سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس و نکاتی که باید دانست

زمان مطالعه 4 دقیقه

اگر در اردیبهشت 99 این مقاله را مطالعه می کنید، حتما یکی از اطرافیان شما، پیشنهاد سرمایه گذاری در بورس را به شما کرده است. این روزها که به نقل از بعضی افراد، بورس ایران سود خوبی می دهد، بسیاری از افراد تصمیم به سرمایه گذاری حتی با مبلغ اندک گرفته اند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تا کنون هیچ فعالیت اقتصادی از این نوع نداشته اید، نگران نباشید. ما در این مقاله سعی می کنیم اصول آنچه شما برای ورود به بورس نیاز دارید، بازگو کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که “برای ورود به بورس چه کارهایی بایستی انجام داد؟” با اول پرداخت همراه باشید.

قبل از اینکه مراحل ورود و سرمایه گذاری در بورس را برشماریم بیایید تعریفی از بورس ارائه دهیم:

بورس به بازاری گفته می شود که در آن یک دارایی خاص بین خریدار و فروشنده معامله می شود. بر اساس نوع دارایی مورد معامله، بورس های متفاوتی وجود دارد:

  • بورس کالا : در بورس کالا مواد خام و اولیه مانند گندم و ذرت معامله می شود.
  • بورس ارز : در بورس ارز همانطور ک از نامش پیداست، ارز های مختلف مبادله می شوند. این نوع بورس در ایران غیر فعال است.
  • بورس اوراق بهادار : در این بازار، سهام شرکت ها و اوراق مشارکت خرید و فروش می شود.

در بورس ایران شما می توانید سهام شرکت ها و کارخانجات مختلف را خریداری کنید و از رشد سهام این شرکت ها سود بدست آورید. البته یکی از پر سود ترین بخش های سرمایه گذاری در بورس خرید سهام عرضه اولیه می باشد. به سهام شرکت هایی که برای اولین باردر بورس عرضه می شوند، سهام عرضه اولیه گفته می شود. گاهی این سهام قیمت بالایی ندارد. اگر شما از روند فعالیت های شرکت آگاهی داشته باشید و آینده درخشانی برای آن پیش بینی می کنید، می توانید با خرید سهام عرضه اولیه سود زیادی بکنید.

سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس

شما می توانید هر نوع سهام یا اوراقی را در بورس خریدار کنید اما قبل از آن باید مراحلی را انجام دهید:

قدم اول : دریافت کد سجام

سجام مخفف عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است. این سامانه محصول سازمان بورس و اوراق بهادار است و تمامی کسانی که قصد فعالیت در بورس ایران را داشته باشند، باید کد سجام دریافت کرده باشند. کد سجام یا همان کد معاملاتی را می توانید از سامانه سجام دریافت کنید. توجه داشته باشید که دریافت این کد الزامی است، چرا که در مراحل بعدی باید آن را در اختیار کارگزاری قرار دهید. البته برخی کارگزاری ها مانند کارگزاری آگاه مراحل دریافت کد سجام را نیز در سایت خود قرار داده اند.

قدم دوم : ثبت نام در کارگزاری

همانطور که گفتیم، کارگزاری یک واسطه میان بازار و سرمایه گذار است. کارگزاری های متفاوتی در ایران فعال هستند. کارگزاری هایی که دارای رتبه الف هستند، وضعیت بهتری دارند. از معروف ترین کارگزاری ها می توان به آگاه و مفید اشاره کرد. شما می توانید در یکی از کارگزاری ها به انتخاب خود ثبت نام کنید. اگر چه راهنمای ثبت نام در تمامی کارگزاری ها در سایت قرار داده شده است اما محیط سایت کارگزاری ها فارسی بوده و ثبت نام سخت نیست. توصیه می کنیم قبل از ثبت نام در یک کارگزاری تحقیق کنید. اگر چه تمامی این کارگزاری ها دارای مجوز هستند اما برخی از آنها سیستم پاسخگویی خوبی ندارند.البته این نکته را نیز ذکر کنیم که امکان تغییر کارگزاری وجود دارد اما ممکن است مراحل آن طولانی باشد.

قدم سوم : مراجعه به دفاتر پیشخوان

انجام این مرحله به صورت حضوری انجام می شود. شما باید برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید تا هویت شما تایید شود. پس از انجام احراز هویت شما می توانید در بورس خرید و فروش خود را انجام دهید. توجه داشته باشید که این روزها، دفاتر پیشخوان به شدت شلوغ هستند. حتما اول وقت به دفاتر مراجعه کنید تا این فرایند سریعتر انجام شود.

قدم چهارم : آموزش های لازم

اگر مراحل گفته شده را به درستی طی کرده باشید، اکنون می توانید به خرید و فروش سهام مشغول شوید اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر خرید و فروشی منجر به سود و افزایش سرمایه نمی شود. توصیه می کنیم قبل از انجام اولین سرمایه گذاری حتما اطلاعات لازم را حداقل در خصوص اصطلاحات بورسی بدست آورد و حرفه ای ترید کنید.

سوالات متداول

کد بورسی خود را فراموش کرده ام، چه گونه آنرای بازیابی کنم؟

می توانید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید و کد بورسی خود را استعلام کنید. اما اگر مشتری کارگزاری آگاه هستید و یا میخواهید از این پس به آگاه بپیوندید از سامانه این کارگزاری استفاده کنید. راه حل دوم سریعتر از مراجعه به دفاتر پیشخوان است.

هزینه دریافت کد بورسی چه قدر است؟

اگر به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید بایستی حدود 8000 تومان پرداخت کنید. برخی دفاتر هزینه بیشتری برای کپی و پرینت مدارک دریافت می کنند. البته دریافت کد بورسی از طریق برخی کارگزاری ها رایگان است.

هر فرد چند کد بورسی می تواند داشته باشد؟

هر فرد فقط و فقط یک کد بورسی می تواند داشته باشد.

ساختار کد بورسی چگونه است؟

کد بورسی شامل سه حرف ابتدایی نام خانوادگی و کدی بعد از آن است. مانند “مظف05896” . البته اخیرا برخی کد های بورسی بدون حروف نام خانوادگی صادر می شوند.

کدام کارگزاری بهتر است؟

اگرچه کارگزاری آگاه از بقیه معروف تر هستند اما این موضوع بدان معنا نیست که کارگزاری های کوچک تر خدمات خوبی را ارائه نمی دهند. توصیه می کنیم قبل از انتخاب کارگزاری نظرات کاربران را در سطح اینترنت مطالعه کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT