تفاوت کدنویس، برنامه نویس و دولوپر چیست

تفاوت کدنویس، برنامه نویس و دولوپر چیست ؟

زمان مطالعه 2 دقیقه

خیلی‌ها برنامه نویس و توسعه دهنده (دولوپر) و حتی کدنویس را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. اما برای راه‌اندازی یک شرکت یا استخدام افراد باید حتما بدانید که تفاوت کدنویس، برنامه نویس و دولوپر چیست و در چه موادری می‌باشد.

شباهت‌های کدنویس، برنامه نویس و دولوپر چیست ؟

۱) سمت شغلی کدنویس، برنامه نویس و توسعه دهنده نرم افزار کامپیوتر، باید بتوانند کدهای یک یا چند زبان برنامه نویسی را بنویسند، آنها را تست کند یا رفع اشکال کند.

۲) در هر سه شاخه، متخصص باید به درخواست‌ها و نیازهای مشتری اهمیت دهند و آنها را به خوبی درک کنند.

تفاوت کدنویس، برنامه نویس و دولوپر چیست ؟

تفاوت برنامه نویس و دولوپر چیست

اما بخش کلیدی در تفاوت‌هایی است که باید شرکت‌ها در هنگام استخدام آن را در نظر بگیرند. به همین دلیل به بررسی مجزای هر یک می‌پردازیم.

 ۱) کدنویس

کد نویس بایستی مفاهیم اولیه برنامه نویسی و اصول زبان برنامه نویسی که با آن کد می‌زند را بداند. کدنویس‌ها توانایی دیدگاه‌های یک برنامه نویس را ندارند و معمولا دستور خواسته شده را اجرا می‌کنند.

یک کدنویس چندین سال طول می‌کشد تا به یک برنامه نویس تبدیل شود که سرشار از تجربه می‌باشد. خیلی اوقات کدنویس‌ها خود را برنامه نویس معرفی می‌کنند که در حقیقت اینطور نیست و برای حل مشکلات ایده‌ و تجربه کافی ندارند.

۲) برنامه نویس

برنامه نویس شخصی است که مدت زمان زیادی را با یک یا چند زبان برنامه نویسی خاص کدنویسی کرده و اصول زبان برنامه نویسی و منطق آن را می‌داند. یک کد نویس می‌داند که چطور یک چالش را با زبان برنامه نویسی خود حل کند و چه پیشنهاد‌های سازنده‌ای به کارفرما یا شرکت ارایه دهد. یک برنامه نویس می‌تواند کدهای دیگران را مطالعه و آن‌ها را بهینه کند، این قضیه زمانی به کار خواهد آمد که ممکن است برنامه نویسان قبلی شرکت به هر دلیلی آن شرکت را ترک گفته‌اند و برنامه نویسان جدید باید قابلیت خواند دست خط برنامه نویسی قبلی‌ها را متوجه شوند.

۳) دولوپر (توسعه دهنده)

برنامه نویس و دولوپر چیست

توسعه دهنده نرم‌افزار (دولوپر) یک شخص متخصص و با تجربه در زمینه نرم افزار خاص است. یعنی فرد هیچ گاه نمی‌تواند خود را یک توسعه دهنده معرفی کند مگر آنکه بگوید توسعه دهنده چه نرم‌افزار یا اپلیکیشنی است، مثلا باید بگوید توسعه دهنده اپلیکیشن‌های سیستم عامل اندروید است.

کار توسعه دهنده این نیست که برنامه نویسی کامل انجام دهد، بلکه باید بداند چه می‌خواهد و کار تیمی برنامه نویسان را هدایت کرده و بر تطابق آنها با یکدیگر نظارت کند. با این حال در مواقع استخدام خیلی‌ها توسعه دهنده را با برنامه نویس اشتباه می‌گیرند.

گاهی اوقات توسعه دهنده‌ها سراغ نوشتن کد نمی‌روند و از کدهای آماده برای انجام پروژه استفاده می‌کنند. سایت‌هایی مانند Github منابعی عالی برای توسعه دهندگان می‌باشند.

حالا که متوجه شدید تفاوت کدنویس، برنامه نویس و دولوپر چیست ، اگر قصد فعالیت در سایت‌هایی نظیر Envato یا Templatemonster را دارید، می‌توانید برای نقد درآمد ارزی خود از خدمات مجموعه اول پرداخت استفاده نمایید.

خدمات نقد کردن درآمد‌های ارزی

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT