افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

زمان مطالعه 8 دقیقه

تغییر تنظیمات DNS شما می تواند تاثیر زیادی بر سرعت اینترنت روزانه داشته باشد، بنابراین ارزش آن را دارد که تنظیمات پیش فرض ISP خود را تغییر دهید. در این پست به آموزش افزایش سرعت سایت با تغییر DNS می پردازیم.

خرید هاست و دامین از سایت خارجی

آموزش افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

در طول دو دهه گذشته، پیشرفت های تکنولوژیکی سرعت اینترنت را به طور چشمگیری بهبود بخشیده است. اتصالات پهن باند و fiber شبکه‌ها رعد و برق سریعی را ایجاد کرده‌اند که در آن رسانه ‌های با کیفیت بالا تنها در چند ثانیه بارگذاری می ‌شوند.

این به این معنا نیست که جایی برای پیشرفت وجود ندارد. تغییر تنظیمات DNS اغلب به عنوان یکی از ساده ترین راه ها برای بهینه سازی سرعت اینترنت شما ذکر می شود. بنابراین، بیایید نگاهی به نحوه عملکرد DNS و نحوه تغییر تنظیمات DNS بیندازیم.

DNS چیست؟

هنگامی که URL یک وب سایت را در مرورگر خود وارد می کنید، برای ارسال و دریافت داده ها باید به آدرس IP سایت ترجمه شود. سیستم نام دامنه (DNS) معادل دیجیتالی یک دفترچه تلفن است که یک شماره (آدرس IP) برای یک نام مشخص (URL) ارائه می دهد.

به عنوان مثال، اگر www.avalpardakht.com را در مرورگر خود وارد کنید، سرور DNS آن را به یک آدرس IP ترجمه می کند – در این مورد، 13.248.142.229. با وجود بیش از یک میلیارد وب‌ سایت در حال حاضر آنلاین، حفظ فهرستی به این بزرگی عملی نیست، بنابراین سرور DNS شما یک حافظه پنهان برای طیف وسیعی از وب ‌سایت‌ ها را ذخیره می ‌کند.

اگر سعی کنید به سایتی دسترسی پیدا کنید که قبلاً ذخیره نشده است، سرور DNS شما ورودی را از سرور دیگری درخواست می کند. سرور DNS پیش ‌فرض شما احتمالاً توسط ISP شما ارائه می‌ گردد و تضمین نمی ‌شود که بهترین سرور باشد.

موقعیت مکانی شما چگونه بر سرعت DNS تأثیر می گذارد؟

زیرساخت پشتیبانی از اینترنت مجموعه ای از کابل های مسی و نوری است که سرور های سراسر جهان را به هم متصل می کند. داده ها از طریق این کابل ها به شکل امواج الکترومغناطیسی با سرعت محدود به سرعت نور منتقل می شوند. در حالی که ما نمی توانیم کاری برای افزایش این سرعت انجام دهیم، می توانیم مسافتی که این امواج باید طی کنند را کاهش دهیم.

اگر یک سرور DNS دور از شما قرار داشته باشد، سرعت مرور شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با این حال، واقعیت اینترنت پیچیده‌ تر از محاسبات ساده فاصله است. Google Public DNS یکی از محبوب ترین جایگزین های سرور DNS است و از دو آدرس IP (8.8.8.8 و 8.8.4.4) استفاده می کند.

این آدرس‌ ها به عنوان آدرس‌ های anycast شناخته می ‌شوند و چندین سرور در سراسر جهان به درخواست‌ های این آدرس‌ ها پاسخ می ‌دهند. سرورهایی که به درخواست ها پاسخ می دهند در طول روز بسته به شرایط شبکه و ترافیک متفاوت است. با وجود بازگرداندن درخواست های شما از سرور های سراسر جهان، به طور مداوم به عنوان یکی از سریع ترین سرور های DNS رتبه بندی می گردد.

آنها با کار با شبکه‌ های تحویل محتوا (CDN) برای پیوست کردن داده‌ های مکان به درخواست ‌های DNS به این چیز مهم دست یافته‌اند. در بیشتر موارد، اگر از سرور DNS کانادایی استفاده می کنید، CDN ها فرض می کنند که شما در کانادا هستید. این بر سرعت بارگذاری تأثیر می گذارد و محتوایی که مشاهده می ننمایید برای مخاطبان کانادایی بهینه می شود. CDN ها برای عملکرد اینترنت ضروری هستند.

Google و OpenDNS آدرس IP شما را به درخواست ‌های DNS متصل می ‌کنند. این بدان معنی است که داده ها از یک سرور محلی برای شما بارگیری می گردد و سرعت کلی اینترنت شما را بهبود می بخشد.

آیا تغییر DNS باعث افزایش سرعت می شود؟

هنگام برنامه ‌ریزی سفر با Google Maps، چندین گزینه مختلف برای سفر به شما ارائه می ‌شود. برخی از مسیر ها حتی اگر مسافت بیشتری را طی کنند، زمان کمتری خواهند برد. این می تواند به دلیل عوامل زیادی مانند ترافیک، تغییرات حمل و نقل و سرعت متوسط باشد.

هنگام انتخاب یک سرور DNS برای افزایش سرعت اینترنت، با طیفی از عوامل مشابه روبرو خواهید شد. انتخاب سودمند ترین مسیر به بهینه سازی مسیر معروف است. برخی از سرور های DNS، مانند سرور های ارائه شده توسط ISP ها، ترافیک سنگینی ، به خصوص در زمان اوج مصرف را تجربه می کنند.

برخی از سرور ها سوابق قدیمی دارند یا داده های شما را هدایت نمی کنند. تعامل پیچیده بین سرور ها و اتصالات، بهینه سازی مسیر را برای بهبود سرعت اینترنت شما ضروری می کند. سرور DNS ISP شما ممکن است نزدیک باشد. با این حال، بعید به نظر می ‌رسد که رویکرد یک ‌اندازه آن بهترین عملکرد را به شما ارائه دهد.

اینجاست که ابزاری مانند Namebench گوگل به کارتان می آید. این یک تست سرعت رایگان ارائه می دهد تا به شما کمک کند سریع ترین DNS را برای بهینه سازی سرعت اینترنت خود پیدا کنید. Namebench اتصال شما را تجزیه و تحلیل می کند و بهترین سرور های DNS را که به صراحت برای شما طراحی شده اند را توصیه می نماید.

علاوه بر این، DNS فقط سرعت را تعیین نمی کند. شما می توانید یک ارائه دهنده DNS خاص را برای بهبود ایمنی و امنیت آنلاین خود انتخاب کنید.

ارائه دهندگان DNS جایگزین

در حالی که ISP شما احتمالاً سرور DNS خود را دارد، ممکن است سریع ترین گزینه موجود نباشد. در عوض، شما می خواهید تنظیمات DNS سیستم عامل خود را تغییر دهید. چندین ارائه دهنده DNS جایگزین، از جمله Google DNS، OpenDNS، Cloudflare DNS و Quad9 وجود دارد. ما Google DNS و Cloudflare DNS را با هم مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم کدام ارائه ‌دهنده سریع‌ ترین نتایج را ارائه می ‌دهد، اما تغییر سرعت و امنیت را از DNS پیش ‌فرض خود به هر یک از این ارائه ‌دهندگان جایگزین تجربه خواهید کرد.

آدرس های DNS را برای هر گزینه در زیر لیست کرده ایم تا بتوانید آنها را در هر سیستم عاملی که استفاده می کنید وارد نمایید.

آدرس های DNS IPv4

  • Google DNS: 8.8.8.8، 8.8.4.4
    Cloudflare IPv4: 1.1.1.1، 1.0.0.1
    OpenDNS: 208.67.222.222، 208.67.220.220
    Quad9: 9.9.9.9، 149.112.112.112

آدرس های DNS IPv6

  • Google DNS: 2001:4860:4860::8888, 2001:4860:4860::8844
    Cloudflare IPv6: 2606:4700:4700::1111, 2606:4700:4700::1001
    OpenDNS: 2620:119:35::35، 2620:119:53::53
    Quad9: 2620:fe::fe، 2620:fe::9

نحوه تغییر تنظیمات DNS در ویندوز 10 و ویندوز 11

 افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

 افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

برای تغییر DNS خود در ویندوز 10:

  1. Win + X را فشار دهید تا منوی Power User باز شود و Network Connections را انتخاب کنید.
  2. در قسمت تنظیمات شبکه پیشرفته، Change adapter options را انتخاب نمایید.
  3. در پنجره جدیدی که دستگاه های شبکه موجود شما را نشان می دهد، روی دستگاه متصل به اینترنت خود کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.

برای تغییر DNS خود در ویندوز 11:

  1. Win + X را فشار دهید تا منوی Power User باز شود و Network Connections را انتخاب کنید.
  2. تنظیمات شبکه پیشرفته > گزینه های آداپتور شبکه بیشتر را انتخاب نمایید.
  3. در پنجره جدیدی که دستگاه های شبکه موجود شما را نشان می دهد، روی دستگاه متصل به اینترنت خود کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.

از آنجا، روند تغییر تنظیمات DNS برای ویندوز 10 و ویندوز 11 یکسان است.

  1. پروتکل اینترنت نسخه 4 (TCP/IPv4) را هایلایت کرده و روی Properties کلیک کنید. سپس به گزینه Use the following DNS server addresses بروید. اکنون، بسته به ارائه دهنده DNS که می خواهید استفاده نمایید، یکی از آدرس های IP را از قسمت بالا وارد کنید. پس از وارد کردن، روی OK ضربه بزنید تا این تنظیمات ذخیره شوند.
  2. شما به منوی Properties بازگردانده می شوید. از اینجا، Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) را انتخاب کرده و روی Properties کلیک کنید. این فرآیند را برای سرورهای DNS IPv6 تکرار نمایید. برای ذخیره تنظیمات IPv6 DNS خود روی OK کلیک کنید.

سپس، می توانید تمام پنجره های تنظیمات را ببندید و به مرور اینترنت معمولی بازگردید. پس از تأیید این تنظیمات، شروع به استفاده از سرور های DNS جدید خود خواهید کرد.

 افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

نحوه تغییر تنظیمات DNS در macOS

برای تغییر DNS خود در دستگاه macOS:

  1. تنظیمات سیستم را باز کنید.
  2. از آنجا روی Network > Advanced کلیک نمایید.
  3. در این صفحه، به تب DNS بروید.
  4. برخلاف ویندوز، می توانید به راحتی سرورهای DNS را با استفاده از دکمه های + و – در سمت چپ پایین پنجره اضافه و حذف کنید. پس از کلیک بر روی ایکون +، می توانید آدرس IP ارائه دهنده مورد نظر خود را وارد کنید.

همانند ویندوز، هنگامی که تنظیمات خود را تأیید کردید، شروع به استفاده از ارائه دهنده DNS جدید خود خواهید کرد.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در لینوکس

 افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

اکنون، از آنجایی که توزیع های مختلف لینوکس بسیار زیاد می باشد، روش تغییر تنظیمات DNS شما متفاوت است. همچنین می توانید بین تغییر تنظیمات با استفاده از رابط کاربری گرافیکی لینوکس یا خط فرمان یکی را انتخاب کنید.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در ChromeOS

ChromeOS Google میلیون‌ ها کاربر در سراسر جهان به دلیل نصب آن بر روی هر Chromebook دارد. تغییر تنظیمات DNS در ChromeOS کار نسبتاً ساده ای است.

 افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

  1. به تنظیمات > امنیت و حریم خصوصی بروید.
  2. تنظیمات Use Secure DNS را پیدا کرده و آن را روشن کنید.
  3. اکنون، گزینه With را انتخاب رده، سپس از منوی کشویی برای انتخاب Cloudflare (1.1.1.1) یا وارد کردن یک DNS سفارشی استفاده نمایید.

تنظیمات DNS جدید شما در هر شبکه ای که Chromebook خود را به آن متصل می کنید کار می کند.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در آیفون

اگر می خواهید تنظیمات DNS خود را در آیفون تغییر دهید:

  1. ابتدا به Settings > Wi-Fi بروید.
  2. روی ایکون “i” در کنار شبکه متصل خود ضربه بزنید. با این کار یک صفحه تنظیمات برای شبکه ای که می خواهید تنظیم کنید باز می شود. صفحه را اسکرول کرده تا به هدر DNS برسید.
  3. روی گزینه Configure DNS ضربه بزنید. به‌ طور پیش‌فرض، روی Automatic تنظیم می‌ شود. برای فعال کردن گزینه های بیشتر دستی را انتخاب نمایید. فیلد افزودن سرور در زیر سرور DNS ظاهر می گردد.
  4. روی دکمه ضربه بزنید و آدرس IP ارائه دهنده مورد نظر خود را وارد کنید.

پس از تکمیل، روی Save در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در اندروید

 افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

 افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

افزایش سرعت سایت با تغییر DNS

 

مراحل تغییر DNS در اندروید بسته به دستگاه شما متفاوت است. با این حال، برای استوک اندروید 9.0 و بالاتر:

  1. تنظیمات > شبکه و اینترنت را باز کنید.
  2. برای گسترش تنظیمات پیشرفته، روی فلش ضربه بزنید. به طور پیش فرض، قسمت Private DNS روی Automatic تنظیم می شود. با انتخاب آن گزینه یک پنجره ورودی باز می شود.
  3. روی نام هاست ارائه دهنده DNS خصوصی ضربه بزنید. در اینجا، باید از نام میزبان سرور DNS به جای آدرس IP، مانند زیر استفاده کنید.
  • Google DNS: dns.google.com
    Cloudflare: 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com
    OpenDNS: doh.opendns.com
    Quad9: dns.quad9.net

در حالی که هیچ بالت نقره ای برای بهبود سرعت اینترنت وجود ندارد، می توانید بهینه سازی ها و بهبود های کوچک تر متعددی انجام دهید. این پیشرفت‌ ها با هم کار می‌ کنند تا سرعت کلی اینترنت شما را افزایش داده و سرور DNS که انتخاب می ‌نمایید نقش اساسی در این فرآیند ایفا می‌ کند.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT