اثر تکنیک TPR در تدریس آنلاین زبان

تکنیک TPR در تدریس آنلاین زبان | ویژه معلمان فریلنسر

زمان مطالعه 7 دقیقه

آیا با شیوه تدریس حرکتی یا به اختصار اسم TPR آشنا شده‌اید؟ تکنیک TPR در تدریس توسط معلمان ESL در سراسر جهان، در کلاس‌های مجازی، استفاده می‌شود. در این مقاله این روش را بررسی می‌کنیم و می‌گوییم چرا برای آموزش ما بسیار مهم است و اینکه چگونه و چه موقع باید از آن استفاده کنیم.

تکنیک TPR در تدریس آنلاین زبان

اهمیت تکنیک TPR در تدریس آنلاین زبان

 

اصول TPR یا پاسخ فیزیکی کل، بر اساس روشی است که کودکان زبان اول خود را یاد می‌گیرند.

اقدامات قبل از یادگیری کلمات

وقتی زبان مادری خود را در دوران کودکی یاد می‌گیرید، فقط به کلمات گوش نمی‌دهید. شما والدین خود را برای یافتن سرنخ تماشا می‌کنید تا متوجه شوید که کلمات آن‌ها به چه معناست. وقتی شروع به درک زبان می‌کنید، بلافاصله با کلمات خود پاسخ نمی‌دهید. شما معمولاً ابتدا به عمل پاسخ می‌دهید، تا زمانی که کلمات صحیح را بدانید.

یک مثال

نمونه این موارد وقتی است که مادری از کودک خردسال خود می‌خواهد اسباب بازی مورد علاقه خود را انتخاب کند. کودک پاسخ نمی‌دهد “خوب مادر، من آن را می‌خواهم!” و سپس بلند شود. در ابتدا، کودک با یک عمل پاسخ خواهد داد. در این صورت کودک می‌رود و اسباب بازی را می‌گیرد. این کار ماه‌ها ادامه دارد تا اینکه کودک شروع به صحبت می‌کند. در این مدت، کودک هنوز نمی‌تواند صحبت کند، اما تمام زبان را به داخل می‌آورد. در نهایت، وقتی کودک زبان را فهمید، می‌تواند شروع به تولید جمله کند. TPR همین کار را می‌کند.

هماهنگ شدن حرکت و فکر

تکنیک TPR در تدریس آنلاین زبان آموزش

TPR یک رویکرد پویا است که در آن دانش آموزان توسط معلم ترغیب می‌شوند که علاوه بر پاسخ های گفتاری، از پاسخ‌های فیزیکی مانند تقلید از معنی یک کلمه استفاده کنند. با بیان زبان، تصور می‌شود که دانش آموزان معنا را از طریق قسمت‌های مختلف مغز تفسیر می‌کنند و تجزیه و تحلیل جسمی و فکری را جفت می‌کنند.

TPR و سایر روش‌های تدریس را در دوره گواهینامه تخصصی Bridge آموزش انگلیسی به زبان آموزان جوان آموزش می‌دهند.

TPR برای چه گروه سنی مناسب است؟

TPR به ویژه در مورد کودکان، به یک تکنیک بسیار محبوب تبدیل شده است. در کلاس با زبان آموزان جوان، استفاده از این روش می‌تواند ساده باشد مانند دستورات مرتبط سازی مانند “بینی خود را لمس کنید” یا “پنج انگشت خود را به من نشان دهید”. کودکان همچنین با این شیوه کمتر خجالتی می‌شوند.

آیا TPR با بزرگسالان هم کار می‌کند؟

اگرچه ممکن است شک کنید دانش‌‌آموزن بزرگسال همیشه به اندازه جوانها علاقه‌مند به فعالیتهای مربوط به TPR نیستند. با این حال، استفاده از این روش در موقعیت‌های خاص با بزرگسالان امکان پذیر است، مانند یک فعالیت ساده که برای آموزش الزامات استفاده می‌شود که در آن عباراتی مانند “بنشین”، “ایستاده” و “مداد خود را بردار” برای درک بهتر انجام می‌شود.

چه زمانی باید از TPR استفاده کنم؟

آموزش افعال

همانطور که در مثال الزامات مربوط به بزرگسالان ذکر شده است یا می‌توانید با کودکان، از TPR برای آموزش افعال خاص استفاده کنید، می‌توانید آهنگی سرگرم کننده با افعال حرکتی زیادی در آن انتخاب کرده و از آن به عنوان یک فعالیت گرم کننده استفاده کنید. آهنگ هایی مانند “Cha Cha Slide” یا “Superman” برای آموزش زبان آموزان عالی هستند.

آموزش اسم

برای آموزش اسم هم می‌توانید از تکنیک TPR در تدریس استفاده کنید. همانطور که می‌توانید تصور کنید این تکنیک برای اسامی که عملکرد واضح مانند “سردرد” دارند، بسیار خوب عمل می‌کند. کلمات دیگری که می‌توانند به راحتی با عملکرد‌ها مرتبط شوند ممکن است شامل دندان درد، موز، فوتبال و شنا باشد. این اسامی را می‌توان به همان روشی که افعال را آموزش می‌دهید آموزش داد. TPR برای اسامی ثابت بیشتر مانند جدول خیلی مناسب نیست.

کلاس زبان، ضروریات و دستورالعمل‌ها

استفاده از تکنیک TPR در تدریس به شما کمک می‌کند تا از بسیاری سوء تفاهم‌ها جلوگیری کنید. هنگام تدریس حتماً دستورالعمل را رعایت کنید و دانش آموزان را وادار به تکرار حرکت TPR کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید دانش آموزان کتاب‌های خود را باز کنند، هنگام درخواست، کتاب خود را باز کنید. سپس دانش آموزان را وادار کنید تا هنگام گفتن دستورالعمل عمل را تکرار کنند.

هنگام گفتن داستان از TPR استفاده کنید

تکنیک TPR در تدریس آنلاین کلاس زبان آلمانیتکنیک TPR در تدریس آنلاین کلاس زبان آلمانی

روش TPR برای آموزش ESL با داستان‌ها هم بسیار عالی کار می‌کند. حتی اگر کودکان بلافاصله کلمات را درک نکنند، عملکرد‌هایی را درک می‌کنند که به درک آن‌ها از داستان کمک می‌کند. به عنوان مثال‌، اگر شخصیت داستان صبح بیدار شود، دانش آموزان می‌توانند فعل بیدار شدن را تقلید کنند (یعنی کشش، خمیازه کشیدن و باز کردن چشم‌ها) هنگام گفتن آن را درک کنند. اگر شخصیت هنگام صبحانه آب بنوشد، دانش آموزان می‌توانند هنگام گفتن فعل نوشیدن، با یک فنجان تقلید کنند.

همچنین این کار‌ها باعث جذابیت بیشتر داستان می‌شود و به دانشجویان اجازه می‌دهد هنگام انجام اقدامات داستان در آن شرکت کنند. علاوه بر این، می‌تواند تعاملات و سطح انرژی کلاس را تغییر دهد. هنگامی که داستان را گفتید، می‌توانید دانش آموزان را وادار کنید تا با استفاده از حرکات TPR که آموخته‌اند، آن را دوباره اجرا کنند. این یک روش سرگرم کننده است که می‌توانید یکبار دیگر واژگان را مرور کنید.

چه زمانی نباید از TPR استفاده کنم؟

اگرچه TPR یک روش موثر است به ویژه در مورد کودکان، اما معایبی نیز دارد.

دانش آموزان که به آن عادت ندارند، ممکن است کمی خجالت بکشند و در ابتدا تمایلی به شرکت در آن نداشته باشند، بنابراین ممکن است با همه کلاس‌ها جواب ندهد.

زمان دیگری که ممکن است استفاده از TPR مناسب نباشد با دانشجویان پیشرفته‌تر است. این برای واژگان سطح پایین بهتر است. اگر در حال تدریس به دانشجویان سطح بالاتر هستید بهتر است از شیوه‌ی دیگری استفاده کنید.(به صورت متناوب، می‌توانید از آن برای آموزش مترادف پیشرفته‌تر استفاده کنید. شما می‌توانید با آموزش کلمه‌ای مانند نوشیدنی شروع کنید و سپس از TPR برای آموزش جرعه جرعه خوردن استفاده کنید.)

چرا TPR برای تدریس، به ویژه آنلاین بسیار مهم است؟

TPR می‌تواند لیست کلمات واژگان کسل کننده را به یک فعالیت سرگرم کننده و جذاب تبدیل کند و این انگیزه‌ی مناسبی برای کودکان است تا مشتاقانه درس بخوانند.

همچنین می‌توانید از آن برای تغییر سرعت و بالا بردن سطح انرژی دانشجویان استفاده کنید. کودکان معمولاً هنگام فعالیت بیشتر درگیر می‌شوند. دانش آموز آنلاین شما ممکن است برای مدت طولانی جلوی مانیتور نشسته باشند. تشویق دانش آموزان خود برای ایستادن و حرکت در زمان‌های مشخصی که برنامه ریزی کرده‌اید، به شما کمک می‌کند از انفجار غیرقابل کنترل کودکان جلوگیری کنید.

استفاده از TPR در تدریس انگلیسی چه مزایای دیگری دارد؟

تکنیک TPR در تدریس آنلاین کلاس زبان

TPR در حافظه ذخیره می‌شود

TPR به دانش آموزان انگلیسی شما کمک می‌کند کلمات و عباراتی را که یاد می‌گیرند بهتر به خاطر بسپارند. پیوند زبان با اعمال، آن را به حافظه بلند مدت ما سوق می‌دهد. فراموش کردن چیزی که از نظر جسمی حفر کرده‌ایم بسیار دشوارتر است. به این فکر کنید که چه موقع دوچرخه سواری یاد گرفتید. آیا تابحال فراموش کرده‌اید که چگونه دوچرخه سواری کنید؟ مسلما خیر.

TPR شامل یادگیری حرکتی است

اگرچه نظریه سنتی سبک‌های یادگیری تا حد زیادی برطرف شده است اما بعضی از کودکان هنگام حرکت بهتر از دیدن، گوش دادن یا نوشتن، یاد می‌گیرند. افزودن TPR به کلاس به این معنی است که محرک یادگیری صحیح را برای به حداکثر رساندن یادگیری برای این کودکان ارائه می‌دهید.

TPR روشی محافظه کارانه است

حتی اگر بعضی از دانش آموزان شما این کلمات را نفهمند، آن‌ها با این کارها سرگرم خواهند شد. اگر مجبور هستید چندین بار واژگان را تمرین کنید، به عنوان مثال، کودکانی که قبلاً آن را درک کرده‌اند می‌توانند به راحتی در زمینه‌های دیگر فعالیت کنند.

TPR به آمادگی نیاز ندارد

TPR تقریباً به هیچ آمادگی احتیاج ندارد. فایده این کار برای شما به عنوان معلم بسیار مشهود خواهد بود. این واقعیت که TPR نیازی به آماده سازی ندارد، آن را به یک فعالیت مفید تبدیل می‌کند. اگر فهمیدید که کلاس شما پنج دقیقه جلوتر از برنامه است، می‌توانید یک فعالیت TPR به عنوان مثال یک آهنگ را کار کنید.

چگونه TPR در کلاس‌های مجازی استفاده می‌شود؟ برخی از فعالیت های TPR چیست؟

تکنیک TPR در تدریس آنلاین زبان و درآمدزاییتکنیک TPR در تدریس آنلاین زبان و درآمدزایی

صرف نظر از اینکه شما در کلاس‌های مجازی یا واقعی از TPR استفاده می‌کنید، این روش از شیوه یادگیری زبان ، اول کودکان کوچک از والدین خود تقلید می‌کند، بنابراین شما به عنوان معلم باید نقش والدین را بر عهده بگیرید. به عبارت ساده باید کار زیر را انجام دهید:

  • ابتدا با گفتن یک کلمه یا عبارت و سپس نشان دادن عمل شروع کنید.
  • سپس کلمه را می‌گویید و دانش آموزان خود را به انجام عمل تشویق می‌کنید.
  • این کار را چند بار تکرار کنید.
  • سپس از دانش آموزان بخواهید که کلمه را هنگام انجام عمل تکرار کنند.
  • تاکنون قوانین در کلاس واقعی و هم در کلاس آنلاین اعمال می‌شود. از اینجا شما باید کمی روش‌های خود را تغییر دهید.

کلاس آنلاین

TPR همچنین می‌تواند به طور موثر با کلاس مجازی سازگار شود. هنگامی که شما در حال آموزش آنلاین انگلیسی هستید و دانش آموز شما به کلمه جدید عادت می‌کند، می‌توانید او را تشویق کنید که حرکت این کلمه را انجام دهد. این تغییر نقش معلم و دانش آموز می‌تواند برای کودکان بسیار انگیزه آور باشد زیرا آن‌ها می‌توانند احساس کنند که بزرگ‌تر شده‌اند و دروس به صورت تئوری از طرف بزرگسال‌ها به آنها دیکته نمی‌شود.

TPR از حرکات در کنار کلمات استفاده می‌کند. به عنوان نکته، تعدادی آهنگ “TPR دوستانه” را در رایانه آماده نگه دارید. فرصت‌های زیادی برای استفاده از آن‌ها وجود خواهد داشت و کودکان خردسال عاشق استراحت از محتوای درس برای خواندن و بازی کردن آهنگ مرتبط هستند.

حال که با تکنیک TPR در تدریس آنلاین زبان آشنا شدید، می‌توانید از مقالات سایت مانند کسب درآمد ارزی با تدریس زبان از سایت VIPKid و Qkid دیدن کنید، همچنین می‌توانید از خدمات سایت اول پرداخت مانند نقد کردن درآمد ارزی و دلاری استفاده نمایید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT