بررسی nft

بررسی nft : چرا nft محبوب نیست ؟ آیا مردم از nft متنفرند ؟

زمان مطالعه 6 دقیقه

درواقع NFT ها بزرگترین روند فناوری تا کنون در این دهه هستند، اما روی دیگری از سکه نیز وجود دارد. در حال حاضر چرا برخی افراد از NFT متنفرند؟ در این به بررسی nft و معایت آن می پردازیم.

بررسی nft از نظر معایت آن

شاید بزرگترین چیز جدید و هیجان انگیز فناوری تا کنون در این دهه NFT ها باشد. در حالی که آنها به هیچ وجه “جدید” نیستند، آنها رشد سریعی را در سال های 2020 و 2021 تجربه کردند و در نهایت به یک بازار چند میلیارد دلاری تبدیل شدند. اما علاقه به آنها در طول سال 2022 کاهش یافت و زمان آن رسیده که به جنبه زشت آنها نیز نگاهی بیاندازیم.

برخی از افراد از NFT متنفرند. البته بسیاری از مردم بخشی از این جمعیت هستند، و این فقط یک «برخلاف جریان فعلی» نیست. دلایل متعددی برای مخالفت با آن ها وجود دارد اما چه چیزی در مورد NFT ها بد است؟ دلایل اصلی ارائه شده توسط مخالفان NFT چیست؟

آنها دوستدار محیط زیست نیستند

بررسی nft

بررسی nft

یکی از منابع اصلی انتقاد نسبت به NFT ها ردپای کربن آنهاست. اگرچه اگر زمینه را ندانید ممکن است این مورد برای شما کمی احمقانه به نظر برسد.

NFT ها در هسته خود توکن هایی هستند که روی یک بلاک چین ذخیره می شوند. این در حالی است که این می تواند هر بلاک چینی باشد که از آنها پشتیبانی می کند، اکثریت قریب به اتفاق در بلاک چین اتریوم ذخیره می شوند.

خود اتریوم هیچ مشکلی ندارد. به هر حال، حتما دلیلی وجود دارد که چرا ارز دیجیتال بومی آن، اتر، دومین رمزارز بزرگ در پس از بیت کوین بازار است. البته این تا زمانی است که اثرات زیست محیطی آن را در نظر نگیرید که در آن صورت همه چیز عالی است.

مانند بیت کوین، اتریوم بر الگوریتم اجماع اثبات کار متکی است. شبکه غیرمتمرکز برای پردازش تراکنش ها به استخراج متکی است. استخراج‌کنندگان از طریق معادلات پیچیده ریاضی که بر روی رایانه‌ها و تجهیزات ماینینگ انجام می‌شوند، به بلاک‌چین اتریوم کمک می‌کنند تا در مورد وضعیت بلاک چین به اجماع دست یابد و در عین حال برای تلاش‌های خود پاداش دریافت کنند.

این امر به بلاک چین کمک می کند تا قوی بماند البته با هزینه انرژی بسیار فوق العاده ای که در این روند لحاظ می شود. اتریوم حدود 112 تراوات ساعت در سال انرژی مصرف می کند  اغلب گفته می شود که بیت کوین انرژی بیشتری نسبت به انرژِی مصرفی در کشور آرژانتین مصرف می کند، و در این صورت، مصرف انرژی اتریوم با انرژی مصرفی در کشور هلند قابل مقایسه است. این مورد آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کند و NFT ها نیز بخشی از این مشکل هستند.

اگر بخواهیم منصفانه با اتریوم رفتار کنیم، ETH 2.0 با تغییری در اثبات سهام عرضه می شود که مصرف انرژی و ردپای کربن آن را به شدت کاهش می دهد. اما ETH 2.0 نیز به عقب رانده می‌شود و اکنون انتظار می‌رود که در سال 2023 عرضه شود. NFTها در سایر بلاک چین‌های «کربن خنثی» مانند Solana و Polygon نیز وجود دارند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق هنوز در بلاک چین اتریوم فعال هستند و تا زمانی که همه چیز از آن طرف رفع نشود، مشکل زیست محیطی باقی خواهد ماند.

این یک بازار غیرقابل تنظیم است

یکی دیگر از مسائل مربوط به NFTها، به دلیل این واقعیت است که همان ماهیت غیرمتمرکز که ارزهای دیجیتال را به پیش می‌برد، NFTها را نیز هدایت می‌کند، ناشی از این است که چگونه این بازار به شدت غیرقابل تنظیم است. و درست مانند هر بازار غیرقانونی، این یک فضای اصلی برای بازیگران کلاهبردار است تا کلاهبرداری کنند و هر کاری که می‌خواهند در این بازار انجام دهند.

در فضای NFT، ما همه چیز را دیده‌ایم، از rug pulls گرفته تا طرح‌های pump  و dump  تا سرقت‌های مستقیم و همه چیزهایی که در این بین قرار می گیرند. هیچ نهاد حاکمیتی وجود ندارد که جلوی کلاهبرداری‌ها را بگیرد، و هیچ کس نمی‌تواند در صورت از دست دادن پولی که به سختی به دست آورده‌اید، برای کمک به شما وارد عمل شود. البته اگر این موضوع به دادگاه‌ها و مجریان قانون وارد شود. ورود به عنوان یک سرمایه گذار NFT به این معنی است که چیزهای زیادی وجود دارد که باید قبل از سرمایه گذاری در یک NFT در نظر بگیرید حتی خطر از دست دادن هزاران دلار به یک کلاهبردار نیز در این بازار وجود دارد.

همچنین این وضعیتی نیست که در آینده بهتر شود. قوانین مشابهی که بر کریپتوها حاکم است در مورد دنیای NFT نیز اعمال می شود زیرا هر دو بخشی از یک اکوسیستم هستند. بیت کوین معروف است که روش پرداخت در بازار منقرض شده تاریک وب و جاده ابریشم بوده است. در حال حاضر بیت کوین هنوز درگیر کلاهبرداری های زیادی نیز می باشد، که اغلب راهی برای پس گرفتن پول شما وجود ندارد.

این بازار بسیار سوداگرانه است

بررسی nft

بررسی nft

سومین مشکل NFT ها این است که بازاری بسیار سوداگرانه است که چیزی جز هیاهو در آن وجود ندارد. برخی از NFT ها به قیمت های درخواستی صدها هزار یا حتی میلیون ها دلار رسیده اند، که وقتی در نظر بگیرید که ما در مورد یک کالای دیجیتال صحبت می کنیم که از نظر فیزیکی وجود ندارد، این عدد واقعا دیوانه کننده است.

Bored Ape NFTs را که به عنوان بخشی از پروژه Bored Ape Yacht Club آزمایشگاه یوگا راه اندازی شد، به عنوان نمونه بارز در نظر بگیرید. این پروژه به مالکان NFT دسترسی به یک باشگاه مخفی را ارائه می دهد و زمانی که افراد مشهور برجسته ای مانند امینم، جیمی فالون و جاستین بیبر شروع به خرید Bored Apes برای خود کردند، شاهد جهش بزرگی در محبوبیت آن بودیم. زمانی که این اتفاق افتاد، حدس و گمان ها شروع شد و این پروژه به حباب تبدیل شد که باعث شد این اقلام دیجیتال صدها هزار دلار قیمت داشته باشند.

چیزی که یک بازار سفته بازی را از یک سرمایه گذاری ارزشمند متمایز می کند، ظرفیت آن برای حفظ یا حتی ارزش گذاری آن است. به نظر می رسد ارزش NFT ها کاهش می یابد زیرا علاقه به آنها همچنان رو به کاهش است و قیمت کف Bored Apes در ژوئن 2022 به زیر 100000 دلار کاهش یافت. بسیاری این NFT ها را سرمایه گذاری ارزشمندی می دانستند، و در حالی که تعداد انگشت شماری از آنها در بازار نزولی باقی مانده اند، بسیاری از این روند ناامید هستند. که علت آن این است که ارزش سرمایه گذاری آنها ثابت نیست و این مورد دلیل خوبی نیز دارد.

نقض مالکیت معنوی در این بازار بیداد می کند

این مورد تمدید بند “این یک بازار غیرقابل تنظیم است” می باشد، اما به اندازه کافی مهم است که به طور جداگانه به آن بپردازیم. NFT ها معمولاً به عنوان یک راه حل طلایی برای هنرمندان مطرح می شوند تا به درستی حقوق چیزی را که ساخته اند مدیریت کنند، و زمانی که به درستی استفاده شوند، به خوبی این هدف را برآورده می کنند. با این حال، چیزی که آنها نمی توانند به آن توجه کنند این است که وقتی هنر به سرقت می رود و به عنوان NFT فروخته می شود، چه اتفاقی می افتد.

بررسی nft

بررسی nft

افرادی که آثار هنری ساخته شده توسط دیگران را می دزدند و با آن بانک اطلاعاتی می سازند، چیز جدیدی نیست، و در حالی که بازارهایی مانند OpenSea به هنرمندان منابعی برای حفظ مالکیت معنوی خود می دهند، اما مردم اغلب شکایت دارند که به اندازه کافی این قانون در این پلتفرم پیگیری نمی شود. پس از بررسی این مورد این سوال پیش می‌آید: اگر شما NFT بخرید درواقع صاحب چه چیزی هستید؟

اکثر پروژه های NFT با شکست رو به رو می شوند

در نهایت، یک مشکل شدیدتر با NFT ها وجود دارد، و آن این است که ساختن آن به عنوان یک خالق NFT واقعاً سخت است. قیمت ایجاد یک NFT در بلاک چین اتریوم بسیار متفاوت است. اگر پروژه ای سعی کند NFT های خود را در حالی که بلاک چین شلوغ است، ضرب کند، باید انبوه زیادی از هزینه ها را برای ایجاد NFT خود بپردازد.

سپس، اگر NFT را به قیمتی کمتر از قیمت ضرابخانه بفروشد، در این حالت در محدوده ضرر قرار می گیرد. این بدان معناست که سازندگان NFT باید منابع و تلاش های گسترده ای را به بازاریابی و تبلیغات اختصاص دهند تا NFT های خود را ارزشمند کنند. و بسیار معمول است که پروژه‌های NFT شکست بخورند و سودآور نباشند، یا حداکثر به سر به سر باشند و هیچ پولی برای سازنده اصلی تولید نکنند.

این مشکل را می توان با ایجاد NFT در سایر بلاک چین های بدون ایجاد کربن، مانند Polygon یا Solana، یا استفاده از یک بازار NFT که ایجاد NFT ارزان یا رایگان ارائه می دهد، جبران کرد. اما، اکثریت قریب به اتفاق NFT  ها در اتریوم میزبانی می‌شوند و هزینه‌های بالا که به دلیل هزینه‌های بالای تراکنش‌های بلاک چین است، چیزی است که باید با اتریوم ۲.۰ برطرف شود.

NFT ها مشکل ساز هستند

اگر هنوز هم NFT ها را دوست دارید، هیچ ایرادی ندارد. اما قبل از نتیجه گیری باید هر دو روی سکه را بررسی کنید. NFT ها می توانند راه حلی برای بسیاری از مشکلات باشند، اما خود مسائل زیادی را نیز ایجاد می کنند.

منبع : makeuseof

امتیاز 5/5 - از 2 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT