تحلیل قیمت بیت کوین

تحلیل قیمت بیت کوین و بررسی چهار شاخص حرفه ای

زمان مطالعه 5 دقیقه

شاخص های کلیدی مشتقات نشان می دهد که تریدر ها همچنان در وضعیت صعودی باقی می مانند حتی در حالی که قیمت بیت کوین 19800 دلار را بدست نیاورد. در این مقاله به تحلیل قیمت بیت کوین و بررسی چهار شاخص حرفه ای آن خواهیم پرداخت. با اول پرداخت همراه باشید.

اکثر سرمایه گذاران دنبال کننده بیت کوین اخیرا در مورد تاثیر فزاینده بازار های آتی و بازار option بر قیمت بیت کوین چیزهایی شنیده اند. همین نکته را می توان در مورد نوسانات قیمت ناشی از لیوئید شدن دارایی ها در صرافی های OKEx و Houbi نیز ذکر کرد.

با توجه به اینکه بازار مشتقات در حال حاضرنقش بسیار بیشتری در نوسانات قیمت بیت کوین دارد، بررسی برخی از معیار های اصلی که تریدرهای حرفه ای برای سنجش فعالیت در بازار استفاده می کنند، به طور فزاینده ای ضروری است.

Futures premium

معیار Futures premium که معادل فارسی آن حق بیمه آتی گفته می شود، میزان گران شدن قراردادهای آتی بلند مدت را در بازار های آتی اندازه گیری می کند. می توان این معیار را به عنوان بازتابی نسبی از خوش بینی سرمایه گذاران در نظر گرفت.

می توان این معیار را را بازتابی نسبی از خوشبینی سرمایه گذار و معاملات آتی مشخصی از نظر زمانی دانست که با premium اندکی نسبت به صرافی های رایج معامله می شوند

معاملات آتی دو ماهه در بازار های سالم با premium ای در بازه 0.8 تا 2.3 درصد معامله شوند و هر عددی بالاتر از این محدوده بیانگر خوش بینی شدید است. در همین حال، کم بودن premium نشان دهنده روندی نزولی است.

تحلیل قیمت بیت کوین

تحلیل قیمت بیت کوین

تحلیل قیمت بیت کوین (منبع: Digital Assets Data)

هفته گذشته مانند یک ترن هوایی بود و شاخص در 24 نوامبر به 2 درصد رسید در حالی که قیمت بیت کوین به 19434 دلار رسیده بود.

اگرچه معیار premium در حال حاضر 1.1 درصد است اما آنچه مهمتر است این است که علی رغم افت 14 درصدی قیمت، این شاخص بالاتر از 0.8 درصد است. به طور کلی، سرمایه گذاران این سطح را صعودی می دانند و امروز این موضوع را می توانیم ببینیم که قیمت بیت کوین 19900 دلار را نیز لمس کرده است.

Perpetual futures funding rate

نرخ بودجه معادلات آتی دائمی معادل فارسی این معیار است.

قراردادهای دائمی که به آنها معاملات معکوس نیز گفته می شود، نرخ تعبیه شده ای دارند که هر هشت ساعت مشخص می شود. نرخ بودجه اطمینان می دهند که عدم تعادل برای ریسک ارز وجود ندارد. حتی اگر قرارداد های باز خریداران و فروشندگان در تمامی زمان ها با هم منطبق باشد، لوریج می تواند متغیر باشد.

زمانی که خریداران (متقاضیان بازار) به دنبال لوریج -اهرم- بیشتر هستند. نرخ بودجه (funding rate) مثبت می شود. بنابراین خریداران هستند که هزینه بیشتری را متقبل می شوند. این مساله به ویژه در بازه های زمانی گاوی، زمانی که معمولا تقاضای بیشتری برای خرید وجود دارد، بیشتر صدق می کند.

نرخ پایداری (sustainable rate) بالای دو درصد در هفته به معنی یک خوش بینی شدید است. این سطح در هنگام تجمع بازار قابل قبول است اما اگر قیمت بیت کوین به صورت sideways یا یک روند نزولی باشد، مشکل ساز می شود.

در شرایطی از این دست، اهرم زیاد از سوی خریداران بیت کوین احتمال نقد شدن قرار داد های بزرگ را در هنگام کاهش ناگهانی قیمت نشان می دهد.

تحلیل قیمت بیت کوین

تحلیل قیمت بیت کوین

تحلیل قیمت بیت کوین (منبع : Digital Assets Data)

توجه داشته باشید که چگونه علی رغم بازار گاوی اخیر، میزان funding rate موفق شده است زیر 2 درصد باقی بماند. این داده ها نشان می دهد که اگر چه تریدر ها احساس خوشبینی نسبت به وضعیت بیت کوین دارند، خریداران خیلی استقبال نکرده اند. به همین ترتیب، در طی افت قیمت 1400 دلاری در 26 نوامبر، این شاخص سطح خنثی خود را حفظ کرده است.

Options skew

بر خلاف قرارداد های آتی، قرار داد های آپشن به دو بخش تقسیم می شوند. آپشن buy یا همان خرید – call option- به خریداران این اجازه را می دهد بیت کوین را با قیمت ثابت در تاریخ مقرر بخرند. در طرف دیگر فروشندگان هستند که موظف فروش بیت کوین خواهند بود. (put option)

شیب دلتا 25 درصد ( delta skew) به صورت نظیر به نظیر آپشن های خرید و فروش را مقایسه می کند. اگر حفظ روند قیمت صعوی با آپشن buy هزینه بر باشد، شاخص skew به سمت محدوده منفی متمایل می شود. نقطه مقابل (skew مثبت) زمانی رخ میدهد که سرمایه گذاران در وضعیت نزولی قرار گرفته باشند که سبب می شود آپشن فروش در premium ترید شود.

همچنین بخوانید |  استخراج طلا نیاز به 20 برابر انرژی بیشتر نسبت به استخراج بیت کوین دارد!

نوسانات بین -%15 (کمی صعودی) تا +%15 (کمی نزولی) معمول است. این بسیار متداول است که دراکثرمواقع بازار ثابت و یا نزدیک صفر باقی بماند.

بنابراین، تریدرها باید شرایط حداکثری را تحت نظر قرار دهند، زیرا ممکن است این موضوع که market maker ها تمایلی به ریسک در سمت دیگر را ندارند، بازگو کند.

تحلیل قیمت بیت کوین

تحلیل قیمت بیت کوین

شیب دلتا 25 درصد برای معاملات آپشن سه ماهه بیت کوین (منبع:skew.com)

نمودار فوق نشان می دهد که از 5 نوامبر، تریدر های آپشن تمایلی به پوزیشن هایی ندارند که آنها را در نقطه مقابل روند صعودی قرار می دهد. بنابراین، تریدرها اسین وضعیت را بسیار صعودی ارزیابی می کنند.

Option put-call ratio

با اندازه گیری میزان فعالیت هایی که تریدرها در آپشن های خرید یا فروش دارند، می توانند احساسات کلی بازار را ارزیابی کنند. به طور کلی آپشن های خرید (call) نشان دهنده بازار صعودی و آپشن های فروش (put) نشان دهنده بازار خرسی هستند.

▫️ نرخ فروش به خرید 0.7 نشان می دهد که اختیار فروش معاملات باز سبب تاخیر فروش ها تا 30% می شود که این مورد یک نشانه گاوی است.

▫ نسبت 1.20 نشان می دهد که آپشن خرید 20 درصد بیشتر ترجیح داده می شود که می تواند نشان از یک بازار نزولی باشد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این شاخص کل بازار آپشن بیت کوین را شامل می شود و همین طور تمامی ماه های سال را.

تحلیل قیمت بیت کوین

تحلیل قیمت بیت کوین

نسبت put-to-call برای بیت کوین (منبع : Skew.com)

در شرایطی مانند وضعیت کنونی ، طبیعیست که سرمایه گذاران به دنبال محافظت از سمت منفی باشند چرا که بیت کوین از 19 هزار دلار فراتر می رود حتی اگر نسبت خرید به فروش بسیار کمتر از متوسط شش ماهه 0.90 باشد. سطح فعلی 0.64 را نشان می دهد که از نظر تریدرهای حرفه جایی برای بدبینی وجود ندارد.

با بازگشت دوباره قیمت به بالای 19500 دلار، تقریبا هر سرمایه گذاری می خواهد بداند که آیا بیت کوین قدرت کافی برای شکستن بالاترین قیمت خود را در این هفته دارد؟ از منظر معاملات مشتقات، هیچ چیز جلو بیت کوین را نخواهد گرفت!

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT