تفاوت Ripple و XRP

تفاوت Ripple و XRP | XRP چیست؟ | تفاوت ریپل در مقابل XRP

زمان مطالعه 4 دقیقه

ریپل و XRP به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما در واقع یک چیز واحد نیستند. در این مقاله این دو را بررسی میکنیم. XRP یک ارز رمزنگاری شده است که توسط Ripple labs، صادر و مدیریت می‌شود. این شرکت مسئولیت پرداخت های ریپل را دارد. با این حال، مردم معمولاً به اشتباه اصطلاحات Ripple و XRP را به جای یکدیگر برای اشاره به ارز دیجیتال به کار می‌برند، که باعث شده مردم باور کنند که ارز دیجیتال XRP و Ripple هر دو یک چیز هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت Ripple و XRP می پردازیم.

تفاوت Ripple و XRP

در واقع، اگرچه Ripple Labs Inc، XPR را منتشر کرده و توزیع مداوم آن را مدیریت می‌کند، این شرکت کنترلی نه بر ارز رمزنگاری‌ شده و نه بر روی Ripple Consensus Ledger، زنجیره بلوکی که XRP بر آن متکی است، ندارد.

ریپل چیست؟

تفاوت Ripple و XRP

تفاوت Ripple و XRP

شرکت و پروتکل پرداخت هر دو با نام ریپل شناخته می شوند، اما این پروتکل پرداخت است که مورد علاقه ما است. Ripple یک سیستم تسویه ناخالص لحظه ای است که بر اساس یک پروتکل منبع باز توزیع شده که شامل XRP Ledger و RippleNet می باشد.

هر دو نهاد مالی و غیر مالی می توانند پروتکل را در سیستم های خود ادغام کنند. این پروتکل منبع باز است و هر کسی می‌تواند بدون تایید قبلی ریپل به آن بپیوندد. به این ترتیب، پروتکل و رمزارز موجودیت های کاملاً مجزایی از شرکت Ripple Labs هستند.

هدف اعلام ‌شده ریپل، فعال کردن تراکنش‌ های جهانی امن، فوری و تقریباً رایگان در هر اندازه ‌ای بدون بازپرداخت هزینه است. به این ترتیب، خود را به عنوان جایگزینی برای انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (SWIFT) معرفی می کند که به عنوان واسطه ای برای تراکنش های مالی برای بانک های سراسر جهان عمل می کند.

XRP Ledger چیست؟

تفاوت Ripple و XRP

تفاوت Ripple و XRP

XRP Ledger ستون فقرات پروتکل ریپل است و مانند هر بلاکچین دیگری، یک دفتر توزیع شده است که از طریق یک شبکه همتا به همتا به هم متصل شده است. با این حال، یک تفاوت کلیدی با سایر بلاکچین ها دارد: مکانیسم اجماع آن.

عملکرد “یک شبکه همتا به همتای توزیع شده” به این معنی است که XRP Ledger با چالش های مشابهی مانند سایر بلاکچین ها مواجه است: رفع مشکل دوبار خرج کردن و اطمینان از اجماع در سطح شبکه در مورد وضعیت حساب ها و موجودی ها.

XRP Ledger این مشکلات را با استفاده از پروتکل توافق نامه تحمل خطا بر روی شبکه های فرعی قابل اعتماد جمعی، XRP Ledger Consensus Protocol حل می کند. به این ترتیب، بر خلاف سایر بلاکچین‌ ها، به جای اثبات انتقال یا اثبات سهام، از مکانیسم اجماع خود استفاده می‌کند.

XRP چیست؟

تفاوت Ripple و XRP

تفاوت Ripple و XRP

XRP ارز دیجیتال بومی XRP Ledger ریپل است، که ریپل آن را دارایی دیجیتال می نامد. XRP قبل از راه‌ اندازی به میزان 100 میلیارد واحد ایجاد شد، عددی که طبق پروتکل آن نمی‌تواند افزایش یا کاهش یابد.

هنگامی که XRP ایجاد شد، سازندگان 80٪ از تمام XRP را به Ripple Labs Inc منتقل کردند، و 20٪ دیگر را برای خود نگه داشتند. از آنجایی که در اختیار داشتن چنین مقادیر زیادی XRP به ناچار قدرت بسیار زیادی را نسبت به قیمت XRP به شرکت می بخشد، 50 میلیارد XRP را به عنوان نشانه ای از حسن نیت در یک حساب امانت قرار می دهد.

این حساب سپرده توسط یک قرارداد هوشمند داخلی کنترل می شود که XRP را کنترل می کند. قرارداد هوشمند به گونه ای طراحی شده است که هر ماه یک میلیارد XRP را به مدت پنج سال منتشر می کند و همچنین هر بخشی از XRP استفاده نشده را به حساب سپرده ارسال می کند و یک ماه دیگر به دوره پنج ساله اضافه می کند.

ریپل از زمان آغاز به کار خود، XRP را به عنوان یک راه مناسب برای پل زدن ارز های مختلف در پروتکل ریپل ارائه کرده است. همانطور که ریپل پروتکل خود را به عنوان جایگزینی برای سیستم سوئیفت ارائه می کند، همچنین قصد دارد XRP به ارز انتخابی موسسات مالی در پروتکل خود تبدیل شود.

Ripple و XRP چگونه به هم مرتبط هستند؟

تفاوت Ripple و XRP

تفاوت Ripple و XRP

همه چیز به مالکیت و اینکه چه کسی چه چیزی را کنترل می کند خلاصه می شود. این واقعیت که Ripple Labs Inc مالک بیشتر منبع XRP است، کنترل مرکزی آن را به آنها می‌دهد. همچنین ارزش خالص شرکت را به طور کلی به افزایش یا کاهش قیمت XRP وابسته می کند.

ریپل در مقابل XRP

به طور خلاصه، Ripple Labs Inc یک شرکت نرم افزاری است که کسب و کار آن ارائه مجوز نرم افزارهای پرداخت به موسسات مالی است. این شرکت پروتکل پرداخت Ripple را ایجاد و منتشر کرد، که بر روی یک پروتکل منبع باز توزیع شده ساخته شده است و شامل XRP Consensus Ledger و همچنین رمز بومی آن، XRP است.

اگرچه وجود XRP کاملاً مستقل از Ripple Labs Inc است، اما این واقعیت که این شرکت مالک بیشتر موجودی رمزارز است به آن کنترل مؤثری بر عرضه آن می‌دهد. این امر رمزارز را به طور موثر در دست یک مقام مرکزی قرار می دهد، به همین دلیل است که XRP یک ارز دیجیتال بحث برانگیز در نظر گرفته می شود.

منبع : makeuseof

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT