربوط، به مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش کرده و پس از تایید آن مرکز، نسبت به مسدودکردن حساب اشخاص مظنون به پولشویی و محدودسازی ارائه خدمات بانکی به آنها اقدام کند.». در ادامه به بررسی جزئیات بسته شدن درگاه و حساب های بانکی صرافی‌های رمزارزی می پردازیم.

بسته شدن درگاه و حساب های بانکی صرافی‌های رمزارزی

سوالی که دراین میان برای صرافی‌های رمزارزی پیش آمده این است که آیا این صرافی‌ها مضنون به پول‌شویی هستند چرا زودتر به آنها اطلاع‌رسانی نشده تا خود آنان اقداماتی در این زمینه انجام دهند. مهدی فاطمیان، رئیس انجمن فین‌تک در این خصوص به پیوست گفت: البته دیگر جلسه‌های چهارشنبه بانک مرکزی معروف شده است اما بهتر بود پیش از هر تصمیمی بانک مرکزی کسب‌وکارها را نیز در جریان می‌گذاشت چرا که احتمالا کسب‌و‌کارها راه‌حل خوبی می‌توانستند برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی پیش‌روی دولت پیشنهاد دهند.

او ادامه داد: در اصل در جلسه چهارشنبه شب بانک مرکزی مقرر شده بود تا به صورت موقت جلوی واریز به حساب گرفته شود اما وقتی این بخشنامه به بانک‌ها ابلاغ می‌شود، برخی از بانک‌ها به دلیل ضعف در زیرساخت‌های فنی امکان جداسازی واریز به حساب یا برداشت از حساب را ندارند و در نتیجه بخشنامه مسدودسازی را روی سامانه پل و به صورت کلی اعمال می‌کنند در این صورت برداشت و واریز به صورت کلی در حساب‌های صرافی‌های رمزارزی با مشکل مواجه می‌شود.

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون درگاه‌های پرداخت صرافی‌ها و فعال است و کاربران می‌توانند تراکنش انجام بدهند و خرید کنند گفت: مشکلی در درگاه‌ها شاپرکی صرافی‌ها نیست و کاربران می‌توانند تراکنش انجام دهند اما شاپرک نمی‌تواند با صرافی‌ها تسویه کند از سویی در برخی از بانک‌ها تسویه صرافی‌ها با کاربرانشان نیز با مشکل ایجاد شده است.

فاطمیان گفت: کسب‌و کارها شرایط اقتصادی و دغدغه‌های بانک مرکزی را می‌دانند، بهتر بود این دغدغه‌ها با کسب‌و‌کارها مطرح می‌شد تا امکان پیشنهاد راهکار از سمت کسب‌و‌کارها وجود داشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا صرافی‌ها یا پرداخت‌یارها مصوبه بانک مرکزی در خصوص مسدودی حساب را دیده‌اند یا خیر؟ گفت: این مصوبه برای بانک‌ها اعمال شده است و وقتی که حساب‌ها به تدریج مسدود و بسته شدند از آن مطلع شدیم.

مدیرعامل هیتوبیت، مدیرعامل تترلند، رئیس هیات مدیره یوبیتکس نیز در این خصوص به پیوست گفتند: بیشتر تصمیمات گرفته می‌شود و حتی اطلاع هم داده نمی‌شود و در نهایت آنها از اتفاق‌هایی که در شبکه می‌افتند متوجه تصمیمات می‌شوند. در این خصوص پیام مسدود شدن حساب‌هایشان در بانک‌های مختلف موجب شده تا آنان از این تصمیم بانک مرکزی مطلع شوند.

یکی از نگرانی صرافی‌ها در شرایط فعلی نحوه تعامل با کاربرانشان است. طبق نوشته‌های برخی از کاربران در شبکه اجتماعی برخی از کاربران صرافی‌های رمز ارزی اعلام کرده‌اند که آنها توانسته‌اند تراکنش بزنند و با صرافی‌هایشان تسویه کرده‌اند و برخی دیگر اعلام کرده‌اند موفق به انجام این کار نشده‌اند. مدیرعامل صرافی‌تترلند در این خصوص گفت: برخی از صرافی‌ها از حساب خودشان و تا سقف محدودی تسویه با کاربرانشان را انجام داده‌اند تا مشکلی برای کاربرانشان پیش نیاید اما اگر همچنان پولی به حسابشان واریز نشود آنها نیز نمی‌توانند تا همیشه این روند را ادامه دهند. طبق گفته رضا مسعودی‌فر مدیرعامل تترلند آخرین تسویه‌ای که شاپرک با صرافی‌ها انجام داده‌است چهارشنبه شب بوده و از آن زمان دیگر هیچ پولی وارد حساب صرافی‌ها نشده است.

او در مورد تصمیم بانک مرکزی گفت: صرافی‌های رمزارزی طی ۸ سال گذشته به صورت مرتب مالیات پرداخت کرده‌اند و حسابرسی شده‌اند اگر قرار بود آنها پول‌شویی انجام دهند که به صورت شفاف کاری انجام نمی‌دادند یا اینکه آنها نمی‌توانند به تنهایی در افزایش قیمت ارز موثر باشند.

او با اشاره به محدودیت تراکنش‌ها تا سقف ۲۵ میلیون تومان برای صرافی‌ها گفت: سال‌هاست که سقف ۲۵ میلیون تومان یعنی تقریبا ۳۵۰ دلار برای صرافی‌ها لحاظ شده است. در شرایط فعلی هر گاه بحران ارزی پیش می‌آید اولین گزینه‌ای که جلوی بانک مرکزی قرار می‌گیرد محدود کردن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارزی است که چند هفته پیش نیز چنین اتفاقی افتاد اما به سرعت مرتفع شد. اما بانک مرکزی توجه نمی‌کند به اینکه زمانیکه محدودیت ۲۵ میلیون تومانی را برای تراکنش‌های صرافی‌های رمزارزی در نظر گرفت نرخ دلار ۳۸ هزار تومان بود و ما الان در مورد دلار ۷۰ هزار تومان صحبت می‌کنیم هیچ‌گاه این تصمیم‌ها و این واکنش‌های بانک مرکزی موجب نشده که ۵۰۰ تومان نیز نرخ ارز کاهش پیدا کند.

مدیر عامل هیتوبیت، صالح خواجه دلویی نیز در این خصوص به پیوست گفت: برخی معتقدند صرافی‌ها و بستر پلتفرمی آنها که در آن افراد به صورت ۲۴ ساعته می‌توانندتتر معامله کنند، باعث افزایش تقاضا و در نهایت افزایش قیمت می‌شود، درصورتی که کانال‌های تلگرامی اثر بیشتری بر این موضوع دارند.

از نظر او تا زمانی که سفارش‌گذار و سفارش‌بردار با یکدیگر هماهنگ نشوند، وضعیت همین صورت است. درواقع مسئله صرفا تقاضا نیست، باید عرضه هم وجود داشته باشد زیرا عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می‌کند. محدودیت‌های ایجاد شده تقاضا را از بین نمی‌برد بلکه تقاضا به بازارهای دیگری مهاجرت می‌کند. اگر صرافی‌ها نتوانند به صورت شفاف معامله کنند این تقاضا وارد بازار زیرزمینی می‌شود که دیگر نظارتی روی آن وجود ندارد. در این شرایط ما جواب نیاز را نداده‌ایم بلکه آن را سرکوب کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه هم اکنون با در شرایطی که ایجاد شده ریال کاربران قابل تسویه نیست گفت: اگر کاربری رمزارزش را فروخته باشد و ریال بخواهد نمی‌تواند ریال را بگیرد. با این تصمیم اعتماد کاربر و کسب‌و‌کار از بین می‌رود.

رئیس کمیسیون رمز ارز نصر، عباس آشتیانی در خصوص عوامل این انسداد به پیوست گفت: این محدویت‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز اعمال می‌شود. این راه درستی نیست زیرا افزایش نرخ ارز دلایل دیگری مانند کسری بودجه، خلق نقدینگی بانک‌ها، تراز تجارت خارجی و نقدینگی موجود در جامعه دارد. در چنین لحظاتی فشار به بانک مرکزی آورده می‌شود درحالی که ریشه افزایش نرخ ارز الزاما اقدامات بانک مرکزی نبوده است. در این شرایط ابزار بانک مرکزی هم کنترل سرعت گردش پول و محدویت حوزه‌های فناورری نوین مالی است؛ این موضوع شبیه درمان موقت درد است.

به گفته او، چنین تصمیماتی تاثیری در قیمت ارز ندارد؛ ممکن است برخی از هیجانات بازار در بازه زمانی کوتاهی کنترل شود اما تاثیری در نرخ نهایی قیمت ارز ندارد. با روش‌های محدودسازی نیاز از بین نمی‌رود. یکی از موضوعات اساسی در این حوزه این است که قبل از به وجود آمدن بلاک‌چین و رمزارز هم افزیش نرخ ارز داشتیم پس رمزارز و بلاک‌چین عامل افزایش نرخ نیستند. در این شرایط انتظارات حاکمیت از بانک مرکزی است و بانک مرکزی به تنهایی عامل تغییرات متغیرات اقتصاد کلان نیست اما ابزار در دستش، ایجاد محدودیت است. او گفت که با محدودیت مردم سمت‌ مسیرهای جدید حفظ سرمایه می‌روند که ریسک بالاتری دارد.

در همین خصوص رئیس هیات مدیره یوبیتکس، عیسی کشاورز نیز با تاکید بر خودسرانه بودن این تصمیمات بانک مرکزی گفت: وقتی محدودیت تراکنش ۲۵ میلیون تومانی روی صرافی‌های رمزارزی صورت گرفته چه پول‌شویی قرار است اتفاق بیفتد. او ادامه داد: اگر واقعا کریپتو و رمزارز به ضرر کشور است پس چرا تمامی افرادی که در این فضا فعالیت می‌کنند از تحریم شدن می‌ترسند و تقریبا تمامی ما را تحریم می‌کنند؟ اگر این فعالیت ما به نفع کشور است پس چرا محدودیت اعمال می‌کنند.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT