افتتاح حساب های ارزی

افتتاح حساب های ارزی و نکات لازم که می بایست دانست

زمان مطالعه 3 دقیقه

با توجه به نوساناتی که در رابطه با قیمت دلار وجود دارد، بسیاری از افراد به دنبال روشی جهت افتتاح حساب ارزی هستند. چرا که با افتتاح این نوع حساب و قرار دادن سپرده در آن، می‌توانید از مزایای مختلفی مانند دریافت سود بهره مند شوید. برخی از شما عزیزان، در رابطه با اینکه نرخ سپره در حساب ارزی به ریال پرداخت می‌شود یا دلار و اینکه به چه مواردی هنگام افتتاح حساب های ارزی باید توجه کنیم، از ما سوال کرده‌اید. به همین سبب، در این مقاله قصد داریم نکات کلیدی درباره افتتاح حساب های ارزی باید به آن‌ها توجه کنید را به شما معرفی کنیم. با اول پرداخت همراه باشید.

مهم‌ترین نکات افتتاح حساب های ارزی

قبل از اینکه نکات کلیدی درباره افتتاح حساب های ارزی را در اختیار شما قرار دهیم، بهتر است که مختصری در مورد انواع حساب ارزی صحبت کنیم. اولین و مهم‌ترین موردی که موجب تفاوت حساب‌های ارزی و حساب‌های ریالی مطرح می‌شود، نحوه نظارت شورای پول و اعتبار می‌باشد. به عبارت دیگر، در رابطه با حساب‌های ارزی، هیچگونه نظارتی روی نحوه افتتاح حساب، میزان سود، شرایط و قوانین و … از سوی شورای پول و اعتبار انجام نمی‌گردد. به همین خاطر، هر بانکی می‌تواند شرایط منحصر به فردی در رابطه با این نوع حساب ها، در نظر بگیرد. تنها موردی که بین تمامی بانک‌ها مشترک می‌باشد، نوع حساب‌هایی است که به صورت ارزی افتتاح می‌شوند. به عبارت دیگر، تمامی بانک‌های دارای حساب ارزی از نوع پس انداز، جاری و سرمایه گذاری هستند. که فقط به حساب‌های سرمایه گذاری میزان مشخصی سود تعلق می‌گیرد. اما باقی موارد نظیر میزان سود پرداختی، حداقل سرمایه جهت افتتاح حساب، کارمزد و شرایط فسخ قرارداد و … توسط هر بانک به صورت مجزا از سایر بانک ها تعیین می‌شود.

پس در صورتی که قصد افتتاح حساب های ارزی را دارید، قبل از هرچیز باید به خوبی تحقیق کنید که بهترین بانک با نرخ سود و شرایط مناسب را پیدا کنید. برای انجام این کار، موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

میزان سود حساب ارزی

همان‌طور که گفته شد، هر بانکی در خصوص حساب‌های ارزی، نرخ سود متفاوتی در نظر گرفته است. معمولا این نرخ از 4 الی 6 درصد متغیر است. به عنوان مثال، بانک کشاوزی، بانک ملت و بانک صادرات به ترتیب 4.5، 6 و 6.1 درصد سود برای این نوع حساب در نظر گرفته‌اند. البته به خاطر داشته باشید که احتمال تغییر این مقدار سود، در گذر زمان وجود دارد. بنابراین، برای کسب اطلاعات دقیق در این رابطه، می‌توانید با روابط عمومی هر بانک تماس گرفته و از مسئولین سوال کنید.

نحوه پرداخت سود حساب های ارزی

یکی یگر از مواردی که هنگام افتتاح حساب های ارزی باید مد نظر داشته باشید، این است که نحوه پرداخت سود از طرف بانک، به چه صورت است. به عنوان مثال، برخی از بانک‌ها به شما اجازه برداشت سود به صورت ماهیانه اما ریالی را می‌دهند، در حالی که برخی دیگر تنها در موعد سررسید، پرداخت سود را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، بانک ملی و ملت سود را به صورت دلاری واریز کرده اما اجازه دریافت به صورت ریالی را به شما می‌دهند. در حالی که بانک‌های سپه و صادرات تا زمان سررسید، هیچگونه پرداخت سودی نخواهند داشت.

افتتاح حساب پی پال

جریمه برداشت بین دوره در حساب های ارزی

جریمه برداشت بین دوره، شامل حال افرادی می‌شود که با بانک قرارداد n ساله دارند، اما به هر دلیلی نیاز به وجه مورد نظر داشته و می‌خواهند سپرده را از بانک خارج کنند. در این حالت، جریمه شما کاهش نرخ سود، به اندازه نیم درصد نسبت به ماه قبل است. به عنوان مثال، در صورتی که شما قرارداد 1 ساله داشته باشید و در ماه هفتم تصمیم به خارج کردن سپرده بگیرید، نرخ سود شما، نیم درصد کمتر از ماه ششم حساب خواهد شد.

کارمزد سود در حساب های ارزی

کارمزد سود یکی از مواردی است که بسیاری از افراد هنگام افتتاح حساب های ارزی از آن مطلع نیستند. کارمزد سود به معنای مقدار هزینه‌ای است که شما در ازای دریافت سود باید به بانک بازگردانید. هرچند که معمولا نرخ این کارمزد بسیار پایین است، این نرخ معمولا توسط هر بانک تعیین شده و مقداری حدود 2 هزارم مبلغ کل سود را دارد. به عنوان مثال اگر شما 1000 دلار سود کنید، باید 2 دلار آن را به بانک پرداخت نمایید.

حداقل موجودی افتتاح حساب ارزی

مشابه با افتتاح حساب ریالی، برای افتتاح حساب ارزی نیز باید یک حداقل موجودی در حسابتان قرار دهید. در حال حاضر این حداقل برای بسیاری از بانک‌ها 1000 دلار می باشد. اما برخی از بانک‌ها، علاوه بر این هزینه، شما را وادار می‌کنند تا یک حساب سپرده نیز جهت دریافت سود باز کنید. که حداقل موجودی برای این حساب باید 100 دلار باشد.

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT