تجزیه و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

تجزیه و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟ معرفی 6 شاخص اصلی در تحلیل تکنیکال رمزارزها

زمان مطالعه 7 دقیقه

اگر شما هم قصد وارد شدن به تجارت ارزهای دیجیتال را دارید، یادگیری نحوه ی تجزیه و تحلیل نمودارها در روند معامله بسیار مهم است.

اگر قصد معامله ی ارزهای دیجیتال را دارید، باید برای دستیابی به نتایج ثابت و مشخص، تحلیل تکنیکال انجام دهید.

برای پیش بینی روند قیمت در هنگام معامله باید محاسباتی را انجام دهید. اگر شما تنها کاری که در این بازار انجام می دهید بر اساس شهود یا حدس و گمان است و سفارش خرید یا فروش را نیز بر همین اساس انجام می دهید، معامله به یک قمار تبدیل می شود.

یکی از کارهای مهم معامله گران برای به دست آوردن اطلاعات در مورد آنچه در بازار اتفاق می افتد، تجزیه و تحلیل تکنیکال است.

بنابراین، تحلیل تکنیکال چیست و برای انجام آن به چه ابزار و شاخص هایی نیاز دارید؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تجزیه و تحلیل فنی شامل استفاده از شاخص های ریاضی برای ارزیابی روندهای آماری برای پیش بینی جهت قیمت در بازار ارزهای دیجیتال است.

این کار با نگاه کردن به تغییرات قیمت گذشته و داده‌های حجم انجام می‌شود تا مشخص شود بازار چگونه کار می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که این روند چگونه بر تغییرات قیمت در آینده تأثیر می‌گذارد.

درواقع با استفاده از روش‌های تحلیل فنی، بازارهای ارزهای دیجیتال را ارزیابی می‌کنند و فرصت‌های معاملاتی را از طریق روند قیمت و الگوهای مشاهده شده در نمودارها شناسایی می‌کنند.

آنها بر این باور هستند که فعالیت های معاملاتی گذشته و تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال، شاخص های ارزشمندی در تعیین قیمت و فعالیت آینده ی آن ارز، هستند.

سه فرض اساسی در پشت پرده ی تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بر سه فرض اصلی استوار است که در این بخش به اختصار به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

1. بازار خود را نزول می دهد

این فرض بر این است که هر چیزی در بازار که می تواند بر قیمت کریپتو تاثیر بگذارد در قیمت آن منعکس می شود. قیمت، هر آنچه را که باید در مورد یک دارایی رمزنگاری بدانید به شما نشان می دهد. برای تعیین روند قیمت یک دارایی کریپتو، لازم نیست عوامل اساسی را در نظر بگیرید.

مثلاً متوجه شدید که قیمت یک دارایی رمزنگاری در حال کاهش است. می‌توانید از اطلاعات موجود در نمودار، مانند الگوی کندل، میزان افت قیمت و سایر اطلاعات فنی استفاده کنید تا متوجه شوید آیا در چنین زمانی سرمایه‌گذاری روی چنین سکه‌ای خوب است یا خیر.

2. قیمت در یک روند حرکت می کند

حرکت قیمت همیشه روندها را نشان می دهد، این مورد حتی در حرکات تصادفی بازار نیز مشخص است، صرف نظر از بازه زمانی که از این اساس استفاده می کنید. همچنین نمودار کندل سبز و قرمز الگوی روند و جهت قیمت را نیز نشان می دهد.

قیمت در یک روند حرکت می کند

قیمت در یک روند حرکت می کند

اعتقاد بر این است که قیمت ها از یک روند پیروی می کنند. یک حرکت قیمت در آینده به احتمال زیاد از یک روند ثابت پیروی می کند. روند قیمت می تواند صعودی، نزولی یا جانبی (به سمت راست) باشد.

3. تاریخ خود را تکرار می کند

ماهیت تکراری بازار ارزهای دیجیتال به این معنی است که تجزیه و تحلیل الگوهای قبلی می تواند به شما در پیش بینی حرکات بازار آینده کمک کند.

فعالان بازار معمولاً واکنش‌های ثابتی را نسبت به اتفاقات بازار در طول زمان نشان می‌دهند. اگرچه برخی از الگوهای نمودار مدت ها پیش شکل گرفته اند، اما همچنان مهم تلقی می شوند زیرا ممکن است دوباره تکرار شوند.

شش ابزار و شاخص اصلی تجزیه و تحلیل تکنیکال

شش ابزار و اندیکاتور زیر معمولاً برای انجام تجزیه و تحلیل فنی هنگام معامله ارزهای دیجیتال استفاده می شوند.

1.تجزیه و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال: نمودار کندل استیک

معامله گران نمودارهای کندل استیک را ترجیح می دهند زیرا اطلاعات بیشتری در مورد حرکت قیمت ارز ها را نشان می دهند.

هر کندل نشان دهنده فعالیت در محدوده زمانی است که شما برای تجزیه و تحلیل در معامله ی خود انتخاب می کنید. بنابراین، اگر در یک بازه زمانی چهار ساعته کار می کنید، هر کندل نشان دهنده ی حرکت قیمت ارز مد نظر در هر چهار ساعت خواهد بود.

هر نمودار کندل از بدنه و فتیله تشکیل شده است. بدنه می تواند سبز (افزایش) یا قرمز (کاهش) باشد.

کندل های سبز نشان می دهد که یک معامله بالاتر از قیمت افتتاحیه آن بسته شده است. پایه ی کندل قیمت افتتاحیه را نشان می دهد در حالی که قسمت بالایی کندل قیمت بسته شدن را نشان می دهد. از سوی دیگر، کندل های قرمز نشان می دهند که معاملات کمتر از قیمت افتتاحیه بسته شده است.

بخش فتیله کندل استیک نشان می دهد که قیمت در بازه زمانی چقدر بالا و پایین بوده است – قله ی بالای فیتیله بالاترین قیمت را نشان می دهد، در حالی که نوک فیتیله ی پایه، پایین ترین قیمت معامله را نشان می دهد.

نمودار کندل استیک

نمودار کندل استیک

2.تجزیه و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال: حمایت و مقاومت

درک سطوح حمایت و مقاومت به شما کمک می کند سطوح کلیدی نمودار را به راحتی تفسیر کنید. آنها سطوح قیمتی خاصی هستند که بازار به سختی می تواند از آنها فراتر رود. سطح حمایت نقطه‌ای است که قیمت‌ها از حرکت به پایین‌تر از آن متوقف می‌شوند، در حالی که مقاومت نقطه‌ای است که قیمت بازار نمی‌تواند بیشتر از آن افزایش یابد.

سطح حمایت به نظر می رسد نقطه جهشی برای قیمت دارایی ها باشد. زمانی که بازار به آن نقطه سقوط کرد، دوباره اوج خواهد گرفت. از سوی دیگر، هنگامی که قیمت به سطح مقاومت که به عنوان یک مانع بالایی عمل می کند، افزایش می یابد، در این نقطه دچار کاهش می شود.

حمایت و مقاومت

حمایت و مقاومت

هنگامی که این سطوح را شناسایی کردید، می توانید از آنها برای پیش بینی قیمت بازار خود استفاده کنید. مقاومت نقطه‌ای است که به احتمال زیاد فشار صعودی متوقف می‌شود و قیمت دوباره شروع به کاهش می‌کند، در حالی که حمایت نقطه‌ای است که احتمال بازگشت صعودی (برای افزایش قیمت) وجود دارد.

3.تجزیه و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال: خطوط روند

اینها برای ترسیم روندهای بالقوه در بازار استفاده می شوند و اشکال مختلفی دارند. معامله گران همچنین خطوط روند متعددی را برای ترسیم الگوهای پیچیده تر ترسیم می کنند. خط روند یک خط واحد است که نقاط مختلف قیمت بالا و پایین را به هم متصل می کند. هرچه نقطه ی قیمت بیشتر به خط متصل شود، روند قوی تر است.

4. میانگین متحرک

این اندیکاتور به شما کمک می کند روند قیمت را با در نظر گرفتن میانگین قیمت های گذشته ی یک دارایی کریپتو در یک دوره معین دنبال کنید.

شما می توانید دوره را به یک بازه زمانی مناسب برای تولید سیگنال های قابل اعتماد در نمودار معاملاتی بلادرنگ تنظیم کنید. میانگین های متحرک بینش هایی را در مورد جهت بازار ارائه می دهد و به تعیین قیمت ورودی یک معامله ی خوب کمک می کند.

دو نوع متداول میانگین متحرک وجود دارد: میانگین متحرک ساده، که میانگین کل قیمت‌ها را در یک دوره خاص نشان می‌دهد، و میانگین متحرک نمایی، که جدیدترین قیمت‌ها را بدون در نظر گرفتن حرکات قبلی قیمت نشان می‌دهد. رایج ترین میانگین های متحرک مورد استفاده، میانگین های متحرک 10،20،30،50،100 روزه هستند.

5.تجزیه و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال: شاخص قدرت نسبی (RSI)

RSI یک نشانگر نوسانی است که نشان می دهد یک دارایی بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروخته شده است. این شاخص در محدوده ی 0 تا 100 اندازه گیری می شود.

زمانی که ارزش RSI یک دارایی کریپتو زیر 30 باشد، بیش از حد فروش می شود و زمانی که مقدار RSI به بالای 70 می رسد، نشان دهنده ی قیمت بیش از حد خرید دارایی است.

وضعیت بیش از حد خرید، یک سیگنال فروش بالقوه است، در حالی که وضعیت فروش بیش از حد نشان دهنده ی یک فرصت خرید بالقوه است.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI)

6. تجزیه و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال: باندهای بولینگر

این شاخص به شما کمک می کند تا حرکت قیمت دارایی ها را اندازه گیری کنید. باند معمولاً با استفاده از میانگین متحرک ساده 20 روزه با جمع و کم کردن یک انحراف استاندارد از میانگین متحرک اندازه گیری می شود.

هنگامی که قیمت بازار بالاتر از باند بولینگر بخش بالایی باشد، نشان دهنده ی خرید بیش از حد است و اگر پایین تر از باند بخش پایین باشد، به عنوان فروش بیش از حد در نظر گرفته می شود.

محدودیت های تحلیل تکنیکال

یکی از انتقادات اصلی علیه تحلیل تکنیکال این است که تاریخ دقیقاً به همان شکل تکرار نمی شود و تحلیل تکنیکال را نادرست می کند. منتقدان به این شیوه معتقدند الگوهای قیمت چندان مفید نیستند.

یکی دیگر از انتقادات علیه تحلیل تکنیکال این است که تنها در برخی موارد کار می کند و همچنین نتایج متناقضی ایجاد می کند.

محدودیت های تحلیل تکنیکال

محدودیت های تحلیل تکنیکال

تحلیل فنی نیز محدود به مطالعه ی الگوهای نمودار و روند بازار است. که درواقع از جنبه ی مطالعه ی نحوه عملکرد یک جامعه کریپتو یا سایر عوامل اساسی که بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند، غفلت می‌کند.

تحلیل‌های فنی تنها زمانی مرتبط و روشن‌تر می‌شوند که بازار به مسیر خاصی حرکت کند. این روش نمی تواند حرکتی را پیش بینی کند که به تحلیل در زمینه ی بنیادی نیاز دارد.

تحلیل تکنیکال کافی نیست

ابزارها و شاخص‌های فنی فوق الذکر، کمک مفیدی به استراتژی تجارت کریپتو شما خواهند کرد. بسیاری از معامله گران برای تصمیم گیری های تجاری به تحلیل تکنیکال تکیه می کنند.

در واقع برخی فقط به تحلیل تکنیکال اعتقاد دارند. با این حال، ترکیب تحلیل تکنیکال و بنیادی یک رویکرد منطقی تر برای تجارت در نظر گرفته می شود.

تحلیل تکنیکال اطلاعاتی در مورد روندهای بازار به خصوص روندهای کوتاه مدت می دهد، در حالی که تحلیل بنیادی معمولاً اطلاعاتی را ارائه می دهد که می تواند استراتژی های سرمایه گذاری بلندمدت شما را راهنمایی کند. انجام تحلیل فاندامنتال همچنین شما را از احساسات کوتاه مدت بازار آگاه می کند. ترکیبی از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نتایج معاملاتی بهتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

امتیاز 5/5 - از 2 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT