ورلد کوین سام آلتمن

از ورلد کوین سام آلتمن چه کنیم؟

زمان مطالعه 3 دقیقه

ورلد کوین به دلیل عناصر بیومتریک برادر بزرگ خود در حال افزایش است و بسیاری از اقدامات حریم خصوصی و استفاده از داده های شخصی شرکت را زیر سوال می برند. ورلد کوین سام آلتمن را در ادامه بخوانید.

Worldcoin که توسط مدیر عامل OpenAI Sam Altman ایجاد شده است، هویت کاربر را با اسکن عنبیه آنها تأیید می کند. این تصویر سپس به یک کد تبدیل می‌شود که روی یک بلاک چین غیرمتمرکز ذخیره می‌شود که نمی‌توان آن را دستکاری کرد. به گزارش رویترز، به کسانی که موافقت کرده اند شرکت کنند و عنبیه خود را اسکن کنند، یک شناسه دیجیتالی داده می شود یا در برخی کشورها، رمزنگاری رایگان – یک سکه WLD که شرکت ایجاد کرده است، ارائه می شود.

با توجه به Worldcoin، بیش از دو میلیون کاربر برای مرحله آزمایش بتا ثبت‌نام کرده‌اند و تلاش‌های بیشتری برای راه‌اندازی در سراسر جهان انجام می‌شود. در نهایت، این شرکت قصد دارد از فناوری اسکن عنبیه خود به عنوان بخشی از یک سیستم هویت دیجیتال جهانی استفاده کند.

شک و تردید در مورد اربابان خیرخواه

این پروژه با استقبال متفاوتی از جمله انتقاد و ناراحتی بسیاری از مردم مواجه شد. Worldcoin یک شرکت متمرکز خصوصی است که نقش تأیید هویت را بر عهده می گیرد که به طور سنتی توسط دولت های دولتی انجام می شود.

یک نمودار ون تهیه کنید که شامل چیزهایی است که مردم در دنیای مدرن نگران کننده می‌دانند – نظارت، هوش مصنوعی، ابرشرورهای میلیاردر و پول دیجیتال عجیب. جیمز وستر، رئیس بخش کریپتوکارنسی در Javelin Strategy & Research گفت: اگر به همپوشانی این موارد نگاه کنید، دقیقاً در وسط Worldcoin قرار دارد.

“این به همه چیزهای احتمالی که ما کمی نگران آن هستیم ضربه می زند – سم آلتمن پیشنهاد می کند بیومتریک شما را اسکن کند تا بتوانید ثابت کنید که در دنیای هوش مصنوعی و نظارت انسان هستید و اگر این کار را انجام دهید مقداری ارز دیجیتال به شما می دهد.”

آیا تأیید هویت باید توسط دولت انجام شود؟

در صورت موفقیت، ورلد کوین تأیید هویت را متمرکز می‌کند و به گفته مبشر DeFi، تمرکز مشکل است. دلیلش این است که وعده ارزهای دیجیتال این است که کنترل آن در دست عده‌ای معدود – چه در داخل دولت و چه در بخش خصوصی – متمرکز نخواهد شد.

«چرا باید یک تأییدکننده شخص ثالث به نام «ایالت» داشته باشم که من را تأیید کند؟» وستر گفت. ما باید بتوانیم هویت خود را با یک هویت غیرمتمرکز، با جمع‌آوری اطلاعات ناهمگون در یک بلاک چین که می‌توان با اجازه به آن‌ها دسترسی داشت، ارائه دهیم. این همان چیزهایی است که ما باید بتوانیم در اقتصاد مدرن بدون دولت انجام دهیم.

«انتظار برای رسمیت شناختن رسمی من توسط دولت نباید تنها راه اثبات هویت من باشد. من باید بتوانم فقط با خودم بودنم نشان دهم که چه کسی هستم – حضور فیزیکی ام، ویژگی های منحصر به فردم مانند اثر انگشت، و این واقعیت که دیگران من را می شناسند. بنابراین، می‌توانم از ترکیبی از چیزهایی مانند بیومتریک، شناسه دولتی، و شاید حتی افرادی که می‌توانند برای من تضمین کنند استفاده کنم.»

هویت غیرمتمرکز سن شما را نشان می دهد

طرفداران شناسه غیرمتمرکز به دنبال حضور در دنیایی هستند که در آن نیازی به اعتماد به یک شرکت یا یک دولت نیست – جایی که تأیید عنصر هویت می‌تواند بدون نیاز به دانستن اینکه فرد طرف مقابل چه کسی است، انجام شود. این به شخص اجازه می‌دهد به جای افشای اطلاعات غیرمرتبط، فقط اطلاعاتی را که برای تراکنش مورد نیاز است ارائه کند.

«اگر می‌خواهید یک بسته شش تایی آبجو بخرید، و بیش از 21 سال دارید، در حال حاضر شناسه‌ای نشان می‌دهید که انواع اطلاعات شخصی مانند تاریخ تولد، آدرس، وزن، رنگ چشم و غیره را دارد. اما مرد پشت پیشخوان واقعاً نیازی به دانستن آن ندارد. او فقط باید بداند که شما بالای 21 سال دارید یا خیر.

در دنیای هویت غیرمتمرکز، باید بتوان به یک تاجر اجازه داد تا بتوان سن را بدون فاش کردن عناصر شناسایی دیگر تأیید کرد. اگرچه Worldcoin دارای ویژگی های مشابهی است، اما غیرمتمرکز نیست. در واقع، بسیاری از شک و تردیدها در مورد Worldcoin به عدم شفافیت در مورد مجموعه داده‌های آن مربوط می‌شود، محل نگهداری آن، چه کسی به آن دسترسی دارد و چه کسی از آن محافظت می‌کند.

وستر گفت: «از آنچه من دیده‌ام، «به ما اعتماد کنید» زیادی وجود دارد. اما اگر قرار است این پایگاه داده هویت باشد، باید شفافیت کامل در همه چیز وجود داشته باشد. اینجاست که بسیاری از افرادی که در بخش شناسه دیجیتال غیرمتمرکز هستند به این موضوع نگاه می کنند و می گویند: “این دقیقاً برعکس آنچه ما می خواهیم است.”

SuperVillain Optics

پیش‌بینی می‌شود که OpenAI آلتمن بسیاری از مشاغل را خودکار کند و شناسه دیجیتال اسکن شبکیه Worldcoin به این شخصیت برادر بزرگ متمایل شده است. وستر گفت: «حتی او اعتراف می‌کند که به نظر ترسناک می‌رسد. «تقریباً مثل این است که او گفته است، «می‌دانی، من فقط به چیز فوق شرور متمایل خواهم شد. من نمی توانم از آن دور شوم، بنابراین به آن متمایل می شوم. ما بیومتریک شما را می گیریم. چرا؟ اوه، اما برای شما خوب است. چرا؟ زیرا شما قادر خواهید بود ثابت کنید که کی هستید. شما همه این چیزهای خوبی را دریافت خواهید کرد که ما واقعاً نمی توانیم در حال حاضر آنها را تأیید کنیم اما در آینده واقعاً بسیار ارزشمند خواهند بود.

امتیاز 4.4/5 - از 52 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT