بررسی هاستینگ DreamHost

بررسی هاستینگ DreamHost

زمان مطالعه 12 دقیقه

DreamHost دارای طیف گسترده ای از محصولات با قیمت نسبتاً مناسب است. طرح های مدیریت شده وردپرس آن، در طول تست های سرعت ما عملکرد خوبی داشتند. به طور کلی، DreamHost هنوز هم برای کاربران شخصی و تجاری ارزش بررسی دارد. بررسی هاستینگ DreamHost را در ادامه می خوانید.

بررسی هاستینگ DreamHost

نقاط قوت:

  • طیف گسترده ای از محصولات
  • برنامه های ذخیره سازی ابری پیشرفته
  • ارزان تر از اکثر رقبا
  • سرعت خوب در هنگام تست
  • 97 روز ضمانت بازگشت وجه برای میزبانی اشتراکی

نقاط ضعف:

  • قطعی طولانی مدت در طول بررسی
  • میزبانی اشتراکی بدون ایمیل
  • بسیاری از برنامه ها از نظر ویژگی ها یا گزینه های پیکربندی کوتاه هستند
  • مراکز داده فقط در ایالات متحده
  • بدون پشتیبانی تلفنی
  • بدون پشتیبانی 24/7 چت زنده (زمان آزمایش ما 18:30 بود)

DreamHost یک ارائه دهنده میزبانی وب در ایالات متحده، با بیش از 400000 مشتری، مدیریت بیش از 1.5 میلیون وبسایت با 25 سال فعالیت چشمگیر است.

DreamHost چه نوع میزبانی را ارائه می‌دهد؟

DreamHost طیف وسیعی از محصولات را برای هر سطح از کاربران دارد. (این فقط یک مزیت در هنگام خرید نیست.اگر وبسایت شما رشد کند، برنامه های جایگزین، مسیرهای ارتقاء بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.)

طرح سازنده وبسایت راه بسیار آسانی برای ایجاد یک وبسایت ساده اما خوش منظر است. طرح های میزبانی اشتراکی ارزان برای سایت های کوچک یا کم بازدید ایده آل هستند.

طرح های وردپرس برای سرعت بهینه سازی شده اند و شامل ابزارهای مفید مدیریت مرتبط با وردپرس و امکانات اضافی هستند.

DreamCompute یک سرویس میزبانی ابری مناسب برای توسعه دهندگان با دسترسی کامل و امکان استفاده از سرویس DreamObjectsاست.

میزبانی VPS (سرور خصوصی مجازی) به سایت شما منابع بیشتری می‌دهد، سرعت را بهبود می‌بخشد و برای سایت های سنگین یا کسب و کار انتخاب بهتری است.

طرح های میزبانی سرور اختصاصی یک سرور کامل را برای استفاده خودتان با حداکثر سرعت و کنترل فراهم می‌کند.

چیزهای زیادی برای بررسی وجود دارد، تا انتهای مقاله را مطالعه کنید. ما محصولات کلیدی DreamHost را بررسی خواهیم کرد، به نقاط قوت و ضعف آنها نگاه می‌کنیم و مشخص می‌کنیم کدام طرح ممکن است برای شما بهترین کارایی را داشته باشند.

بررسی هاستینگ DreamHost

بررسی هاستینگ DreamHost

میزبانی اشتراکی

میزبانی اشتراکی یک طرح ساده است که در آن یک Web server وبسایت های زیادی را میزبانی می‌کند. هم هزینه ها و هم منابع سرور (CPU، RAM، اتصال شبکه) را به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. این امر میزبانی مشترک را بسیار ارزان می‌کند، اما سرعت آن نسبت به سایر انواع میزبانی پایین‌تر است (اگرچه می‌توانند هزاران بازدیدکننده در ماه را مدیریت کنند.)

DreamHost دارای دو بسته میزبانی مشترک است.

طرح Starter، با قیمت 2.59 دلار در ماه در طول سه سال (با 5.99 دلار تمدید می‌شود)، شما را به 50 گیگابایت فضای ذخیره سازی محدود می‌کند و فقط یک سایت را میزبانی می‌کند. هیچ پشتیبانی ایمیلی ندارد، و افزودن حساب های ایمیل [email protected] سالانه 19.99 دلار هزینه دارد.

اگر می‌توانید با این مشکلات کنار بیایید، حساب دارای ویژگی های ارزشمندی است: دامنه رایگان با حریم خصوصی (یک ویژگی ارزشمند حفاظت از حریم خصوصی)، SSL رایگان، انتقال خودکار وردپرس، سازنده وبسایت وردپرس رایگان، پهنای باند و پشتیبان گیری خودکار.

طرح Unlimited، همانطور که از نام آن پیداست، از سایت ها و آدرس های ایمیل نامحدود پشتیبانی می‌کند و برای سه سال اول 3.95 دلار ماهانه، در صورت تمدید، 10.99 دلار قیمت دارد.

این طرح ها به دلیل قیمت های پایین خود خواهان زیادی دارند، اما ویژگی های زیادی ندارند. DreamHost فقط در ایالات متحده سرور دارد، شاید اگر مخاطبان شما در اروپا یا آسیا باشند مشکل ایجاد کند.

این را با طرح Hostinger مقایسه کنید. مبلغ مشابه 2.99 دلار در ماه طی چهار سال، 6.99 دلار در تمدید، اما از 100 آدرس ایمیل پشتیبانی می‌کند، دارای 100 گیگابایت فضای ذخیره سازی است، می‌تواند میزبان 100 وبسایت باشد و شامل دامنه رایگان، SSL، پشتیبان گیری، انتقال رایگان و موارد دیگر است. عملکرد قابل قبول در تست های سرعت، این معامله را جذاب می‌کند و آن را به انتخابی با ارزش برای سایت های شخصی و تجاری تبدیل می‌کند.

اگر کاربر باتجربه تری هستید و قدرت را به قیمت ترجیح می‌دهید، میزبانی A2 و میزبانی InMotion را نیز در نظر بگیرید. آنها محصولات اولیه ارزانتری دارند، اما برنامه هایی با ویژگی های بیشتر و سریع تر نیز دارند، که انتخاب بهتری برای سایت های پرمشتری است.

میزبانی وردپرس

وردپرس یک سازنده وبسایت بسیار محبوب است که استفاده از آن برای تازه کارها آسان است. به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌تواند حتی بزرگترین سایت های تجاری را مدیریت کند.

طرح های وردپرس DreamHost اساساً برنامه های میزبانی مشترک آن هستند، با همان ویژگی ها و قیمت یکسان (از 2.59 دلار در ماه). ارزان هستند و اگر فقط به دنبال یادگیری اصول اولیه وردپرس هستید، احتمالا کافی باشد. اما اگر قصد دارید یک سایت وردپرس بزرگ بسازید، ما چیز بهتری را توصیه می‌کنیم.

DreamPress میزبانی حرفه ای وردپرس دارد که می‌تواند تا یک میلیون بازدیدکننده در ماه را مدیریت کند.

طرح اولیه DreamPress دارای 30 گیگابایت فضای ذخیره سازی، ایمیل نامحدود، SSL رایگان و پشتیبان گیری انتخابی روزانه است. ویژگی های سفارشی وردپرس شامل انتقال خودکار، سازنده وبسایت، پشتیبانی تخصصی وردپرس و مرحله بندی با ۱ کلیک برای آزمایش آسان تر وبسایت است. DreamHost می‌گوید که این طرح برای 100 هزار بازدید کننده ماهانه ساخته شده است و به نظر می‌رسد ارزش آن با 12 دلار صورتحساب ماهانه خوب است.

با 24 دلار در ماه طرح DreamPress Plus فضای ذخیره سازی شما را دو برابر می‌کند و جعبه ابزار قدرتمند Jetpack Professional، پشتیبان گیری، اسکن بدافزار، CDN و موارد دیگر را اضافه می‌کند.

با پرداخت 71.95 دلار ماهانه برای طرح DreamPress Pro، تعداد بازدیدهای شما در ماه را به یک میلیون می‌رساند (اما این رقم فقط توصیه ای است، شاید بتوانید به ارقام بالاتر دست پیدا کنید.)

اینها برنامه های مدیریت شده وردپرس بسیار توانمندی هستند. اگر سایتی با ترافیک بالا مدیریت می‌کنید، ارزش بررسی دارند. اما کاربران فنی تر باید محدوده وردپرس InMotion Hosting را نیز بررسی کنند.

همه چیز از برنامه های مشترک بودجه گرفته تا VPS و حتی سرورهای اختصاصی را پوشش می‌دهد و برخی ویژگی ها را به اشتراک می‌گذارد (Jetpack Professional). اما میزبانی InMotion شامل بسیاری از موارد اضافی جالب و ترفندهای سرعت است، که اگر بدانید چه کاری انجام می‌دهید، می‌تواند عملکرد را به شدت تغییر دهد.

بررسی هاستینگ DreamHost

بررسی هاستینگ DreamHost

میزبانی VPS

VPS با ارائه منابعی که فقط سایت شما می‌تواند از آنها استفاده کند، میزبانی مشترک را بهبود می‌بخشد. این عملکرد فوق العاده ای است، زیرا هر چه یک وب سرور زمان کمتری را صرف تقسیم زمان RAM و CPU خود کند، زمان بیشتری را صرف سرویس دهی به سایت شما می‌کند و سریع تر خواهد بود.

DreamHost چهار طرح VPS ساده دارد. VPS Basic شامل 1 گیگابایت رم و 30 گیگابایت فضای ذخیره سازی با 10 دلار در ماه است. VPS Business همه چیز را دو برابر می‌کند و دارای 2 گیگابایت رم و 60 گیگابایت فضای ذخیره سازی با قیمت 20 دلار است. VPS Business (رم 4 گیگابایت، حافظه داخلی 120 گیگابایت، 40 دلار) و VPS Enterprise (8 گیگابایت رم، 240 گیگابایت فضای ذخیره سازی، از 80 دلار) ادامه می‌یابد.

همه طرح ها از وبسایت ها، ترافیک و آدرس های ایمیل نامحدود پشتیبانی می‌کنند. SSL رایگان برای هر تعداد سایتی که نیاز دارید، و 100٪ تضمین زمان کار وجود دارد. همچنین DreamHost وظایف پیچیده مانند به‌روزرسانی سیستم عامل را برای شما انجام می‌دهد.

این یک طرح برای مبتدیان در VPS است، با تمام ویژگی های اصلی که شما نیاز دارید. اگر در حال ساختن یک سایت وردپرس برای کسب و کار هستید و به سرعت بیشتر (و قابل اطمینان تر) نسبت به هاست اشتراکی نیاز دارید، طرح VPS DreamHost می‌تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد. اما کاربران با تجربه تر ممکن است چندان راضی نشوند.

به عنوان مثال، ویژگی ها یا گزینه های پیکربندی زیادی در اینجا وجود ندارد. شما نمی‌توانید با یک برنامه VPS مدیریت نشده در هزینه صرفه جویی کنید. هیچ انتخابی برای سیستم عامل، میزبانی ویندوز، دسترسی ریشه وجود ندارد. امکان استفاده از cPanel وجود ندارد، زیرا DreamHost از کنترل پنل خود استفاده می‌کند.

اگر فکر می‌کنید به چیزی بیشتر از برنامه های DreamHost نیاز دارید، Hostwinds را در نظر بگیرید. کارشناسان می‌توانند یک VPS مدیریت نشده ارزان را با 4.99 دلار ماهانه خریداری کنند. گزینه های پیکربندی، انتخاب سیستم عامل (از جمله ویندوز)، امکان خرید آدرس های IP بیشتر، انتخاب مراکز داده ایالات متحده یا اروپا را ارائه می‌دهند. CPanel و Softaculous اختیاری هستند و می‌توانید با بیت‌کوین هم پرداخت کنید.

میزبانی اختصاصی

یک طرح میزبانی اختصاصی بخرید و یک سرور فقط برای خود دریافت کنید! با اشتراک گذاری منابع و کاهش سرعت غیرمنتظره خداحافظی کنید زیرا شخص دیگری در سرور شما نیست و تمام قدرت سرور برای شماست.

DreamHost دارای دو طرح میزبانی اختصاصی است که هر کدام با رم و فضای ذخیره سازی قابل تنظیم ارائه می‌شود که شما میزان آن را انتخاب می‌کنید. قیمت ها از 149 دلار در ماه برای پردازنده 4 هسته ای، 4 گیگابایت رم، 1 ترابایت حافظه HDD، تا 379 دلار در ماه برای 12 هسته ای توربو شارژ، 64 گیگابایت رم و 240 گیگابایت SSD شروع می‌شود.

همه برنامه ها به طور کامل مدیریت می‌شوند، به این معنی که DreamHost وظایف سرور را انجام می‌دهد (نصب برنامه های امنیتی، نظارت بر سرور 24/7.) نکته برجسته دیگر، تضمین 100% آپتایم شبکه است، چیزی که در ارائه دهندگان دیگر نخواهید داشت.

کاربران باتجربه ممکن است نگران عدم قابلیت پیکربندی و نبود افزودنی باشند. به عنوان مثال، این طرح ها دارای درایوهای HDD با ظرفیت بالا یا SSD های سریعتر اما کوچکتر هستند. هیچ گزینه ای برای داشتن یک SSD به عنوان درایو اصلی و یک HDD برای پشتیبان گیری وجود ندارد. برنامه های VPS DreamHost، مجوز cPanel ندارند.

اگر از تنظیمات طرح اختصاصی استاندارد راضی هستید، احتمالاً این موضوع چندان اهمیتی نخواهد داشت. برنامه های DreamHost قیمت نسبتاً بالایی دارند، طیف گسترده ای از برنامه ها را پوشش می‌دهند و باید عملکردی قوی برای مدیریت سایت های تجاری پر ترافیک و سنگین ارائه دهند.

اگر می‌خواهید کنترل بیشتری داشته باشید، Hostwinds را در نظر بگیرید. قیمت آن مشابه DreamHost است، اما به شما امکان می‌دهد سیستم عامل، فضای ذخیره سازی، IP و موارد دیگر را انتخاب کنید.

از طرف دیگر، طرح اختصاصی IONOS دارای سرورهای اساسی فوق‌العاده ارزان با کمتر از 50 دلار در ماه است. سرورهای قدرتمند Liquid Web از محدوده DreamHost فراتر می‌روند و می‌توانند تمامی پروژه های ممکن را پوشش دهند.

آیا DreamHost سازنده وبسایت دارد؟

اگر وبسایتی ندارید و ایجاد یک سایت وردپرس برایتان سخت است، یک سازنده وبسایت می‌تواند راه حل عالی باشد. اکثر سازندگان دارای سایت های از پیش ساخته شده هستند، یا می‌توانند یکی برای شما بسازند. می‌توانید عناصری مانند متن، تصاویر، ویدیوها، نقشه ها یا فرم ها را با کشیدن و رها کردن اضافه کنید، سپس محتوا را همانطور که در Word یا هر ویرایشگر دیگری انجام می‌دهید سفارشی کنید.

سازنده وبسایت DreamHost بر پایه وردپرس است.

استفاده از سازنده وبسایت آسان است و ممکن است برای ایجاد یک سایت خانوادگی کوچک یا یک وبلاگ کم ترافیک کافی باشد. اما قالب ها ابتدایی هستند و ویژگی های کافی برای ساخت یک سایت توانمندتر را ندارد.

سازنده وبسایت Bluehost مبتنی بر وردپرس است، شامل قالب های وبسایت برای کمک به شما است، و دارای یک ویرایشگر drag and drop ساده است. حتی ابتدایی ترین طرح 2.99 دلاری در ماه شامل فرم های تماس، اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی و سایر ابزارهای تجاری مفید است. محصول برتر به شما امکان می‌دهد یک فروشگاه اینترنتی بسازید.

آیا می‌توانم با DreamHost یک فروشگاه اینترنتی بسازم؟

DreamHost طیف وسیعی از برنامه های تجارت الکترونیکی ندارد، اما یک گزینه توانمند دارد: یک طرح WooCommerce مبتنی بر VPS با قابلیت ایجاد فروشگاه های قدرتمند. WooCommerce یک پلتفرم تجارت الکترونیکی مبتنی بر وردپرس محبوب است.

اگرچه DreamHost این را به عنوان «Host WooCommerce» توصیف می‌کند، اما یک میزبان وردپرس معمولی با همان قیمت ها و مشخصات است. این طرح دارای ویژگی های فراوان و قدرت مدیریت 100 هزار تا یک میلیون بازدیدکننده در ماه است که برای یک سایت شلو4 کافی است.

طرح های WooCommerce چند ویژگی اضافی به شما می‌دهد. به عنوان مثال WooCommerce با چند تم و افزونه از قبل نصب شده است و DreamHost هر دو طرح WooCommerce و هم WordPress را به‌روز می‌کند.

بررسی هاستینگ DreamHost

بررسی هاستینگ DreamHost

پشتیبانی DreamHost چگونه است؟

پشتیبانی 24/7 از طریق بلیط در دسترس است. پشتیبانی چا فقط از 3 صبح تا 9:30 بعد از ظهر به وقت آمریکا در دسترس است.

DreamHost اشاره می‌کند که از یک تیم پشتیبانی داخلی مستقر در ایالات متحده استفاده می‌کند، به جای اینکه پشتیبانی را برون سپاری کند.

عوامل پشتیبانی در آزمایشات ما عملکرد خوبی داشتند. به سوالات چت در عرض چند دقیقه پاسخ دادند، بلیط ها در کمتر از یک ساعت، پاسخ ها مفید و دقیق بودند.

در طول بررسی، با یک مشکل بزرگ وردپرس مواجه شدیم. ما در 25 ژوئیه یک بلیط تهیه کردیم و درخواست کمک کردیم. هیچ پاسخی دریافت نشد و در 26 ژوئیه یک سایت پشتیبانی را دیدیم که هشدار می‌داد سرور خاص ما یک مشکل شناخته شده دارد که DreamHost در تلاش برای رفع آن است.

در 28 ژوئیه یک ایمیل دریافت کردیم که توضیح می‌داد ” DreamHost هنوز روی بازیابی داده ها روی سرور شما کار می‌کند”. ما فکر کردیم که بازیابی نسخه پشتیبان نباید زیاد طول بکشد، اما اشتباه می‌کردیم. DreamHost تقریباً هر روز، بیش از یک هفته، ایمیل مشابهی را برای ما ارسال می‌کرد. در 5 آگوست ایمیلی به ما گفت که سایت ما و سایرین اکنون آنلاین است، اما «فرایند انتقال داده و تثبیت» تا 17 آگوست کامل نشده بود.

این یک پشتیبانی بسیار ضعیف بود. مالکان سایت باید مستقیماً و در کمترین زمان ممکن از مشکلات باخبر شده و مشکل آنها حل شود. داشتن یک سایت، بدون ETA برای تعمیر و بدون پیشنهاد غرامت، کاملا غیر قابل قبول است.

ضمانت استثنایی 97 روزه بازپرداخت وجه این شرکت (برای محصولات میزبانی مشترک) نشان می‌دهد که این شرکت در طولانی مدت به خدمات خود اعتماد دارد. اگر تصمیم به ثبت نام دارید، نگران نباشید. ۹۷ روز می‌توانید امتحان کنید که آیا به کار شما می‌آید یا نه.

بررسی هاستینگ DreamHost

بررسی هاستینگ DreamHost

DreamHost چقدر سریع است؟

Uptime – نسبت زمانی که وبسایت شما خارج در دسترس است – معیار کلیدی هر میزبان وب است. یک ارائه دهنده می‌تواند سریع ترین و قوی ترین سرورها را داشته باشد، اما اگر سایت شما مرتباً از کار بیفتد، آنها اهمیتی نخواهد داشت.

ما Uptime را با استفاده از Uptime.com به مدت ۱۴ روز و هر پنج دقیقه یک بار آزمایش کردیم. سپس نتایج آزمایش و زمان پاسخگویی سرور را ثبت کردیم.

البته این آزمایش کامل نبود، زیرا سایت آزمایشی ما بیش از یک هفته به دلیل مشکل سرور از کار افتاده بود.

ما آپتایم DreamHost را در طول یک هفته آزمایش کردیم، و نتایج خوب بود. سایت ما 100% آپتایم و میانگین زمان پاسخگویی 0.342 ثانیه را نشان داد. از لحاظ سرعت، رتبه چهارم را بین ارائه دهندگانی که امتحان کردیم داشت.

در مرحله بعد، از GTmetrix خواستیم تا به صفحه ای از سایت آزمایشی ما دسترسی داشته باشد و محاسبه کند که چقدر طول می‌کشد تا محتوای اصلی آن نمایش داده شود (این معیار با عنوان LCP شناخته می‌شود). اکثر میزبانی های خوب بین 0.55 تا 0.90 ثانیه ارائه می‌کنند و DreamHost امتیاز قابل قبول 0.732 ثانیه را به دست آورد.

بررسی هاستینگ DreamHost

بررسی هاستینگ DreamHost

بارگذاری سریع خبر خوبی برای یک کاربر است، اما وقتی یک سایت شلوغ است چه اتفاقی می‌افتد؟ ما از k6 برای وارد کردن 20 کاربر همزمان در یک سایت استفاده می‌کنیم تا ببینیم سرور چگونه با آن کنار می آید. DreamHost به طور متوسط ​​16 درخواست در ثانیه انجام می‌دهد و به طور جزئی از بیشتر رقبا بهتر عمل می‌کند (متوسط ​​امتیاز 10-15 درخواست است).

این ها امتیازات خوبی هستند و به ما یک ایده کلی از توانایی های DreamHost می‌دهند، اما کل داستان را بیان نمی‌کنند. برای مثال، ما از سایتی استفاده کردیم که روی یک بسته مشترک بود. اگر از VPS، میزبانی اختصاصی یا هر طرح دیگری استفاده می‌کنید، ممکن است نتایج بسیار متفاوتی ببینید.

استفاده از DreamHost چقدر آسان است؟

کنترل پنل DreamHost با آیکون های رنگارنگ و ویژگی های کلیدی که در نوار کناری سمت چپ سازماندهی شده اند، خوب به نظر می‌رسد.

یک «Launch Guide» شما را در فرآیند ساخت سایت راهنمایی می‌کند. این کار با انتقال یک سایت موجود یا به‌روزرسانی DNS دامنه شما به DreamHost شروع می‌شود. مراحل دیگری نیز شامل راه اندازی SSL، ساخت سایت و موارد دیگر وجود دارد.

به آن اندازه که به نظر می‌رسد مفید نیست. DNS به شما توصیه می‌کند که رکورد [دامنه خود را] به آدرس IP سرور DreamHost تغییر دهید، بدون هیچ توضیحی یا پیوندی. اگر نمی‌دانید «یک رکورد» چیست، می‌توانید به صفحات پشتیبانی بروید و پایگاه دانش را جستجو کنید، مقالات واقعاً مفیدی وجود دارد.

چهار پنل مفید، میانبر هایی برای کارهای رایج ارائه می‌دهند: نصب وردپرس، آپلود و مدیریت فایل ها، ایجاد حساب های ایمیل یا مدیریت پایگاه های داده.

برنامه های مشترک DreamHost شامل cPanel نیستند و ابزارهای مدیریت میزبانی از نوار کناری قابل دسترسی هستند. ابزارهای مشابهی برای مدیریت ایمیل، دامنه ها، فایل ها و غیره وجود دارد، اما ما متوجه شدیم که به خوبی cPanel یا Plesk نیستند.

بررسی هاستینگ DreamHost

بررسی هاستینگ DreamHost

DreamHost تلاش هایی برای کمک به تازه کارها انجام می‌دهد، اما کافی نیست و کنترل پنل سفارشی نمی‌تواند با cPanel مطابقت داشته باشد. قدرت کافی برای راه اندازی سایت شما وجود دارد، اما ممکن است زحمت و تلاش بیشتری نسبت به برخی از ارائه دهندگان برتر نیاز داشته باشید.

بررسی هاستینگ DreamHost: نظر نهایی

زمان طولانی از کار افتادن DreamHost باعث شد بررسی ما شروع بدی داشته باشد، اما هنوز نکات مثبت وجود دارد: بسیاری از محصولات، راه حل های وردپرس برای سایت های شخصی و تجاری، قیمت های منصفانه و تضمین بازگشت وجه 97 روزه می‌توانند دلایل کافی برای خرید باشند.

امتیاز 4.9/5 - از 12 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT