ارز فیات

ارز فیات چیست؟ تعریف پلاس نحوه عملکرد فیات مانی

زمان مطالعه 2 دقیقه

ارز فیات هر نوع ارز اصلی است که دولت صادر می کند و حمایت می کند. یک پول ملی که دولت منتشر می کند یا ارزهایی که بانک های تجاری منتشر می کنند به عنوان پول واقعی واجد شرایط هستند.

ارز فیات چیست؟

ارز فیات یا پول فیات، هر نوع ارزی است که صادرکننده از آن حمایت می‌کند، برخلاف ارزی که یک کالای فیزیکی – مانند طلا یا نقره – پشتیبان آن است. رایج‌ترین شکل پول فیات، ارزی است که یک نهاد دولتی صادر، حمایت و تنظیم می‌کند. در این راستا، اسکناس های دلار ایالات متحده، یورو، پوند انگلیس و سایر ارزهای خارجی پول های واقعی هستند.

نوع دیگر ارز، پول کالایی یا پول نماینده است، مانند استاندارد طلا، که عرضه پولی است که در آن مقدار ثابت عرضه طلا قدرت خرید دلار را دیکته می کند.

ارز فیات چگونه کار می کند؟

ارز فیات هر نوع پولی است که یک نهاد صادر می کند، حمایت می کند و تنظیم می کند. این می تواند پول کاغذی، ارز دیجیتال یا هر سیستم پولی با وسیله مبادله باشد.

دولت هایی که می خواهند سیستم ارزی خود را بدون نوسانات فلزات گرانبها کنترل کنند، از پول فیات استفاده می کنند. به عنوان مثال، سیستم فدرال رزرو ایالات متحده، که به عنوان بانک مرکزی کشور عمل می کند، از سیستم ارزی دولت ایالات متحده حمایت می کند. به عنوان یک بانک ذخیره، فدرال رزرو می تواند کنترل بیشتری بر سیستم مالی اعمال کند. به عنوان مثال، می تواند عرضه نامحدودی از مناقصه قانونی را به عنوان ارز کاغذی یا اسکناس برای مبارزه با تورم فوق العاده منتشر کند.

تفاوت بین ارز فیات و ارز دیجیتال چیست؟

در حالی که یک صادرکننده از پول فیات حمایت می کند، یک بلاک چین بومی بدون هیچ مرجع مرکزی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین حمایت می کند. جامعه ارزهای دیجیتال ارزش ذاتی کریپتو را دیکته می کند و مستقیماً بر نرخ ارز و کاهش تورم یا تورم ارز تأثیر می گذارد.

بیشتر بدانید

عضویت سالانه MasterClass را برای دسترسی انحصاری به دروس ویدیویی که توسط بهترین‌های جهان از جمله پل کروگمن، دوریس کرنز گودوین، ران فینلی، جین گودال و غیره تدریس می‌شوند، دریافت کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT